SPOTŘEBA PALIVA - Proč mi to moc žere?
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- ondra
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 392
- Registrován: stř zář 12, 2007 2:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: soutok Labe s Vltavou
No vážně nevím, přišli jsme na to uplnou náhodou, při výměně těsnění. Mechanik p. Schneider co ty Volva opravdu zná, říkal, aby jsme vůbec měli nějakou kompresi...Na bloku motoru je nápis B18 a na hlavě B20. To je označení automobilového motoru z Volva z roku 66, krerý marinizovali na AQ110. Vzhledem ke stáří motoru, bych s tím už raději moc neexperimentoval.
Komprese
ondra píše:Ventily a sedla už mám zbroušený.
Máš hlavu pořád dole, nebo už je na motoru?
Jestli ji máš pořád sundanou, našroubuj do ni svíčku a ventily. Otoč ji dosedací plochou nahoru a do jednoho spalovacího prostoru nalej po okraj olej. Ten potom přelej přes trychtýř do odměrného válce. Ani kapičku nevycejbrej. V odměrném válci zjistíš objem spalovacího prostoru v mililitrech.
Obyčejnou šuplerou zjistíš vrtání a zdvih. Polovinu vrtání vynásobíš polovinou vrtání potom to vynásobíš 3,14 a to všechno vynásobíš zdvihem.
Všechny míry v milimetrech. Výsledek bude v mililitrech. Máš spočítaný objem jednoho válce.
Vynásobíš to čtyřmi a budeš vědět, jaký skutečný "obsah", zdvihový objem má tvůj čtyřválec.
Dělením zjistíš kompresní poměr. POZOR! Někam musíš přidat objem placatého válečku, vytvořeného tloušťkou těsnění.
Naopak: podle požadovaného kompresního poměru vypočítáš objem spalovacího prostoru, naleješ olej do hlavy a zjistíš, kolik máš z hlavy odbrousit.
Znovu upozorňuji: Snižovat hlavu jenom u motoru v perfektním stavu.
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Když ten objem v mm vydělíš 1000, tak dostaneš obvykle udávaný objem v cm3. Objem jednoho válce vydělíš objemem hlavy + obsah toho
prostoru v těsnění, protože píst nikdy nepřesahuje v horní poloze přez válec. Pro to měření objemu hlavy je lepší použít petrolej, nebo vodu.
Ten olej když již tak tlumičový.
Bylo ovšem uvedeno, že ta hlava je plochá a tak nevím co by měřil? Vzhledem k uvedenému že je jiná klika a ojnice a že hlava pasuje,
bych spíše předpokládak, že změna objemu je dána jiným zdvihem motoru. Potom by změna komprese mohla být řešena změnou tvaru
dna pístu a tento prostor by bylo nutno připočíst k objemu hlavy pro zjištění kompresního poměru.
prostoru v těsnění, protože píst nikdy nepřesahuje v horní poloze přez válec. Pro to měření objemu hlavy je lepší použít petrolej, nebo vodu.
Ten olej když již tak tlumičový.
Bylo ovšem uvedeno, že ta hlava je plochá a tak nevím co by měřil? Vzhledem k uvedenému že je jiná klika a ojnice a že hlava pasuje,
bych spíše předpokládak, že změna objemu je dána jiným zdvihem motoru. Potom by změna komprese mohla být řešena změnou tvaru
dna pístu a tento prostor by bylo nutno připočíst k objemu hlavy pro zjištění kompresního poměru.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
co furt máte s tou klikou? nikde nestojí že je jiná.
proč si tu palici vůbec sundaval - ze zvědavosti?
když "mechanik p. Schneider, co ty Volva opravdu zná", neví jestli je hlava stejná na l,8 a 2 l - tak nevim.
jezdilo to, tak to nějakou kompresi asi teda mělo a pokud jsi neodstranil kroužky
, tak mít i bude
ta vrtule je originál, nebo ji taky někdo měnil? třeba má jen velký stoupání a proto motor nevytočíš
proč si tu palici vůbec sundaval - ze zvědavosti?
když "mechanik p. Schneider, co ty Volva opravdu zná", neví jestli je hlava stejná na l,8 a 2 l - tak nevim.
jezdilo to, tak to nějakou kompresi asi teda mělo a pokud jsi neodstranil kroužky

ta vrtule je originál, nebo ji taky někdo měnil? třeba má jen velký stoupání a proto motor nevytočíš
Komprese
tataS píše:Když ten objem v mm vydělíš 1000, tak dostaneš obvykle udávaný objem v cm3. Objem jednoho válce vydělíš objemem hlavy + obsah toho
prostoru v těsnění, protože píst nikdy nepřesahuje v horní poloze přez válec. Pro to měření objemu hlavy je lepší použít petrolej, nebo vodu.
Ten olej když již tak tlumičový.
Bylo ovšem uvedeno, že ta hlava je plochá a tak nevím co by měřil? Vzhledem k uvedenému že je jiná klika a ojnice a že hlava pasuje,
bych spíše předpokládak, že změna objemu je dána jiným zdvihem motoru. Potom by změna komprese mohla být řešena změnou tvaru
dna pístu a tento prostor by bylo nutno připočíst k objemu hlavy pro zjištění kompresního poměru.
U oprav některých motorů je nutné po "uvaření" opracovat i dosedací plochu bloku motoru. Písty potom vybíhají ven z bloku do prostoru těsnění. Řeší se to silnějším těsněním pod hlavu. U některých dieselů jdou také písty ven z bloku.
Vodu bych na měření nepoužil z důvodu možné koroze. Petrolej se odpařuje a mění objem.
Já navrhuji motorový olej, jaký je v motoru používán. Ten se používá pro zjištění objemu spalovacího prostoru u kompletního motoru. Olej, který neodsaješ, po nastartování výfukem vyletí a rybičky otráví. Ze stěn válce si ho při pomalém protáčení stáhnou do vany stěrací kroužky. Stejně s motorem několikrát po složení otočíš, abys měl jistotu, že se nepotkají ventily, že nenaráží píst do hlavy atd..
Nevšiml jsem si v předchozím textu, že je hlava plochá. V tomto případě je nutné změřit dutinu v pístu.
david píše:co furt máte s tou klikou? nikde nestojí že je jiná.
proč si tu palici vůbec sundaval - ze zvědavosti?
když "mechanik p. Schneider, co ty Volva opravdu zná", neví jestli je hlava stejná na l,8 a 2 l - tak nevim.
jezdilo to, tak to nějakou kompresi asi teda mělo a pokud jsi neodstranil kroužky, tak mít i bude
ta vrtule je originál, nebo ji taky někdo měnil? třeba má jen velký stoupání a proto motor nevytočíš
Taky nevím co s těma hlavama pořád mají. Subaru Legacy 1,8, 2,2 hlavy pasují z čehokoliv na cokoli a auta normálně jezdí. U staré Leony, po revoluci, když nebyly nikde náhradní díly hlavy z turba na obyčejnou stříkačku a jezdilo to bez problémů. V Brusírně vždycinky moc utopili ventily a neobrousili jejich dříky, takže nedovíraly.
-
- Příspěvky: 0
- Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
- Reputace: 0
- ondra
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 392
- Registrován: stř zář 12, 2007 2:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: soutok Labe s Vltavou
Lubor píše:ondra píše:......Jenom nemá takový výkon, jaký je udaný, proto se ptám..
Vrtule je originál.
A podle čeho usuzuješ, že motor nemá odpovídající výkon? Podle toho, že se nevytočí přes 3200 otáček?
V technickém popisu co jsem dal výše, píšou 4500 - 5100ot.
A maximálka s prázdnou lodí 35knots.
Měl jsem možnost vyzkoušet stejnou loď s o 20 koní slabším motorem a jede o 15 rychleji.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
maxímálka 35 uzlíků v roce 1966, prázdná loď a čistý dno, to je dneska asi jen iluze.
co tam máš za karbec? jestli Stromberg, tak taky může švindlovat podtlak a je málo paliva, když píšeš, že to překvapivě málo žere.
vrtuli bych hádal na stoupání 11“ -12“ při 4800 ot/min a rychlosti 40-42 km/h
http://www.volvopenta.com/volvopenta/uk ... gines.aspx
tady najdeš návod jak na karbec
co tam máš za karbec? jestli Stromberg, tak taky může švindlovat podtlak a je málo paliva, když píšeš, že to překvapivě málo žere.
vrtuli bych hádal na stoupání 11“ -12“ při 4800 ot/min a rychlosti 40-42 km/h
http://www.volvopenta.com/volvopenta/uk ... gines.aspx
tady najdeš návod jak na karbec
-
- Příspěvky: 0
- Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
- Reputace: 0
Já jsem se snažil svým dotazem na způsob zjištění ?údajně? nedostatečného výkonu motoru upozornit na problemmatiku vrtule a jiných komponentů motoru. Psal jsi, že Ti to točí jen 3200 ot, a že nevíš, jaké stoupání vrtule tam máš. To že jí považuješ za originální, to může být matoucí (co to vlastně je originální? Vrtule je buď vhodná, nebo ne).
Nějak nemůžu pochopit pointu diskuse zde. Řeší se tu střídavě hlava, ventily, kompresní poměr, ale nic o tom, že by motor před renovací foukal do chladícího okruhu, nebo ztrácel olej, rachtal a pod....
Na druhou stranu jsi psal, že se motor dusí, ale nic o karburátorech, zapalování, vrtuli.
Možná že to proběhlo mimo tuto diskusi, ale podle toho co tu čtu mně připadá, že se řešení problému hledá jinde, nežli by se mělo. Já bych začal tím, jestli motor není přetížený (vhodná vrtule, čisté dno, nepřiměřená váha lodě, nevhodné těžiště), pak dodávkou směsi a zapalováním.
Pořád tu podle mne nebyla seriózně zodpovězena základní otázka:
Jede motor s touto lodí a s touto vrtulí přiměřeně svým papírovým výkonům? Jaké stoupání vrtule tam máš?
Nějak nemůžu pochopit pointu diskuse zde. Řeší se tu střídavě hlava, ventily, kompresní poměr, ale nic o tom, že by motor před renovací foukal do chladícího okruhu, nebo ztrácel olej, rachtal a pod....
Na druhou stranu jsi psal, že se motor dusí, ale nic o karburátorech, zapalování, vrtuli.
Možná že to proběhlo mimo tuto diskusi, ale podle toho co tu čtu mně připadá, že se řešení problému hledá jinde, nežli by se mělo. Já bych začal tím, jestli motor není přetížený (vhodná vrtule, čisté dno, nepřiměřená váha lodě, nevhodné těžiště), pak dodávkou směsi a zapalováním.
Pořád tu podle mne nebyla seriózně zodpovězena základní otázka:
Jede motor s touto lodí a s touto vrtulí přiměřeně svým papírovým výkonům? Jaké stoupání vrtule tam máš?
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Já bych řekl, že se jedná o starý vyšeptaný motor u kterého původní majitel s hrůzou zjistil co by stála oprava a proto se ho raději
zbavit i za cenu ztráty. A na to se chytla česká kavka, která pořádně nic neví o motorech a myslí si, že z toho ještě udělá letadlo.
Nejspíš to je záležitost pro dobrou motorářskou firmu, která stav zhodnotí a řekne co s tím. Bohužel je to častý případ lidí, kteří
hledí hlavně na cenu a potom jsou nešťastní, když slyší co by stála renovace na trochu slušný stav. Obávám se, že nějakou diskuzí
se problém tohoto motoru těžko vyřeší.
zbavit i za cenu ztráty. A na to se chytla česká kavka, která pořádně nic neví o motorech a myslí si, že z toho ještě udělá letadlo.
Nejspíš to je záležitost pro dobrou motorářskou firmu, která stav zhodnotí a řekne co s tím. Bohužel je to častý případ lidí, kteří
hledí hlavně na cenu a potom jsou nešťastní, když slyší co by stála renovace na trochu slušný stav. Obávám se, že nějakou diskuzí
se problém tohoto motoru těžko vyřeší.
Trošičku se vlákno stočilo od spotřeby k opravám.
V dnešní době je možné provézt opravu prakticky čehokoliv. Je otázka kolik to bude stát peněz a času. Další otázkou je, není li výhodnější čas věnovat vydělávání peněz a motor koupit úplně nový.
Jak psal David: pokud ho nenecháš zmrznout, nebo ukradnout, motor přežije svého majitele.
Lubor uvedl další důvody proč to nejede a proč to může mít moc velkou spotřebu. Cituji: "Na druhou stranu jsi psal, že se motor dusí, ale nic o karburátorech, zapalování, vrtuli.
Možná že to proběhlo mimo tuto diskusi, ale podle toho co tu čtu mně připadá, že se řešení problému hledá jinde, nežli by se mělo. Já bych začal tím, jestli motor není přetížený (vhodná vrtule, čisté dno, nepřiměřená váha lodě, nevhodné těžiště), pak dodávkou směsi a zapalováním.
P.S.: Každá věc má svého kupce a svoji minimální a maximální prodejní cenu. Také má své užitné vlastnosti. V momentě, kdy ztratí své užitné vlastnousti stává se bezcennou, ale né neprodejnou.
V dnešní době je možné provézt opravu prakticky čehokoliv. Je otázka kolik to bude stát peněz a času. Další otázkou je, není li výhodnější čas věnovat vydělávání peněz a motor koupit úplně nový.
Jak psal David: pokud ho nenecháš zmrznout, nebo ukradnout, motor přežije svého majitele.
Lubor uvedl další důvody proč to nejede a proč to může mít moc velkou spotřebu. Cituji: "Na druhou stranu jsi psal, že se motor dusí, ale nic o karburátorech, zapalování, vrtuli.
Možná že to proběhlo mimo tuto diskusi, ale podle toho co tu čtu mně připadá, že se řešení problému hledá jinde, nežli by se mělo. Já bych začal tím, jestli motor není přetížený (vhodná vrtule, čisté dno, nepřiměřená váha lodě, nevhodné těžiště), pak dodávkou směsi a zapalováním.
P.S.: Každá věc má svého kupce a svoji minimální a maximální prodejní cenu. Také má své užitné vlastnosti. V momentě, kdy ztratí své užitné vlastnousti stává se bezcennou, ale né neprodejnou.
Asi jen zopakuji, co je psáno výše: Kompresi nepočítat, ale změřit, svíčky, rozdělovač, karbce. Na neutrál to jde do otáček?
Vrtule - určitě se můžou zkoušet jiné, ale pokud předchozímu majiteli to s tou lodí a s tímto motorem jezdilo, tak je problém jinde.
Pak nevím. jestli jsem dobře pochopil posloupnosti: původní majitel vyměnil hlavu, tzn. pak s tím asi i jezdil, ale tobě to prodal v krabici?
Pokud by tam bylo jen těsnění pod hlavou, tak by to určitě udělal - motor by se lépe prodal.
To těsnění jste si měnili sami nebo p. Schneider? Pokud on, tak určitě i měřil tlaky, seřídil ventily, karbce, zapal.
Jinak, jak píše Tatas: u motoru z r. 1966, bych moc zázraky nečekal, dnes už se nedovíš, co všechno má za sebou.
Vrtule - určitě se můžou zkoušet jiné, ale pokud předchozímu majiteli to s tou lodí a s tímto motorem jezdilo, tak je problém jinde.
Pak nevím. jestli jsem dobře pochopil posloupnosti: původní majitel vyměnil hlavu, tzn. pak s tím asi i jezdil, ale tobě to prodal v krabici?
Pokud by tam bylo jen těsnění pod hlavou, tak by to určitě udělal - motor by se lépe prodal.
To těsnění jste si měnili sami nebo p. Schneider? Pokud on, tak určitě i měřil tlaky, seřídil ventily, karbce, zapal.
Jinak, jak píše Tatas: u motoru z r. 1966, bych moc zázraky nečekal, dnes už se nedovíš, co všechno má za sebou.
Napadá mě jěště jedna věc, ale u motoru OHV je to velmi málo pravděpodobné, musel by být moc napadený kutilem domácím, nebo moc ojetý:
Rovody.
Vyzkoušej jestli ventily skutečně stříhají v horní úvrati.
P.S.: Až rezignuješ,
motor tisíckrát prokleješ,
a definitivně se ho zbavit rozhodneš,
nový koupíš a starý do šrotu povezeš,
doufám, že mi napíšeš.
Motor je stejně starý jako já.
Na koupi máš prvního klienta.
Bude mu poskytnuta oprava
a bude vozit ještě moje vnoučata.
Zdar Jiřina.
Rovody.
Vyzkoušej jestli ventily skutečně stříhají v horní úvrati.
P.S.: Až rezignuješ,
motor tisíckrát prokleješ,
a definitivně se ho zbavit rozhodneš,
nový koupíš a starý do šrotu povezeš,
doufám, že mi napíšeš.
Motor je stejně starý jako já.
Na koupi máš prvního klienta.
Bude mu poskytnuta oprava
a bude vozit ještě moje vnoučata.
Zdar Jiřina.
- ondra
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 392
- Registrován: stř zář 12, 2007 2:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: soutok Labe s Vltavou
knoki píše:Asi jen zopakuji, co je psáno výše: Kompresi nepočítat, ale změřit, svíčky, rozdělovač, karbce. Na neutrál to jde do otáček?
Vrtule - určitě se můžou zkoušet jiné, ale pokud předchozímu majiteli to s tou lodí a s tímto motorem jezdilo, tak je problém jinde.
Pak nevím. jestli jsem dobře pochopil posloupnosti: původní majitel vyměnil hlavu, tzn. pak s tím asi i jezdil, ale tobě to prodal v krabici?
Pokud by tam bylo jen těsnění pod hlavou, tak by to určitě udělal - motor by se lépe prodal.
To těsnění jste si měnili sami nebo p. Schneider? Pokud on, tak určitě i měřil tlaky, seřídil ventily, karbce, zapal.
Jinak, jak píše Tatas: u motoru z r. 1966, bych moc zázraky nečekal, dnes už se nedovíš, co všechno má za sebou.
Komprese 8 - 10,
nové svíčky, nový rozdělovač,
na neutrál 5000ot.
Na plný výkon 3200ot.
Karburátory Zenith - nic moc, nedají se 100% seřídit
Loď byla dovežena ze zahraničí s rozhozeným motorem a jinou hlavou s tím, že stará praskla. To je vše co vím.
Těsnění jsem dodal já a pan Schneider kompletoval + broušení sedel ventilů a seřízení.
Motor šlape pravidelně, je tichej, za 3 roky nesežral žádný olej. Startuje o.k.
-
- Příspěvky: 0
- Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
- Reputace: 0
-
- Příspěvky: 0
- Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
- Reputace: 0
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Soudě podle uvedené tabulky, by motor měl mít při točení starterem (což je asi tak těch uvedených 200 ot/min) okolo 12-14vatm.
Z čehož by vyplívalo, že ten motor je již dosti vyšeptaný. Jelikož na volnoběh dosáhne takřka předepasaný 5100 ot/min, bych
předpokládal, že je u něj vše správně nastaveno. Akorát by to chtělo nasypat trochu komprese. Bohužel ty údaje z něj lezli jak
z chlupaté deky, tak to trvalo dosti dlouho než se k tomuto došlo. Tomu původnímu majiteli to někdo vysvětlil již dříve a proto
se ani nesnažil ten motor dát dohromady. Kdyby byl kompletní, tak ten malý výkon každého kupce hned odradí. Jinak s kompletním
motorem by stál o dost více.
Jinak bych řekl, že pan Shnaider je moudrý muž a na jeho slova došlo.
Z čehož by vyplívalo, že ten motor je již dosti vyšeptaný. Jelikož na volnoběh dosáhne takřka předepasaný 5100 ot/min, bych
předpokládal, že je u něj vše správně nastaveno. Akorát by to chtělo nasypat trochu komprese. Bohužel ty údaje z něj lezli jak
z chlupaté deky, tak to trvalo dosti dlouho než se k tomuto došlo. Tomu původnímu majiteli to někdo vysvětlil již dříve a proto
se ani nesnažil ten motor dát dohromady. Kdyby byl kompletní, tak ten malý výkon každého kupce hned odradí. Jinak s kompletním
motorem by stál o dost více.
Jinak bych řekl, že pan Shnaider je moudrý muž a na jeho slova došlo.
- ondra
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 392
- Registrován: stř zář 12, 2007 2:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: soutok Labe s Vltavou
Jsou tam čtyři polohy, noha je na té poslední, těsně u zrcadla.
Dnes jsem se domluvil na seřízení ventilů, jelikož byly předloni broušeny, tak si asi sedly..
Chtěl bych zkusit sehnat novější karburátor na otestování,opravdu pohledem tam toho paliva moc nejde, ale nesehnal jsem v čr žádné vrakoviště na Volvo, tak kdyby jste někdo měl typ na stará Volva, tak bych to přivítal..
Dnes jsem se domluvil na seřízení ventilů, jelikož byly předloni broušeny, tak si asi sedly..
Chtěl bych zkusit sehnat novější karburátor na otestování,opravdu pohledem tam toho paliva moc nejde, ale nesehnal jsem v čr žádné vrakoviště na Volvo, tak kdyby jste někdo měl typ na stará Volva, tak bych to přivítal..
- ondra
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 392
- Registrován: stř zář 12, 2007 2:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: soutok Labe s Vltavou
david píše:tím jsme mohli začít - jak to dejchá do oleje?
když vyndáš nalejvací víčko, není to náhodou druhý výfuk?
To jsem zjišťoval včera, při měření té komprese.. Položil jsem na hrdlo ruku a tlak je nepatrně cítit, ale určitě ne jako jednomu kolegovi, co se mu to z toho hrdla čoudí. Nic nesmrdí, nic necáká ven. Přes víčko prosakuje olej, ale nevím, jestli to není špatným těsnícím kroužkem pod víčkem.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host