Jak nezdemolovat marinu - školení

Rady pro začínající jachtaře

Moderátoři: Pepa, windward, vilma

Uživatelský avatar
Michal123
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 539
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 5

Jak nezdemolovat marinu - školení

Příspěvekod Michal123 » úte led 21, 2014 8:13 pm

Dělá někdo školení přístavních manévru? Někde blízko. Kotvení, vyvazovaní k molu, ke břehu. Jízda s pevnou vrtulí, řízení pomocí závěsného motoru. Kličkování v přístavu mezi drahými jachtami za silného větru. :whist: Atd,
To se dá nacvičit i u nás a je škoda kvůli toho jezdit k moři.
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 626
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » úte led 21, 2014 8:16 pm

pojistíš si kauci a byl by v tom čert, abys na to za týden nepřišel.
Uživatelský avatar
Martin88
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 708
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Martin88 » úte led 21, 2014 8:37 pm

Cast z toho, co bys chtel nacvicovat, bys mohl s lodi z pujcovny trenovat sam na Slapech nebo Orliku (kotveni, vyvazovani...),
ale sehnat marinu s drahyma jachtama nebo vitr pres 30 uzlu, to bude problem :D
Uživatelský avatar
kapo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 530
Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
Reputace: 26
Bydliště: Phobos 24

Příspěvekod kapo » stř led 22, 2014 8:11 am

martinptacek píše:pojistíš si kauci a byl by v tom čert, abys na to za týden nepřišel.

za týden ??? :? :? :?to jako týden budeš furt vyjíždět a zajíždět do mariny ? :mad:
Uživatelský avatar
meny
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 19
Registrován: sob pro 21, 2013 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod meny » stř led 22, 2014 8:27 am

Je třeba najít všechny slepé uličky a skryté vychytávky, ne? :P
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1615
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 67
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » stř led 22, 2014 9:54 am

Si z tebe všichni akorát tak delaji prdelky. :lol: Bůh ví kolik lidí pak poboří půlku mariny.

Podle mě na to vůbec nejdeš špatně. Třeba já jsem v minulosti nikdy neviděl přistávací manévr. Když jsem si pak koupil motorák a učil se to metodou pokus a omyl, tak to byl děs. Prakticky nikdy se mi to nepovedlo jak mělo. Pak jsem si další rok na jaře dělal papíry a součástí byla i praktická na motory. Zaplatil jsem si na to pronájem člunu, který obsahoval i jeden výukový den. Tam nám všem řekli, jak se s motorákem přistává a ono to fakt fungovalo. Hned první a druhej pokus jsem zvládnul naprosto bez problému, jako většina ostatních.

Takže trocha teorie určitě neuškodí!! Jestli chceš začnu si lámat hlavu s tim, kdo to tehdy pořádal. Možná ale bude rychlejší zavolat na SPS v Praze. Tam mi ho tehdy doporučili.
Uživatelský avatar
Rumex
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 330
Registrován: ned čer 01, 2008 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Dětmarovice

Příspěvekod Rumex » stř led 22, 2014 10:19 am

Zdravím
někde na polském fóru jsem narazil na školící centrum řízení lodí, výuka se provádí ve zmenšených replikách přístavu, sedíte přímo ve zmenšeném modelu plavidla. Nic víc si už o tom nepamatuji.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: Jak nezdemolovat marinu - školení

Příspěvekod Anonym » stř led 22, 2014 11:40 am

Michal123 píše:To se dá nacvičit i u nás a je škoda kvůli toho jezdit k moři.

To si nejsem tak úplně jistý....

Základy dostal (nebo by měl dostat) každý na kurzu, jak píše Zdenda12345 a to by mělo být dostačující. Myslím na dobrém kurzu, ale to je věc každého jaký si vybere.
Pak už jen plout, plout a plout. A jak se dopluje, tak zase plout. :jupi:

(trénování v malých replikách jsem viděl v TV a byly to tankery. Sloužilo to pro kapitány komerčních plavidel)
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » stř led 22, 2014 11:59 am

Osobne si myslim, ze v ramci dobreho kurzu na mori nebo na jine vodni plose se da teorie manevrovani lodi zvladnout v ramci jednoho tydne (kurzu) a k tomu jeste mnoho veci navic, praxe samozrejme ne, trochu si osahat to jak se lod chova je mozne, ale jistotu nikdo za jeden kurz nedostane ani neziska, to nejde.

