Běžná (roční) údržba lodi

Věčné téma - opravy lodí všeho druhy a všemi dostupnými prostředky. Materiály, postupy. Dobré rady atd.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
veselyroman
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 357
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Mělník

Běžná (roční) údržba lodi

Příspěvekod veselyroman » pát zář 21, 2007 1:30 pm

Všechny zdravím!
Teprve nedávno jsem si pořídil svoji první loď. Jde o malou otevřenou sportovní plachetnici (ale to není tak důležité). Zajímalo by mě, co všechno by měl člověk zkontrolovat/udělat v průběhu "jachtařského roku" z pohledu běžné údržby. Nemám tím na mysli například řešení problémů s děravou lodí, myslím tím všechny drobné činnosti nutné k tomu, aby se prodloužila životnost lodě (ať už jde o loď kajutovou, nebo otevřenou).
Díky za inspiraci!
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Veselí

Příspěvekod RadekS » úte zář 25, 2007 10:53 am

Konkrétní práce závisí na tom, co máš doma. Otevřená plachetka a kajutovka s motorem je každé o něčem trochu jiném. Záleží také na způsobu použití. Pokud ji provozuješ závodně, je to horší, ale to bys asi spíš radil, než se ptal. Takže jako rekreační jachtař asi nebudeš v sezóně dělat nic, pokud je vše funkční. Důraz je třeba klást na posezóní a předsezóní údržbu. O tom už ale bylo napsáno moc, tak jenom ve zkratce.
Je li loďka provozována ve slaném prostředí, je nutno před uložením vše odsolit, vyprat, vyčistit. Potom je to jako u provozu na vodě sladké- vysušit, nechat všechny přístupné prostory otevřené, aby dýchaly. Uložit trup a veškeré vybavení pokud možno do sucha. Poškozené díly opravit, nebo vyměnit. Co neuděláš na podzim, čeká Tě na jaře. Poškozené nátěry je dobré opravit včas, zvláště transparentní lak, s prodlením dochází ke změně odstínu dřeva a pak už je to pořád vidět.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9292
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 175
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » stř zář 26, 2007 8:56 am

Nevím zda jsi četl: http://jachting.info/modules.php?name=N ... cle&sid=74
Tady jsem popsal údržbu po sezóně. Během sezóny není celkem nic extra potřeba.
Uživatelský avatar
veselyroman
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 357
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Mělník

Příspěvekod veselyroman » stř zář 26, 2007 9:11 am

Libor píše:Nevím zda jsi četl: http://jachting.info/modules.php?name=N ... cle&sid=74
Tady jsem popsal údržbu po sezóně. Během sezóny není celkem nic extra potřeba.


Díky moc za upozornění, na článek hned kouknu. Abych řekl pravdu, myslel jsem si, že do sekce Nových článků mě systém nepustí (kvůli tomu, že jsem ještě nenasbíral dost bodů)... <- měl jsem si to prověřit.
Uživatelský avatar
Ferdinand
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 321
Registrován: pát dub 21, 2006 1:07 pm
Reputace: 0
Bydliště: Předklášteří

Údržba makrolonu.

Příspěvekod Ferdinand » pon pro 03, 2007 7:37 am

Stala se mně taková nepříjemná věc. V létě, při dešti mně začalo zatékat do kajuty přes špatně zatěsněné okno. V dané situaci jsem to vyřešil přelepením lepící páskou. Na tu ,,chvíli,, to stačilo, bohužel, teď, když jsem ji chtěl odlepit, držela jak čert. No a při odstraňování pomocí ředidla na syntetické barvy jsem si poškodil , zcela jemně , ale přesto viditelně okno z makrolonu. Dá se to něčím vyleštit ? Dejte vědět, pokud s tím máte někdo zkušenosti. Dík.
mopadji
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 51
Registrován: ned pro 18, 2005 8:33 pm
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod mopadji » pon pro 03, 2007 8:15 am

Vyzkoušel bych Silichrom a potom leštěnku na auto, aspoň plexisklo takhle vyleštit jde :?
Uživatelský avatar
berty
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 254
Registrován: sob led 06, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod berty » pon pro 03, 2007 9:00 am

Se Silichromem nemám takové zkušenosti myslím si, že bude dosti hrubý. Kdysi se používala obyčejná zubní pasta a pak leštenka.
Berty
Uživatelský avatar
El
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 24
Registrován: pát lis 09, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod El » pon pro 03, 2007 11:57 am

