Běžná (roční) údržba lodi
Moderátoři: Pepa, david, vilma
- veselyroman
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 357
- Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Mělník
Běžná (roční) údržba lodi
Všechny zdravím!
Teprve nedávno jsem si pořídil svoji první loď. Jde o malou otevřenou sportovní plachetnici (ale to není tak důležité). Zajímalo by mě, co všechno by měl člověk zkontrolovat/udělat v průběhu "jachtařského roku" z pohledu běžné údržby. Nemám tím na mysli například řešení problémů s děravou lodí, myslím tím všechny drobné činnosti nutné k tomu, aby se prodloužila životnost lodě (ať už jde o loď kajutovou, nebo otevřenou).
Díky za inspiraci!
Teprve nedávno jsem si pořídil svoji první loď. Jde o malou otevřenou sportovní plachetnici (ale to není tak důležité). Zajímalo by mě, co všechno by měl člověk zkontrolovat/udělat v průběhu "jachtařského roku" z pohledu běžné údržby. Nemám tím na mysli například řešení problémů s děravou lodí, myslím tím všechny drobné činnosti nutné k tomu, aby se prodloužila životnost lodě (ať už jde o loď kajutovou, nebo otevřenou).
Díky za inspiraci!
- RadekS
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 253
- Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Nové Veselí
Konkrétní práce závisí na tom, co máš doma. Otevřená plachetka a kajutovka s motorem je každé o něčem trochu jiném. Záleží také na způsobu použití. Pokud ji provozuješ závodně, je to horší, ale to bys asi spíš radil, než se ptal. Takže jako rekreační jachtař asi nebudeš v sezóně dělat nic, pokud je vše funkční. Důraz je třeba klást na posezóní a předsezóní údržbu. O tom už ale bylo napsáno moc, tak jenom ve zkratce.
Je li loďka provozována ve slaném prostředí, je nutno před uložením vše odsolit, vyprat, vyčistit. Potom je to jako u provozu na vodě sladké- vysušit, nechat všechny přístupné prostory otevřené, aby dýchaly. Uložit trup a veškeré vybavení pokud možno do sucha. Poškozené díly opravit, nebo vyměnit. Co neuděláš na podzim, čeká Tě na jaře. Poškozené nátěry je dobré opravit včas, zvláště transparentní lak, s prodlením dochází ke změně odstínu dřeva a pak už je to pořád vidět.
Je li loďka provozována ve slaném prostředí, je nutno před uložením vše odsolit, vyprat, vyčistit. Potom je to jako u provozu na vodě sladké- vysušit, nechat všechny přístupné prostory otevřené, aby dýchaly. Uložit trup a veškeré vybavení pokud možno do sucha. Poškozené díly opravit, nebo vyměnit. Co neuděláš na podzim, čeká Tě na jaře. Poškozené nátěry je dobré opravit včas, zvláště transparentní lak, s prodlením dochází ke změně odstínu dřeva a pak už je to pořád vidět.
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9292
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 175
- Kontaktovat uživatele:
Nevím zda jsi četl: http://jachting.info/modules.php?name=N ... cle&sid=74
Tady jsem popsal údržbu po sezóně. Během sezóny není celkem nic extra potřeba.
Tady jsem popsal údržbu po sezóně. Během sezóny není celkem nic extra potřeba.
- veselyroman
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 357
- Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Mělník
Libor píše:Nevím zda jsi četl: http://jachting.info/modules.php?name=N ... cle&sid=74
Tady jsem popsal údržbu po sezóně. Během sezóny není celkem nic extra potřeba.
Díky moc za upozornění, na článek hned kouknu. Abych řekl pravdu, myslel jsem si, že do sekce Nových článků mě systém nepustí (kvůli tomu, že jsem ještě nenasbíral dost bodů)... <- měl jsem si to prověřit.
- Ferdinand
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 321
- Registrován: pát dub 21, 2006 1:07 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Předklášteří
Údržba makrolonu.
Stala se mně taková nepříjemná věc. V létě, při dešti mně začalo zatékat do kajuty přes špatně zatěsněné okno. V dané situaci jsem to vyřešil přelepením lepící páskou. Na tu ,,chvíli,, to stačilo, bohužel, teď, když jsem ji chtěl odlepit, držela jak čert. No a při odstraňování pomocí ředidla na syntetické barvy jsem si poškodil , zcela jemně , ale přesto viditelně okno z makrolonu. Dá se to něčím vyleštit ? Dejte vědět, pokud s tím máte někdo zkušenosti. Dík.
Pro leštění podobných věcí jsem zakoupil od firmy Polytechnika Brno (jsou na netu) brusné pasty pro nástrojaře. Dělají se ve třech zrnitostech a je potřeba mít všechny a postupovat při leštění od nejhrubší po nejjemnější tak, že každá další musí plně překrýt brusné stopy té předchozí. Nedá se to uspěchat a skočit ob jednu, neboť pak je povrch sice lesklý, ale jsou tam ty rýhy po hrubé pastě vidět. Leštím filcovými kotoučky z OBI.
- Olivero
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: stř bře 12, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha/Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Olaminovana preglejkova kajutovka, jak na udrzbu?
Vhodnejsi topik som nenasiel.
Potreboval by som poradit, cim osetrit preglejkovu obsivku z vnutra lodi.
Uznavam staru znamu pravdu ze "Jeden obraz je viacej ako tisic slov" tak radsej prikladam aktualne foto:

Potreboval by som poradit, cim osetrit preglejkovu obsivku z vnutra lodi.
Uznavam staru znamu pravdu ze "Jeden obraz je viacej ako tisic slov" tak radsej prikladam aktualne foto:


Naposledy upravil(a) Olivero dne čtv bře 19, 2009 10:41 pm, celkem upraveno 2 x.
- Fulda
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 229
- Registrován: pon lis 20, 2006 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Plzeň, Hracholusky,
- Kontaktovat uživatele:
Ahoj Olivero
Tady toho moc nevymyslíš, já jsem to na své lodi řešil tak, že co šlo vyměnit jsem vyměnil, co né tak jsem předýhoval. Hrozná práce, ale chtěl jsem to mít ve světlém. On totiž, pokud je to lakované, tak už ten lak nevybrousíš. V místech kde byl lak popraskaný a přišla tam voda je dřevo začernalé do hloubky. V tvém případě bych to viděl na barvu, třeba bílý poliuretan.
Fulda
PS, zase šťourám, ale značka Mělnického přístavu je na špatném místě
Tady toho moc nevymyslíš, já jsem to na své lodi řešil tak, že co šlo vyměnit jsem vyměnil, co né tak jsem předýhoval. Hrozná práce, ale chtěl jsem to mít ve světlém. On totiž, pokud je to lakované, tak už ten lak nevybrousíš. V místech kde byl lak popraskaný a přišla tam voda je dřevo začernalé do hloubky. V tvém případě bych to viděl na barvu, třeba bílý poliuretan.
Fulda
PS, zase šťourám, ale značka Mělnického přístavu je na špatném místě
- Olivero
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: stř bře 12, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha/Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Fulda píše:Ahoj Olivero
Tady toho moc nevymyslíš, já jsem to na své lodi řešil tak, že co šlo vyměnit jsem vyměnil, co né tak jsem předýhoval. Hrozná práce, ale chtěl jsem to mít ve světlém. On totiž, pokud je to lakované, tak už ten lak nevybrousíš. V místech kde byl lak popraskaný a přišla tam voda je dřevo začernalé do hloubky. V tvém případě bych to viděl na barvu, třeba bílý poliuretan.
Fulda
PS, zase šťourám, ale značka Mělnického přístavu je na špatném místě
Ahoj Fuldo. Mne sa jedna skor o to, ci je potrebne raz na nejake obdobie osetrovat tu preglejku.Pripadne jaky nater pouzit aby to stale dychalo" a pod...
Tie miesta na obrazku nie su za normalnych okolnosti vidiet.
ps: znacku opravim,dik za upozornenie

- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Ak je obšívka zvonku olaminovaná, tak ta preglejka zas až tak moc dýchať nepotrebuje. V tom prípade by som natieral len priehladným lodným lakom. Výhoda transparentného náteru pod čiarou ponoru je v tom, že ak náhodou príde k netesnosti laminátu a dovnútra preglejky sa dostane voda, tak máme šancu to zistiť. Ak je to natrené farbou tak šanca sa znižuje. V tvojom prípade by som odstránil tú farbu /lak/ čo nedrží, oškrabal by som to ostrým dlátom a dal by som 2x náter lodným syntetickým lakom od Balakomu, je najlacnejší a bohato stačí.
