Ozzie píše:To si teda už hooodne OT, ale nevadí
Mám dotaz: do mojho dvojtaktu Johnson 60 VRO je v manuáli predpísaný olej NMMA (BIA) pre TCW motory. Asi ide o minerálný olej.
Keď som ten motor kupoval v nádrži bol modrý syntetický olej. Ja som pokračoval tiež so syntetikou. Teraz jazdím na Repsol do motoriek.
Nebude to škodiť? Včom sa líší moderný dvojtakt (nemyslím E-Tec) od mojho napr. ?
Jestli to někdo motor začal jezdit na syntetiku tak bych s tím pokračoval. Snad jen bych možná vzhledem ke stáří a životnosti přidával do benzínu trochu oleje, nebo možná i odpojil to oddělené mazání a krmil to směsí. Směs dle odkazů 1:50 , na diskusích doporučují změřit spotřebu před odpojením čerpadla a přepočítat ke spotřebovanému benzínu při zátěži motoru ale nejít nad 1:50...a kvalitní olej!
Ale záleží na stavu, jak moc to má nalítáno. / jde odhadnout měřením tlaku ve válcích/ Když to oddělené mazání začne zlobit , je to konec pro motor, to odpojení je prevence. Dělal jsem to na na nějakém letitém Evinrude 50 Hp asi před 2 lety, majitel si stěžoval, že to nežere olej
Na ten tvůj Johnson je návod na vebu se spoustou diskusních příspěvků :
https://www.youtube.com/watch?v=P0EOnyUceDQBude to jezdit stejně, jen si nedávkuje olej samo , ale zas se to nemůže podělat - zadřít. Podle mě to už pak bude nesmrtelné, tyhle motory jsou poctivé železo, kvalitní práce bez komromisů.
To vysazení mazání se stává hlavně u čínskýc silniček ( YUKI ? ) , oddělené mazání přestane makat ( zanesené) a motor jde na sucho. Podobně na tom byl OILMASTER u Jawy - taky to někdy nedávkovalo, nebo blbě. Většinou to lidi odpojili a jezdili na směs. Nejslabší článek celého motoru..obecně.
Ten Repsol do motorek pokud dodržuje potřebnou specifikaci API bude v pohodě, jen není ekologický a ve vodě odbouratelný tak, jako ty NMMA a xx-W3.
U toho VRO ( a oilmaster obecně ) je ale třeba dávat olej se správnou viskozitou, v tomto případě husté oleje mohou zapříčinit špatné dávkování. V praxi jde ten ekologický lodní olej pro 2T rozeznat takovým mírně čpavým nádecham, ostatní oleje jsou téměř bez zápachu. Minimálně když jsou oba oleje k dispozici, lze je čichem odlišit tak, že už to člověk příště už pozná.
Někde se snd už používání těch správných olejů řeší, jsou na to kontroly a nestačí ukázat jen flašku od oleje. Např. Bodamské jezero, kdo tam má povolení a má 2T už určitě zažil kontrolu. Já tam ale viděl většinu člunů jen na plyn - propan-butan.
Co se týče nových moderních dvoutaktů... když pomineme TDLI, E-Tec s přímým vstřikem, které jsou konstrukčně složitější kvůli vstřikovacímu čerpadlu, je snaha u nově vyráběných dvoutaktů klasické konstrukce s karburátorem především snížit emise. U lodních motorů už mají 2T motory s karburátorem téměř odzvoněno, Selva dělá stále nějaké 15 HP "jakoby" 5HP , ale už se nesmí správně prodávat.
Ale malé skůtry, zahradní technika, především motorové pily stále 2T motory používají, hlavně kvůli poměru váha/výkon/ možná i cena. Protože emise u 2T motorů je především daná vyfukováním části nespálené směsi při výplachu motoru, snaží se výrobci dosáhnout vhodnou konstrukcí motoru kvalitnější výplach motoru a nasávání směsi bez toho, aby unikala nespálená výfukovým kanálem. Více-méně se jim to daří, každý výrobce má svoji techologii řešenou jinak, případně kombinuje různé fígly jak toho dosáhnout.. Např. STIHL nové dvoutakty nazývá 2-MIX. Má dva sací kanály, jeden nasává čistý vzduch a má svojí klapku ovládanou pomocí "půlotočné" vačky podle klapky plynu , další kanál už slouží pro nasávání směsi. Píst má v dolní části vyfrézovaný kanál proti dolnímu sacímu otvoru - vedení směsi.
Výsledkem tohoto snažení je opravdu je výrazné snížení škodlivých splodin ve výfukových plynech, a to tak, že to snad splňuje i přísné EU limity. Při zachování dobré spotřeby, a snad i vyšší životnosti....
Vlastním od Stihlu pilu MS362 a fakt je to hodně znát. Pravda je, že do karburátoru ale vedou el. dráty a celé je to "podržené" ještě nějakou řídicí elektronikou, která jánevímco v karburátoru řídí... snad nezávislost na zanešení fltru, či na tlaku vzduchu v různé nadmořské výšce.
Husqvarna má podobný systém, nazývá ho X-TORQ je to v podstatě stejné, doporučuji kouknout zde, jak to celé funguje:
http://mepila.blogspot.cz/2012/11/x-tor ... -2mix.htmlDalší výrobci (silniční scootery, vodní scootery) zase používají spirálovité sací kanály a různé komůrkové vedení ve spalovacím prostoru, opět v kombinaci s přisáváním čistého vzduchu - takže směs při nasávání rotuje ve válci a lépe ve spalovacím prostoru "drží" a spaluje se. Někdo kombinuje všechny tyto vychytávky, u leteckých dvoutaktů ( para, rogallo ) se třeba používá řízený protipíst. Viděl jsem zničený rozebraný 2T motor ze skůtru seadoo a těch kanálů ve válci je nepočítaně, některé jsou čistě propojené s dalšími válci, prostě věda. Snažil jsem se to pochopit, ale už je to příliš zamotané. Snad se tam nějak využívá podtlak v oddělených klikách a přisává se část splodin z výfukových kanálů z5 do prostoru pod pístem. Vše je samozřejmě umocněné elektronkou s plynulým řízením předstihu podle otáček, zatížení a teploty . (((( to už sice používá třeba moje 2003 Yamaha 15HP, ale jen mechanicky , jen v závislosti na otevření plynu )))) Elektronika pomocí svíčky hlídá pomocí ionizačních proudů ( jsou různé při hoření/nehoření směsi ) zapálení a hoření směsi, pokud k tomu nedojde, umí "dozapálit"...... Motor pak netarokuje, nedochází k unikání nespálené směsi, protože nemůže dojít ke zdvihu bez hoření, jako je to u obyčejných dvoutaktů ( proto tarokují ) U těch malých silniček se ještě někdy před tlumičem dává katalyzátor kombinovaný s mechanickou/elektronickou - servo přívěvou, která více či méně dusí výfukový kanál - opět většinou za účelem lepšího spalování a zvýšení výkonu/snížení spotřeby. Elektronika někdy řídí i oddělené mazání, ktré se mi ale moc nelíbí, pár mrtvých čínských skůtrů jsem už viděl.
Takže suma sumárum takový motor byť nemá vstřikování je už opravdu ekologicky na úrovni čtyřtaktu.
A se všemi výhodami dvoutaktu, snad jen vyjma složitosti, protože díky těm elektronickým serepetičkám a udělátkám už to někdo těžko nastaví doma jako pionýra. Se spolehlivostí netuším, uvidíme třeba co ta pila po pár letech.
Já mám 2T motory rád, krom 2T Yamahy mám ještě 2T 5HP Tohatsu, hlavně kvuli hmotnosti a možnostem přepravy v jakékoliv poloze. A nemusím řešit olej v motoru a hlavně je jednoduchá údržba, snažím se vše si dělat sám. Nikdy s nimi nebyl žádný problém, vyjma strženého závitu na víčku Tohatsu, ale to už jsem elegantně vyřešil. V budoucnu mám políčeno na nějaký ten E-TEC, ale je to zatím ranec a věřím, že motory co mám ještě něco vydrží. Vlákno jsem nabodnul, protože jsem chtěl využít "voňavé" oleje právě na vodě a nemám s nimi žádné zkušenosti. Snad jen že voní, až z toho bolí hlava
Fuj, to jsem se zase pěkně rozkecal...