Pro leštění podobných věcí jsem zakoupil od firmy Polytechnika Brno (jsou na netu) brusné pasty pro nástrojaře. Dělají se ve třech zrnitostech a je potřeba mít všechny a postupovat při leštění od nejhrubší po nejjemnější tak, že každá další musí plně překrýt brusné stopy té předchozí. Nedá se to uspěchat a skočit ob jednu, neboť pak je povrch sice lesklý, ale jsou tam ty rýhy po hrubé pastě vidět. Leštím filcovými kotoučky z OBI.
Uživatelský avatar
Olivero
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 124
Registrován: stř bře 12, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha/Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Olaminovana preglejkova kajutovka, jak na udrzbu?

Příspěvekod Olivero » stř bře 18, 2009 8:56 pm

Vhodnejsi topik som nenasiel.

Potreboval by som poradit, cim osetrit preglejkovu obsivku z vnutra lodi.
Uznavam staru znamu pravdu ze "Jeden obraz je viacej ako tisic slov" tak radsej prikladam aktualne foto:


Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Naposledy upravil(a) Olivero dne čtv bře 19, 2009 10:41 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Fulda
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 229
Registrován: pon lis 20, 2006 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Plzeň, Hracholusky,
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Fulda » čtv bře 19, 2009 7:50 am

Ahoj Olivero
Tady toho moc nevymyslíš, já jsem to na své lodi řešil tak, že co šlo vyměnit jsem vyměnil, co né tak jsem předýhoval. Hrozná práce, ale chtěl jsem to mít ve světlém. On totiž, pokud je to lakované, tak už ten lak nevybrousíš. V místech kde byl lak popraskaný a přišla tam voda je dřevo začernalé do hloubky. V tvém případě bych to viděl na barvu, třeba bílý poliuretan.
Fulda
PS, zase šťourám, ale značka Mělnického přístavu je na špatném místě
Uživatelský avatar
Olivero
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 124
Registrován: stř bře 12, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha/Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Olivero » čtv bře 19, 2009 8:25 am

Fulda píše:Ahoj Olivero
Tady toho moc nevymyslíš, já jsem to na své lodi řešil tak, že co šlo vyměnit jsem vyměnil, co né tak jsem předýhoval. Hrozná práce, ale chtěl jsem to mít ve světlém. On totiž, pokud je to lakované, tak už ten lak nevybrousíš. V místech kde byl lak popraskaný a přišla tam voda je dřevo začernalé do hloubky. V tvém případě bych to viděl na barvu, třeba bílý poliuretan.
Fulda
PS, zase šťourám, ale značka Mělnického přístavu je na špatném místě

Ahoj Fuldo. Mne sa jedna skor o to, ci je potrebne raz na nejake obdobie osetrovat tu preglejku.Pripadne jaky nater pouzit aby to stale dychalo" a pod...
Tie miesta na obrazku nie su za normalnych okolnosti vidiet.
ps: znacku opravim,dik za upozornenie :)
Uživatelský avatar
Fulda
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 229
Registrován: pon lis 20, 2006 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Plzeň, Hracholusky,
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Fulda » čtv bře 19, 2009 8:40 am

V tom případě bych za prvé zjistil jestli to opravdu může dýchat, jestli to není napuštěné lakem. To už nejde napouštět. Jinak bych to napustil nějakým napouštěcím olejíčkem, teď mi žádný nenapadá. Ale jsou na dřevěné plovoucí podlahy. Nebo klasicky fermeží lněnou, ale je dlouho cítit.
Fulda
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv bře 19, 2009 11:57 am

Ak je obšívka zvonku olaminovaná, tak ta preglejka zas až tak moc dýchať nepotrebuje. V tom prípade by som natieral len priehladným lodným lakom. Výhoda transparentného náteru pod čiarou ponoru je v tom, že ak náhodou príde k netesnosti laminátu a dovnútra preglejky sa dostane voda, tak máme šancu to zistiť. Ak je to natrené farbou tak šanca sa znižuje. V tvojom prípade by som odstránil tú farbu /lak/ čo nedrží, oškrabal by som to ostrým dlátom a dal by som 2x náter lodným syntetickým lakom od Balakomu, je najlacnejší a bohato stačí.
Uživatelský avatar
ninja
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: stř led 18, 2006 8:38 pm
Reputace: 0