- karel
- Macher
- Příspěvky: 434
- Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Oleško , Praha západ
loď s dřevěnou plaňkovou obšívkou je něco jiného než loď s překližkovou obšívkou . Dřevo je homogení materiál skrz který se případná vlhkost může dostat ven , překližka je sendvič lepený vodovzdorným lepidlem , tudíž je zbytečné ji z jedné strany nechávat dýchat , rozhodně nebude dýchat celá ale jen ta vrchní vrstva . LUXOL bych určitě nevolil , ještě teď si pamatuju jak se tvářil kamarád truhlář že s ním chci natřít venkovní novou lavici a říkal něco o tom že jí budu dělat za dva roky znovu . Kdyby to šlo (jestli už to někdo nenapustil něčím mastným) tak bych dal polyuretan , a jestli to nechceš barevné tak nějaký lodní lak .
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Bedo, prečo tvrdíš že: "neber bezbarvý"? Ja osobne mám s luxolom a podobnými u nás vyrábanými materialmi len zlé skúsenosti. Raz som použil lazúru od severského výrobcu, tuším tekurilu a po ôsmich rokoch je náter OK. Niektoré takéto nátery sú však určené len pre exteriery!!!
Keď som musel s mojou rozostavanou loďou opustiť halu a ísť pod plachtu, tak som ju pred tým natrel z nútra lodným lakom Balakom. Niekolko krát mi víchor strhol plachtu a z lode som vylieval možno aj 20 l vody a dno je v poriadku. Preto si dovolím odporučiť tento náter. Je lacný a dobrý. Prečo transparentný som tiež napísal.
Karel to napísal dobre, súhlasím. Ešte by som k farbám povedal len tolko, že každá prepúšťa určité množstvo pár. Funguje to ako pri jachtárskej bunde čo sme sa nedávno bavili. Cez póry v poistnej membráne neprejde ani jedna molekula vody, ale stotisíce molekúl vodných pár. Na podobnom princípe pracujú napríklad sanačné omietky. Cez farbu, alebo lak neprejde voda, ale prejdú vodné pary. Največší kumšt v lodných farbách je vyrobiť farbu cez ktorú neprejde molekula vody aj keď je pod tlakom. Rozdiel je pri náteroch paluby kde voda stečie, alebo pri nátere trupu lode pod vodou, kde je voda stále a pod tlakom. To je vidno aj na cenách farieb, pozri si nejaký katalóg.
Keď som musel s mojou rozostavanou loďou opustiť halu a ísť pod plachtu, tak som ju pred tým natrel z nútra lodným lakom Balakom. Niekolko krát mi víchor strhol plachtu a z lode som vylieval možno aj 20 l vody a dno je v poriadku. Preto si dovolím odporučiť tento náter. Je lacný a dobrý. Prečo transparentný som tiež napísal.
Karel to napísal dobre, súhlasím. Ešte by som k farbám povedal len tolko, že každá prepúšťa určité množstvo pár. Funguje to ako pri jachtárskej bunde čo sme sa nedávno bavili. Cez póry v poistnej membráne neprejde ani jedna molekula vody, ale stotisíce molekúl vodných pár. Na podobnom princípe pracujú napríklad sanačné omietky. Cez farbu, alebo lak neprejde voda, ale prejdú vodné pary. Največší kumšt v lodných farbách je vyrobiť farbu cez ktorú neprejde molekula vody aj keď je pod tlakom. Rozdiel je pri náteroch paluby kde voda stečie, alebo pri nátere trupu lode pod vodou, kde je voda stále a pod tlakom. To je vidno aj na cenách farieb, pozri si nejaký katalóg.
Ahoj,v první řadě bych to napustil penetrací s fungicidními ůčinky,min. dvakrát, pak bych to napajcoval lazurou nebo olejem,z lakování staršího materiálu bych měl trošku stravh z popraskánívzhledem k tomu,že podle fotek neni překližka ani dřevo barvené,asi bych volil lazuru v barvě teaku,nebo mahagonu,samozřejmě vše po obroušení.Na kormidelní páku použití laku jo,ale ty podlážky jestli budou dřevěné,použil bych spíš olej.Mám podlážky s teakových lišt na jaře umyji,naolejuji a mám klid,kolikrát je v kokpitu písek a voda a olejovanému dřevu to nevadí,zdrápaný lak se bude těžko spravovat.Jachtlak neznám používám lodní lak od balakomu,dobře se rozlejvá a když je hezkej mahagon,tak nádherně vytáhne léta a barvu,teď vyrábim šupl kuchyň a komlet dvířka do kajuty,kombinace masív a překližka,tak jestli se to s pomocí boží povede tak se pochlubim.Ahoj.
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Bezbarvy LUXOL a nebo podobny zahranicni vyrobek po case zcerna, hlavne venku a je to seredny. Vevnitr me to drzi uz 30 let a vypada to jako bych to natrel vcera. Venku jsem si borovici take natrel bezbarvym, pekne to zcervenalo jako modrin, ale zacalo to hnednout az cernat. Barevny to neudela. Protoze je to uz napite, dalsi vrstvu to uz bere spatne. Neveril jsem tomu, musel jsem si to vyzkouset....Kdyz je v tom nejaka barevna slozka, tak je to vlastne plnidlo. On tam pise ze je to nekde pod podlazkou, nebude na to videt. Jde jen o impregnaci. Kdyz je neco na exterier, tak to znamena ze je to odolnejsi nez kdyz je to pro interier. Drive se do toho davala nejaka prisada, jedy, co branilo proti plesniveni a broukum, tak to se dovnitr nehodilo. Uz je to zakazane. Preklizka je take varene drevo a tak ma snahu se po case to drevo otevirat a dela to mikrotrhlinky a ten LUXOL a nebo podobny lazurovaci lak se vpije. Prejedes to po prvni vrstve smirglem a natre se dalsi vrstva. Na venek lodi, bych to nedal, ale dovnitr kde je potreba jen impregnace bych se nebal a jestli to bylo napustene fermezi, tak vubec.
Driv kdyz ten LUXOL nebyl, tak se impregnace delala i vyjetym motorovym olejem....Ale to by asi v lodi smrdelo, tak ta lazura.
Driv kdyz ten LUXOL nebyl, tak se impregnace delala i vyjetym motorovym olejem....Ale to by asi v lodi smrdelo, tak ta lazura.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Vonkajšie laky od vnútorných sa líšia hlavne tým že majú UV prísady. Pigment v lazúre je sám o sebe ochrana proti UV. Lacnejšie vonkajšie laky sú voči UV žiareniu málo odolné a tak ti transparentné pomerne rýchlo degradujú. S tými prísadami proti plasniam neviem ako je to v súčasnosti, ale pre istotu by som sa pozrel na to či sa dajú používať vo vnútri. Mne ta lazúra jednoducho nesedí, tolko krát som sa s ňou sklamal, že už s ňou neexperimentujem. Teraz je kopa dobrých lakov a farieb.
Ahoj,mrkni se sem,koukni se sem tady si určitě vybereš : http://www.barvyadex.cz/oblast/348/ jak už je tu výše napsáno překližka a dřevo je rozdíl,jestli je překližka voděodolná(použité lepidlo) začne se rozpadat buď zvenku,nebo zevnitř,podle fotek je strana pod laminátem zdravá,vnitřní strana vypadá taky zdravá,to že změníla barvu bych neřešil když to neni viďet,dle mého soudu na těch stěnách neni žádnej lak,pouze nějaké stoky lepidel ,to bych přebrousil a nelakoval! ne z důvodu zavření a případné hniloby,ale jestliže ten podklad nebude ůplně suchej,tak ten lak po čase udělá paseku a necháš na tom ruce.zkus se podívat na nějaké forumpro domácí kutily tam se dozvíš docela dost o ošetřování dřeva,hlavně moc neposlouchej prodavače barev,některý ti prodaj shnilý jabko jako národní specialitu
ahoj.


Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti