plyn a voda u Corveette 650

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: vilma, Pepa, smike

mikiviki
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 178
Registrován: ned srp 19, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Šumperk
Kontaktovat uživatele:

plyn a voda u Corveette 650

Příspěvekod mikiviki » pát lis 16, 2007 9:55 pm

Zdarec fšici a hlavně Librc.
Budu si kupovat z Polska Corveettku a rád bych se od vlastníků dověděl, kde je umístěna plynová bomba a kde nádrže na vodu. Případně jestli v kajutě nejde cítit plyn a neteče voda ? :D
Už se těším na Hartu ;)
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9348
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pát lis 16, 2007 10:16 pm

To mě těší :good: , další Corveette.
Bude to 600 nebo 650 ? Jestli to není tajné, pošli více info a foto.

Voda je v mé ve 2 kanystrech po 25 l (dnes tam mám už jen jeden, protože odešlo 1 čerpadlo) v zadní bakistě uprostřed. V podstatě pod kokpitem.
Z jednoho tanku jde voda do dřezu, v povozu i nyní. Z druhého do umyvadla na WC - ten jsem po poruše čerpadla zrušil, protože WC stejně slouží jako sklad. Voda nikde v lodi neteče. Kanystry jsou obyčejné, předělané na nádrž -> vstupní otvor, odvětrání, vývod od čerpadla.

Plyn to kapitola. Správně má být někde v kokpitu v odvětrávané šachtě a propojený s vařičem nepřerušovanou měděnou trubkou.
Poláci to měli nachystané ve skříňce pod vařičem s dřezem - výřez v desce dole pro PB bombu. Asi to tak mají i na jiných lodích běžně.
Měl jsem 2 hořákový sporák v kombinaci s dřezem už zabudovaný. Přívod ke sporáku končil trubkou (trubičkou).

Zvětšil jsem výřez na naši 2kg PB bombu. Koupil regulátor tlaku - POZOR dělají se na 30 mBa a 50 mBa. Je třeba zjistit typ hořáku.
Koupil originál plynovou hadici k běžnému PB vařiči a jednoduše propojil. Bomba je přímo pod vařičem, propojená cca 50cm origoš hadicí.
Důsledně po vaření před plavbou zavírám ventil na láhvi a pravidelně kontroluji stav hadice. Je to téměř sestava jako když se montuje hořák přímo na láhev.
Plyn nikde cítit není a provozuji to takto už 4 rokem. Nema problema
Plyn z 2kg láhve většinou vystačí na 1 a půl dovolené, cca měsíc a něco. Vozím vždy jednu náhradní
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » sob lis 17, 2007 12:31 pm

To Libor,
Tve reseni s plynem je velice jednoduche a tim i docela spolehlive. Uvazoval jsem o necem podobnem, ale mel jsem strach, ze pri vymene bomby mi cast PB utece do kajuty a ja ji kvuli tomu, ze PB by mel byt tezsi nez vzduch, nedokazi dostat ven. Vzhledem k delce Tveho bezproblemoveho pouzivani s tim ve skutecnosti asi problem neni a nebo chodis novou bombu na varic nasazovat do kokpitu? Otazka regulatoru je asi u 2kg bomby zbytecna - 2 kg bomby by mely byt nizkotlake a tak by se k nim mel dat varic pripojit primo (dokonce jsem mel kdysi varic, ktery byl primo prisroubovany na bombe a pouzival ji coby podstavec), regulator je urcite potrebny na 10kg bomby. Je to ale uz hodne davno, kdy jsem varic na PB pouzival, treba se od te doby neco zmenilo.
Na jak dlouho Ti vydrzi tech 25 litru vody?
mopadji
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 51
Registrován: ned pro 18, 2005 8:33 pm
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod mopadji » sob lis 17, 2007 12:37 pm

U 2kg bomby musí být taky regulátor? U turistickejch vařičů co znám je to napřímo bez regulátoru.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » sob lis 17, 2007 1:59 pm

No, to by mě také zajímalo. A když tak proč? Je pravda, že někdy to charterové lodě mají.
Já mám na zahradě kempovou dvouplotýnku napojenou na pětiti metrovou hadici a dvoukilovku v dílně. A bez regulátoru....
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9348
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » sob lis 17, 2007 3:27 pm

Regulátor asi být nemusí, ale v návodu k vařiči byl uvedený, tak jsem koupil ventil na láhev s integrovaným regulátorem - asi to byl jeden celek. Musel bych to nafotit. Není to drahé. Hadice s regulátorem cca 550,-Kč u PV Caravan v Přerově.
Vozil jsem ještě jako záložní, ale nikdy nepotřeboval, 1 plotýnkový vařič co se šroubuje přímo na láhev bez regulátoru.

Při výměně nikam nechodím, hadice stačí tak akorát před tu skříňku. Jednou to při výměně sykne, ale za ty 4 roky se to buď zředí, nebo to tam vozím do dnes :D
Na podlaze nikdo nespí, tak je to OK. Nebo to budu muset vysávat. A propó, po sezóně loď vysávám, tak to bude vyfouknuté ven.

To stefin
25 l vody není na dlouho. Ale já vozím v dalších kanystrech cca 40 l a pak vodou zatěžuji loď. Používám k tomu ty 5 litrové hranaté bandasky od limonád nebo balené vody. Vejdou pěkně pod lůžka na bocích lodě. Vezu tak dalších cca 40 - 60 litrů. Týden i víc vydržíme bez tankování vody. Na moři je pitná jen na zuby a vaření (to jen částečně). ;)
Takže když někam dojedu, kde je voda, doplním zpravidla jeden 20 kanystr, aby byla nějaká voda pořád čerstvá..
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

lodní tachnika

Příspěvekod MARIS » sob lis 17, 2007 4:34 pm

Otázka regulátoru je otázkou vařiče.Je-li na vařiči předepsaný regulátor,tak by se měl použít regulátor nehledě na velikost bomby.Je pravda,že na dvoukilové bomby se u nás používají vařiče bez regulátoru,ale to je dáno konstrukcí hořáku.Mám s tímto druhem vařičů špatnou zkušenost.Na své první lodi jsem měl nejdříve petrolejový vařič,ale protože smrděl a kouřil,tak jsem ho vyměnil za plynový dvouhořákový,zavěšený do kardanu.A na něm byla bomba přímo našroubovaná,takže dělala protiváhu na něm postavenému nádobí,Vše fungovalo dobře až do doby,kdy jsem za jízdy k moři najel do překopu na silnici,a tím zhoupnutím lodě na podvozku se ulomily obě trubičky vedoucí k hořákům a plyn unikl do lodi.Když si uvědomím,že se to mohlo stát i při tvrdším najetí na větší vlnu a mít třeba zapnutý hořák,tak nevím...
Proto si myslím,že je na lodi nezbytné pro připojení vařiče použít vždy hadici a pokud má být regulátor tak i ten.
Nahlédl jsem do katalogu campingu,a tam je doporučovaný regulátor integrovaný s ventilem i na bomby 1,8 a 2,8 kg.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9348
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » sob lis 17, 2007 5:42 pm

Upřesnění, doplnění.

Plyn 2kg bomba vložená natvrdo do podlažky spodní skřínky, nepohybuje se nijak.
Obrázek

Dále mám zamontováno natvrdo (bez závěsu), protože za plavby stejně nemá kdo vařit něco podobného jako:
Dvouhořákový plynový vařič z nerezu, tlak 30 mbar. Úsporné řešení prostoru, rozměr 48 x 46 cm.

Obrázek

K tomu
Regulátor plynu s těsněním na plynovou láhev české výroby, který zajišťuje tlak plynu 30 mbar, tj. tlak, který je vyžadován plynovým zařízením, konstruovaným pro tento tlak, např. lednička, vařič, gril atp.
Obrázek

Toto je propojené originál hadicí na PB plyn. Na jedné straně šroubení, na druhé volně nataženo na trubku z vařiče a utažené sponkami
Uživatelský avatar
berty
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 254
Registrován: sob led 06, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod berty » ned lis 18, 2007 6:12 pm

2 kb PB lahve jsou nízkotlaké a v sestavě s určeným typem hořáků (to jsou. ty 1 a 2 plotýnkové vařičeje) je max. průtok plynu limitován průměrem trysky . U 10 kg lahví je tlak vyžší. Proto ta regulace na 30 (50) mBa. Bez regulátoru by docházelo k tomu , že směs plynu a vzduchu by proudila vysokou rychlostí a plamen by nešel vůbec zapálit, případně by hořel v několika milimetrové vzdálenosti od hořáku a byl by náchylný ke zhášení.
Berty
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2519
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 201
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » ned lis 18, 2007 7:35 pm

Pozor při přihlašování dovezené lodi, SPS vyžaduje revizní zprávu k plynu od rev. technika, kterého doporučí přímo SPS.
mopadji
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 51
Registrován: ned pro 18, 2005 8:33 pm
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod mopadji » pon lis 19, 2007 11:26 am

To vyžadují revizní zprávu i když je vařič s bombou v celku, napřímo :o
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » pon lis 19, 2007 12:34 pm

Moc bych si s tim nelamal hlavu a cele to nekomplikoval sobe i SPS. Je-li vse naprimo propojeno 1 metrem hadice, tak bych pro potreby prihlaseni lode cely varic i s bombou vyjmul. Varic neni povinnou vybavou lode, tudiz jeho absence neni duvodem proc lod neprihlasit.
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2519
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 201
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » pon lis 19, 2007 8:28 pm

Lze to řešit i tak, každopádně s plynem není žádná sranda. Kamarád z klubu by mohl vyprávět,
viď Fuldo!
mopadji
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 51
Registrován: ned pro 18, 2005 8:33 pm
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod mopadji » pon lis 19, 2007 8:52 pm

Když už se stane že přece jen uteče bomba do lodi, jak se plyn vyhání ven když je těžší vzduchu, myslím nějak bezpečně, ne to podpálit ;)
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » úte lis 20, 2007 8:22 am

Plyn by mel jit vysat vysavacem, je k tomu ale nutne pouzit prumyslovy vysavac do vybusneho prostredi, ne ten obycejny domaci. Hnat plyn okolo jiskricich uhliku by bylo skadleni hada bosou nohou.
Uživatelský avatar
berty
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 254
Registrován: sob led 06, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod berty » úte lis 20, 2007 8:23 am

Nejlépe ventilátorkem umístěným co nejníže v lodi a ještě s otevřeným kolektorem - to ho 100 % vyženěš. :good: Chyba, že jen jednou.

Ty revize nejsou samoůčelné a nesledují to jestli někoho buzerovat nebo ne. Vše je o té bezpečnosti. Všechna opatření a konstrukční řešení jsou navržena tak, aby se minimalizovala možnost úniku plynu. Umístění tlak. láhve v samostatné bakistě, (o málo větší než je tl. láhev) která má v dolní části odvětrávací otvor s přímím vyústěním nad hladinu. Pohyblivá připojení co nejkratší v "pancéřových" hadicích všechny další rozvody pevné.To samé i na straně vařiče ať již pevného nebo umístěného v závěsu.I ten klasický 2 pl. vařič kde je jsou hořáky našroubovány přímo na láhvi umístit do samostatné nádoby která je ve spodní části odvětraná. Myslím, že je to vše ve vyhlášce pro konstrukci a stavbu lodí.

A jak dostat plyn z lodi - přetlakovým ventilátorem umístěným co nejdále od místa kde se nachází plyn to je ředit koncentraci. Hadice by neměla vytvářet statický náboj.

Berty

ten vysavač bych moc nedoporučoval ať je speciální nebo ne stačí sebemenší jiskřička.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » úte lis 20, 2007 9:35 am

berty píše:Nejlépe ventilátorkem umístěným co nejníže v lodi a ještě s otevřeným kolektorem - to ho 100 % vyženěš. :good: Chyba, že jen jednou.


A jak dostat plyn z lodi - přetlakovým ventilátorem umístěným co nejdále od místa kde se nachází plyn to je ředit koncentraci. Hadice by neměla vytvářet statický náboj.

Berty

ten vysavač bych moc nedoporučoval ať je speciální nebo ne stačí sebemenší jiskřička.


Nejsem elektrikář, takže to berte jako laický dotaz. Není pravda, že ledničky na lodích mají ventilátor a ten je až u podlahy? Bylo to tak na všech lodích, na kterých jsem kdy byl. No a kde je ventilátor, tam už může být jiskření. Takže, řekl bych, že ta lednička působí v jistém smyslu "preventivně" a vysavače se nemusíme tolik bát. ;)
Nebo to bude nějaký spec. ventilátor kde k jiskření nemůže dojít?
Další zdroj jsou spínací relátka mnohdy umístěná vedle baterek, tedy rovněž co nejníže v lodi. Opět možný zdroj jiskření.

Pepa
Uživatelský avatar
berty
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 254
Registrován: sob led 06, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod berty » úte lis 20, 2007 11:39 am

Pepo, na těch lodích na kterých jsi plul nebylo řešeno odvětrání? Já mluvím především o prevenci abych se k problému jak řešit problém trup plný plynu vůbec nedostal. A ty lodě na kterých jsi plul, měli 100%-ně řešení odtoku plynu z lodi. Nedovedu si totiž představit, že za spánku by praskla hadice, nebo membrána v regulátoru a plyn by se dostal do lodi. Zajímalo by mne dkyby se stal úraz, ať otravou nebo výbuchem plynu, po čem by šli první a kdo by to nakonec zaplatil.
Jestli máš vlastní loď a vysokou pojistku, nebrání ti nic v tom jak to prakticky přez zimu vyzkoušet. Vypusti do lodi 2kg bombu a zkus pouštět jednotlivé spotřebiče atd.
Pro ostatní pozor při stavbách a opravách, obdobně se chovají benzinové páry a ředidla!
A ty baterie by měli být také v odvětraném prostoru.
Berty
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2519
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 201
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » úte lis 20, 2007 12:18 pm

Prodávají se čidla, která hlídají případný únik plynu, ale jsou dost náročná na spotřebu elektriky.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » úte lis 20, 2007 12:34 pm

berty, snad mluvíme oba o tomtéž.
Já přeci nezpochybňuji výbušnost plynu a tedy jeho nebezpečnost, pro tvoji informaci - otrava tak akutně nehrozí.
Já konstatuji, že v salonu /respektive v prostoru kuchyňky/ každé charterové lodi je u podlahy ventilátor chladničky a u většiny baterií, které jsou z pochopitelných důvodů co nejníže, tedy obvykle pod sedačkami opět v salonu, jsou vedle nich /baterií/ stykače pro některé spotřebiče, případně odpojovače, což je z hlediska možnosti jiskření totéž.
Pokud mluvíš o odvětrání, tak to je samozřejmě v prostoru uložení plynových lahví. Ovšem jak by jsi chtěl odvětrat prostory v salonu, o kterých mluvím já, jež jsou pod čarou ponoru.To si skutečně nedovedu představit a troufám si říci, že žádná loď směrem dolů /aby mohl těžší plyn odtékat/ odvětrání těchto prostorů nemá a ani mít nemůže.
Tedy pokud ti např. praskne přívodní hadice k vařičům v salonu, máš to tam a nic s tím nenaděláš. Tyto možné situace mám já na mysli.
Z tohoto hlediska, není tedy příliš konstruktivní reakce, radit k vypuštění plynu do lodi a zkoušet zapínat spotřebiče. :)

Pepa
Uživatelský avatar
berty
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 254
Registrován: sob led 06, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod berty » úte lis 20, 2007 12:53 pm

Promiň- omluva

Mě již bouch jak pyn, tak toulen a kamarádovy v montážní jámě benzinové páry on v jámě,nad ním auto. Auto to nadhodilo tak, že spadlo částečně do jamy, vyrazilo to dveře a garážová vrata nadzvedlo strop z hurd. V mém případě na rozdíl od kamaráda jsem udělal veškerá opatření abych tomu předešel a přesto se to stalo. Dobré je to, že v mém případě škody minimální - hasičák po ruce u toluenu. Zdraví jsme dodnes. Proto takový přístup k řešení problému.
Berty

kontrolní otázka : Co smrdí více propan nebo butan? ;)
Proto ta smradlavá složka ve směsi plynů jsi li na palubě hned ucítíš únik a pud sebezáchovy ti poradí,že náš zavřít bombu.Tak nic ve zlém.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » úte lis 20, 2007 1:43 pm

berty, v pohodě, ty se namáš za co omlouvat, spravedlivé rozhorlení s cílem varovat před nebezpečností plynu nepotřebuje omluv.
Já sem jen chtěl, aby jsi mi rozuměl. Tedy, že může dojít k situacím jež technicky nejsou dost dobře ošetřitelná a nebezpečí z úniku plynu je skutečné,přes veškerou opatrnost a i když učiníš vše, co reálně učinit lze / tam bych klidně zařadil i revizi/.
S tím zápachem máš pravdu, je to záměrný varující prvek. Sám jsi ale uvedl, jako možnou situaci - prasknutí hadice v noci. Je otázka, zda ten zápach někoho vzbudí ,ale chladnička běží......
Vím o existenci čidel, o kterých hovoří geronimo.
Viděl je někdo z vás na charterové lodi? Dosta někdo z vás instrukce, jak vyhlásí poplach a co v té chvíli dělat?

Rizika spojená s používáním plynu v lodi jsou asi reálná a těžko 100% technicky řešitelná.
Na druhou stranu, komfort při jeho použití, je natolik lákavý, že jsou sice brána na vědomí, ale odůvoddněna s tím, že "těch několik vyjímečných neštěstí za rok, se přeci nestane zrovna mě" .

Jiak tvá osobní zkušenost, pokud by jsi se chtěl podělit,by byla více než cenná.
Zvláště, když píšeš, že rizika jsi si byl vědom a učinil jsi odpovídající opatření. Kolik z nás pracuje s podobným rizikovým faktorem, aniž by si nebezpečí bylo vědomo, o bezpečnostních opatřeních nehovoříc.
Už po druhé během něklika dní mě napadá založit téma
"Poučte se aneb jak jsem /průser/ problém vyrobil" ;)

Pepa
Musím nejprve něco sepsat, abych šel příkladem. A že jich v rukávě mám . :whist:
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » úte lis 20, 2007 3:13 pm

Omlouvam se za dotaz tak trochu mimo misu, ale napadlo mne to pri cteni diskuse. Doma mam cidlo pro detekci uniku plynu v mistnosti, kde je plynovy kotel, ale neni umisteno na podlaze, ale je na strope. Neni to spatne a nebo je zemni plyn lehci nez vzduch?
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » úte lis 20, 2007 4:16 pm

stefine /of topic/
google=Zemní plyn je přírodní směs PLYNNÝCH uhlovodíků s převažujícím podílem metanu. Zemní plyn v přírodní podobě je bez zápachu, ale pro jeho využití (pro bezpečnost lidí)je odorizován, což znamená, že jeho zápachu je docíleno přidáváním silně zapáchajících sirných látek. ZEMNÍ PLYN JE LEHČÍ NEŽ VZDUCH a proto má tendenci stoupat, oproti LPG (propan-butan), který má snahu se hromadit u země, v prohlubních a podzemních prostorách.

Takže to máš dobře :)
Pepa
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1171
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » úte lis 20, 2007 6:01 pm

No a taky možná trošku :offtopic:
Viděl jsem u pár zákazníků, že to čidlo bylo (v baráku) spojeno s ventilem a když zjistilo únik plynu, automaticky zavřelo přívod.
Možná by se dalo něco podobného vymyslet i na loď, kdyby to čidlo bylo na dně v kajutě a bomba s ventilem někde bokem :oops:
Protože kdyby to potom z nějakého důvodu řachlo, šlo by to do volného prostoru a nevzalo by to sebou půl lodě. Jenom je otázka napájení a žravosti čidla a ventilu :?

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host