Příspěvekod ninja » čtv bře 19, 2009 2:16 pm

Takze kdyz je to zvenku olaminovane, muzu to zevnitr lodnim lakem natrit? Ja slysel ze v zadnem pripadne, ze to pak prave dychat nebude a shnije...
Uživatelský avatar
Olivero
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 124
Registrován: stř bře 12, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha/Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Olivero » čtv bře 19, 2009 2:34 pm

Ja tiez zijem v domienke, ze drevena olaminovana lod by sa nemala z vnutra uzatvarat aby sa mohla pripadna vlhkost odparovat.
Premyslal som nad horucou fermezou, ale teraz tesne pred sezonou by ten smrad ztadial nikto nevyvetral.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv bře 19, 2009 2:48 pm

Fermez casem zcerna a udela to na povrchu zmolky. Lepsi bude LUXOL, lazurovaci barva. Barev delaji dost. Neber bezbarvy. Do dreva se i vpije. Natirat nekolikrat, dokud to bude do sebe vpijet. Co se nevpije doporucujou utrit hadrem. Pro fajnovou praci se delaji i nejake napoustedla z vceliho vosku.
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 434
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » čtv bře 19, 2009 5:57 pm

loď s dřevěnou plaňkovou obšívkou je něco jiného než loď s překližkovou obšívkou . Dřevo je homogení materiál skrz který se případná vlhkost může dostat ven , překližka je sendvič lepený vodovzdorným lepidlem , tudíž je zbytečné ji z jedné strany nechávat dýchat , rozhodně nebude dýchat celá ale jen ta vrchní vrstva . LUXOL bych určitě nevolil , ještě teď si pamatuju jak se tvářil kamarád truhlář že s ním chci natřít venkovní novou lavici a říkal něco o tom že jí budu dělat za dva roky znovu . Kdyby to šlo (jestli už to někdo nenapustil něčím mastným) tak bych dal polyuretan , a jestli to nechceš barevné tak nějaký lodní lak .
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv bře 19, 2009 6:35 pm

Bedo, prečo tvrdíš že: "neber bezbarvý"? Ja osobne mám s luxolom a podobnými u nás vyrábanými materialmi len zlé skúsenosti. Raz som použil lazúru od severského výrobcu, tuším tekurilu a po ôsmich rokoch je náter OK. Niektoré takéto nátery sú však určené len pre exteriery!!!
Keď som musel s mojou rozostavanou loďou opustiť halu a ísť pod plachtu, tak som ju pred tým natrel z nútra lodným lakom Balakom. Niekolko krát mi víchor strhol plachtu a z lode som vylieval možno aj 20 l vody a dno je v poriadku. Preto si dovolím odporučiť tento náter. Je lacný a dobrý. Prečo transparentný som tiež napísal.
Karel to napísal dobre, súhlasím. Ešte by som k farbám povedal len tolko, že každá prepúšťa určité množstvo pár. Funguje to ako pri jachtárskej bunde čo sme sa nedávno bavili. Cez póry v poistnej membráne neprejde ani jedna molekula vody, ale stotisíce molekúl vodných pár. Na podobnom princípe pracujú napríklad sanačné omietky. Cez farbu, alebo lak neprejde voda, ale prejdú vodné pary. Največší kumšt v lodných farbách je vyrobiť farbu cez ktorú neprejde molekula vody aj keď je pod tlakom. Rozdiel je pri náteroch paluby kde voda stečie, alebo pri nátere trupu lode pod vodou, kde je voda stále a pod tlakom. To je vidno aj na cenách farieb, pozri si nejaký katalóg.
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 689
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » čtv bře 19, 2009 7:26 pm

to Denis

místo syntetického lodního laku bych raději použil Jachtlak,je za stejný prachy a nesrovnatelně lepší.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv bře 19, 2009 8:07 pm

Jachtlak nepoznám, ešte som ho nikde nevidel. Používam aj Hempel, jednozložkový PU lak, ale pod podlážky sa mi zdal ako zbytočný luxus. Balakom tu niekto vychvaloval že ho použil aj na vrchné vonkajšie nátery.
Uživatelský avatar
Olivero
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 124
Registrován: stř bře 12, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha/Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Olivero » čtv bře 19, 2009 8:16 pm

ten jachtlak (alkyt uretanovy) som si prave vcera kupil .Chcem ho pouzit na podlazku v kokpite a na pinu a aj na ostatne drevene casti ktore bude potrebne prelakovat.Tak som rad ze pocujem na neho chvalu. Aj pani v drogerii ho vychvalovala, pre informaciu cena za 0,6l cca 128kc.
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » čtv bře 19, 2009 8:38 pm

