Kapitánské kurzy
Moderátoři: MARIS, vilma, windward, Pepa
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Bez ironie, nic proti nikomu.
Dobrý kapitánský kurz Tě naučí řídit loď asi ve stejné kvalitě, jako Tě dobrá autoškola naučí řídit auto. Taky by ses v autoškole měl svézt potmě, v noci. To neznamená, že se naučíš jezdit v noci. Stejně tak v dobrém kapitánském praktickém kurzu absolvuješ jednu plavbu potmě, dejme tomu 4 až 6 hodin. To abys viděl, jak vypadá moře v noci, jak se hledají majáky, jak se hledá v mapě okamžitá pozice lodě. Taky abys sis šáhnul na to, jak rychleji postupuje v noci únava. Jak je to těžké. Téměř nic nevidíš a máš držet kormidlo tak, aby loď nekličkovala.
Špatnou autoškolu a špatný kapitánský kurz v této úvaze neberu.
Asi nikdo by neuvažoval o tom, že s čerstvým řidičákem na auto pojede na týdenní cestu nepřetržitě ve dne v noci s tím, že spát bude někde na rovném úseku uprostřed silnice, nebo v proluce mezi středovými svodidly (tam přece nikdo nejezdí).
Řídit auto se naučíš až po ujetí cca 50 až 100 tisíc kilometrů.
Naučit se řídit loď není jednodušší než se naučit řídit auto. Já říkám, že po uplutí cca 2 až 3 tisíc mil můžeš začít mluvit o tom, že už nejsi nováček. (minimálně 10 týdnů na moři).
Dobrý kapitánský kurz Tě naučí řídit loď asi ve stejné kvalitě, jako Tě dobrá autoškola naučí řídit auto. Taky by ses v autoškole měl svézt potmě, v noci. To neznamená, že se naučíš jezdit v noci. Stejně tak v dobrém kapitánském praktickém kurzu absolvuješ jednu plavbu potmě, dejme tomu 4 až 6 hodin. To abys viděl, jak vypadá moře v noci, jak se hledají majáky, jak se hledá v mapě okamžitá pozice lodě. Taky abys sis šáhnul na to, jak rychleji postupuje v noci únava. Jak je to těžké. Téměř nic nevidíš a máš držet kormidlo tak, aby loď nekličkovala.
Špatnou autoškolu a špatný kapitánský kurz v této úvaze neberu.
Asi nikdo by neuvažoval o tom, že s čerstvým řidičákem na auto pojede na týdenní cestu nepřetržitě ve dne v noci s tím, že spát bude někde na rovném úseku uprostřed silnice, nebo v proluce mezi středovými svodidly (tam přece nikdo nejezdí).
Řídit auto se naučíš až po ujetí cca 50 až 100 tisíc kilometrů.
Naučit se řídit loď není jednodušší než se naučit řídit auto. Já říkám, že po uplutí cca 2 až 3 tisíc mil můžeš začít mluvit o tom, že už nejsi nováček. (minimálně 10 týdnů na moři).
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Jarda 885, povedz mi, kto už by len chcel do špatného kurzu?
A či bol kurz kvalitný, zistíš až o pár rokov. Kvalita kurzu závisí od kvality učitela, žiaka a metodiky školy samotnej. Dobrý učitel, dobrá škola, žiak bez talentu, hotová pohroma. Všetky kurzy sú stavané na základné vedomosti a prax potrebnú pre ovládanie plavidla, na velké lode cca 40 ft a samozrejme s nejakou posádkou. Ani jeden kurz /námorný/ nie je postavený na ovládanie malej lode cca 23 ft a na sólo plavbu.
Stenly po absolvovaní štandartného kurzu, kde mu vysvetlia všeobecné základy, si bude musieť vytvoriť svoju špecifickú prax a získať poznatky, ktoré ho v kurze nenaučia. Kúpi si loď, dovybaví ju a niekolkými výletmi do okolia, nočnou plavbou, kotvením, získa dobrú námornú prax, presne takú akú potrebuje. Ak by išiel na preplavbu Pireus - Malaga v 8 člennej posádke na 45 ft plachetnici, tak čo sa tam naučí z toho, čo on bude potrebovať?
Dnes sú na sólo plavbu, v malej lodi okolo pobrežia, dobré možnosti technického vybavenia lode. Takáto technika pred 10 rokmi sa nedala kúpiť za normálny peniaz, prípadne ani neexistovala. Napr. predpoveď počasia, kúpiš si tablet s možnosťou GSM karty /kúpiš od miestneho operátora/ a sťahuješ počasie na slušne velkej obrazovke za slušné prachy. Elektrický autopilot na pínu, úžasná vec. ale aj hĺbkomer za pár euro. Ceny GPS tiež klesajú, mapy do GPS nie sú až tak nekresťansky drahé, papierovú mapu si objednáš, dnes už aj v Čechách a príde ti domov kurierom. To sú veci o ktorých sa mohlo človeku pred 10 rokmi len zdať. Na vianoce som dostal 3 prehladové mapy grécka, objednané od počítača, dodané až do bytu. Pred pár rokmi mi dcéra dala na vianoce tiež mapu a cestovala pre ňu do Viedne. AIS, sledovanie polohy velkých lodí je dnes už trebars aj vo vysielačke. A ďalekohlad na nočné videnie? Volakedy len policajti a vojaci, dnes každý kto má cca 250 eur.
Nechcem zlahčovať situáciu. Ale ak chceš spraviť aspoň niečo výnimočné, tak moc času v živote na to nie je. Získavať celé roky dobrú prax na to, aby si oboplával Taliansko, to sa tam možno ani nedostaneš. Získaš dobré zamestnanie , ktoré nechceš stratiť, nájdeš si dievča ktoré nechceš stratiť, potom možno budú deti, budeš sa starať o rodičov, stavať dom. Takých čo toto zažili a ostali im len sny, tých sú tu na tomto webw stovky
Nič v zlom páni, len môj skromný názor.

Stenly po absolvovaní štandartného kurzu, kde mu vysvetlia všeobecné základy, si bude musieť vytvoriť svoju špecifickú prax a získať poznatky, ktoré ho v kurze nenaučia. Kúpi si loď, dovybaví ju a niekolkými výletmi do okolia, nočnou plavbou, kotvením, získa dobrú námornú prax, presne takú akú potrebuje. Ak by išiel na preplavbu Pireus - Malaga v 8 člennej posádke na 45 ft plachetnici, tak čo sa tam naučí z toho, čo on bude potrebovať?
Dnes sú na sólo plavbu, v malej lodi okolo pobrežia, dobré možnosti technického vybavenia lode. Takáto technika pred 10 rokmi sa nedala kúpiť za normálny peniaz, prípadne ani neexistovala. Napr. predpoveď počasia, kúpiš si tablet s možnosťou GSM karty /kúpiš od miestneho operátora/ a sťahuješ počasie na slušne velkej obrazovke za slušné prachy. Elektrický autopilot na pínu, úžasná vec. ale aj hĺbkomer za pár euro. Ceny GPS tiež klesajú, mapy do GPS nie sú až tak nekresťansky drahé, papierovú mapu si objednáš, dnes už aj v Čechách a príde ti domov kurierom. To sú veci o ktorých sa mohlo človeku pred 10 rokmi len zdať. Na vianoce som dostal 3 prehladové mapy grécka, objednané od počítača, dodané až do bytu. Pred pár rokmi mi dcéra dala na vianoce tiež mapu a cestovala pre ňu do Viedne. AIS, sledovanie polohy velkých lodí je dnes už trebars aj vo vysielačke. A ďalekohlad na nočné videnie? Volakedy len policajti a vojaci, dnes každý kto má cca 250 eur.
Nechcem zlahčovať situáciu. Ale ak chceš spraviť aspoň niečo výnimočné, tak moc času v živote na to nie je. Získavať celé roky dobrú prax na to, aby si oboplával Taliansko, to sa tam možno ani nedostaneš. Získaš dobré zamestnanie , ktoré nechceš stratiť, nájdeš si dievča ktoré nechceš stratiť, potom možno budú deti, budeš sa starať o rodičov, stavať dom. Takých čo toto zažili a ostali im len sny, tých sú tu na tomto webw stovky

- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Denis píše:Jarda 885, povedz mi, kto už by len chcel do špatného kurzu? :
..... Všetky kurzy sú stavané na základné vedomosti a prax potrebnú pre ovládanie plavidla, na velké lode cca 40 ft a samozrejme s nejakou posádkou. Ani jeden kurz /námorný/ nie je postavený na ovládanie malej lode cca 23 ft a na sólo plavbu.
.
Právě pro to, že nikdo nechce do špatného kurzu, vypustil jsem špatné kurzy ze své úvahy a uvažoval jsem jenom o dobrých kurzech.
Rozdíl mezi standardně dnes půjčovanou lodí a malou 23 ft lodí samozřejmě je.
Základní kurz naučí základní dovednosti. Držet loď v kurzu. Uvědomit si loď nemá brzdy. Přibližovat loď k molu v nejrůznějších situacích. Vyvázat loď. Zakotvit loď. Vždy musíš korigovat svoje manévry podle směru a síly větru. Vytáhnout plachty. Nepřevrátit při manévrech s plachtami loď. Křižovat proti větru. Udělat halzu ve velkém větru. Pravidla vyhýbání lodí. Zasády pro plánování denní (noční, celodenní, vícedenní) trasy. A spoustu dalších.
Vyjmenované dovednosti využíváš na lodích všech velikostí. Napřed začínáš s početnou posádkou. Pak se sám učíš jednotlivé činnosti kumulovat a koordinovat tak, abys v konečném byl schopen být na lodi sám.
Srovnám to zase s autoškolou. Autoškola naučí jezdit s malým autem. Na větší auta už musíš sbírat zkušenosti sám. S vozíkem základní autoškola taky nejezdí. Školu smyků se učíš jinde.
Tak je v životě ve všech oblastech. Škola, kurz naučí základy. Každý sám musí na naučených základech stavět zkušenosti.
Kvalifikace je vzdělání plus praxe. Ve všech oblastech.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Jardo 885, a ako rozoznáš ten dobrý kurz od toho špatného? Je nejaké objektivné kritérium? To čo si ty vymenoval, to ťa naučia v každom kurze, aj český inštruktor na kurze v Chorvatsku. A či ťa naučí "Udělat halzu ve velkém větru", tak to často závisí od toho, či ten velký vietor na kurze bude, alebo nie. Ja keď som získaval povinnú prax, tak ten vietor holt nebol. Neskôr, keď tú halzu bolo treba, tak som vychádzal s teoretických základov.Žijem, neprevrátil som sa, škodová udalosť nebola. Aby som použil prirovnanie z autoškoly, v kurze ťa učia jazdiť na nejakom čudnom malom aute, tuším Fábia sa to volá, prídeš domov a tam Toyota Landcruiser. Tak čo na robíš, hupneš do nej a hurá na cesty? Nie?
Tiež sa pridávam k Svoboďákovi, David1972 by mohol predstaviť svoju loď. To sa mi zdá dosť dôležité.
Tiež sa pridávam k Svoboďákovi, David1972 by mohol predstaviť svoju loď. To sa mi zdá dosť dôležité.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Denis píše:Jardo 885, a ako rozoznáš ten dobrý kurz od toho špatného? Je nejaké objektivné kritérium? ......
Denisi, do té odpovědi se mi moc nechce. Opakovaná otázka se odpovědět musí...
Je to těžké.
Jediným objektivním kritériem jsou reference. Zde je problém. V českých hospodách se běžně tyto témata neprobírají. Ve slovenských, myslím, je to stejné. Obecné povědomí žádné. Nováček neví, co má očekávat, na co se má svého budoucího školitele zeptat. Před tím, než zaplatí školné.
Pro každého Čecha je na kurzu nové úplně všechno. Po tom týdnu na moři odjede vždy zahlcen informacemi. Má pocit, že se dozvěděl strašně moc nového. A je to pravda. Kvalitu svého prvního kurzu doceníš až zpětně, když se začneš pohybovat na lodi a vidíš kolem co předvádíš Ty a co předvádějí kolegové na vedlejších lodích.
Moje osobní zkušenost.
Z prvního kurzu v roce 2002 jsem se vrátil s pocitem, že jsem měl výborného školitele, který mne naučil strašně moc.
Další informační zdroje byly přístavy po přistávání ve větru. Mladí kapitání jsou poměrně sdílní, takže když vidíš, jak někdo bojuje při přistání není problém s ním dát potom řeč. Takhle jsem se v přístavech seznamoval se spoustou českých a slovenských kapitánů. Vyměňovali jsme si zkušenosti a vzájemně jsme se učili. Hlavně přistávací manévry. Také se debatovalo stylem "viděl jsem Tě na moři, jak ses trápil, co se stalo, jak jsi to řešil?" Před deseti rokama jsme byli všichni plus mínus stejně (ne)zkušení. Občas jsme potkali někoho, kdo uměl hodně. Ten vysvětloval, co udělal on a co jsme mohli udělat lépe. Lapali jsem každé slovo a ukládali do paměti nové informace.
Posledních pár let dělám instruktora. Dostal jsem velmi dobrou metodiku jak učit. Srovnávám s tím, čím jsem prošel já. Absolventi našich kurzů si vyzkoušejí mnohem víc, než jsem dělal v kurzu já. Pokud fouká málo, tak jim některé věci ukazujeme ve slabém větru. Nebo o tom aspoň hovoříme a popisujeme jak udělat a hlavně proč. Aby nemuseli tápat od nuly, jak jsme tápali my.
Stále sleduji v přístavech, co kapitání provádějí. Občas se divím, co vyvádějí. Jsem přesvědčen, že naši absolventi by takové chyby nedělali. Nebudu tvrdit, že jsme nejlepší. Někdo mne tu napadl, že se tvářím jako mistr světa. Nejsem. Jenom už něco umím a něco učím svoje kurzisty. V té hospodě potom sedím a poslouchám. Někdy jsem pozván, abych si popovídal, pak vysvětluji, co jsem dělal nebo co bych dělal v konkrétní situaci.
Zatím nemáme informace, že by naši absolventi rozbili loď nebo spáchali nějaké zvěrstvo.
Odpověď na otázku jak dopředu poznat dobrý kurz? Pouze reference. Vždy je to trochu sázka do loterie.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
No vidíš Jardo, na opakovanú otázku zas taká odpoveď- neodpoveď. Ak sa totiž vrátime k meritu veci, teda k tomu čím začína toto vlákno a svojou otázkou ho doplňuje Stanly, tak osdpovez čo ty, ako jachetní instruktor učíš frekventantov kurzu, aby dokázali sami bez posádky viesť loď, aby dokázali sami bez posádky absolvovať preplavbu dlhšiu ako 48 hodín, ako si majú oddýchnuť- pospať na dlhej sólo preplavbe. Učíš ich ako majú odkotviť ak sú na lodi sami a fúka už sakra silný vietor a posádka je v hospode? Učíš ich ako majú sami prehadzovať plachty na stúpačke, keď je zvyšok posádky doblitý? Učíš ich, kedy pri zakotvení spustiť kotevný alarm na GPS, aby nemuseli byť celú noc hore, keď posádka je indisponovaná /teda doblitá a nadopovaná kinedrilom/? Tak to si tu tvoju siahodlhú odpoveď rád prečítam.
Odbočím od témy a dovolím si svoj názor ku kurzom. Týždenný kurz s pobytom a výcvikom na plachetnici, keď z morom nepolíbeného nadšenca spravíte kapitána, stoja za "censored". Som presvedčený, že týždňovému pobytu na plachetnici by malo predchádzať niekolko mesačné teoretické školenie - kurz na suchu. Kurzista má potom aký taký prehlad, niečo ovláda teoreticky a tak si rýchlejšie osvojí prax a hlavne vie na čo sa spýtať. Tieto rýchlokurzy čo robíte sa šíria ako mor českou krajinou, bohužial aj do zahraničia. Naučil som niekolko ludí jazdiť a priviedol som ich k papierom. Povedzme že taký neplatený kurz. Nie som žiadny inštruktor, ale ani jeden môj "žiak" nestroskotal a nemal škodovú udalosť. Dvaja z nich sú dokonca profi skipri. To som tak dobrý?
Školiacie strediská dobre vedia, že týždňový kurz stojí za "censored", napriek prepracovanej metodike a dobrému, skvelému inštruktorovi. Jedným dychom dodávajú, že treba ísť ešte na doškolovák, tzv. skipertréning a potom ešte na nejakú preplavbu. Nepustia ho z rúk skorej, než neminie u nich posledné prachy
. A voto tady, vo to tady de.
Nič v zlom, len môj skromný názor.
Odbočím od témy a dovolím si svoj názor ku kurzom. Týždenný kurz s pobytom a výcvikom na plachetnici, keď z morom nepolíbeného nadšenca spravíte kapitána, stoja za "censored". Som presvedčený, že týždňovému pobytu na plachetnici by malo predchádzať niekolko mesačné teoretické školenie - kurz na suchu. Kurzista má potom aký taký prehlad, niečo ovláda teoreticky a tak si rýchlejšie osvojí prax a hlavne vie na čo sa spýtať. Tieto rýchlokurzy čo robíte sa šíria ako mor českou krajinou, bohužial aj do zahraničia. Naučil som niekolko ludí jazdiť a priviedol som ich k papierom. Povedzme že taký neplatený kurz. Nie som žiadny inštruktor, ale ani jeden môj "žiak" nestroskotal a nemal škodovú udalosť. Dvaja z nich sú dokonca profi skipri. To som tak dobrý?
Školiacie strediská dobre vedia, že týždňový kurz stojí za "censored", napriek prepracovanej metodike a dobrému, skvelému inštruktorovi. Jedným dychom dodávajú, že treba ísť ešte na doškolovák, tzv. skipertréning a potom ešte na nejakú preplavbu. Nepustia ho z rúk skorej, než neminie u nich posledné prachy



Nič v zlom, len môj skromný názor.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Baharisi díky za přesun tématu.
Ahoj Denisi,
použiji příklad autoškoly.
Autoškola Tě naučí rozjíždět auto, držet auto na silnici, snižovat rychlost, řadit rychlosti, zabrzdit, odbočit doprava, doleva.
Základy couvání. Právní předpisy. Křižovatky. Couvat do řady vozidel již učí jenom některé autoškoly.
To vše na malém autě.
Autoškola Tě vybaví základními dovednosti. Zbytek se už učíš sám. Jezdit větším autem, couvat do malého prostoru, poctivě sledovat provoz za sebou ve zpětných zrcátkách. Předvídat chování ostatních řidičů a chodců.
S čerstvým řidičákem můžeš začít jezdit. Musíš si vybírat jednodušší podmínky postupně se učíš složitější a náročnější.
Já jsem naučil autem jezdit jak manželku, tak syna. Už měli řidičák, ale jezdit neuměli. Věděli to, a nechali se učit.
V kurzech se naučíš základy ovládání lodě. Můžeš si loď půjčit a začít zkoušet. Dobrý instruktor učí, že máš plánovat první výlet tak, abys mohl kterýkoliv den vynechat a zůstat v přístavu. Když fouká 5 až 6 Bft nemáš vyjíždět, ale počkat do druhého dne. Vlastně celý týden by ses měl pohybovat tak, abys druhý den mohl být v domácí marině. V Chorvatsku to jde. Malé vzdálenosti mezi ostrovy, spousta zajímavých míst na pětníku. Od června do září je velký vítr několik hodin, nikoliv několik dnů. Mimo tyto měsíce nemáš dělat svoji první plavbu.
Musíš si zaučit několik kamarádů, abys nebyl na lodi sám.
Z hlediska zkušeného jachtaře je týdenní kurz h...o, tak jak říkáš. Já jsem třeba svoje první kapitánské plavby absolvoval s kamarádem, zkušeným jachtařem. Je to o zodpovědnosti každého nového kapitána. Je to o pokoře před mořem. Musím vnitřně stoupat po krůčcích. Než se pustím na otevřené moře, uplyne hodně času... Já jsem asi po šesti letech začal hledat na první plavbu po Atlantiku zkušeného kapitána. Pár let to trvalo, pak jsem šel k němu. Byl to dobrý nápad jet na Atlantik poprvé pod jiným kapitánem.
Co legitimizuje postup školících středisek? Ze stovek ročně vyškolených českých jachtařů, není znám ani jeden smrtelný úraz ani jedna potopená loď na prvních plavbách nováčků. Vyrůstají nám stovky jachtařů, kteří upluli víc jak 5 tisíc námořních mil bez větších škod na lodích a zdraví. Češi a Slováci jsou ve středomoří moři vidět podobně často, jako Poláci, Němci, Italové a jiné přímořské národy. Drtivá většina Čechů a Slováků se chová na moři slušně. Excesy jsou výjimkou.
Jsem pozitívní člověk. Když jsem se to naučil já, mohou se to naučit desítky jiných. Jachtaři nejsou uzavřená elitní skupina.
Mimichodem. Píšeš "niekolko mesačné teoretické školenie - kurz na suchu". Myslím si, že takový kurz by byl hodně problematický. Čemu by Ti suchozemci rozumněli? Nevěděli by o čem jim přednášíš, kdyby nebyli na lodi.
Poslední odstavec. Píšeš: "Školiacie strediská dobre vedia, že týždňový kurz stojí za "censored", napriek prepracovanej metodike a dobrému, skvelému inštruktorovi. Jedným dychom dodávajú, že treba ísť ešte na doškolovák, tzv. skipertréning a potom ešte na nejakú preplavbu. Nepustia ho z rúk skorej, než neminie u nich posledné prachy"
Následné kurzy nejsou povinné. Je to nabídka. Nemusí se jich účastnit třeba Tvůj kamarád. Můžeš si ho vzít na loď a učit ho sám. Ale máš výhodu. Když jej necháš řídit, už má papíry. Jede nejen na Tvoji zodpovědnost, ale i na svoji.
U školících středisek to není charita. Žádné se netají tím, že to je bussines. V tom je to korektní. Nováčku můžeš využít (a zaplatíš) nebo nemusíš využít. Ale ušetříš peníze? To je další velké téma.
Školící střediska nabízejí, nevnucují.
Ahoj Denisi,
použiji příklad autoškoly.
Autoškola Tě naučí rozjíždět auto, držet auto na silnici, snižovat rychlost, řadit rychlosti, zabrzdit, odbočit doprava, doleva.
Základy couvání. Právní předpisy. Křižovatky. Couvat do řady vozidel již učí jenom některé autoškoly.
To vše na malém autě.
Autoškola Tě vybaví základními dovednosti. Zbytek se už učíš sám. Jezdit větším autem, couvat do malého prostoru, poctivě sledovat provoz za sebou ve zpětných zrcátkách. Předvídat chování ostatních řidičů a chodců.
S čerstvým řidičákem můžeš začít jezdit. Musíš si vybírat jednodušší podmínky postupně se učíš složitější a náročnější.
Já jsem naučil autem jezdit jak manželku, tak syna. Už měli řidičák, ale jezdit neuměli. Věděli to, a nechali se učit.
V kurzech se naučíš základy ovládání lodě. Můžeš si loď půjčit a začít zkoušet. Dobrý instruktor učí, že máš plánovat první výlet tak, abys mohl kterýkoliv den vynechat a zůstat v přístavu. Když fouká 5 až 6 Bft nemáš vyjíždět, ale počkat do druhého dne. Vlastně celý týden by ses měl pohybovat tak, abys druhý den mohl být v domácí marině. V Chorvatsku to jde. Malé vzdálenosti mezi ostrovy, spousta zajímavých míst na pětníku. Od června do září je velký vítr několik hodin, nikoliv několik dnů. Mimo tyto měsíce nemáš dělat svoji první plavbu.
Musíš si zaučit několik kamarádů, abys nebyl na lodi sám.
Z hlediska zkušeného jachtaře je týdenní kurz h...o, tak jak říkáš. Já jsem třeba svoje první kapitánské plavby absolvoval s kamarádem, zkušeným jachtařem. Je to o zodpovědnosti každého nového kapitána. Je to o pokoře před mořem. Musím vnitřně stoupat po krůčcích. Než se pustím na otevřené moře, uplyne hodně času... Já jsem asi po šesti letech začal hledat na první plavbu po Atlantiku zkušeného kapitána. Pár let to trvalo, pak jsem šel k němu. Byl to dobrý nápad jet na Atlantik poprvé pod jiným kapitánem.
Co legitimizuje postup školících středisek? Ze stovek ročně vyškolených českých jachtařů, není znám ani jeden smrtelný úraz ani jedna potopená loď na prvních plavbách nováčků. Vyrůstají nám stovky jachtařů, kteří upluli víc jak 5 tisíc námořních mil bez větších škod na lodích a zdraví. Češi a Slováci jsou ve středomoří moři vidět podobně často, jako Poláci, Němci, Italové a jiné přímořské národy. Drtivá většina Čechů a Slováků se chová na moři slušně. Excesy jsou výjimkou.
Jsem pozitívní člověk. Když jsem se to naučil já, mohou se to naučit desítky jiných. Jachtaři nejsou uzavřená elitní skupina.
Mimichodem. Píšeš "niekolko mesačné teoretické školenie - kurz na suchu". Myslím si, že takový kurz by byl hodně problematický. Čemu by Ti suchozemci rozumněli? Nevěděli by o čem jim přednášíš, kdyby nebyli na lodi.
Poslední odstavec. Píšeš: "Školiacie strediská dobre vedia, že týždňový kurz stojí za "censored", napriek prepracovanej metodike a dobrému, skvelému inštruktorovi. Jedným dychom dodávajú, že treba ísť ešte na doškolovák, tzv. skipertréning a potom ešte na nejakú preplavbu. Nepustia ho z rúk skorej, než neminie u nich posledné prachy"
Následné kurzy nejsou povinné. Je to nabídka. Nemusí se jich účastnit třeba Tvůj kamarád. Můžeš si ho vzít na loď a učit ho sám. Ale máš výhodu. Když jej necháš řídit, už má papíry. Jede nejen na Tvoji zodpovědnost, ale i na svoji.
U školících středisek to není charita. Žádné se netají tím, že to je bussines. V tom je to korektní. Nováčku můžeš využít (a zaplatíš) nebo nemusíš využít. Ale ušetříš peníze? To je další velké téma.
Školící střediska nabízejí, nevnucují.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Berieš to tuším ako rétorické cvičenie a výsledok je ja o voze a ty o koze. Nemám nič proti kurzom, ani školitelom, ani proti cvičencom, je mi to fuk. Len tvrdím, že dávať rady niekomu kto chce jazdiť sólo, aby získaval prax u vás na preplavbách a skiper tréningoch je zavádzajúce. Jednoducho neviete v tomto poradiť, nemáte prax a ani teoretické vedomosti. Krátko povedané, viete o tom kulový. A ak aj niektorý kapitám vie, tak istotne to nemá v metodike. To je všetko. O ničom sa stebou nepriem a ako si sa ty učil šoférovať je jedno. Každý ide podla seba. To že sú to postupné kroky nemusíš nikomu, ani mne vysvetlovať. Nie som dement. Ale jednému to ide rýchlejšie a druhému pomalšie, to uznáš, nie?
Ja som absolval kurz tak, že som chodil na teoretickú prípravu a potom som bol na praktickej jazde. Teoreticky som si navyše dopĺňal informácie z kníh o jachtingu. Čo sa nedá naučiť na pevnine v učebni? Zdravoveda? Orientácia v mape, teória terestrickej navigácie, osvetlenie lodí, collrege, meteorologia a mnoho ďalšieho by bolo dobré vedieť skôr, ako nováčik vstúpi na palubu. Potom by tam nemusel stresovť s Alfa, Bravo Charlie, Delta.... a aké osvetlenie má ponorka a rybárska loď. Ale to je o metodike a rychlokvašákoch. O metodike ktorá sa dnes používa si dovolím vážne pochybovať že je dobrá. Ale čo, taká je doba, férová
Tak sa neber tak vážne a napiš ako učíš budúceho kapitána križovať proti vetru, keď zvyšok posádky blije. Nech to má nejaký dôstojný záver, nie len samé keci. Budeš mať posledné slovo, ja v tejto debate nemám už čo povedať. Takže nič v zlom.
Ja som absolval kurz tak, že som chodil na teoretickú prípravu a potom som bol na praktickej jazde. Teoreticky som si navyše dopĺňal informácie z kníh o jachtingu. Čo sa nedá naučiť na pevnine v učebni? Zdravoveda? Orientácia v mape, teória terestrickej navigácie, osvetlenie lodí, collrege, meteorologia a mnoho ďalšieho by bolo dobré vedieť skôr, ako nováčik vstúpi na palubu. Potom by tam nemusel stresovť s Alfa, Bravo Charlie, Delta.... a aké osvetlenie má ponorka a rybárska loď. Ale to je o metodike a rychlokvašákoch. O metodike ktorá sa dnes používa si dovolím vážne pochybovať že je dobrá. Ale čo, taká je doba, férová

- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Myslím si, že oba zastáváme stejné zásady, akorát mluvíme jinými slovy.
Já se celou dobu snažím vysvětlit, že základní kurz neučí člověka být sám na lodi.
K sólové plavbě se musí každý propracovat vlastní praxí. Nebo speciálním výukou.
Sólovou praxí se nemá začínat.
Začátečník nemá na první plavbě plánovat noční plavby.
Začátečník má plánovat plavby tak, aby nemusel v případě velkého větru vyplouvat.
Tečka.
Druhé téma, do kterého jsi mně vnutil, ke kterému jsem dlouho nechtěl vyjadřovat.
Kvalitu kurzu dopředu zájemnce nepozná. Pouze si může nechat poradit od někoho, kdo kurz absolvoval.
Třetí téma.
Metodiku obhajuju, protože produkuje stovky nových kapitánů ročně. Nejsou známy případy, že by nováček zavinil katastrofy. Na rozdíl od silnic.
Z námořního jachtingu se stává běžný dostupný způsob trávení odpočinku. Je na každém, jestli stráví týden válením se na lodi nebo jestli naplánuje adrenalinovou plavbu.
Jachting není sport pro horních deset tisíc. Jachtaři nejsou elitní klub. Doufám, že toto Ti nevadí.
Já se celou dobu snažím vysvětlit, že základní kurz neučí člověka být sám na lodi.
K sólové plavbě se musí každý propracovat vlastní praxí. Nebo speciálním výukou.
Sólovou praxí se nemá začínat.
Začátečník nemá na první plavbě plánovat noční plavby.
Začátečník má plánovat plavby tak, aby nemusel v případě velkého větru vyplouvat.
Tečka.
Druhé téma, do kterého jsi mně vnutil, ke kterému jsem dlouho nechtěl vyjadřovat.
Kvalitu kurzu dopředu zájemnce nepozná. Pouze si může nechat poradit od někoho, kdo kurz absolvoval.
Třetí téma.
Metodiku obhajuju, protože produkuje stovky nových kapitánů ročně. Nejsou známy případy, že by nováček zavinil katastrofy. Na rozdíl od silnic.
Z námořního jachtingu se stává běžný dostupný způsob trávení odpočinku. Je na každém, jestli stráví týden válením se na lodi nebo jestli naplánuje adrenalinovou plavbu.
Jachting není sport pro horních deset tisíc. Jachtaři nejsou elitní klub. Doufám, že toto Ti nevadí.
- Richard
- věčný začátečník
- Příspěvky: 795
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
Ano jde to. Při obratu proti větru máš otěže hlavní plachty zaseknuté a v okamžiku kdy zahájíš obrat a vyložíš kormidlo do strany a posléze přejde hlavní plachta samovolně na závětrnou stranu a současně (těsně před přechodem hlavní plachty přes podélnou osu lodi) přecházíš k vinčně (záseku) uvolňuješ v tu chvíli ještě závětrnou otěž kosatky (geny) necháš kosatku přejít na (již po obratu) závětrnou stranu a využiješ okamžiku, kdy ještě nebyl dokončen obrat a kostka flatrtuje k tomu, abys napnul závětrnou otěž kosatky ( v tu chvíli, při správném načasování to jde s "minimálním" úsilím). Vracíš se ke kormidlu a zkoriguješ kurz ... Samozřejmě záleží na síle větru, velikosti lodě. Myslím, že takto to lze na lodi do velikosti zhruba 30 stop. S větší nemám jako osamělec zkušenosti, tam nás bylo vždy více.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Kapitán sa môže z ničoho nič ocitnúť na lodi sám, aj keď je tam kompletná posádka, resp. kompletná partička výletníkov. Trochu fúkne jugo a už to blije jeden cez druhého. Praktický kurz by mal naučiť kapitána zvládať krízové situácie a nie ako hlavný ciel pristať pri móle. Na väčších lodiach, povedzme viac ako 30 stop, teda plachetníc používaných v čárti sa robia obraty s pomocou autopilota. Namáčkneš si kód na 45 stupňov,a lebo dáš 4x10. A je to. Hlavnú predtým utiahneš na stred.
- bozakafka
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 823
- Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
- Reputace: 2
- Kontaktovat uživatele:
Jarda885 píše:Bez ironie, nic proti nikomu.
Dobrý kapitánský kurz Tě naučí řídit loď asi ve stejné kvalitě, jako Tě dobrá autoškola naučí řídit auto. Taky by ses v autoškole měl svézt potmě, v noci. To neznamená, že se naučíš jezdit v noci. Stejně tak v dobrém kapitánském praktickém kurzu absolvuješ jednu plavbu potmě, dejme tomu 4 až 6 hodin. To abys viděl, jak vypadá moře v noci, jak se hledají majáky, jak se hledá v mapě okamžitá pozice lodě. Taky abys sis šáhnul na to, jak rychleji postupuje v noci únava. Jak je to těžké. Téměř nic nevidíš a máš držet kormidlo tak, aby loď nekličkovala.
Špatnou autoškolu a špatný kapitánský kurz v této úvaze neberu.
Asi nikdo by neuvažoval o tom, že s čerstvým řidičákem na auto pojede na týdenní cestu nepřetržitě ve dne v noci s tím, že spát bude někde na rovném úseku uprostřed silnice, nebo v proluce mezi středovými svodidly (tam přece nikdo nejezdí).
Řídit auto se naučíš až po ujetí cca 50 až 100 tisíc kilometrů.
Naučit se řídit loď není jednodušší než se naučit řídit auto. Já říkám, že po uplutí cca 2 až 3 tisíc mil můžeš začít mluvit o tom, že už nejsi nováček. (minimálně 10 týdnů na moři).
Znam namorniky co s lodema zhruba 2000 mil za zivot nacouvali.


Michal123 píše:Jde to vůbec? Zvlášť pokud loď nemá autopilota.
Richard píše:Ano jde to.

----------------------------------
Na kurzu se zak musi naucit konkretni postup pri vykonani manevru. Zda to bude potom delat sam nebo pomoci posadky, je lhostejne. Je to pouze o poradi jednotlivych ukonu. V obecnem pripade, kdyz ma kapitan nekolik rukou navic, muze vsechno delat "zaroven". Pokud je na lodi sam, musi to delat jedno po druhem. To je veskery rozdil. (Teda, pokud je to poradne dlouha lod, tak u toho jeste beha-lita, jako pitomy krecek ve svisle tocne

Pokud na kurzu se nedeje nejaka dulezitejsi mimoradka (jako, nedej boze, nastesti foukla hurikanova bora nebo tahle jugo s pekne hnusnou vlnou, aby kurz byl zajimavejsi, coz se musi vyuzit


Ted, samozrejme, neberu fakt, ze plavba "single handed" sama o sobe vyzaduje prirozene specialni znalosti, nikoliv pouze schopnost provest manevr bez cizi pomoci. Na zakladnim kurzu takove znalosti samozrejme se neuci. Musi na to byt specialni vycvik.
Naposledy upravil(a) windward dne sob led 12, 2013 12:10 am, celkem upraveno 1 x.
- MartinB
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
- Reputace: 106
- Bydliště: Praha
Denis .....teda plachetníc používaných v čárti sa robia obraty s pomocou autopilota. Namáčkneš si kód na 45 stupňov,a lebo dáš 4x10.
Stiskem tlačítek +1 a +10 (nebo -1 a -10), provede autopilot sám obrat o nastavený počet stupňů (v menu) daným směrem.
Má to výhodu v tom, že je to vymyšlené k obratům při křižování proti větru a tak autopilot otáčí lodí tak akorát rychle, aby se manipulace s plachtami vydařila tak jak má.
Stiskem tlačítek +1 a +10 (nebo -1 a -10), provede autopilot sám obrat o nastavený počet stupňů (v menu) daným směrem.
Má to výhodu v tom, že je to vymyšlené k obratům při křižování proti větru a tak autopilot otáčí lodí tak akorát rychle, aby se manipulace s plachtami vydařila tak jak má.
- mysacek
- s/y Kirké
- Příspěvky: 752
- Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Martinique
- Kontaktovat uživatele:
Denis píše:Praktický kurz by mal naučiť kapitána zvládať krízové situácie a nie ako hlavný ciel pristať pri móle.
Denysi, nemohu uvěvěřit, že jsi napsal něco takového. Mně příjde, že v dnešní době už je nadstavba, když kapitán dokáže přistát u mola ( a odjet) a to za jakéhokoli počasí. Řešit krizové situace se učíš časem, protože na ně není obecný vzorec, pokaždé se ti zesere něco jiného. Mimochodem, dnes jsem byl tady řešit daně na něčem podobným jako živnosťáku a dost mě pobavilo, že tam byl v čekárně místo hasičáku defibrilátor. Jednak si nedokážu představit, že bych ho měl použít a samozřejmě mi to přišlo vtipný, páč jsem tam šel řešit daně, z kterých jsem dostal infarkt už doma... Je to případ krizové situace, na kterou máš být připraven z kurzu? Pro někoho je krizovka šváb v posteli, někoho nepřekvapí ani nesrolovatelný rollfock. Nedá se to prostě vyučovat, buď zmatkuješ, nebo řešíš. Pokud řešíš, tak buď máš informace, nebo ne, tady mejí jednoznačně výhodu technicky vzdělaní jedinci, dvacet jazyků je ti k prdu. Byl bych nerad, aby si to někdo pletl s vyšší dívčí. Je to jako řidičák. Naučit se předpisy, zařadit rychlost a dát blinkr. Do jednosměrky se nejezdí a za snížené viditelnosti se svítí. Ale školu smyků po tobě nikdo u zkoušky nechce, nevím, proč by tomu mělo být jinak na lodi...
Denis píše: Na väčších lodiach, povedzme viac ako 30 stop, teda plachetníc používaných v čárti sa robia obraty s pomocou autopilota. Namáčkneš si kód na 45 stupňov,a lebo dáš 4x10. A je to..
Denysi, nemyslíš si, že 4x10 je 45 stupňov, že ne? Ale mně zajímá, co to je "namáčknout si kód 45 stupňů"
30 stop větší lodě.... Ozřejmi mi prosím Denysi, kde pro Tebe končí RC modely a začínají malé lodě...
A je to.. - to je Mat a Pat, ne?

Myšák
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Mišáku, ty plyšáku jedna, Martin B ti to vysvetlil čo to je kod pre obrat, Na autopilote to nie je ako na kompase, takže mačkáš 1 a 10. Možno na nejakých iných autopilotoch sa zmačkne niečo iného, to ja neviem, mám slabú prax, ani nie som inštruktor.
To si všimneš šťouro, že 4x10 nie je 45, ale že tých 40, alebo 45 bude asi málo, to si nechal láskavo bez povšimnutia, ďakujem. Myslel som že niekto napíše aj čo a ako keď nie je autopilot funkčný. Posledná krát čo som bol, tak na lodi nebola prevádzková batéria, všetko to išlo na jednu asi 75 A štartovaciu. To by som z autopilotom asi rýchlo skončil. Ak autopilot nie je funkčný, tak záchranou sú samosvorné vinšne. Manéver robí ako popísal Richard, akurát má dosť času klukou navíjať oťaž geny, kormidlo pridržiava druhou rukou.
No a tie tvoje zlaté slová. Povedzme si rovno, že čo sa dá za týždeň naučiť, že? Keď sa učíš svetlá, vysielačku, predpisy a všetky tie blbostičky. 8 ludí v kurze za pasranejch 15000, čo by si za to chcel? Podla seba, súdim teba. Tak nejak to vidím. My sme prišli na praktický kurz teoretický pripravení. Prax si zháňal vtedy každý ako sám uznal za vhodné. Navtírkal som sa do posádky jednomu z najlepších slovenských jachtárov, k Palovi Macháčkovi. Palo to nebral ako kurz, bola to predsa podla zákona len prax. Ale aj tak nám vyviedol pár zaujímavých vecí. Zapichol napr. loď kýlom do dna /pieskového/ a išiel si dať šlofíka. Po dvoch hodinách vysvetlovania v prvý deň plachtenia nás nechal na palube a išiel si dole niečo pozrieť. Pri tom pozeraní si zdriemol. Po pár hodinách, keď sa rúžovučký zobudil nám poďakoval že sme ho nebudili zo slovami, berte to tak že som dostal infarkt. V paxi som pokračoval z ďalším známim bratislavským jachtárom Vladom, zvaným filozof. Ten s nami odkotvoval na plachty, z inej úzkej zátoky von na plachtách, naschváll nám pootočil kormidlo pri cúvaní, hádzali sme kotvu 20 m od pobrežia, lebo chcípol motor a iné srandy, až na jednu dve výnimky nám ukazoval čo máme robiť ak sa nám niečo poserie. Opakujem že to nebol kurz, len prax. A to bol prístup dvoch skúsených jachtárov. Asi nemali žiadne smernice a sofistikované výučbové metódy. Ukazáli nám to, čo by sme mali vedieť. Pristávanie pri móle, vizitka to dnešných škôl a kurzov? Párkrát sme pristali na móle na Zlarine. Bokom, druhým bokom, zadkom, predkom a dosť, to sa chlapci naučíte sami keď si prenajmete loď. A zapametajte si, majstrovstvo je robiť to na plachtách. To nás neučil. To už je asi naozaj tá vyššia. Takže tak si to ja myslím a vy si tiež môžte myslieť čo chcete, dle Vaší ctené libosti.
A hlavne by ste nemali zabúdať z čoho táto debata vznikla. Takže až tak moc ma nechytajte za slová a pametajte ny východzí bod diskusie.

To si všimneš šťouro, že 4x10 nie je 45, ale že tých 40, alebo 45 bude asi málo, to si nechal láskavo bez povšimnutia, ďakujem. Myslel som že niekto napíše aj čo a ako keď nie je autopilot funkčný. Posledná krát čo som bol, tak na lodi nebola prevádzková batéria, všetko to išlo na jednu asi 75 A štartovaciu. To by som z autopilotom asi rýchlo skončil. Ak autopilot nie je funkčný, tak záchranou sú samosvorné vinšne. Manéver robí ako popísal Richard, akurát má dosť času klukou navíjať oťaž geny, kormidlo pridržiava druhou rukou.
No a tie tvoje zlaté slová. Povedzme si rovno, že čo sa dá za týždeň naučiť, že? Keď sa učíš svetlá, vysielačku, predpisy a všetky tie blbostičky. 8 ludí v kurze za pasranejch 15000, čo by si za to chcel? Podla seba, súdim teba. Tak nejak to vidím. My sme prišli na praktický kurz teoretický pripravení. Prax si zháňal vtedy každý ako sám uznal za vhodné. Navtírkal som sa do posádky jednomu z najlepších slovenských jachtárov, k Palovi Macháčkovi. Palo to nebral ako kurz, bola to predsa podla zákona len prax. Ale aj tak nám vyviedol pár zaujímavých vecí. Zapichol napr. loď kýlom do dna /pieskového/ a išiel si dať šlofíka. Po dvoch hodinách vysvetlovania v prvý deň plachtenia nás nechal na palube a išiel si dole niečo pozrieť. Pri tom pozeraní si zdriemol. Po pár hodinách, keď sa rúžovučký zobudil nám poďakoval že sme ho nebudili zo slovami, berte to tak že som dostal infarkt. V paxi som pokračoval z ďalším známim bratislavským jachtárom Vladom, zvaným filozof. Ten s nami odkotvoval na plachty, z inej úzkej zátoky von na plachtách, naschváll nám pootočil kormidlo pri cúvaní, hádzali sme kotvu 20 m od pobrežia, lebo chcípol motor a iné srandy, až na jednu dve výnimky nám ukazoval čo máme robiť ak sa nám niečo poserie. Opakujem že to nebol kurz, len prax. A to bol prístup dvoch skúsených jachtárov. Asi nemali žiadne smernice a sofistikované výučbové metódy. Ukazáli nám to, čo by sme mali vedieť. Pristávanie pri móle, vizitka to dnešných škôl a kurzov? Párkrát sme pristali na móle na Zlarine. Bokom, druhým bokom, zadkom, predkom a dosť, to sa chlapci naučíte sami keď si prenajmete loď. A zapametajte si, majstrovstvo je robiť to na plachtách. To nás neučil. To už je asi naozaj tá vyššia. Takže tak si to ja myslím a vy si tiež môžte myslieť čo chcete, dle Vaší ctené libosti.
A hlavne by ste nemali zabúdať z čoho táto debata vznikla. Takže až tak moc ma nechytajte za slová a pametajte ny východzí bod diskusie.
- Svobodak
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 756
- Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
- Reputace: 46
- Bydliště: olomoucko
- Kontaktovat uživatele:
Denis píše:..... Myslel som že niekto napíše aj čo a ako keď nie je autopilot funkčný.....
No co by jsi chtel delat, Denisi??? Taho zmatlaneho autopilota vypnes a udelas obrat rukama, ne???

A cim casteji to tak udelas, tim lepe. Potom uz je jen otazkou casu, kdy ho uz ani nezapnes protoze je to jen elektronika, ktera ma, jako ostatne kazda takova 'skvela' vecicka, tu vlastnost,
ze stavkuje zrovna v te dobe, kdybys jeji bezchybnou funkcnost ocenil.
Co se v kurzech uci a neuci nemam nejmensi tuseni, nikdy jsem v zadnem takovem kurzu nebyl - samouk, amater, patlal, diletant a k tomu jeste nadseny. Takovi jsou nejhorsi

Co vsak hure, nevim ani, kde bych se dovedel, kdybych chtel takovy kurz navstivit, co mi takovy kurz poskytne, resp. nevim, kde bych se byt i jen docetl, co mi takovy kurz fakticky poskytne.
Muzu se jen dohadovat, cist informace, zverejnene na webu, v inzerci, kdekoliv nejake najdes, ale az skutecna ucast na kurzu da odpoved na to, zda je to to, co jsem ocekaval. To je blbe, to by tak byt nemelo, tezko potom kvalifikovane zvolit, do ceho jdes, do ceho nacpes sve penize.
Spolecnosti, ktere takove kurzy nabizeji, je jak sracek. Dnes hodis sutrem a rozbijes hlavu 'modernimu managerovi', nebo vitrinu spolecnosti, ktera nabizi nejaky kurz.
Desitky ci stovky radku o tom, jak je prave tato tou pravou, jak skveli a renomovani odbornici se v tomto skvelem skolicim zarizeni podileji na metodice, priprave, vedou teoreticke seminare i prakticke kurzy a jakych skvelych vysledku dosahli a kolik uzasnych absolventu vychovali. Serioznich relevantnich informaci vsak pomalu.
Je to tak vsude, kam se podivas. Reklama, az se Ti z toho dela blbe, hromada najemnich obchodniku s cimkoliv a hlavne dostatecna davka asertivity.
Rad bych se mylil, rad bych mel na vec lepsi pohled. Bohuzel nemam.
Jiste existuji vyjimky, ale tyto jsou ojedinele a hlasitym krikem obecnych komercnich kurzu temer umlcene.
Pavel
- Stanislav
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 593
- Registrován: pát dub 25, 2008 2:00 am
- Reputace: 50
- Bydliště: moře
No tak mi to nedá a přidám také svůj názor. Kurzy a hlavně zkoušky hodně ztratily na kvalitě a tudíž i na významu. To byl také hlavní důvod proč jsme od pořádání kurzů v ČANY ustoupili. V současné době pouze zkoušíme část teorie týkající se námořní plavby. (požadavek na připuštění ke zkoušce je vlastnictví VMP což zaručí že frekventant byl státním orgánem přezkoušen z COLREGu) dále požadujeme alespoň omezený certifikát radiooperátora pohyblivé námořní služby, a dále potvrzenou praxi v dané výši a v daném rozsahu (ta se liší podle stupně kapitánského průkazu). Po neblahých zkušenostech v minulosti může praxi potvrzovat pouze tzv. "Pověřený kapitán", což je člověk který si o pověřeného kapitána zažádá a na základě podložené praxe a referencí je mu toto oprávnění uděleno. Ale pozor, kdyby došlo k tomu že příjde frekventant s potvrzenou praxi ( požadujeme prakticky procvičit daná témata, je jich jmenovitě uváděno 15, kdo by hledal tak je to v dokumentech ke stažení) a při pohovoru by jaksi nevěděl a bylo by jasné že prakticky nebyl vzdělán, tak ne že odejde s nepořízenou frekventant, ale může také skončit pověřený kapitán. Taková zpětná vazba. Tak že frekventant předloží výše uvedené a potom následuje teoretické přezkoušení které se skládá ze tří částí - test, navigační příklad, pohovor. Otázky generuje počítač, tak že pokaždé jiné. Příklad se řeší na mapě. Pohovor je o tom co v předchozích disciplínách zdupal a taky se oťuká praxe.
Ještě se zastavím u té praxe. Pobřežní plavba je jasná to může každý naplout třeba i v tom Chorvatsku. Ale nechápu jak může někdo dát oprávnění na moře, pokud frekventant nikdy neplul v přílivových vodách. Tak že u nás když chceš B, tak musíš jinam než na Jadran.
Z praxe, nedávno žadatel o "B" tvrdil že plul v přílivových vodách. Když jsem hledal v jeho záznamech tak jsem nic nenašel samé Chorvatsko, Řecko, Itálie. Tak jsem se zeptal, kde že byl ten příliv/odliv. Odpověď " v Messině". A to prosím nebyl žádný zajíc a měl tisíce uplutých mil.
Ještě se zastavím u té praxe. Pobřežní plavba je jasná to může každý naplout třeba i v tom Chorvatsku. Ale nechápu jak může někdo dát oprávnění na moře, pokud frekventant nikdy neplul v přílivových vodách. Tak že u nás když chceš B, tak musíš jinam než na Jadran.
Z praxe, nedávno žadatel o "B" tvrdil že plul v přílivových vodách. Když jsem hledal v jeho záznamech tak jsem nic nenašel samé Chorvatsko, Řecko, Itálie. Tak jsem se zeptal, kde že byl ten příliv/odliv. Odpověď " v Messině". A to prosím nebyl žádný zajíc a měl tisíce uplutých mil.
- Pefry2012
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 204
- Registrován: ned črc 22, 2012 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
Ja z pohledu laika souhlasim s vyse uvedenym nazorem, ze chybi vecne informace ohledne programu a obsahu kurzu. Me osobne soucasne vadi, ze vetsina kurzu na lodi je typu "samo domo, garazova produkce" = musim resit dopravu ruznych lidi, musim resit nejake vareni jinych lidi, musim resit.. misto abych studoval a absorboval znalosti a dovednosti a byl si jist, ze po me manzelce nebude nekdo chtit, aby mocila s holym zadkem nekde pres zabradli.. (to by zemrel kapitan a nasledne i ja
)
je asi fakt, ze spouste lidi to vyhovuje, ale ja bohuzel mam tak narvany kalendar a jsem orvanej jak samice z normalniho pracovniho tydne, ze preferuji sluzby profesionalnejsi.. = ocekavam moznost full servis a jsem ochotny za to i zaplatit.
Rad si prectu, ze kurz se sklada z techto a techto polozek v takovem poctu opakovani, takove testy,..., v takovem a takovem casovem harmonogramu, takove jsou predpoklady na uchazece, takove jsou podkladove materialy (ktere agentura zasle predem), takova je nabidka dopravy na misto a zpet, takova je nabidka na pripojisteni, takova jsou doporuceni na prikoupeni (napr. pripojisteni, jidlo, vybaveni,...)
Z toho duvodu koukam na RYA kurzy v UK.(chci letos udelat aspon 2). rad bych treba nasel v CR agenturu, ktera zajisti jen booking kurzu, dopravu a drobne poradenstvi pred konanim, doporuceni.. ale nenasel jsem a tak si to zajistim sam a budu muset resit, jestli pojedu s rodinou autem vlevo ( z cehoz mam trochu obavy) nebo skocime do autobusu nebo letadla..(a pritom bych si rad uzil i tu cestu..)
Samozrejme se pak rad zucastnim uzce zamereneho kurzu na nejake spec. dovednosti vedene nejakym doporucenym expertem, ale to je uz jina liga a vyssi stupen.
Mym cilem po nabyti vyssich opravneni a nejakych zkusenosti je uzivat si poklidnym tempem jachteni, pilovat tech. finesy, poznat prijemne lidi a mista, ale v zadnem pripade nechci mit nablito v kajute a soucasne napluto milion NM za "kazdych" podminek a chlubit se tim po hospodach a forech..
toz asi tak..
petr
PS: pokud si prectete handbook pro RYA instruktory, tak zjistite, ze max pomer zaku je 5:1 (doporuceno 4:1) a i jen navsteva na palube v radu hodin se do toho pomeru pocita,....

je asi fakt, ze spouste lidi to vyhovuje, ale ja bohuzel mam tak narvany kalendar a jsem orvanej jak samice z normalniho pracovniho tydne, ze preferuji sluzby profesionalnejsi.. = ocekavam moznost full servis a jsem ochotny za to i zaplatit.
Rad si prectu, ze kurz se sklada z techto a techto polozek v takovem poctu opakovani, takove testy,..., v takovem a takovem casovem harmonogramu, takove jsou predpoklady na uchazece, takove jsou podkladove materialy (ktere agentura zasle predem), takova je nabidka dopravy na misto a zpet, takova je nabidka na pripojisteni, takova jsou doporuceni na prikoupeni (napr. pripojisteni, jidlo, vybaveni,...)
Z toho duvodu koukam na RYA kurzy v UK.(chci letos udelat aspon 2). rad bych treba nasel v CR agenturu, ktera zajisti jen booking kurzu, dopravu a drobne poradenstvi pred konanim, doporuceni.. ale nenasel jsem a tak si to zajistim sam a budu muset resit, jestli pojedu s rodinou autem vlevo ( z cehoz mam trochu obavy) nebo skocime do autobusu nebo letadla..(a pritom bych si rad uzil i tu cestu..)
Samozrejme se pak rad zucastnim uzce zamereneho kurzu na nejake spec. dovednosti vedene nejakym doporucenym expertem, ale to je uz jina liga a vyssi stupen.
Mym cilem po nabyti vyssich opravneni a nejakych zkusenosti je uzivat si poklidnym tempem jachteni, pilovat tech. finesy, poznat prijemne lidi a mista, ale v zadnem pripade nechci mit nablito v kajute a soucasne napluto milion NM za "kazdych" podminek a chlubit se tim po hospodach a forech..
toz asi tak..
petr
PS: pokud si prectete handbook pro RYA instruktory, tak zjistite, ze max pomer zaku je 5:1 (doporuceno 4:1) a i jen navsteva na palube v radu hodin se do toho pomeru pocita,....
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Stanislav píše:........prakticky procvičit daná témata, je jich jmenovitě uváděno 15, kdo by hledal tak je to v dokumentech ke stažení.......
Děkuji za odkaz. Dosud jsem si myslel, že ČANY na webu žádné konkrétní informace o požadavcích na znalosti uchazečů o certifikáty nemá. Nenapadlo mne to hledat v protokolu o praktické zkoušce.
Ve směrnicích je psáno:
následné ústní zkoušky k ověření znalostí dle standardů pro dosažení požadovaného kvalifikačního stupně.
Jsou někde popsány tyto standardy nebo jsou shodné s 15 tématy popsanými v protokolu o praktické zkoušce?
Děkuji za objasnění.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů