Totálně ke dnu

Jak jsem vyrobil/a průšvih na lodi , jak jsme se dostali do velkých potíží.
Prostě příběhy, události a zažitky pro ponaučení,

Moderátoři: vilma, Pepa

Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 752
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » pon zář 24, 2012 3:38 pm

mikel píše:..., ale jak jsem taky psal MAYDAY bylo zmatený, bylo jen slyšet hysterický křik některých členů posádky, myslím, ale že se jednalo o němce, protože alespoň s někým operační dlouho hovořili německy a sháněli tlumočníka, pak přelaďovali na jiný kanál.


Já vím, že jsem hrozný trdlo, ale nemůžu si pomoci... jak slyším MAY DAY a nemčina...

[youtube]http://youtu.be/gh5xu35bAxA[/youtube]

Myšák
Uživatelský avatar
Ante
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 267
Registrován: pon led 21, 2008 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod Ante » pon zář 24, 2012 4:06 pm

to mysacek : to je moje oblíbené, bavím se pokaždé když to vidím, i když jsem na tom si English dost podobně :-(
Uživatelský avatar
modrymax
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 165
Registrován: ned úno 28, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hranice

Příspěvekod modrymax » pon zář 24, 2012 5:12 pm

To japek, rogix
co jsem byl na lodi s různými kapitány nebo sám s rodinou a přáteli jsem ještě neviděl ( ani na ostatních lodích ) že by někdo zavíral vchod z kokpitu do lodě, nevím co by se stalo kdyby byl podobný průser a zůstali tam třeba děti a nemohly ven, můžete se k tomu někdo z vás co mají napluto vyjádřit, to by mě teda fakt hodně zajímalo :? :? :?
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 754
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » pon zář 24, 2012 5:27 pm

To Modrymax:

Jsou různé kontrukce lodí, tím pádem i různé vstupy do kajuty a samozřejmě různé situace. Dřív jsem několik let jezdil na 6 m plachtnici, kde nebyl žádný sprayhood (nevím, jestli jsem to napsal dobře) ani bimini a pak nezbývalo, než za deště nebo i horšího počasí a ve vlnách, aby nám nenacákalo do kajuty, tento vlez zavírat. Stejně tak jsem ho musel zavřít i v případě přeplavby za Bóry poč. srpna 2005 z Tijatu na Murter, kde se občas přelila voda přes palubu a při otevřeném vstupu do kajuty bychom tam měli rybník.

Pavel.
Uživatelský avatar
japek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 50
Registrován: úte bře 15, 2011 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Uherské Hradiště

Příspěvekod japek » pon zář 24, 2012 7:08 pm

Modrymax, Pavel63:

Pravda, ja zase toho tolik moc napluto nemam a situaci, kdy by skutecne hrozilo zavaleni kokpitu poradnou vlnou, jsem taky jeste nezazil, nicmene az se do ni nekdy dostanu a budu mit pocit, ze neco takoveho hrozi, tak vchod do salonu nekompromisne uzavru a posadku ve vestach shromazdim v kokpitu.... Uzavirani vchodu do salonu neni zase tak problematicke a kdyz uz bude potreba zajit dolu (treba kvuli kontrole jestli nekde nezateka), tak podle me neni zase takovy problem venovat par vterin otevreni prulezu.

Nicmene taky bych rad kdyby se k tomu vyjadril nekdo zkusenejsi, treba zbytecne prehanim...
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon zář 24, 2012 8:05 pm

Troufnu si trochu se přiblížit k těm zkušenějším, po jejichž názoru je hlad. :oops:
Něco vlastního, něco co jsem slyšel a četl....

Zavírání okýnek a luken před plavbou by měl být základ. Když už ne pro nebezpečí zaplavení -> potopení, tak proto že lůžkoviny nasáklé slanou vodu až do vyprání ve sladké, téměř nevyschnou. A když jo, tak při sebemenší vzdušné vlhkosti ji zpět absorbují.
O potopení vlivem otevření předního vnitřního okýnka na Cataně jsem slyšel na Martiniku v r.2010. Jinak je katoš nepotopitelný (prý). Vždy je při převrácení dost vzduchu v plovácích. Ale když se plovákem prožene voda od předu dozadu, žádný vzduch nezůstane a jde to dolů.

Zavírání vstupu do salonu je podle mě v příbřežní plavbě zbytečné. Vlny se mě mnohokrát přelívaly přes nádstavbu celý den a otvory v zádi voda odteče. Práh vstupu dolů je vždy o 15-20 cm vyvýšen, právě z tohoto důvodu. Několikrát mě zalila i vlna zezadu a dobrý.
Toto má smysl a asi je to i nutné, při plavbě v náročných podmínkách oceánů. Tam když loď chytne eskymáka, nebo jde přes budku, je to asi věc života a smrti.
Uživatelský avatar
rogix
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 181
Registrován: pát říj 07, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod rogix » pon zář 24, 2012 8:40 pm

a co ak sa lod na chvilu polozi ... ma niekto skusenosti?
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2519
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 201
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » pon zář 24, 2012 8:59 pm

Pokud se loď položí na bok, nenateče do ní !
Obrázek
Uživatelský avatar
heavy
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 286
Registrován: čtv říj 08, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod heavy » pon zář 24, 2012 9:18 pm

Tak tohle jsem ještě neviděl.
Je evidentní, že mezi ztrátou motoru a proražení trupu uběhl nějaký čas.
To jaké lano a co vázalo, mě v tuhle chvíli nezajímá....
Co mne však zajímá, proč nehodili kotvu?
Příjdu o motor .... kormidlo nereaguje (téměř)....pokud jsem na rozumné hloubce tak jde do vody.
I kdyby držela jen minutu, mám minutu, abych zjistil "problem".

Baharis píše:Zavírání vstupu do salonu je podle mě v příbřežní plavbě zbytečné. Vlny se mě mnohokrát přelívaly přes nádstavbu celý den a otvory v zádi voda odteče.

Mám dojem, že bude asi odlišná praxe na lodí délky 6m a větších 11m..

Ale nebyl jsem tam, a vím kulový... moc rád bych věděl víc podrobností abych se poučil.

PS: zajímalo by mně jak by obstála stará laminátka rv:1970-1980
PPS: a co plechovka?
Uživatelský avatar
Standa83
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 113
Registrován: ned pro 28, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Liberec

Příspěvekod Standa83 » pon zář 24, 2012 9:24 pm

[youtube]http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=iGnPGxaWp4g&NR=1[/youtube]

Tohle je příklad z praxe, co se tak děje když je neovladatelná loď ve velkých vlnách. Takových, které na Jadranu asi těžko někdy potkáme.. Naštěstí..

Spíš to vypadá, že je bezpečnější mít posádku v podpalubí, kde se maximálně pomlátí, ale nezabije je lámající se ráhno nebo nepřefikne vant..

Říká se: Ochraň svou loď před pobřežím, a ona tě ochrání před mořem.. Námořní plachetnice se naštěstí postaví sama.

Jinak na youtube je spousta testů..
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon zář 24, 2012 10:04 pm

O šestimetrovkách na moři mám Heavy osobitý a velmi vyhraněný názor, který zde ani nemůžu presentovat... :lol:

Co se týká kotvy. Ano, máš naprostou pravdu. Jeví se to jako to nejjednodušší. Ale nemusí vždy být. Je spousta lodí, které mají napájení vrátku podmíněno nastartovaným motorem. Ten nešel. A v rychlosti, ve stresu, povolit spojku a odvinout řetěz samovolně, to už může být oříšek. Neříkám že to tak bylo, jen uvádím možné problémy.

Základním předpokladem mít čas reagovat na nepředvídané je, dodržovat to co vtloukám každé posádce nováčků stále dokola: Závětrný břeh můžete lízat, vítr vás vždy žene od něj. Ale bacha na návětrný!!! Dávejte si takový odstup, aby jste při výpadku motoru (na motor) při třeba utržení otěže (na plachty) byli schopni zapojit do činnosti onen náhradní zdroj pohybu.

"Nebyl jsem tam a vím kulový" se připojuji a podepisuji.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 754
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » pon zář 24, 2012 10:15 pm

Ahoj Jirko,

tu šestimetrovku jsem opravdu musel zavírat, když se občas přelila nějaká vlna přes palubu, a nebo za bouřky. Samozřejmě taková Bavarie 36 už je trochu o něčem jiném.

S tím břehem návětrným a závětrným to zhruba samozřejmě platí, ale ne úplně doslova - na závětrné straně vyššího ostrova se může vítr točit tak, že tam bude foukat taky na břeh ... (zažil jsem u Tijatu za Bory), samozřejmě jeho rychlost a síla je nesrovnatelná s návětrnou stranou za téhož počasí.

Pavel.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » pon zář 24, 2012 11:18 pm

Baharis píše:Zavírání okýnek a luken před plavbou by měl být základ.


S timto souhlasim absolutne. Tim vice, ze i behem obycejnych manevru muze nekdo tam strcit nohu a pekne si ji odrit nebo nastipnout kost. Nebo take lana se tam ruzne zachytavaji, coz stoji nemale penize (to je pekny pohled, kdyz 10 tacu rotuji vzduchem ven z lode vlivem necekaneho trhnuti otezemi).

Pravda, ze zavetrna bocni okynka je mozne do jistych podminek nechat otevrena, ale stejne, kdyz se preleje vlna z navetri, tak to tam mame jednoznacne. Pri vareni asi moc na vyber neni, protoze nejak se vetrat prece jen musi, ale zas tolik toho pres jedine okenko dovnitr nenatece na dobu vareni (da se operativne utrit).

(Divim se sobe, jaky jsem s temi okenky silne moudry :lol: Ze bych mel nejakou nepeknou zkusenost z vodou postupujici pres okenka na hlavu spiciho kamarada? :-) To se mi az samotnemu nezda... :-) Na me lodi? Ja tomu neverim. )
Uživatelský avatar
Komín
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 225
Registrován: sob říj 20, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Komín » úte zář 25, 2012 3:24 pm

Zavírat okýnka je dobré nejen kvůli vlnám. Ověřil jsem si letos v červnu.
Měli jsme Bavárku 39, která má malé lukny do zadních kajut pod sprayhoodem. Často jsem vídal, že za plavby tyto lukny zůstávají otevřené - přes sprayhood by se tam voda dostat neměla. Ale... Já je nechávám zavírat. Členka posádky, která zavírala ve svojí kajutě tuhle luknu ji nezavřela pořádně. Měli jsme asi metrové vlny a jeden z členů posádky ležel dole v salonu. Nějak se mu neudělalo volno a tak vyběhl do kokpitu a že bude krmit rybičky. Nedonesl krmení až k relingu a vyhodil ho na složený sprayhood. Nemám rád na lodi nepořádek, tak jsem vzal kyblík, naplnil ho vodu a šel to spláchnout. No a rázem ten kyblík vody i s krmením skončil v zadní kajutě :lol: :lol: :lol:
Asi tušíte, že do konce plavby jsme nevyplouvali s jediným nedovřeným okýnkem :D
Uživatelský avatar
repo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 36
Registrován: úte srp 12, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod repo » úte zář 25, 2012 3:25 pm

Ahoj,

právě proto, že od zhasnutí motoru do nárazu uběhlo dost doby mě překvapuje, že se skipper (asi v důsledku stresu) ani nepokusil namotané lano odříznout z badenplata. Vzhledem k tomu, že mu namotané lano blokovalo i kormidlo, docílil by minimálně jeho uvolnění. Pravděpodobně by se lano z vrtule "neodmotalo", ale pravděpodobně bych to zkusil. Nebo by to nešlo?
Uživatelský avatar
fishmaster
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 755
Registrován: úte bře 09, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Libčice na Vltavou

Příspěvekod fishmaster » úte zář 25, 2012 6:13 pm

To odříznutí mě napadlo taky-jde o to jestli na to byl čas.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte zář 25, 2012 8:26 pm

Ona je taky otázka, jestli si vůbec byl vědom toho, že je to jeho lano co se namotalo. V tom nečase to z kokpitu nemusel poznat a vyhnat někoho na
badenplato zjistit co to je není u takových posádek v takovém nečase zrovna jednoduché.
Naposledy upravil(a) tataS dne stř zář 26, 2012 9:08 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » stř zář 26, 2012 8:44 am

prave jsem se dozvedel, ze kapitan tyhle potopeny lodi je kamarad bratra jednoho meho kolegy z prace. Tak jsem ho pozadal, jestli by se ho nezeptal, zda by sem nemohl napsat nejaky fakta o tom co se stalo jako pouceni pro ostatni.

Ten muj kolega o tom zatim moc nevedel, snad jen ze se to udajne stalo v noci kdyz byli zakoveny, utrhlo je to z kotvy a nasledne namotali to nestastne lano. A pak uz prej stihli akorat zachranit hole zivoty tak ze vyskakali a se doplavali na ostrov. Nestihli vzit vubec nic - doklady, klice od aut, notebooky proste vsechno zustalo na lodi. Ale toto berte jako neoverenou informaci z doslechu.

Tak uvidime, jestli k tomu bude ochotnej tomu aby sam napsal neco o tom jak se to cele odehralo. Doufam ze ano, protoze by to bylo urcite hodne uzitecny a poucny pro ostatni.
Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod aTrej » stř zář 26, 2012 9:09 am

dodo píše:Ten muj kolega o tom zatim moc nevedel, snad jen ze se to udajne stalo v noci kdyz byli zakoveny, utrhlo je to z kotvy a nasledne namotali to nestastne lano. A pak uz prej stihli akorat zachranit hole zivoty tak ze vyskakali a se doplavali na ostrov. Nestihli vzit vubec nic - doklady, klice od aut, notebooky proste vsechno zustalo na lodi. Ale toto berte jako neoverenou informaci z doslechu.


Podla mna to az tak nebolo, ked je natiahnuta hlavaska a kotva na vratku.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » stř zář 26, 2012 9:22 am

Jak rikam, jsou to neoverene informace z doslechu pres dva lidi. Kdyz je to utrhlo z kotvy tak nejspis asi nastartovali motor, zacli navijet kotvu, pri tom se jim mohlo namotat to lano, motor chcipnul tak jeste treba udelali pokus s plachtama ale neuspesne. Nevim. Ale jak rikam, jsou to vsechno jen spekulace. Radsi pockejme jestli se ten clovek bude mit chut napsat neco sam.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 754
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » stř zář 26, 2012 10:39 am

No, já bych k tomu dodal jen tolik - uvědomte si, že pokud jste na kotvě, začne foukat silný vítr (tady se psalo o Boře) a uvolní se kotva ve větru foukajícím do zátoky, tak jste mnohdy jen 15 m od břehu. Když vám odejde motor - kolik času je ve větru, než vás to odnese na břeh? Půl minuty, minuta? Ono to nemusí být až na břeh, stačí sednout kýlem na návětrném břehu a teď ať se vyjádří zkušenější, ale podle mne při nasednutí na dno a nefunkčním motoru v silném větru a vlnobití směrem ke břehu už není moc velká šnace na záchranu lodě a může to být jen pár minut, než to loď dostrká k pobřežním skaliskům a rozbije ve vlnách trup o břeh. Mezi námi - je malý zázrak, že z toho vyvázli bez úrazů, protože břeh i pro posádku mohl být záhubou zrovna tak jako pro loď - v metrových vlnách budete mít problém vylézt na břeh na pláži. Zkoušeli jste někdo dostat se na skalnatý břeh při metrových vlnách? Já osobně bych raději půl hodiny strávil ve vlnách na moři, než plaval k návětrnému břehu, ale jen proto, že jsem poměrně dobrý plavec a navíc vím, co takové hození těla o kámen umí. A pochybuju, že posádka měla v daném momentě oblečení a výbavu na kaňoning ... Takže si myslím, že skutečně neměli moc času, když jim lano vyřadilo motorický pohon. Rozhodně bych nechtěl být v jejich kůži.

Pavel.
Naposledy upravil(a) Pavel63 dne stř zář 26, 2012 5:26 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
terrier
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 90
Registrován: pon říj 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod terrier » stř zář 26, 2012 11:49 am

já bych se třeba velmi rád dozvěděl v kterém místě se to stalo
Uživatelský avatar
kapik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 76
Registrován: úte črc 12, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Libčice nad Vltavou

Příspěvekod kapik » stř zář 26, 2012 3:21 pm

Děsivé, dám hned obrázek s lanem na šroubu do příručky pro posádku.
Z obrázků mi nejde do hlavy důvod proč je úplně vytažená a napnutá hlavní plachta.
Možná proto, že hodně zrefované rolovací plachty jsou málo účinné.
Návětrný břeh je prostě past.
Uživatelský avatar
gryf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 258
Registrován: čtv led 27, 2011 1:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod gryf » stř zář 26, 2012 3:54 pm

Před pár lety jsem zažil něco vzdáleně podobného. Na klidné vodě, u Landalmariny. Najeli jsme na mělčinu. Zkoušíme rozhoupat, a nic. Tak jsem natočil motor a naplno. Nějak se mu nechtělo, tak jsem přidal plyn. RÁNA. A další rachot. A koukám přetržená otěž od hlavatky. Do mariny jsme jeli už jen na plachty. Po vyndání lodi z vody - na hřídeli namotaný kus otěže, hřídel ohnutá a kozlík ulomený. Jak jsme se zkoušeli uvolnit náklonem, spadla otěž do vody, pod loď. A při vyjíždění se namotala. Tak od té doby, jakmile nahazuji motor, vždy důkladná kontrola lan na lodi. V tomto případě to asi byla velká změna počasí, blízký břeh a málo času. Ale stejně, volné lano nemá co dělat ve vodě. Když tak jen na kopupání a s plavcem ven z vody. A důkladně uložit a zabezpečit.
Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod aTrej » čtv zář 27, 2012 10:48 am

Ta lod sa potopila niekde pri Zute. http://mok.hr/vijesti/sibenik/kod-zuta- ... se-spasila

Naozaj by sem mohol niekto aspon z posadky nieco blizsie napisat, a to bez hamby.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host