Navic kazda lod je trochu jina a tezko se da neco generalizovat, rozhodne neni spatne si nejprve poradne precist a nastudovat nejake skripta ohledne manevrovani s lodi, a pak tuto teorii aplikovat v prubehu plaveb, kurzu a cviceni. Manevrovani s lodi je v podstate umenim a remeslem, kazdy manevr je jiny, malo kdy se vam podari udelat manevr jako pres "kopirak", staci jiny vitr, jine postaveni lodi, jine molo, jina vlna - promennych je "bohuzel" mnoho a proto presny recept na to jak manevrovat s lodi nikdo nedava (krome teorie, ktera je nemenna).

Z techto duvodu si myslim, ze kurz zamereny primo na manevrovani je docela nesmysl, vyuka v ramci celeho praktickeho vycviku treba na mori, samozrejme, proc ne, ale extra se motat nekde v pristavnim bazenu 2-3 dny, skodit jinym, delat si stres atd. to snad nema nikdo zapotrebi, i kdyz nevylucuji ze Polsku podobny kurz nikdo neposkytuje. Podle me, jsou to vyhozene penize. Ale sto jachtaru a sto nazoru....

..nechci tu delat nikomu reklamu, tak navedu formou stryce google.pl - vepsat do vyhledavace heslo: "manewrowanie jachtem na silniku kurs" myslim, ze na vyber toho vyskoci az moc.


JS
Macek0585
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 570
Registrován: pon kvě 19, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Frýdek-Místek

Příspěvekod Macek0585 » stř led 22, 2014 12:22 pm

Jak píše Jakub. Každá loď je jiná, i podmínky nejsou pokaždé stejné.
Mám stejnou loď osmý rok a taky se ne vždycky všechno podaří dle představ a z větru do čumáku mám orosené čelo dodnes. Nicméně mi hodně pomohlo vyjet ve dvou lidech do Chorvatska před patnácti lety, vzít si Elan 333 na týden a přistávat a přistávat. Dokola na návětrnou stranu mola, na závětrnou, vítr jugo 15 - 30 kn, po čtyřech dnech už jsme jezdili přistávat jenom tam, kde se nám to s ohledem na místo a podmínky zdálo nejsložitější. Je fakt, že jsme za týden upluli jenom 65 mil, ale účel byl splněn.
Teď s motorákem je to komplet jiné, jen ten požadavek neublížit sobě a druhým zůstal, ať už přistání vypadá jakkoli.
Uživatelský avatar
Michal123
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 539
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod Michal123 » stř led 22, 2014 3:50 pm

Místo lodí stačí do přístavu postavit bójky nebo zabít tyče.

Chtěl bych si vyzkoušet chování různých typů lodí. Motorák s kormidlem, motorák se závěsným motorem.

Jinak největší problémy mi dělá couvání na plachty od bójky a mola. A každý to vysvětluje jinak!
david
moderátor
Příspěvky: 5315
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 151
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř led 22, 2014 4:05 pm

sklenar_jakub píše:Navic kazda lod je trochu jina a tezko se da neco generalizovat,

Manevrovani s lodi je v podstate umenim a remeslem, kazdy manevr je jiny, malo kdy se vam podari udelat manevr jako pres "kopirak", staci jiny vitr, jine postaveni lodi, jine molo, jina vlna - promennych je "bohuzel" mnoho a proto presny recept na to jak manevrovat s lodi nikdo nedava (krome teorie, ktera je nemenna).

Z techto duvodu si myslim, ze kurz zamereny primo na manevrovani je docela nesmysl,
JS


Jo a ne.

Že to je kumšt a umění, že každá loď je jiná atd, je svatá pravda.

Ale, všichni co tu přispěli už něco naplavali a na své začátky víceméně zapomněli, se mi zdá.


Trénoval jsem lidi pro jednu říčně-čártrovou společnost nějakou dobu. Z 90% nikdo z nich na lodi neplaval a neměl o chování lodě žádnou představu. Vytlouct jim z hlavy, že loď není auto, leda tak auto na nakloněným kluzišti, byl úplně základ všeho.

Podle reakcí a zpráv, co jsem od nich dostal po návratu z dovolené bylo jasně vidět, že moje jedna lekce, ač velmi krátká, jim hodně pomohla.
Pochopili, že velká loď má malý odpor a pekelnou setrvačnost – dojezd a že reverz nemá účinnost brzdy v autě, že lodě „chodí po vrtuli“, že dokud není vyvázaná tak furt někam plave, atd. Prostě základy co se nemění, jen se můžou na různých lodích a různých podmínkách jinak projevovat a je s nimi potřeba počítat.

Nakonec i já, když jsem před mnoha lety dokončil první kajuťák s vestavákem a kormidlem, jsem dvě odpoledne pilně blbnul v přístavu, až jsem měl loď v hrsti a hlavně věděl , téměř, co udělá. A to už jsem měl mnohaletou praxi s přívěsama a s plachetnicí.

Z toho mně plyne, že takovej kurzík pro "začátečníky a mírně pokročilé", jak je dotazovanej, vůbec není k zahození.
Uživatelský avatar
meny
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 19
Registrován: sob pro 21, 2013 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod meny » stř led 22, 2014 4:14 pm

david píše:Podle reakcí a zpráv, co jsem od nich dostal po návratu z dovolené bylo jasně vidět, že moje jedna lekce, ač velmi krátká, jim hodně pomohla.


Dá se nějak jednoduše a v rychlosti ta lekce popsat?
Uživatelský avatar
kapo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 530
Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
Reputace: 26
Bydliště: Phobos 24

Příspěvekod kapo » stř led 22, 2014 4:26 pm

jasně že každej dobrej kurz vede ke zlepšení ale nemá cenu pokud pak člověk nevleze půl roku do lodě. :? a když není na moře,dá se půjčit loď i u nás a na velkých přehradách to někdy taky pěkně duní :mad: jak bylo řečeno plout a plout a ...
david
moderátor
Příspěvky: 5315
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 151
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř led 22, 2014 4:45 pm

Nedá :lol:

Na rozdíl od těch, co to dělají dnes, jsem nepodával welcome drink. :hmm:
Místo toho řekl, ať zapomenou na všechny návyky z auta, nechal je s lodí manévrovat jak ve volném prostoru - při tom trochu z ŘPB , tak přistávat i z nemožných úhlů a ve finále taky naučil pár základních uzlů a jak se loď vyvazuje na springy, aby nelítali a netloukli dopředu a dozadu při každým projetí parníku nebo nákladní lodi kolem.
Úplně na rozloučenou dostali dvě A4 s tím, co jsem jim povídal + něco chytrostí kolem motoru, převodovky, vody pod podlahou, chlazení, baterek, ledničky, plynu…. ať maj co číst, než k lodi autem dojedou. :whist:
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1818
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 27
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » stř led 22, 2014 6:17 pm

JJ David to popsal dobře. Já si myslím,že nejhůře ovladatelná je loď s kormidlem. Hlavně couvání to je někdy dost blbé. Tam kormidlo moc nepomáhá, Výhoda je buď dva motory nebo bugštrál to je k nezaplacení. Někdy mám taky sevřenou pr..del. zajížděl jsem v marině do ježka mezi dvě super lodě a zafoukal silnej vítr to bych nikomu nepřál naštěstí se nic nestalo ale stačilo málo. Kurz je pro málo znalé moc užitečný. Ale člobvěk se na vodě učí stále. Jo 4 metrový člun se závěšákem to je jiné ale 20 tun to stačí zafoukat trochu proud blbé místo a daleko vazák a je v kalhotech :cry:
Uživatelský avatar
kapo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 530
Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
Reputace: 26
Bydliště: Phobos 24

Příspěvekod kapo » stř led 22, 2014 6:33 pm

nečekanej poryv silnýho větru je velice nepříjemnej ale to jsou právě ty situace který nemají univerzální řešení. :(
david
moderátor
Příspěvky: 5315
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 151
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř led 22, 2014 6:41 pm

pokud koukáš po hladině, po stromech a pod, tak zas tak neočekávanej většinou nejni

daleko víc mi vadí při přistávání bokem docela mírnej vítr, kterej není na okolí vidět, ale fouká z docela opačný strany než ten, ve kterým jsem před pár metry byl a na něj korigoval. takovej sřih větru. najednou jsem místo na fendry u mola metr od něj.
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » čtv led 23, 2014 4:17 am

Na VŠ se také učí, že prakticky všechny lodě manévrují stejně (v případě stejneho propulsniho a kormidelniho zařízení) , jen se mění čas potřebný na vykonání manévru. :?
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1818
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 27
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » čtv led 23, 2014 12:15 pm

Vůbec nezpochybňuji že couvat z velkou lodí je balada. Ale vzal jsem to na řekách kde plachetnice jsou v průměru 7 metrů délky a z 80% mají přívěšáky. Navíc na plachetnici se řídí spíš venku takže mám mnohem blíže k ůvazum můžu řídit a chystat si lano atd Ale když je někdo zalezlej v kajutě a řídí tam musí až skoro do zastavení být u kormidla ak rychle ven a vyvýzat se a pokud ho proud odnese zase zpět do kajuty a dokormidlovat a zase ven.
Uživatelský avatar
Danar
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 292
Registrován: pát zář 11, 2009 2:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Danar » čtv led 23, 2014 1:12 pm

Když si dovolím něco říct k tématu ze začátku, tak mě to přijde jako výborný nápad. Sám bych to také bral a už nějakou dobu přemýšlím, že bych zkusil obvolat pár lidí/firem, které pořádají jachtingové kurzy třeba v rámci svých lodních půjčoven a zkusil se na něčem podobném domluvit. Podle mě by to nemusel být problém..
Také mě napadlo, že určitě je pár vhodných a nevhodných míst, kde se nejen tohle dá nebo naopak nedá trénovat (vhodné molo, bójky atd.). Bylo by určitě užitečné se tady o ta místa podělit, co vy na to? Založil jsem k tomu rovnou téma http://www.jachting.info/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=143616#143616
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1818
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 27
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » čtv led 23, 2014 1:14 pm

Já jsem psal o říčních lodi a plachtnicích v našich vodách ne na moři. Napsal jsem že manévrování lodi s kormidlem je mnohem složitějí než přívěšák. a velkejch plachetnic u nás se zabudovaným motorem tu na řekách zas tolik neni. a i ty pochopitelně do toho spadej. on na mě zareagoval výsměchem a ironií jako že couvání atd copak já to psal abych se tu hádal????? čtěte pozorně
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1818
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 27
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » čtv led 23, 2014 1:23 pm

A taky je velkej rozdíl když na tý 5Ost plachetnici jede 3-4-7. lidí a rozdíl když jsem na lodi sám nebo s malým dítětem který mi nepomůže. Jinak stalo se mi že jsem musel zakotvit v silném proudu ženská raději utekla do podpalubí a ůvaz 15 metrů daleko jen beton. takže nechat motor lehce v tahu vylézt a běžet to uvázat stačilo zakonout spadnout lano a lod byla v p....... pokaždé je jiná situace tak jak na moři v silných vlnách já nikoho nepodcenuji anbi situaci
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1818
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 27
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » čtv led 23, 2014 3:29 pm

Chtěl jsem spíš poukázat na to že se každá loď chová jinak a kde se také nachází a povětrnostních podmínkách či silném proudu. Třeba Hořín 5krát nahoru jedu v pohodě a pošesté to pustí tak že mi to urvalo ruce a plácal jsem se naprostředku. Já osobně když někomu půjčím kormidlo tak ne řece jakštakš to jde ale zajetí do ježka a něco složitějšího tak se kormidla vzávají dobrovolně. A je to jen tím,že má člověk se svou lodí něco napluto a ví co a jak se to chová. Jasan ať teče rum a svítí sluníčko. A jak jste viděli na foto i můj Rotvík zvládá kormidlovat :whist:
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1818
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 27
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » čtv led 23, 2014 5:13 pm

A nakonec kurzy by byly dost vhodné jak pro začátečníky tak pro lidi co zamýšlejí změnu pohonu a velikost lodi. A hlavně pro ty co berou lodě z půjčoven u nás a nikdy na lodi nebyli. Až je jednou takové zažijete tak mi dáte za pravdu a nebo raději dva kiláky od nich. :gun:

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host