Ahoj,v první řadě bych to napustil penetrací s fungicidními ůčinky,min. dvakrát, pak bych to napajcoval lazurou nebo olejem,z lakování staršího materiálu bych měl trošku stravh z popraskánívzhledem k tomu,že podle fotek neni překližka ani dřevo barvené,asi bych volil lazuru v barvě teaku,nebo mahagonu,samozřejmě vše po obroušení.Na kormidelní páku použití laku jo,ale ty podlážky jestli budou dřevěné,použil bych spíš olej.Mám podlážky s teakových lišt na jaře umyji,naolejuji a mám klid,kolikrát je v kokpitu písek a voda a olejovanému dřevu to nevadí,zdrápaný lak se bude těžko spravovat.Jachtlak neznám používám lodní lak od balakomu,dobře se rozlejvá a když je hezkej mahagon,tak nádherně vytáhne léta a barvu,teď vyrábim šupl kuchyň a komlet dvířka do kajuty,kombinace masív a překližka,tak jestli se to s pomocí boží povede tak se pochlubim.Ahoj.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv bře 19, 2009 8:57 pm

Bezbarvy LUXOL a nebo podobny zahranicni vyrobek po case zcerna, hlavne venku a je to seredny. Vevnitr me to drzi uz 30 let a vypada to jako bych to natrel vcera. Venku jsem si borovici take natrel bezbarvym, pekne to zcervenalo jako modrin, ale zacalo to hnednout az cernat. Barevny to neudela. Protoze je to uz napite, dalsi vrstvu to uz bere spatne. Neveril jsem tomu, musel jsem si to vyzkouset....Kdyz je v tom nejaka barevna slozka, tak je to vlastne plnidlo. On tam pise ze je to nekde pod podlazkou, nebude na to videt. Jde jen o impregnaci. Kdyz je neco na exterier, tak to znamena ze je to odolnejsi nez kdyz je to pro interier. Drive se do toho davala nejaka prisada, jedy, co branilo proti plesniveni a broukum, tak to se dovnitr nehodilo. Uz je to zakazane. Preklizka je take varene drevo a tak ma snahu se po case to drevo otevirat a dela to mikrotrhlinky a ten LUXOL a nebo podobny lazurovaci lak se vpije. Prejedes to po prvni vrstve smirglem a natre se dalsi vrstva. Na venek lodi, bych to nedal, ale dovnitr kde je potreba jen impregnace bych se nebal a jestli to bylo napustene fermezi, tak vubec.
Driv kdyz ten LUXOL nebyl, tak se impregnace delala i vyjetym motorovym olejem....Ale to by asi v lodi smrdelo, tak ta lazura.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv bře 19, 2009 9:42 pm

Vonkajšie laky od vnútorných sa líšia hlavne tým že majú UV prísady. Pigment v lazúre je sám o sebe ochrana proti UV. Lacnejšie vonkajšie laky sú voči UV žiareniu málo odolné a tak ti transparentné pomerne rýchlo degradujú. S tými prísadami proti plasniam neviem ako je to v súčasnosti, ale pre istotu by som sa pozrel na to či sa dajú používať vo vnútri. Mne ta lazúra jednoducho nesedí, tolko krát som sa s ňou sklamal, že už s ňou neexperimentujem. Teraz je kopa dobrých lakov a farieb.
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » pát bře 20, 2009 10:13 pm

Ahoj,mrkni se sem,koukni se sem tady si určitě vybereš : http://www.barvyadex.cz/oblast/348/ jak už je tu výše napsáno překližka a dřevo je rozdíl,jestli je překližka voděodolná(použité lepidlo) začne se rozpadat buď zvenku,nebo zevnitř,podle fotek je strana pod laminátem zdravá,vnitřní strana vypadá taky zdravá,to že změníla barvu bych neřešil když to neni viďet,dle mého soudu na těch stěnách neni žádnej lak,pouze nějaké stoky lepidel ,to bych přebrousil a nelakoval! ne z důvodu zavření a případné hniloby,ale jestliže ten podklad nebude ůplně suchej,tak ten lak po čase udělá paseku a necháš na tom ruce.zkus se podívat na nějaké forumpro domácí kutily tam se dozvíš docela dost o ošetřování dřeva,hlavně moc neposlouchej prodavače barev,některý ti prodaj shnilý jabko jako národní specialitu :cry: :cry: ahoj.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti