ELEKTROPOHON

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pon led 21, 2013 7:35 pm

No.... 5HP se jeste da, ale chce to aspon 36V rozvod. Akorat se mi zda, ze mas nejaky prehnany pozadavky na vykon, protoze 15HP spis vypada jako dostatecnej vykon pro hlavni pohon na mori a ne pro zalozak.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pon led 21, 2013 7:49 pm

Třeba má výletní parník.... :lol:
Uživatelský avatar
Svobodak
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 757
Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
Reputace: 46
Bydliště: olomoucko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Svobodak » pon led 21, 2013 7:52 pm

tataS píše:...Tak to je další povídání zbytečné. Pohybuješ se ve světě fantazie. Řešením by byla kapesní atomová elektrárna.


No to je aspon fakticka a jasna odpoved. Diky.


Viky_CZ píše:No.... 5HP se jeste da, ale chce to aspon 36V rozvod. Akorat se mi zda, ze mas nejaky prehnany pozadavky na vykon, protoze 15HP spis vypada jako dostatecnej vykon pro hlavni pohon na mori a ne pro zalozak.


Nemam zadne prehnane pozadavky. Zajima mne, jestli takove reseni i pro mou lod existuje a z tohoto vlakna jsem nabyl 'chybne' dojmu, ze snad i ano.
Zda se vsak, ze spise ne. To mne mrzi, budu muset dal zustat u ropnych derivatu.

Jako zalozak, bych mohl pouzit tech 5 HP, kterou mam na gumak.
S 2,5 HP proti vetru, ci proudu neni nadeje na uspech.
Ale diky za info.


Zdenda12345 píše:Třeba má výletní parník.... :lol:

Nemam parnik, lod jsem pojmenoval o kousek vyse :bleble: .

Pavel
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pon led 21, 2013 9:06 pm

Ono je otazka, k cemu se ten pohon pouzije, podle toho se voli reseni a to samozrejme stoji nejaky penize. Jestli jsi pouzival 5HP motor s "normalnim" sroubem, tzn. treba 7" stoupani, tak je klidne mozny, ze pri takhle tezky lodi jsi ve skutecnosti z duvodu nizkych otacek pouzival treba jenom 2HP. Coz samozrejme u pohonu navrzenyho specialne pro tuhle lod nepripada v uvahu, tam by se musel propeler volit spravne teda pro rychlost cca 10km/h pri maximalnich otackach motoru.

Dalsi otazka je, jak moc velkej odpor klade stezen, lana a sbaleny plachty. To je ve vetru pomerne zasadni. Pokud bys ovsem byl srozumen s tim, ze pohon slouzi k pohonu za bezvetri, tak si s tim nemusis delat starosti.

Ono se to da spocitat pomerne snadno. Vzhledem k tomu, ze benzinovej motor zere cca 0.4litru na kWh, tak podle spotreby motoru muzes priblizne dopocitat, jakej vykon skutecne pouzivas. Je to dany vyhrevnosti paliva a dalsim vecma. Pohon 2kW teda odpovida spotrebe pod litr na hodinu pohodovy plavby. Muzes si to nekdy s tim 5HP zkusit, jet za litr na hodinu. U myho Parsuna je to asi 1/3 plynu. :-)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7512
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 154
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon led 21, 2013 9:09 pm

Svoboďák, tiež som z tých, čo o elektrike vedia asi tolko že kope, takže do Tullnu na rozumy som posielal práve tých, čo chcú niečo riešiť a majú dojem že to dokážu. Fakt je tam množstvo riešení a to preto, že nikde v Rakúsku na vode, okrem riečných dopravných ciest, sa nemôže používať spalovací motor. Takže by si tým ušetrili prácu, získali by prehlad o technológiach a cenách.

Ja som pragmatik a preto je moje riešenia pre moju potrebu jednoduché. Chcem plachtiť s 5metrovou plachetničkou na Neziderskom jazere, kúpim si teda prívesný elektromotor, asi Minkotu a dám do loďky nabitý 100Ah AGM akumulátor. Silu elektromotora odhadnem tak, že si od Miloša požičiam jeho elektromotor a podla toho sa zariadim. Ak by riešenie vychádzalo príliš náročne, tak prispôsobím svoju plavbu technickému vybaveniu. Maximálne som ochotný kúpiť ešte jeden akumulátor a riešiť, či motor bude 12V, alebo 24V. A na iných vodách, kde sa dá použiť spalovací motor, tam ho požijem. Okrem Neziderského jazera je to Slezká Harta. Balaton, Lipno, Kráľová sa dá zo spalovacím motorom.

Ja osobne beriem plavbu ako návrat k prírode a motor beriem len ako nevyhnutnosť. Nechcem v lodi množstvo komfortu a s ním spojené velké nároky na výrobu elektriny. Na uspokojenie mojej elektrospotreby práveže musí postačovať motor osadený v lodi. Na rieke je to absolútne bez problémov a na mori uvidím, ale predpokladám že ak by nastal deficit, tak ho vyrovnám fotovoltaikou.
Uživatelský avatar
vlastikptacek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: pát lis 16, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod vlastikptacek » pon led 21, 2013 9:12 pm

Jsme na tom asi podobně - mám menší loď (24ft),jezdím zatím jen na Orlíku a mám tam 3,5 HP benzíňák a říkal jsem si,jak by bylo hezké vyjet z maríny potichu na baterie...ale toto řešení s dostatečným výkonem je dostidrahé - myslím třeba toto - Torqeedo 2.0 (60 tis), 2xbaterie 100 Ah(10 tis) a dobíjení na mole či záložní centrála kdyby přeci jen došel proud. Stejně si nejsem jist že by to proti větru plulo když třeba začne fičet a potřebuju zrefovat nebo přistát. Asi to elektro vzdám...
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pon led 21, 2013 9:15 pm

No jo, je to blby, ale plachetnice jsou svine hrozne citlivy na vitr! ;-)

Jinak teda ja kdyz chci jet potichu, tak potupne padluju. :-) Akorat bych potreboval kormidlo, aby to jelo rovnejc.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7512
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 154
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon led 21, 2013 9:50 pm

Pre Surcoufa, tvoja požiadavka pohonu plachetničky elektromotorom v príbrežných vodách je síce obzvlášť špecifická, ale už som tu raz upozornil na nemeckých plavcov okolo zemegule, ktorý mali loď vybavenú elektromotorom. Sú spomínaní na stránkach Bobyho Schenka , pozri "umweltsegler". Takže nie je to nič nereálne.
Osobne si myslím, že by si mal prejsť od slov k činu. To nepíšem preto, žeby som ťa chcel zahriaknuť /zakřiknout/, ale preto. aby si pre svoj sen začal zberať praktické skúsenosti. Ja to vidím tak, že v lete máš kopec volna. Kup si za malý peniaz jolu, nejakú plachetničku, dorob si na ňu plátenú strechu, prípadne tak, aby si v nej mohol aj spať, kup si lacný čínsky elektromotor, jeden 100 Ah trakčný akumulátor a fotovoltaický panel. K tomu veslá, plachty, prípadne nejaký benzínagregát a uvidíš. Plavba je to velmi pekná, až mierne dobrodružná, na rieke príjemný ludia, dobré reštaurácie, čo viac si možno želať.
Uživatelský avatar
Surcouf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 493
Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod Surcouf » pon led 21, 2013 11:58 pm

Pro Denisa-já už mám svou koncepci taky docela jasnou a již mám také prvé praktické kroky za sebou a nešel jsem cestou Číny, neb si říkám, že nejsem tak bohat, abych kupoval příliš levné věci, takže jsem šel cestou Minn Koty, protože to je prověřená kvalita a zkušenost a ostatní jen kopírují a také mají i komplexní sortiment doplňků a příslušenství. Je to Endura C2 34 s příkonem 384 W a stála mne myslím necelé 4 tisíce
Jen jsem zatím zvolil blbou loď, neb ten můj miniraft místo toho, aby klouzal po hladině, tak před sebou a pod sebou hrne vodu. Přesto ale dokázal s motorkem o příkonu 384 W hrnout tu vodu proti proudu na Zbraslavi i v Kralupech. Samozřejmě to nebyla závratná rychlost, ale jel jsem dopředu proti proudu na 65 AH baterku několik hodin.

Pro Pavla: pro tvou loď mi podle tabulek vychází pro mořské podmínky diesel motor o výkonu cca 7,75Hp, což by odpovídalo elektromotoru s tlačnou silou cca 145liber. podle Minnkoťáckých tabulek si 101liberní motor poradí s lodí až do 2300kg a 160 ti liberní dvojmotor až s 3600kg. Samozřejmě to jsou motory stavěné na sílu a ne na rychlost, u plachetnic ale o rychlost tolik nejde . Existuje také řešení osadit loď stabilním elektromotorem s příkonem cca 2,25 KW/24 V s 2 500 otáčkami a klasickou hřídelí skrz dno a budeš tam mít i tu rychlost, když osadíš správný propeler. Motorek je bratru za 10 000,-CZK. Popovídáme v Hodoníně. JJ

Pro Bédu: vůbec bych nebral jako kriterium co je na charterových lodích, protože zájem charterovek je nakoupit lodě co nejlevněji a náklady provozu platí klienti. Tudíž pro mne je směrodatné jaké lodě si nechají stavět majitelé a ti mají zcela jiný přístup.
Naposledy upravil(a) Surcouf dne úte led 22, 2013 12:19 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7512
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 154
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte led 22, 2013 12:15 am

To je super že to už skúšaš v praxi. Povedz mi akú máš skúsenosť s využitelnosťou kapacity batérie. Z tej tvojej 65 Ah sa dá reálne kolko využiť? Plných 65Ah, alebo menej?
Uživatelský avatar
Surcouf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 493
Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod Surcouf » úte led 22, 2013 12:30 am

Denisi, odborníci říkají že by se nemělo jít pod 75% vyčerpání. u té 65 ah je to možnost odebrání cca 50 AH. Chtěl jsem to zkusit jet dokud se bude vrtulka točit, ale zatím jsem to neudělal. Ale byl jsem docela mile překvapen výdrží. Dobíjím ji na plnou kapacitu hned ten den.
Uživatelský avatar
Surcouf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 493
Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod Surcouf » úte led 22, 2013 12:52 am

Vlastíku, pokud Ti to nyní zvládá 3,5 HP, tak bych se vůbec nebál té Minn Koty Endura C2 55 na 12 V za cca 7,5 tis. a k tomu dvě baterky 130 AH a máš postaráno určitě o 6 hodin motorování na 3/4 výkon.
Uživatelský avatar
vlastikptacek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: pát lis 16, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod vlastikptacek » úte led 22, 2013 1:20 pm

Problém je že bych se asi necítil na lodi až tak bezpečně kdybych nevěděl zda mě to z nějaké obtížnější situace dostane....nevím zda ono porovnání síly spalovacích motorů a elektromotorů (3hp = MinnKota 55) můžu brát doslova....nejlépe asi opravdu vyzkoušet ale při pořizovacích cenách elektromotorů a motorů vůbec je to dost riziko
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte led 22, 2013 2:27 pm

Uživatelský avatar
seldi
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 4
Registrován: úte bře 15, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod seldi » úte led 22, 2013 2:51 pm

A co tenhle http://www.karvin.cz/?page=hlavni_stranka koukám už tu je
Naposledy upravil(a) seldi dne úte led 22, 2013 3:06 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte led 22, 2013 2:56 pm

Ty ceny jsou lidové ovšem v EUR. http://www.karvin.cz/?page=ceniky
Všichni tady mají vždy starost co je nejlepší (člun, motor apod), tak tady mohou tu kvalitu i finančně ocenit, možná bez mrknutí oka a ne fňukat co to stojí.

to seidi:Místo teček před a za odkazem nech volné místo.Jinak to nejde otevřít.
Uživatelský avatar
Svobodak
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 757
Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
Reputace: 46
Bydliště: olomoucko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Svobodak » úte led 22, 2013 3:38 pm

No vida, teorie je ta tam a hned je to zajimavejsi.
Uz vim nejen, ze elektrika kope, ale ze elektrony tecou i do kopce :-).

Tesim se, jak mi v Hodonine date vsichni co proto za ty blbe kecy.
Diky vsem za vydrz a ochotu reagovat.

Ahoj. Pavel
Uživatelský avatar
bahno
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 419
Registrován: stř zář 09, 2009 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bozkov - 1NM od zdroje bramboraku

Příspěvekod bahno » úte led 22, 2013 4:14 pm

nevím zda ono porovnání síly spalovacích motorů a elektromotorů (3hp = MinnKota 55) můžu brát doslova

Dost tezko. Prikon ty endury je cca 0.8HP. Sice elektromotor ma par plusu proti benzinaku, ale zazraky cekat nemozno. Nahradi tak 1, max 1.5HP.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7512
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 154
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte led 22, 2013 5:04 pm

Pri tom Karvine ma zaujalo toto: dvakrát nižší spotřeba el. energie oproti ostatním DC elektromotorům
účinnost elektromotoru 85%

Ako môže mať elektromotor 2x nižšiu spotrebu? Vždy boli za tými elektromotormi nejaké odrby, napr, výkon udávaný v librách ťahu motora. Moc im neverím.
Niekde sa tu raz písalo, že udávané Ah batérie znamená využitelnosť tej batérie, Ak je tam 100 Ah, tak tolko sa dá odtial vybrať, časom táto kapacita poklesne o 10? percent.

Ešte by ma zaujímala regulácia otáčok, výkonu elmotora. Najčastejšie je tam dopredu 1,2,3,4,5, a dpzadu 1,2,3. Ak dám dopredu 1, tak to znamená že spotrebujem 4x menej el. ako keď dám dopredu? Nie je v tej regulácia nejaká finta, zádrhel?
Uživatelský avatar
Surcouf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 493
Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod Surcouf » úte led 22, 2013 5:05 pm

To porovnání jsem si já nevymyslel a dělali to odborníci a uživatelé v Anglii a jedná se samozřejmě o výkon na propeleru, ne na klice benzíňáku a každý snad víte, že u benzíňáku ten výkon je udáván na klice a platí pouze u maximálních otáček. Výkon na propeleru je zcela o něčem jiném.

Těm Anglánům tam to srovnání účinnosti vychází takto: EM 55 - 3,HP; EM 80 - 4,4 HP; EM 101 - 5,6 HP; EM 160 - 8,8 HP a je to porovnání účinnosti v tahu na propeleru.

Co se týče těch motorů řady EM, tak ty mají všechny plynulé elektronické řízení otáček podle zátěže, takže berou přesně podle okamžité potřeby. Tu pulsní elektronickou regulaci má Minnkota u všech vyšších tříd od traxxise až po EM. pouze Endura má tu jednoduchou stupňovitou regulaci,

U té Endury 55 je to takto: 1/14A , 2/18A , 3/24A , 4/30A , 5/50A


Karvin sice vypadá jako solidní kovářská práce, ale je taky nesmyslně předražený a vypráví o sobě pohádky stejně jako Torqeedo, Fyzikální zákony neočůrají a pertetum mobile to není
Naposledy upravil(a) Surcouf dne úte led 22, 2013 6:14 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte led 22, 2013 5:18 pm

Oni u těchto motorů uvádějí, že to má elektronickou regulaci výkonu. To znamená, že do motoru pouští pulsní regulace pouze tolik ampérů kolik je třeba
pro předvolený stupeň otáček. Takováto tyristorová regulace výkonu se používá v menším u lustrů a vysavačů. Určitě se nejedná o takové hračky pro
rybáře, jako MinKota a pod. S tím se již dá trochu jezdit.
Ten údaj o kapacitě akum. se udává kolik má max. ale vyčerpat můžeš tak 60% a časem méně.
http://sdeleni.idnes.cz/co-jsou-trakcni ... deleni_ahr
http://www.solarnimoduly.cz/jaky-akumulator.html
Naposledy upravil(a) tataS dne úte led 22, 2013 5:31 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
bahno
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 419
Registrován: stř zář 09, 2009 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bozkov - 1NM od zdroje bramboraku

Příspěvekod bahno » úte led 22, 2013 5:18 pm

Jasne - prevody, chlazeni, prubeh kroutaku... vsechno to hovori pro elektriku. Ale proste neverim tomu, ze by fungovala jako 4x vykonejsi spalovak(u nej je vykon na klice, zatimco tech 0.8HP je prikon toho elektomotoru, vykon bude mensi). Takze: zdroj?

Regulace je u tehle motoru delane prepinanim odbocek na vinuti toho motoru a rozhodne neni linearni. Ma 32LB zere na maximum 300W, ale na 4/5 jen 150W. Chtelo by to zbastlit PWM regulaci, ale nemuzu se k tomu nejak dokopat.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » úte led 22, 2013 5:30 pm

Tak když to dělali odborníci z Anglie, tak se tomu dá určitě věřit.

Sešlo se pár chytrých hlav, a není náhodou, že ty chytrý hlavy jsou z Anglie..... a postavili motor s účinností 86% :mad:

Kolik mají jiný motory účinnost? Tušim, že taky minimálně tolik. Myslim, že rozdíl v účinnosti super v Anglii postavenýho točivýho elektrickýho stroje se zase tak moc od účinnosti "čínskýho" točivýho elektrickýho stroje moc lišit nebude.
Zásadní rozdíly jsou vždycky jen v ovládání. No v systému 1,2,3,4,5, toho asi moc převratnýho neudělali.

Elektro pohon funguje! Má svý výhody i nevýhody. Má i svoje omezení, ale sorry za mou skepsi. Zázraky se nedějí.

elektromotůrek 400W nikdy neudělá srovnatelnou službu se spalovákem 3.500W. To by ten spalovák musel mít v převodovce ztrátu výkonu 90%.

400W je odběr 33 A ze 12V baterie. S kapacitou 140 Ah tak vystačíš na 2-3 hodinky plavby plnou parou.


Pletu se v odhadech hodně?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7512
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 154
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte led 22, 2013 5:33 pm

Bahno, tvá 32LB je čo? Aká je to značka?
Uživatelský avatar
shooter
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Pilsen(urqell)

Příspěvekod shooter » úte led 22, 2013 5:34 pm

Já bych vám do toho s dovolením vleťel u profi El pohonú lodí se používá BLDC motorú.TZN že ten motor má většinou vinutí vyvedené extra a rotor je permanentní magnet.Laciný rybářský maj jen odpory v noze takže je ekonomika stejně v háji. Před pár lety jsem překopal alternátor a honil jsem to modelářským regulátorem.Cvičně jsem reguloval pulzy a buzení celkem to chodilo.Točilo to kolem 5000 otáček (měřeno)Měl jsem to napasovaný na noze z orlíka ale skončilo to na tom že jsem dodělával plachetnici a nebyl čas.ješte k tomu možná dojde mám neodymy a novej rotor jen to dopasovat.Jenže na orlíku je možný benzínem takže DF 5 zatím zvítězila :whist:
Šutrák

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů