Plavba po Dunaji

Dunaj v celé své délce a ve všech souvislostech...

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
cervik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 264
Registrován: čtv led 31, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod cervik » sob dub 05, 2008 6:33 am

CHodím na Dunaj už 35 rokov , vyskúšal so niekoľko lodí ,ale lepšiu kombináciu ako :
1. poslušný háčik / lepšie háčica /
2. gumák cca 3,5 - 4 m
3. motor cca 15 - 20 k
a ktomu dobré počasie si neviem ani predstaviť . Takže určite prídite! / Denis to dá dokopi /
Uživatelský avatar
kzeman
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 126
Registrován: čtv lis 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kzeman » sob dub 05, 2008 9:02 am

To danda: Mám na zrcadle rovněž dva jekly 50cm od sebe, ale jsou delší a kolečka jsou přidělány na rovných "hranolech" kde si výšku mohu nastavovat. Většinou člun na kolečkách převážím sám a boční stabilita je velice dobrá, protože si výšku nastavuji dle terénu, obyčejně kolečka nastavuji do 10 cm ode dna člunu.
Po spuštění na vodu kolečka dávám nahoru, aby mi v člunu nezavazela. Kolečka jsem si přidělal na tenkostěnný jekl síly 25mm, abych při plavbě kdy jsou kolečka nahoře, mohl dutinu profilu využít pro jiné účely, ALE to se mi neosvědčilo, protože při jízdě to drnčí a tak používám původního provizoria, dřevěné hranolky na které jsou kolečka od kočárku přišroubovány 12-kou šroubem v dřevě.
Kromě nedrnčení to má taky tu výhodu, že se kolečka nepotápí.
Protože mám obavy že kolečka časem prasknou a mohly by poškodit člun, tak jsem si již kolečka koupil, předělám to opět na jekl a pokusím se drnčení nějak odstranit. Problém je pouze v tom, že pokud je stávající věc funkční, tak jsem hrozně líný než se odhodlám to předělat, ale myslím že tímto problémem netrpím pouze já.
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 689
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » sob dub 05, 2008 9:20 am

To danda.
Dando.
Moje řešení použití koleček pro gumák /3,6m motor 15k/.Na zrcadlo přišroubuješ pásovinu,ve které budou zašroubovány šrouby d 8mm.Mezera mezi hlavou šroubu a pásovinou musí odpovídat tloušťce stěny jeklu.Do jeklu vyvrtáš díry.do kteých lehce projde hlava šroubu.Potom propiluješ drážku,asi 9mm širokou,do které se zasune dřík šroubu..V dolní části jeklu provrtáš díry a navaříš trubku,jako osu pro kolečko.Ideální je bantamové kolečko z korbice zajistíš závlačkou.Jekl s kolečkem nasadíš na hlavy šroubů a zajistíš zasunutím do propilobané drážky.A je hotovo.Trochu problém je s vysunutím jeklu z hlav šroubů.Ale s trochou cviku vše zvládneš.Vše je samozřejmě z nerezu./seženeš v kovošrotě nebo kde se dá,kolečka koupíš v jakémkoliv kovomatě nebo baumarketu/.Pro ilustraci přikládám foto.Případné kritiky upozorňuji,že mám odzkoušené a vše perfektně funguje.


Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Naposledy upravil(a) vovsky dne sob dub 05, 2008 9:25 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » sob dub 05, 2008 9:23 am

Já si právě objednal Suzumar 320, a nevím, kdy příjde. Ale budu mít jen Tohatsu 5 HP.
Na Dunaj bych se podíval hrozně rád, pokud by nevadil ten motor. Ale tak za měsíc, až budu mít člun.
Vovsky,
byl bys tak laskav, a popsal rozměry ( hroubku atd ) těch pásovin ?
Naposledy upravil(a) halladin dne sob dub 05, 2008 10:17 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
BRUT
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: ned dub 22, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod BRUT » sob dub 05, 2008 1:30 pm

To Vovsky
nevyzera to zle, len mi skus prosim ta objasnit, co to je bantamové kolečko z korbice :)
Mozno pre vas z Ciech samozrejmost, ale fakt si neviem predstavit, co by to mohlo byt.
Este mam jednu otazku, torchu nechapem system aretacie jekla na hlavach tych sroubov. Predstavujem si to tak, ze vaha clna to tam drzi, ale nevypadnu to kolecka do vody, ked vojdes na vodu s clnom?
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 689
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » sob dub 05, 2008 1:40 pm

I ty Brute?
Korbice neboli kolečka je ruční vozík na převážení čehokoliv,písku hlíny kamení atd.Máš to kolečko tam vyfotografované.Způsob držení jeklu na šroubech jsi pochopil dobře,při vjezdu do vody kolečka nevypadnou protože jsou tam lehce na těsno,aby se třeba při delší jízdě moc neviklaly,a navíc vztlak je tlačí vzhůru.Jak říkám trochu problém je při sundávání jeklu z hlav šroubů zvláště ve vodě,ale dá se to.Jednoduché,levné rychlé,jsem s tímo způsobem velice spokojen.vov
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » sob dub 05, 2008 4:06 pm

Ahoj, Brute - je to fúrik. Česky kolečko, kotouč, korbice. 8)
Uživatelský avatar
danda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 127
Registrován: sob led 05, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod danda » sob dub 05, 2008 8:03 pm

to vovský
klasické řešení co píšeš, znám, okoukal jsem to na výstavách.
To co jsem proved já bylo vymyšlený tak, abych kolečka mohl vozit sebou,zasunutý obráceně
a aby nevadily v řízení, tak tam byl ten odskok, který se motoru vyhýbal
problém právě vzniká kvůli té látce v rohu zrcadla a válce a proto nejdou úchyty kol dát dál od sebe abys při překlopení kol zachoval řiditelnost motoru, ještě uvidim jestli použiju silnostěnný profil, nebo jesli rezignuju na vožení koleček během plavby.Provděpodobnější je možnost 2
díky za snahu pomoci
Danda

P.S.Jak tam nasazuješ motor, když to máš tak krátký- sklopený?
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 689
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » sob dub 05, 2008 11:25 pm

Já ty kolečka nesklápím,já je prostě sundám a nechám v autě.Při plavbě nemají žádný význam a navíc mi připadá jezdit na člunu z kterého trčí kolečka takový divný,prostě nejachtařský. vov
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » sob dub 05, 2008 11:39 pm

No, pokud se vždy vrátíš k autu.....
A co když ne ?
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 689
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » ned dub 06, 2008 8:23 am

K autu jsem se zatím vrátil vždy,přece ten člun neponesu domů na zádech a auto nechám někde u řeky napospas.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » ned dub 06, 2008 8:38 am

Představ si, že jedeš na víc dní , třeba s denisem po Dunaji, nemůžeš postavit stan hned na břehu, a nechat tam dost drahou loď s ještě drahším motorem samotnou.... :?
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 689
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » ned dub 06, 2008 8:50 am

To je sice pravda,ale neumím si přestavit,že bych člun vlekl kilometr daleko po břehu,cestou necestou.Ono je to myšleno na sjetí pár metrů od auta do vody.Na nějaké dlouhé vlečení to není ,při váze lodi i s motorem a ješte po špatné cestě by asi uchycení zrcadla dostalo pěkně zabrat.Ale poslední možnost je vézt kolečka ssebou v člunu.vov
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » ned dub 06, 2008 11:53 am

Jasně, ale tam může překážet, nebo poškrábat loď Mě napadá řešení s jekly o dvou průměrech, kdy menší - s kolečky se nasouvá buď zdola pro transport lodi po zemi, anebo shora pro jízdu na vodě do jaklu většího průměru upevněného na zrcadle. Úchyty toho na zrcadle by musely být navařeny z boku, samozřejmě.
Pokud ovšem existují takové profily, což nevím . :?
Uživatelský avatar
danda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 127
Registrován: sob led 05, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod danda » ned dub 06, 2008 3:35 pm

to vovský
jak nasazujes motor, když máš ty kolečka tak krátký, pro mě jako starce je potřeba motor namontovat na břehu, a tobě to nevychází, leda že bys ho tam dával vyklopený.
danda
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned dub 06, 2008 4:11 pm

Vyrábať, alebo nevyrábať? To je obvyklá dilema. Ale ak majú preklápacie kolieska za 160,-euro tak už ani nie je čo váhať, www.ems-marine.com
Voziť kolieska zo sebou, alebo nie podla mňa závisí od toho kam poplávam. Ak idem napríklad táboriť, tak je dobré čln vytiahnuť na breh. Dôvodov na to je viac, hladina rieky kolíše, nedá sa spolahlivo zakotviť a vyviazať, čln ohrozujú vlny od velkých lodí, nedá sa kotviť na brehu a podobne. Ak sa idem len previesť tak nie je nutné ich brať so sebou, ale tiež je to pohodlnšie ich mať pri sebe, pretože ak pristávam tak ich hneď nahodím, gumák vytiahnem a idem pre auto. Ak ich nemám so sebou tak čln len povyťiahnem na breh a idem pre auto. Samozrejme ak mám auto 10 m od brehu kde pristávam tak to je jedno.
Ja som si kolieska tiež vyrábal a aby boli nepotopitelné, tak namiesto antikorového jeklu /trubky/ som použil lepený dubový hranolček. K zrkadlu je pripevnený na hulváta šroubami cez zrkadlo. To preto aby sa dal čln ťahať aj po velmi zlom teréne. Kolieska sa vo vode vďaka velkému vztlaku dávajú dolu dosť ťažko. Ale ide to a potom ich našroubujem znútra. Ak som v člne nalahko, tak diery sú vysoko nad hladnou, takže kolieska môžem nechať v aute ak treba a diery nemusím štuplovať. Ak idem na ťažko tak spodná diera je skoro na úrovni hladiny.
Ešte jednu nevýhodu majú kolieska na pevno a to keď sa dáva čln na vodu na plytkom brehu s bahnitým dnom. Kolieska sa zapichnú do bahna, čln na ne tlačí svojou váhou a aj keby už mohol plávať tak nepláve lebo je podopretý kolieskami. A dať vtedy tie kolieska dolu to je naozaj masaker. Neviem či by to s tými preklápacími nešlo lahšie.
Inak v tom EMS marine majú mnoho dobrých doplnkov na gumák za docela príjemné ceny. Napr. taška pod sedačku s tapacírungom na sedačku š. až 115 cm stojí 59,-euro a podobná taška ale termo, teda chladnička stojí 69,80.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned dub 06, 2008 4:51 pm


Chlapi, nie že by som tu ja bol ten najdisciplinovanejší, ale v tejto téme sú tie kolieska TOTÁLNE od veci a pri tom je to super téma. Takže nebojte sa zakladať vlastné pokeci, tento sa kludne mohol volať "Kolieska na gumáku". Aj by som to ako moderátor presunul, ale pretože som moderátor na baterky tak prosím vás niekoho kdo je na 220 aby to spravil.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » ned dub 06, 2008 5:27 pm

Jeden krátký topik ke kolečkům na gumáku už je.
http://jachting.info/modules.php?name=F ... pic&t=1250
Uživatelský avatar
danda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 127
Registrován: sob led 05, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod danda » ned dub 06, 2008 6:29 pm

Problém těch koleček z EMS(tede vlastně všech rovných) je v tom, že musí být daleko od sebe, aby při vyklopení byla zachována řiditelnost motoru a to neumožňuje u většiny člunů ten kus
hadru mezi zrcadlem a válcem.
Danda
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 689
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » ned dub 06, 2008 6:53 pm

Ještě pro Dandu a už s tím tématem končím.Vrchní hrana zrcadla je od země 80cm,takže tam motor na stojato krásně nasadím.Potom ho samozřejmě sklopím,abych při vjezdu do vody nepoškodil propeler.Jestli se uskuteční to setkání na Dunaji tak to všichni uvidíte. vov
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » ned dub 06, 2008 7:02 pm

Dando,
ony ty kolečka nejsou rovné. Mám dojem, že ty "nohy" jsou prohnuté, aby byly kolečka víc pod lodí, takže při otočení nahoru jsou vykloněny ven, a moc by v kormidlování vadit neměly.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned dub 06, 2008 7:53 pm

Halladin má pravdu, ale nie všetky sú ohnuté. Výhodou tých ohnutých tyčiek ja aj v tom že koliesko sa dostáva pod zrkadlo a je bližšie k ťažisku lode.
Tie moje kolieska majú tyčku samozrejme rovnú a manipulácii s motorom vôbec nebránia. Mám ovšem tie menšie kolieska, priemer asi 25 cm. Dobre je ich vidno na fotkách v mojom topicu Po Dunaji cez Maďarsko http://img179.imageshack.us/my.php?imag ... 330aw7.jpg
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv dub 10, 2008 7:28 pm

Zajtra ideme s gumákmi na Dunaj. Má záujem ísť niekto s nami? Ak by ste chceli ísť, tak môžte prísť aj v sobotu skoro ráno. Je to výkendovka a spíme v stane. Kolieska nebudú potrebné. 1-2 osoby môžme zobrať do nášho gumáku.
Uživatelský avatar
cervik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 264
Registrován: čtv led 31, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod cervik » čtv dub 10, 2008 7:41 pm

Ak sa niekto rozhodne ešte dnes,aj ja mám 1-2 miesta v člne. / Adventure 400 /S Denisom ideme spodný úsek Dunaja / pod VD Gabčikovo /, zbehneme sa okúpať do Maďarska , večer niečo pogrilujeme....
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 689
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » čtv dub 10, 2008 8:11 pm

Rád bych,ale až jindy,teď to nejde.Vaši plavbu budu pečlivě sledovat na netu,pukud o ní něco napíšete.Pište podrobně.vov

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti