Stavba dřevěné plachetnice
Moderátoři: Pepa, david, vilma
- Jirka_TEC_Tce
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 516
- Registrován: ned úno 25, 2007 1:00 am
- Reputace: 28
- Bydliště: Teplice
- Kontaktovat uživatele:
- CarpMaster
- nováček na fóru
- Příspěvky: 13
- Registrován: čtv pro 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Náchod
Jo zdá se to býti hranaté, ale když jsem viděl videa jak se na té vaně dá jezdit, tak se to asi i dá, ale beru to hlavně z toho pohledu, že jsem kluk z paneláku a možnosti stavby jakéhokoliv plavidla jsou problém. Tahle vana se zdá být relativně jenoduchá i na prostory a i na money. Nejdem žádný velký mořeplavec a hlavně do této vany bych chtěl nainstalovat plachty do 12m2, tak abych nemusel hned z fleku dělat VMP.
CarpMaster píše:Jo zdá se to býti hranaté, ale když jsem viděl videa jak se na té vaně dá jezdit, tak se to asi i dá, ale beru to hlavně z toho pohledu, že jsem kluk z paneláku a možnosti stavby jakéhokoliv plavidla jsou problém. Tahle vana se zdá být relativně jenoduchá i na prostory a i na money. Nejdem žádný velký mořeplavec a hlavně do této vany bych chtěl nainstalovat plachty do 12m2, tak abych nemusel hned z fleku dělat VMP.
Prosímtě, neblbni... panelák nepanelák, ani tuhle vanu v bytě nepostavíš (i když na to koupání by to možná bylo, jak píše Denis ), stejně bys to musel nacvičovat někde v garáži a v normální garáži, kam se dá zajet autem (a pak se z něj dá taky vylízt ), se dá postavit mnohem hezčí a lepší loďka. Vím co říkám, jsem na tom podobně a taky se k podobnému garážovému šílenství chystám. Podívej se pro začátek třeba k Hartleyům, já si tam sice nevybral, ale určitě to je mnohem lepší, než tahle almara...
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Od Hartlyho je toto už vážna plachetnica http://www.hartley-boats.com/12b.html
Ale dajú sa nájsť aj menšie. Ale do panelákovej garáže, alebo bytu, ak naozaj nemáš inú možnosť je najlepšie nafukovací čln a ak chceš silou mocou plachtičku, tak dá sa to prirobiť aj na nafukovací. Alebo ak by si mal trochu miesta, tak aj táto miniplachetnička vyzerá pekne http://www.bateau.com/studyplans/SD11_s ... ?prod=SD11.
Ale dajú sa nájsť aj menšie. Ale do panelákovej garáže, alebo bytu, ak naozaj nemáš inú možnosť je najlepšie nafukovací čln a ak chceš silou mocou plachtičku, tak dá sa to prirobiť aj na nafukovací. Alebo ak by si mal trochu miesta, tak aj táto miniplachetnička vyzerá pekne http://www.bateau.com/studyplans/SD11_s ... ?prod=SD11.
- CarpMaster
- nováček na fóru
- Příspěvky: 13
- Registrován: čtv pro 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Náchod
Ano souhlasím. V žádném případě se nebiju do prsou za vanu. Jen jsem chtěl znát názor na velmi jednoduchou plovoucí káď s jednoduchou konstrukcí a při zajímavých jízdních vlastnostech. Každopádně souhlasím s tím, že defacto jde o necky s plachnou. K tomu nelze nic namítat.
- Himilko
- nováček na fóru
- Příspěvky: 1
- Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Příbram
Dřevěná plachetnice
Ahoj, možná, že už jste vyčerpali všechny názory a skušenosti vztahující se ke stavbě dřevěných lodí. Nestačil jsem všechny přečíst. Ale protože je to téma, které mě velmi zajímá, přispěju i já svou troškou do mlýna.
Mám za sebou už 6. stavbu dřevěné lodi, počínaje optíkem a konče trupem 6,5m kajutovky. Jako poslední jsem stavěl americkou lodičku Cat 12, metodou stick+glue. Na internetu je nepřeberné množství krásných konstrukcí. A zmíněná metoda je velmi vhodná pro amatérskou stavbu. Materiálové možnosti i objednání výkresů jsou dnes poměrně snadnou záležitostí. Dokonce jsem se chtěl tímto způsobem živit, ale náš lodní trh je velmi malý a zájemců je pomálu. Plně souhlasím s názorem že: "Dřevěná loď má duši" Dokonce jsme se dvěma přáteli přemýšleli o založení klubu majitelů dřevěných lodí. Existuje jeho mezinárodní podoba. Dnes bych už (i přez všechny zápory) jinou, než dřevěnou loď nestavěl. Rád si na toto téma vzměním názory a skušenosti.
Příznivý vítr
Martin
Mám za sebou už 6. stavbu dřevěné lodi, počínaje optíkem a konče trupem 6,5m kajutovky. Jako poslední jsem stavěl americkou lodičku Cat 12, metodou stick+glue. Na internetu je nepřeberné množství krásných konstrukcí. A zmíněná metoda je velmi vhodná pro amatérskou stavbu. Materiálové možnosti i objednání výkresů jsou dnes poměrně snadnou záležitostí. Dokonce jsem se chtěl tímto způsobem živit, ale náš lodní trh je velmi malý a zájemců je pomálu. Plně souhlasím s názorem že: "Dřevěná loď má duši" Dokonce jsme se dvěma přáteli přemýšleli o založení klubu majitelů dřevěných lodí. Existuje jeho mezinárodní podoba. Dnes bych už (i přez všechny zápory) jinou, než dřevěnou loď nestavěl. Rád si na toto téma vzměním názory a skušenosti.
Příznivý vítr
Martin
Ve včerejším příspěvku se Denis zmiňuje, že "plachtička sa dá prirobiť aj na nafukovací čln".
Nevíte kde by se o tom dala získat nějaká bližší informace ?
Zahlédl jsem to letos na Orlíku, ale nebyla možnost si to prohlédnout, tak se touto cestou dotazuji, protože pro mne je bezvýznamné začít se zajímat o plachetničku, ale na "blbnutí s v noučaty by to bylo pro mne reálné a nemá význam vymýšlet již existující.
Za případnou odpověď předem děkuji.
Nevíte kde by se o tom dala získat nějaká bližší informace ?
Zahlédl jsem to letos na Orlíku, ale nebyla možnost si to prohlédnout, tak se touto cestou dotazuji, protože pro mne je bezvýznamné začít se zajímat o plachetničku, ale na "blbnutí s v noučaty by to bylo pro mne reálné a nemá význam vymýšlet již existující.
Za případnou odpověď předem děkuji.
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1713
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
teista píše:To ficcus, chtěl jsem se Tě zeptat jestli jsi s něčím začal, nebo máš už nějakou krasavici vyhlídnutou. Tady v tom topicu je hodně příspěvků, možná jsem to přehlídl.
Ptám se protože se taky začínám vážně rozhlížet.
Zdraví teista
Ahoj teisto, začal jsem tím, že mám postavenou novou dílnu a objednaný plány na "Denisovu" H16;-)
Počítám, že po Novém roce začnu stavět. Na projektu chci na rozdíl od Denise měnit jen maličkosti. Dveře do salonu + zesílená paluba a podlaha v kokpitu. Trup určitě olaminuju. Byl jsem upozorněn, že výkresy v projektu nejsou zas až tak přesný, takže to chci vychytat a H16 pak třeba postavit i několik. V různých verzích. Racing, turistická, rozestavěná, ... (dle zájmu). A následně i nějakou trochu větší. Třeba zrovnu tu "mou" původně vyhlídnutou Cape Henry 21.
Takový se mi tedy honí hlavou myšlenky
- CarpMaster
- nováček na fóru
- Příspěvky: 13
- Registrován: čtv pro 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Náchod
- teista
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 767
- Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Znojmo
To ficcus - takže nezahálíš, to je dobře. já se pevně rozhodl pro stavbu teprve nedávno, takže hlavně sháním informace. Tady na tom fóru je to fakt výborný. Hlavně mi vrtá hlavou, jak vyřešit převoz lodi. Nechci krmit velký auto celý rok kvůli převozu lodi, takže jsem limitován hmotností. Od pasu plácnu - 1000 - 1200kg. Na druhou stranu bych rád stabilní, bezpečnou (jak se říká turistickou) loď, aby na ní mohli pobývat 4 lidi třeba 14 dní, a 2 třeba dva měsíce. Tzn. 7 - 9m. Zjistil jsem, že existuje sundávací a zastamdací kýl, to mne zajímá, nebo ploutvokýl (tady nevím, jak je to s onou stabilitou).
Vím, že to jsou zcela zásadní problémy které se ve vnitrozemí dotýkají každého jachtaře.
Kamarád nabízí, že najde v Řecku ke koupi nějaký domek jako základnu. Zná část Řecka dobře, pobývá tam často služebně a zná dost lidí. To zní zajímavě, ale je to do hlubší úvahy.
I tak bude nutno loď občas převézt.
Stavět budu překližka - laminát. jsem na to docela slušně vybavený a taky je dobrý, že na stavbu jsme dva, takže se na ni můžeme občas doslova vrhnout.
Díky adminům za solidnost s jakou to tady vedou, všechny zdravím
teista
Vím, že to jsou zcela zásadní problémy které se ve vnitrozemí dotýkají každého jachtaře.
Kamarád nabízí, že najde v Řecku ke koupi nějaký domek jako základnu. Zná část Řecka dobře, pobývá tam často služebně a zná dost lidí. To zní zajímavě, ale je to do hlubší úvahy.
I tak bude nutno loď občas převézt.
Stavět budu překližka - laminát. jsem na to docela slušně vybavený a taky je dobrý, že na stavbu jsme dva, takže se na ni můžeme občas doslova vrhnout.
Díky adminům za solidnost s jakou to tady vedou, všechny zdravím
teista
- Nemo
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 113
- Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
- Kontaktovat uživatele:
ZdendaZ píše:Pravda je ?e kdy? se přidá něco navíc tak za cenu postavení nové mů?e? koupit starou. Ale jak tady u? psal Denis. Proč stavět loď? Proto?e nás to baví! U? 5 let sním o tom jak si postavím loď, ale v bytě mů?u maximálně tak vyřezat ?ebra. Ka?dopádně se chystám nakoupit dřevo a dát ho su?it. Tím se dost u?etří, kdysi mne Denis psal jak se dá na stavbě u?etřit, ale podle mne je z toho reálná pouze mo?nost koupit dřevo čerstvé, kdy? je levněj?í a nechat ho na půdě pár let su?it. Kdy? se ?tří jinde tak klesá kvalita lodě, co? se rozhodně nevyplatí. Ka?dopádně ale postavíte novou loď a přesně k obrazu svému. Myslíte ?e se dá za 300 tisíc koupit, by? ojetá, loď jako je Karya? V téhle velikosti maximálně loď pro MiniTransat, ale ta nebude pohodlná a navíc cena nepůjde pod 600 tisíc. A navíc je o 1 metr krat?í.
Stavět se jednodu?e vyplatí tomu, koho to baví a kdo chce novou loď za cenu staré.
Např. Hartley 16 (5 metrů) vyjde asi tak na 70 tisíc, pokud budu v?e dělat z nejkvalitněj?ích materiálů, komplet. Dostal jsem nabídku koupit loď BEZ2 (4,25 metru) v super stavu za 3 tisíce zlotých, ale stavět je můj sen, tak proto
Plně Tě chápu. Dovoluji si o sobě tvrdit, že stavba lodě podle vlastní konstrukce mne baví možná víc, než se na ní plavit. Už to potěšení, že mi to plave a splňuje všechny požadavky, které jsem do toho jako konstruktér vložil, mne naplní uspokojením. A to i za fianční cenu, která bude o něco vyšší, než starší zachovalá loď podobné kategorie, se kterou bych mohl na vodu ihned. Je to o uspokojení. Někoho uspokojuje plavba sama o sobě, jiného vodní turistika, dalšího adrenalin v bouřích na oceánech, no a nás asi právě ta konstrukce a stavba. Už to, že se můžeme sami rozhodnout o volbě materiálu, tvaru a velikosti trupu, jeho plavebních vlastnostech, je mnohem víc, než jen nasednout do lodě z bazaru...
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1713
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
CarpMaster píše:Rád bych se ještě zeptal na jednu věc. Asi to tady nepadlo a pokud ano, tak se omlouvám za duplicitu. Jaké lepidlo na překližku? V případě, že bych se pustil do plastů, tak tam asi je jediné možné svažování, že? Nebo je také možné také lepit?
Denis tu někde popisuje lepení překližky epoxidem a polyuretanem (asi v tématu"16 stop z N.Z.")
O plastech nevím nic
- CarpMaster
- nováček na fóru
- Příspěvky: 13
- Registrován: čtv pro 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Náchod
- Nemo
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 113
- Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
- Kontaktovat uživatele:
CarpMaster píše:Rád bych se ještě zeptal na jednu věc. Asi to tady nepadlo a pokud ano, tak se omlouvám za duplicitu. Jaké lepidlo na překližku? V případě, že bych se pustil do plastů, tak tam asi je jediné možné svažování, že? Nebo je také možné také lepit?
Tak trochu jsem vyzkoušel všechno, na co se dotazuješ. Epoxy 1200 vyžaduje naprosto suchý a nemastný materiál. Teplotu při lepení nad 16 st.C a přesně odměřený poměr obou složek. Kvalitní spoj má pevnost ve smyku údajně až 200kg/cm2. No u dřeva se to plně nevyužije, protože neproniká do buněk dřeva a jeho přilnavost je povrchová. Výhodou ale je, že přes lepené spoje můžeš bez obav laminátovat a drží to.
Také jsem zkusil polyuretanové lepidlo Zwaluv D4. Pevnost ve smyku 160kg/cm2. Lepidlo je vodovzdorné a proniká hluboko do struktury dřeva. Je jednosložkové a reaguje se vzduchem a vzdušnou vlhkostí. Nabývá 30% na objemu a vyplní buňky dřeva. V místě lepu dokonce dřevo nabude na objemu, což může být výhodou u nepřesně lícujících spojů nebo u hrubých lepených povrchů. Lepený spoj je ale mastný a nedrží na něm laminát. Lepidlo se dokonale vsakuje do suchého dřeva a spoj je sám o sobě dokonalý, hloubkový.
Také jsem zkoušel svařit loďku z Polypropylenu (PP) horkovzdušnou pistolí zakoupenou právě k tomuto účelu. Pevnost "svařených" spojů ani při sebevětší pečlivosti nedosahují pevnosti samotného materiálu. Při sváření se materiál nerozteče, ale jen změkne a začne lepit. nedá se roztavit. Stejně tak se chová svařovací "drát", neboť musí být ze stejného materiálu. Při vyšší teplotě nebo při delším působení nižší teploty, se začne ještě před tavbou připalovat. Možná je to tím, že jsem šetřil a koupil recyklovaný materiál. Svařený spoj je o poznání křehčí, než samotný materiál.
Ještě uvažuji o polyetylénu. Je mnohem pružnější a bude nutné jej doplnit v konstrukci dodatečnými výztuhami, ale má lepší svařitelnost.
V žádném případě se plasty PP nebo PE nedají lepit, ani lakovat. Při svařování je třeba největší pečlivosti a je nutné nespoléhat na jediný spoj, ale spoje zdvojit dalším materiálem. Také je nutné vytvořit vzduchové kapsy s dostatečnou nosností, alespoň mírně převyšující hmotnost lodního tělesa s příslušenstvím, protože plast na rozdíl od dřeva neplave. Výhodou je velká odolnost proti otěru a prakticky žádná další údržba.
Jinak plánuji se opět vrátit k osvědčenému dřevěnému materiálu. Práce s ním je sice pracnější, ale je to klasika, krása a lepené spoje je možné dokonale opracovat. Plasty nelze povrchově upravovat, zatímco se dřevem se dá dělat všelicos. Osobně dřevo považuji za nejkrásnější materiál.
- Nemo
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 113
- Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
- Kontaktovat uživatele:
Denis píše:4 mm preglejka je dosť málo, nie že by to nevydržala, ale musel by si s takou loďkou zachádzať velmi jemne a to je nie vždy možné. Taká maličká lodička nie je velký problém, technika stavby je jednoduchá. Treba si kúpiť výkresy, tam je všetko napísané, nakreslené a pustiť sa do toho.
Zdravím Tě Denisi, naprosto s Tvými závěry souhlasím. Postavil jsem trup 2,5m dlouhé dinghy ze 6mm překližky a nedalo mi to a ještě jsem zdvojil obšívku dna sendvičem 2x6mm s 1cm silnou vrstvou PU pěny uvnitř. Do té třímetrovky bych šel také se 6mm překližkou, ale záleží na konstrukci kostry, zejména na výztuhách obšívky dna.
V současné době jsem vyprojektoval štíhlou motorovou pramici o délce 5,5 m (šíře 1m), s mírně zdviženým zrcadlem, aby netáhla vodu, a nyní řeším dilema, jak silnou překližku použít. Pramicový trup sám o sobě nemá dostatečnou tuhost a postavit těžkou loď umí kde kdo. Uvažuji o 8mm silné překližce a lehkém, ale poměrně hustém žebrování . Co Ty na to?
- Nemo
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 113
- Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
- Kontaktovat uživatele:
teista píše:To ficcus - takže nezahálíš, to je dobře. já se pevně rozhodl pro stavbu teprve nedávno, takže hlavně sháním informace. Tady na tom fóru je to fakt výborný. Hlavně mi vrtá hlavou, jak vyřešit převoz lodi. Nechci krmit velký auto celý rok kvůli převozu lodi, takže jsem limitován hmotností. Od pasu plácnu - 1000 - 1200kg. Na druhou stranu bych rád stabilní, bezpečnou (jak se říká turistickou) loď, aby na ní mohli pobývat 4 lidi třeba 14 dní, a 2 třeba dva měsíce. Tzn. 7 - 9m. Zjistil jsem, že existuje sundávací a zastamdací kýl, to mne zajímá, nebo ploutvokýl (tady nevím, jak je to s onou stabilitou).
Vím, že to jsou zcela zásadní problémy které se ve vnitrozemí dotýkají každého jachtaře.
Kamarád nabízí, že najde v Řecku ke koupi nějaký domek jako základnu. Zná část Řecka dobře, pobývá tam často služebně a zná dost lidí. To zní zajímavě, ale je to do hlubší úvahy.
I tak bude nutno loď občas převézt.
Stavět budu překližka - laminát. jsem na to docela slušně vybavený a taky je dobrý, že na stavbu jsme dva, takže se na ni můžeme občas doslova vrhnout.
Díky adminům za solidnost s jakou to tady vedou, všechny zdravím
teista
Kdybych řešil Tvůj problém po svém, asi bych postavil kajutový pent. Např. 8 metrů délky, 2,5 šířky, 0,7m výšky paluby od plochého dna (ponor cca. 10 cm při výtlaku 1500kg). Při použití 10mm silné marine překližky např. Okoumé nebo Ceiba, by trup vážil cca. 400kg, nástavba s nábytkem cca. 300kg a ještě by Ti zbylo do jedné tuny 300kg na vybavení a příslušenství. Pokud bych nebyl limitován váhou, asi bych postavil menší čínskou džunku. Na džunkách bydlí v Číně už po staletí celé rodiny. Na rekreační pobyt u moře s rodinou a případnou rekreační plavbu za pěkného počasí by to bylo naprosto vyhovující.
- CarpMaster
- nováček na fóru
- Příspěvky: 13
- Registrován: čtv pro 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Náchod
Zcela vyčerpájící informace. Děkuji. Asi bych měl přiblížit trochu v jakém duchu uvařuji. Zbavil jsem se představ o vaně, ale stále pro mě zůstávají obdobné potřeby a to aby lodička byla i veslička + plachetnička a co možná nejskladnější, nenáročná na stavbu a finančně dostupná. Nalezl jsem zajimané nákresy, které oboje splňují viz tento plánek
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů