Jak nezdemolovat marinu - školení
Moderátoři: vilma, windward, Pepa
Pro lidi co charterují na moři je couvání mezi lodě k molu každodenním chlebem. Abych pravdu řekl, nevzpomínám si že bych někde najížděl na stání přídí. Možná jednou v Primoštenu když nebylo místo a vtlačil jsem se mezi lodě na čele mola.
Aby loď reagovala, musí se chytnout proudnice kolem kormidla. Dopředu i dozadu a dozadu to platí dvojnásob. To nováčkům stále zdůrazňuji. Zdejším to je snad jasné, ale stále dokola se v marínách setkávám se skippery všech národností, kteří si myslí že jsou v autě a hned z místa točí plný rejd. To znamená, loď musí ať dopředu či dozadu, alespoň 15-20 m plout a musím ji pod kormidlem cítit že reaguje. I kdybych měl už do maríny vcouvat. Pak může jít při couvání lépe za kormidlem než při plavbě vpřed. Píšu může, já to nemám tak jednoznačně vyzkoušené. Mě to je v podstatě jedno. Přídí stejně nikam nezajedu. Nelíbí se mě to a není to praktické.
Ale pokud se třeba vydám couvat uličkou lodí proti (silném) větru, nemám šanci mezi ně zatočit. Jakmile záď vybočí, odhalí se větru příď a ten ji sfoukne za mnou. Tak že loď zůstává v uličce téměř vodorovně a pouze se k mezeře traverzem přibližuje. Plavba přídí to moc nevyřeší. Pokud to je možné vzhledem k prostoru, je výhodné couvat po větru. Pak ale pozor na správný tajming. Jakmile se vítr opře o příď, je to fofr a hrozí přetočení.
Je to prostě o opatrném zkoušení, učení se z chyb a praxi...
(Jo!!! Nejlepší učení je na chybách druhých. Když budete mít v maríně čas, neproseďte to v hospodě, ale jak uvidíte se blížit stěžeň, běžte se dívat. Velká škola)
Je mě jasné že "naše" mořská praxe hadrářů a potřeby říčních motorářů není totožná. Nemůžu své vnucovat, ale také nemůžu od vás "čmuďáků" přebírat. Kýlová plachetnice má specifika a (nevím jak to správně říct) říční člun dozajista také.
Aby loď reagovala, musí se chytnout proudnice kolem kormidla. Dopředu i dozadu a dozadu to platí dvojnásob. To nováčkům stále zdůrazňuji. Zdejším to je snad jasné, ale stále dokola se v marínách setkávám se skippery všech národností, kteří si myslí že jsou v autě a hned z místa točí plný rejd. To znamená, loď musí ať dopředu či dozadu, alespoň 15-20 m plout a musím ji pod kormidlem cítit že reaguje. I kdybych měl už do maríny vcouvat. Pak může jít při couvání lépe za kormidlem než při plavbě vpřed. Píšu může, já to nemám tak jednoznačně vyzkoušené. Mě to je v podstatě jedno. Přídí stejně nikam nezajedu. Nelíbí se mě to a není to praktické.
Ale pokud se třeba vydám couvat uličkou lodí proti (silném) větru, nemám šanci mezi ně zatočit. Jakmile záď vybočí, odhalí se větru příď a ten ji sfoukne za mnou. Tak že loď zůstává v uličce téměř vodorovně a pouze se k mezeře traverzem přibližuje. Plavba přídí to moc nevyřeší. Pokud to je možné vzhledem k prostoru, je výhodné couvat po větru. Pak ale pozor na správný tajming. Jakmile se vítr opře o příď, je to fofr a hrozí přetočení.
Je to prostě o opatrném zkoušení, učení se z chyb a praxi...
(Jo!!! Nejlepší učení je na chybách druhých. Když budete mít v maríně čas, neproseďte to v hospodě, ale jak uvidíte se blížit stěžeň, běžte se dívat. Velká škola)
Je mě jasné že "naše" mořská praxe hadrářů a potřeby říčních motorářů není totožná. Nemůžu své vnucovat, ale také nemůžu od vás "čmuďáků" přebírat. Kýlová plachetnice má specifika a (nevím jak to správně říct) říční člun dozajista také.
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2098
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 40
- Bydliště: Ústí-Brná
Já si teda couvání stále zkouším třeba na jezeru a snažím se pochopit jak a kdy se ta loď zachová ale někdy to udělá úplně něco jiného. Na jednu stranu to ještě tak nějak jde ale na tu druhou to třeba skoro vůbec nereaguje. Podotýkám bez Bugštrálu. s ním je to pohoda. A vůbec si nedovedu představit kotvit na řece do ježka na zpětný chod. myslím že bych tam asi nezajel já to v létě zkusím pak napíšu. Ale druhá věc je naražení kormidlem do kamenů jasan na moři je to jiné. Mám obavy že na zpětný chod proti proudu se ta lod možná nepřetoči. aspoň na tu jednu. Mám namysli jednomotor bez bugštrálu. je možné že mám malé kormidlo k poměru k lodi Možná tu tu David vysvětlí.. Tak asi jsem to Baharisi teda fakt blbě pochoil on to teda mysle asi vážně pak se omlouvám
-
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
- Reputace: 21
já teda nerad couvám. Pak mi každej turista čumí do kajuty. A navíc se permanentně bojí, že ztratím vrtuli. Což se mi už jednou stalo. Ale našel jsem ji! Na dně.
Při jízdě vpřed musíte počítat s vychýlením zádě při použití kormidla. Loď jede chvíli smykem. To může být pro začínající těžké, protože zatočí a najednou vidí, že loď míří jinam než skutečně pluje. Takže když chce zatočit a je v idealní stopě tak se bokem opře do ostatních. Blbě se to popisu, vizualizuju jak připlouvám ale nedaří se mi to správně popsat. Takže většinou jedu na první pohled špatně a v poslední 5 vteřinách před katastrofou kormidlo ztočím na plnej, záď jde do strany a já jsem konečně přesně tam kde jsem chtěl být. Takže i když to na první pohled vypadá špatně tak se tam nakonec trefím přesně jak jsem chtěl. Posádka vedlejších lodí se křižuje, ale nakonec do dopadne dobře.
Když připlouvám zádí, tak to nikdy neřeším, prostě jedu na střed.
Jednou jsem stál u mola hospody na ostrova Levrnaka (43.820889, 15.255311). A foukal tak 20 uzlů severní vítr. Já sám sem se tam dostal jakžtakž ale potom měl na severnější poslední místo uvnitř toho T zajet motorák. Moc místa tam vzhledem k blízkýmu břehu nebylo. Žádná druhá šance. Najížděl si blbě, už když jsem to viděl, tak jsem si říkal, to je buďto takovej borec, že to ani já nechápu jak to chce udělat, nebo ten 10m motorák tady nechá. No v posledních pár metrech použil přední dokormidlovák, oba zadní motory v opačným chodu. Parádní záležitost. Tak nahlídnu co za experta tam sedí a byl to mladej cápek s jedním prstem na joysticku. Moc užitečná věc tyhle moderní systémy.
Při jízdě vpřed musíte počítat s vychýlením zádě při použití kormidla. Loď jede chvíli smykem. To může být pro začínající těžké, protože zatočí a najednou vidí, že loď míří jinam než skutečně pluje. Takže když chce zatočit a je v idealní stopě tak se bokem opře do ostatních. Blbě se to popisu, vizualizuju jak připlouvám ale nedaří se mi to správně popsat. Takže většinou jedu na první pohled špatně a v poslední 5 vteřinách před katastrofou kormidlo ztočím na plnej, záď jde do strany a já jsem konečně přesně tam kde jsem chtěl být. Takže i když to na první pohled vypadá špatně tak se tam nakonec trefím přesně jak jsem chtěl. Posádka vedlejších lodí se křižuje, ale nakonec do dopadne dobře.
Když připlouvám zádí, tak to nikdy neřeším, prostě jedu na střed.
Jednou jsem stál u mola hospody na ostrova Levrnaka (43.820889, 15.255311). A foukal tak 20 uzlů severní vítr. Já sám sem se tam dostal jakžtakž ale potom měl na severnější poslední místo uvnitř toho T zajet motorák. Moc místa tam vzhledem k blízkýmu břehu nebylo. Žádná druhá šance. Najížděl si blbě, už když jsem to viděl, tak jsem si říkal, to je buďto takovej borec, že to ani já nechápu jak to chce udělat, nebo ten 10m motorák tady nechá. No v posledních pár metrech použil přední dokormidlovák, oba zadní motory v opačným chodu. Parádní záležitost. Tak nahlídnu co za experta tam sedí a byl to mladej cápek s jedním prstem na joysticku. Moc užitečná věc tyhle moderní systémy.
Vyklidil jsem toto vlakno od veci, ktere sem nepatrili. Prosim duskutujici o pochopeni, protoze jsem take lehce poupravil nektere zbyle prispevky, aby na sebe navazovali a nebyl v tom uplny maglajz. Verim, ze za to se na mne nebudete zlobit. V tomto vlakne pokracujte prosim k tematu: jak nezdemolovat marinu - skoleni v domacich vodach.
Prispevky, ktere byli oddelne (jako vytlak atd.), jsou presunute do noveho vlakna
Prispevky, ktere byli oddelne (jako vytlak atd.), jsou presunute do noveho vlakna

Divám se na ceny u našich severních sousedů. Něco kratšího jsem zatím nenašel. Ale zaujala mne nabídka na
školení na Baltu:
- 7 dní na moři
- teorie
- praxe: muž přes palubu, manévry pod plachtami, s motorem, noční plavba podle světel
- loď Bavaria z topením

- V dubnu kolem 1000 zlotých. (V létě více.)
- zdarma mořská nemoc

Cena je luxusní.
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 577
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Michal123 píše::x Tak konečně je tady pořádek.
Divám se na ceny u našich severních sousedů. Něco kratšího jsem zatím nenašel. Ale zaujala mne nabídka na
školení na Baltu:
- 7 dní na moři
- teorie
- praxe: muž přes palubu, manévry pod plachtami, s motorem, noční plavba podle světel
- loď Bavaria z topením![]()
- V dubnu kolem 1000 zlotých. (V létě více.)
- zdarma mořská nemoc![]()
Cena je luxusní.
Cena je luxusní, ale kýžené zajíždění do maríny (s kormidlem v ruce) ve výčtu praxe není.

Ale je. Nechtělo se mi to překládat a rozepisovat. Tady je nabídka jedné školy.
Rámcový program školení na motor:
Podobný program je i pod plachtami.
Rámcový program školení na motor:
- Přístavní manévry ve dne i v noci na motoru
- Práce s kotevními lany - pomáhání springem při přístavních manévrech
- Doplutí k molu: přídí, zádí a bokem.
- Manevrování zádí za pomoci springu
- Manevrování přídí za pomoci springu
- Manevrování v omezeném postoru
Podobný program je i pod plachtami.
Také mohu předat pár zkušeností - začátečníka. Loni jsem si poprvé půjčil jachtu v Chorvatsku - bavárku 46. Teorii jsem měl velmi dobře nastudovanou, praxe byla také nějaká (několikrát u nás na orlíků, několikrát na moři). Jenomže moře není orlík. Vyplouval jsem z hraminy, jedna loď nasekaná vedle druhé, ale ok, řekl jsem si, jak to asi udělám a byl jsem celkem v klidu, pak se ale hoodně rozfoukalo v marině z nějakých 5 se rozfoukalo na 15 a nárazově i kolem 20 možná víc, nechtěl jsem machrovat, řekl jsem technikovi z mariny jestli mi vyjede, že se mi poprvé do toho moc v těchto podmínkách nechce a on že v pohodě, vyjel, vyskočil na molu, hodili jsme mu dvě pivka a jelo se. Během plavby jsem si víc loď osahal a potom, když jsem kotvili v marině v trogiru, tak už to bylo mnohem lepší, při návratu na murter taktéž, ale je to hodně o těch podmínkách, pokud je marina našlapaná a do toho vítr, je to bída. Když jsem vybíral loď chtěl jsem aby měla truster, bez něj bych loď nebral, ale větší vítr stejně nepřetáhne....
Čili závěr za mě takový: nestydím se, říct si o pomoc (mimochodem vedle mě vyjížděli němci a kdybychom nebyli na lodi, tak to pěkně pomlátili....), na moři se člověk seznámí s lodí a pak už má větší jistotu, za důležité považuji pořádně zaškolit posádku a dát jim pokyny a domluvit se i na signalizaci (ve větru se moc neslyšíte).... nevím jestli se vyplatí si zaplatit nějaké lekce a blbnout někde u nás u mola, jak jsem psal - Orlík to rozhodně není. Málem bych zapomněl, teorie je hoooodně důležitá. Doporučuji knihu "Za kormidlem nejen na Jadranu" - perfektně popsaná teorie.
GLHF!
Dan
Čili závěr za mě takový: nestydím se, říct si o pomoc (mimochodem vedle mě vyjížděli němci a kdybychom nebyli na lodi, tak to pěkně pomlátili....), na moři se člověk seznámí s lodí a pak už má větší jistotu, za důležité považuji pořádně zaškolit posádku a dát jim pokyny a domluvit se i na signalizaci (ve větru se moc neslyšíte).... nevím jestli se vyplatí si zaplatit nějaké lekce a blbnout někde u nás u mola, jak jsem psal - Orlík to rozhodně není. Málem bych zapomněl, teorie je hoooodně důležitá. Doporučuji knihu "Za kormidlem nejen na Jadranu" - perfektně popsaná teorie.
GLHF!
Dan
- prettorian
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
Čerstvá zkušenost s parkováním
Přidávám svou čerstvou zkušenost. Minulý jsem byl v Chorvatsku dělat kapitánské zkoušky RYA. Můžu všem vřele doporučit, vše jsme nacvičovali několikrát, všechny možnosti parkování, prostě paráda. Měli jsme Benetau First 35, malá sportovní lodička. S motorem jsem to zvládal bez problému i proti větru, loď krásně reagovala, točila skoro hned, když jsem vytočil kormidlo a krátce dal hodně plynu, hezky mě to nakoplo a začalo točit.
Letos jsem jel poprvé sám, půjčil si Elan 384 impression bez bow thrusteru cca 7 let starou. První den v Maslenici pohoda, hodně místa, parking bez problémů. Druhý den jsme jeli na Hvar, kde je samozřejmě pořád plno a už byl večer, tak jsme našli nějakou marinu Palmižana naproti Hvaru. Bylo tam jedno místo skoro v "centur mariny, kam nás poslal zaměstnanec mariny, parkovali jsme mezi dvě motorové jachty, které měly mooringové lana a celá ta ulička byla dost úzká. Standardně jsem pomaličku jel dopředu, vyhodil rychlost vytočil to doleva, že tam couvnu, jako vždy. Jenže jak se záď měla stočit doprava, abych se tam vlezl, tak najednou jsem jel při plném rejdu pouze rovně, to se mi na kurzu nikdy nestalo. Každopádně jsem párkrát pojel dopředu dozadu a nakonec mi bránilo jedno mooringobé lano, přes které se nedalo dostat. Němec nám jej povolil, zajeli jsme tam, všichni nám zatleskali a hotovo.
Jenže ráno to byl úplně jiný masakr. Jedna foukalo a hlavně druhý němec nalevo mi nechtěl povolit jeho mooringové lano, ať si prý zajedu doprava a celé to vycouvám. Tak jsme šli na to, ale to byl konec, hned jsme se zamotali do těch jejich len, loď vůbec netočila, tak tak jsme stíhali všude dávat fendry a odtláčet lodě, nakonec jsme se dostali až do rohu, kde jsem měl metro pod kýlem a myslel jsem, že jsme skončili a pak přijel zaměstnanec mariny se člunem a lanem nás vytočil a jeli jsme pryč. Všichni nám zatleskali, smáli se, nakonec pohoda. Měli jsme cca 300 díváků na všech lodí plus ve všech restauracích okolo
Ti němci nejvíc nadávali na marinu, že nám z tama měli pomoct, když nás tam tak zaparkovali, každopádně věřím, že s lodí co jsem měl na kurzu bych to zvládl v pohodě. Tohle pro mě byla dost hořká zkušenost a po tom jsem docela znejistěl. Určitě jsem se na to měl lépe připravit a pořádně si to vyzkoušet, ale na to místo myslím zajet ani nešlo..
Letos jsem jel poprvé sám, půjčil si Elan 384 impression bez bow thrusteru cca 7 let starou. První den v Maslenici pohoda, hodně místa, parking bez problémů. Druhý den jsme jeli na Hvar, kde je samozřejmě pořád plno a už byl večer, tak jsme našli nějakou marinu Palmižana naproti Hvaru. Bylo tam jedno místo skoro v "centur mariny, kam nás poslal zaměstnanec mariny, parkovali jsme mezi dvě motorové jachty, které měly mooringové lana a celá ta ulička byla dost úzká. Standardně jsem pomaličku jel dopředu, vyhodil rychlost vytočil to doleva, že tam couvnu, jako vždy. Jenže jak se záď měla stočit doprava, abych se tam vlezl, tak najednou jsem jel při plném rejdu pouze rovně, to se mi na kurzu nikdy nestalo. Každopádně jsem párkrát pojel dopředu dozadu a nakonec mi bránilo jedno mooringobé lano, přes které se nedalo dostat. Němec nám jej povolil, zajeli jsme tam, všichni nám zatleskali a hotovo.
Jenže ráno to byl úplně jiný masakr. Jedna foukalo a hlavně druhý němec nalevo mi nechtěl povolit jeho mooringové lano, ať si prý zajedu doprava a celé to vycouvám. Tak jsme šli na to, ale to byl konec, hned jsme se zamotali do těch jejich len, loď vůbec netočila, tak tak jsme stíhali všude dávat fendry a odtláčet lodě, nakonec jsme se dostali až do rohu, kde jsem měl metro pod kýlem a myslel jsem, že jsme skončili a pak přijel zaměstnanec mariny se člunem a lanem nás vytočil a jeli jsme pryč. Všichni nám zatleskali, smáli se, nakonec pohoda. Měli jsme cca 300 díváků na všech lodí plus ve všech restauracích okolo

- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Vždy první den po prvním vyjetí z mariny zkouším, na kterou stranu točí loď při zařazení zpátečky. Používají se obě varianty. Zřejmě tvoje loď točila po směru hodinových ručiček, zatímco loď na kurzu točila protisměru hodinových ručiček.
Jestliže mám točit mezi lodě na opačnou stranu než točí šroub, rozcouvám loď před zajetím mezi řadu lodí. Tento manévr dělám také vždy, když není dopředu jasné, kam mne marinero navádí. Musím mít dostatečnou rychlost, abych v okamžiku zatáčení mohl vyhodit motor do neutrálu a nechat loď zatáčet pouze její rychlostí a kormidlem. Loď při couvání točí víc pokud není současně motor (šroub) v tahu.
Jestliže mám točit mezi lodě na opačnou stranu než točí šroub, rozcouvám loď před zajetím mezi řadu lodí. Tento manévr dělám také vždy, když není dopředu jasné, kam mne marinero navádí. Musím mít dostatečnou rychlost, abych v okamžiku zatáčení mohl vyhodit motor do neutrálu a nechat loď zatáčet pouze její rychlostí a kormidlem. Loď při couvání točí víc pokud není současně motor (šroub) v tahu.
U mne vyplouvání a především zaplouvání vždy zvedne hladinu adrenalinu, holt to nedělám tak často, jak bych rád, aby tyhle manévry byly pro mne všední. Dávno už u sebe praktikuju takovou jogínskou formu zklidnění a velkého rozmyslu, jak který manévr provedu a snažíkm se o navození jakéhosi vnitřního klidu. A také neposlouchám občas zbytečné výkřiky a rady posádky. Stejně jako Jarda raději vyřadím rychlost, zvláště v blízkosti mooringu a vždy dopředu odhaduju nutnou rychlost, kdy je loď ještě řiditelná. A pokud to jde, vše činím pomalu.
- mikel
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 73
- Registrován: úte čer 29, 2010 2:00 am
- Reputace: 7
- Bydliště: Kolín
Byla tady zmíněná Hramina. V loni mistři ze Slovenska, poměrně za silného větru od moře, tedy přímo do prostoru mezi lodě vyjížděli z parkovacího místa. Posádka evidentně nepoučená a jak vystrčila loď čumák do uličky, hned ji to hnalo do leva a následně chytli jeden mooring, pak tam začali zmatkovat, tak že i naproti chytli další a nakonec svou kotvou urvali na protější řadě lodí zábradlíčko. Tak to tam pak přes hodinu řešili, ale nakonec odjeli. Bohužel jen takových havárii je v úzkých chorvatských marínách plno. Na druhou stranu, když přijedete do své domovské maríny posádka při příjezdu maká a vám se podaří zajet na jedničku, tak i při přebírání lodi na Vás jinak koukají. Technici charterovky pochválí a přebírka je za 10min. hotová.
- Sidney
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 73
- Registrován: pon črc 01, 2013 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Praha-východ
Letos jsem vyplouval na svoji první samostatnou plavbu. Vyplouvali jsme za slabšího- silnějšího větru jak v kterých očích který foukal na molo tedy do přídě když jsme byli vyvázaní. Všichni co vyplouvali přede mnou měli problémy. Přece jenom jsem měl obavu. Stáli jsme hluboko v uličce, vítr mě přimáčkl na loď na pravoboku. Potřeboval jsem točit doleva, takže říkám, že nechám levý lano na vazáku na molu a trochu se odsadím, abych mohl lépe točit doleva a zádí nedřel o loď vedle a do uličky abych měl nadjeto. Nestalo se tak jakmile paní odhodila muring a já zařadil, Chorvat na molu mi hodil to levé lano do lodě. Okamžitě jsem dal neutrál a začali jsme se odtlačovat od lodi na pravoboku. No nakonec jsme skončili trochu napříč, protože můj odhad kde je příď nebyla správná, měl jsem strach, abych se nenavalil do lodí před námi. Pracovníci mariny byli v pohotovosti, ale to ten den u každé lodě co odplouvala. Cukl jsem motorem zpátky, aby se loď zastavila a počkal,na neutral až mě vítr příď srovnal. Mezitím jsme trochu odstrčili záď , připraveným háčkem. Co mě potěšilo, že když na mě hulákali, NO engine tak už jsem v tu chvíli měl neutrál, kvůli muringum a při odjezdu když Left tak kormidelní kolo mělo plný levý. No alespoň jsem věděl co s kormidlem. Po týdnu jsem za bezvětří zajel k benzině a do stání tak, že by nikdo nepoznal, že kormidluji poprvé. Lana na vyvázání jsem neházel, respektive cca 1m jsem je hodil, ale to byla skoro jako bych je podal. Pak jsem poprosil, aby mě podrželi, že jdu pomoc paní na muring a tak se stalo. Potom jsem do-vyvázal záď a vypnul motor. Chce to jen plout a plout, aby člověk získal praxi. Zeptal se obligátně jestli byli problémy, řekl jsem, že jsem musel přidat na kosatku asi pět otáček, aby se celá stočila, protože ve vichřici nám jí zůstalo asi 1,5m venku, jinak nic. A tak jak píšete vrácení, podepsání protokolu a podání ruky, netrvalo více jak 10min.
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 754
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Re: Jak nezdemolovat marinu - školení
Přidám pár zásadních připomínek daných zkušenostmi s těmi, kteří začínají a jsou třeba nejistí.
Samozřejmě každá loď se chová trochu jinak atd., ale základních pár postřehů (zejména pro ty méně zkušené):
- loď je řiditelná pouze v pohybu (když nepočítám thruster, v silnějším větru stejně moc nepomůže), takže zejména při couvání k molu za větru zboku nebo od přídě je třeba držet až do posledních pár metrů dostatečnou rychlost. Opakovaně u nejistých lidí vídám, že silně zpomalí nebo dokonce zastaví loď ještě půl délky lodě od mola. Pak se loď stane hříčkou větru. Za bezvětří by měl přistát skoro každý, za větru je to složitější. Takže brzdit couvání až poslední 2 - 3 m od mola (podle lodě, taky podle toho, kdo a jak podává mooring a pod.), ale hlavně nezastavovat 5 - 8 m od mola a pak se divit, že loď se začne stáčet přídí po větru.
- pochopit základní věc, jak již bylo řečeno dřív - loď není auto, nemá brzdu a nejede na kolech po pevné zemi, díky větru se může pohybovat i bokem. A pochopit, že když s lodí zejména na zpátečku zatočím, pak nestačí jen dát kormidlo do neutrálu, ale musím dát trochu kontra, abych zastavil setrvačnost v otáčení kolem svislé osy.
- pokud fouká od mola, je to jednodušší, vítr nám bude držet příď kolmo k molu. Poukud fouká zboku nebo k molu, je třeba počítat se snosem, zejména přídě, která je lehčí a obvykle vyšší. Obecně platí, že pokud fouká, měl bych mít vyšší rychlost než za bezvětří, abych co nejvíce eliminoval vliv větru.
Pokud budu couvat v uličce proti větru a pak zajíždět do mezery, musím si víc nadjet, vítr mi bude příď strhávat po větru. Pokud budu couvat po větru a zajíždět následně do mezery, musím zatočit trochu s předstihem, vítr mi příď přetočí. Pak musí někdo s fendry hlídat na přídi, aby zabránil poškození lodě na závětrné straně.
- v okamžiku, kdy míjím mooringová lana sousedních lodí, je lépe na chvíli vyřadit. Pokud neodhadnu sklon a vzdálenost mooringových lan, vždy je snadnější vyprostit loď, když o mooring zavadí kormidlem či kýlem, než řešit namotané mooringové lano na vrtuli.
- na břeh se vyvazuje nejprve návětrné záďové lano, pak mooring a závětrné lano obvykle má čas. V případdě, kdy nám příď snáší vítr, můžeme s uvázaným návětrným lanem pomoct dopředným chodem tomu, kdo na přídi tahá mooring.
- v neposlední řadě včas připravit fendry, rozmotat lana, poučit posádku a rozdat přesné úkoly, co kdo bude dělat a hlídat. Zejména za větru ani nejlepší skiper nezvládně obsluhovat kormidlo, motor, házet si záďové lano a současně tahat dopředu mooring. Opět z praxe jen připomenu zdánlivé maličkosti - je třeba zkontrolovat ještě před přistávacím manévrem zejména u méně zkušené posádky takové ptákoviny, že záďové lano dotyčný má podvlečené od vazáku pod zábradlím, že ho nemá ještě smotané do panenky (zažil jsem ... ), že konec je opravdu na vazáku a podobně. Mnohé věci totiž považujeme za samozřejmé, kdo je poprvé na moři, tak mu to nemusí dojít.
Pavel.
Samozřejmě každá loď se chová trochu jinak atd., ale základních pár postřehů (zejména pro ty méně zkušené):
- loď je řiditelná pouze v pohybu (když nepočítám thruster, v silnějším větru stejně moc nepomůže), takže zejména při couvání k molu za větru zboku nebo od přídě je třeba držet až do posledních pár metrů dostatečnou rychlost. Opakovaně u nejistých lidí vídám, že silně zpomalí nebo dokonce zastaví loď ještě půl délky lodě od mola. Pak se loď stane hříčkou větru. Za bezvětří by měl přistát skoro každý, za větru je to složitější. Takže brzdit couvání až poslední 2 - 3 m od mola (podle lodě, taky podle toho, kdo a jak podává mooring a pod.), ale hlavně nezastavovat 5 - 8 m od mola a pak se divit, že loď se začne stáčet přídí po větru.
- pochopit základní věc, jak již bylo řečeno dřív - loď není auto, nemá brzdu a nejede na kolech po pevné zemi, díky větru se může pohybovat i bokem. A pochopit, že když s lodí zejména na zpátečku zatočím, pak nestačí jen dát kormidlo do neutrálu, ale musím dát trochu kontra, abych zastavil setrvačnost v otáčení kolem svislé osy.
- pokud fouká od mola, je to jednodušší, vítr nám bude držet příď kolmo k molu. Poukud fouká zboku nebo k molu, je třeba počítat se snosem, zejména přídě, která je lehčí a obvykle vyšší. Obecně platí, že pokud fouká, měl bych mít vyšší rychlost než za bezvětří, abych co nejvíce eliminoval vliv větru.
Pokud budu couvat v uličce proti větru a pak zajíždět do mezery, musím si víc nadjet, vítr mi bude příď strhávat po větru. Pokud budu couvat po větru a zajíždět následně do mezery, musím zatočit trochu s předstihem, vítr mi příď přetočí. Pak musí někdo s fendry hlídat na přídi, aby zabránil poškození lodě na závětrné straně.
- v okamžiku, kdy míjím mooringová lana sousedních lodí, je lépe na chvíli vyřadit. Pokud neodhadnu sklon a vzdálenost mooringových lan, vždy je snadnější vyprostit loď, když o mooring zavadí kormidlem či kýlem, než řešit namotané mooringové lano na vrtuli.
- na břeh se vyvazuje nejprve návětrné záďové lano, pak mooring a závětrné lano obvykle má čas. V případdě, kdy nám příď snáší vítr, můžeme s uvázaným návětrným lanem pomoct dopředným chodem tomu, kdo na přídi tahá mooring.
- v neposlední řadě včas připravit fendry, rozmotat lana, poučit posádku a rozdat přesné úkoly, co kdo bude dělat a hlídat. Zejména za větru ani nejlepší skiper nezvládně obsluhovat kormidlo, motor, házet si záďové lano a současně tahat dopředu mooring. Opět z praxe jen připomenu zdánlivé maličkosti - je třeba zkontrolovat ještě před přistávacím manévrem zejména u méně zkušené posádky takové ptákoviny, že záďové lano dotyčný má podvlečené od vazáku pod zábradlím, že ho nemá ještě smotané do panenky (zažil jsem ... ), že konec je opravdu na vazáku a podobně. Mnohé věci totiž považujeme za samozřejmé, kdo je poprvé na moři, tak mu to nemusí dojít.
Pavel.
Naposledy upravil(a) Pavel63 dne čtv zář 13, 2018 9:56 pm, celkem upraveno 1 x.
Re: Jak nezdemolovat marinu - školení
a ačkoli tu nikdo nechce byt za hňupa lze i požádat přes rádio o pomoc asistenci službu v marině, byl jsem svědkem jak v přicházející bouři obsluha gumákem cpala rychle lodě do chlívků aby se tam všeci dostali moře už docela bouřilo. Byl sem rád že my sme už vyvázáni a těm ostaním frajer s gumákem vydatně pomáhal a bylo vidět že je v tom dost dobrý.
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 754
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Re: Jak nezdemolovat marinu - školení
Ano, děkuji Prckovi za připomenutí významné možnosti - vždy je zejména v maríně možnost požádat o asistenci. A rovněž není na škodu připlouvat v klidu a sledovat, jak přistává loď před vámi, případně sledovat pokyny místních zaměstnanců maríny (zejména při vracení lodě tam obvykle bývají). Za silnějšího větru rovnoběžně s molem v maríně Donji Seget (Trogir) jsem přemýšlel, jak tam zajedu, aby mi to moc nesneslo příď, jak budu stíhat vyvázat návětrné lano a podržet příď motorem proti větru - ale vše se vyřešilo jednoduše, na mole pobíhalo a navigovalo několik base-skiperů a naváděli lodě podélně kolem mola, pak před již vyvázanými loděmi připlouvající loď jen zatočila přídí od mola a vítr ji snesl na již vyvázané. Poté klasicky vyvázat zadní lana, mooring a loď opřená o sousední lodě již neměla kam uhnout. Jednoduché a celkem bezpečné.
Pro lepší představivost pro znalejší to bylo asi jako když fouknete na sněhu frajersky auto do mezery smykem na ruční brzdu (to ale samozřejmě nezkoušejte, to musíte mít auto opravdu hodně dobře v ruce ...).
Pavel.
Pro lepší představivost pro znalejší to bylo asi jako když fouknete na sněhu frajersky auto do mezery smykem na ruční brzdu (to ale samozřejmě nezkoušejte, to musíte mít auto opravdu hodně dobře v ruce ...).
Pavel.
- kapo
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 652
- Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 39
- Bydliště: Phobos 24
Re: Jak nezdemolovat marinu - školení
Ahoj,chápu to správně že se lodě stavěly jedna na druhou a nezajiždělo se do mezery ?
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 754
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Re: Jak nezdemolovat marinu - školení
No, nestavěly se doslova "jedna na druhou", spíš bych řekl vedle sebe, ale asi si rozumíme. Prostě jedna vedle druhé a najíždělo se samozřejmě ze strany, kde již stojící vyvázané lodě měly volný bort. Takže se jen pár metrů od mola plulo kolmo k nim, před nimi zatočilo a současně hodila zpátečka. A setrvačnost a vítr již dokončily manévr za nás.
Takže z původně poměrně náročného manévru zajíždění do mezery při bočním větru se vyklubal manévr značně jednodušší.
Nicméně letos jsem opět v HR sledoval zaplouvání některých lodí do mezery v jiné maríně. A bylo vidět, že někteří si vliv větru v hlavě moc nesrovnají. Podařilo se, že při návratu do domovské maríny půjčené lodě na vyhrazeném místě stála cizí plachetnice, zaplul jsem do mezery o 2 místa dál a šel řešit vzniklou situaci. Cizí loď měla ráno vyplouvat, byli tam jen na 1 noc. Ale my jsme ráno plánovali brzký odjezd domů, takže přeparkovávat loď ráno, až oni odjedou, nepřicházelo v úvahu. Pak přijel na gumáku zaměstnanec maríny, cizí loď vyplula ze stání a měla se vyvázat o kousek dál k jinému molu, shodou okolností přídí proti větru. Jak dokázal kapitán šachovat při vyplouvání z daného místa, ještě se chytil za mooring sousední lodě, takže člověk z maríny ho musel gumákem popotlačovat, pak co předváděl při zaplouvání na nové místo - evidentně občas nevěděl, co vlastně má dělat. Až se konečně uvelebil na novém místě, tak já jsem musel vyplout ze stávajícího místa a zaplout zpět o 2 místa vedle, vše při bočním větru. Takže klasika - odvázat závětrné záďové lano, pak dopředný chod, shodit mooring, natočit loď trochu proti větru a natlačit na sousední loď proti větru od nás, odvázat návětrné záďové lano, vyjet z mezery do bazénu na několik délek lodě, tam loď rozcouvat a mírně šikmo po větru zaplout poměrně razantně do mezery po lodi, která nám předtím uvolnila místo. Razantně právě proto, aby mne nesfouknul boční vítr. Na posledních asi 2,5 m zase poměrně razantně dopředný chod a pak už jen doladit jemně vzdálenost od mola, vyhodit návětrné záďové (kruhem nám ho provlékl zaměstnanec maríny, který to celé sledoval) a trochu pomoct dopředným chodem při napínání mooringu a byli jsme na místě. Pak jsme ještě samozřejmě navázali i závětrné záďové lano a vše řádně podotahovali, neboť jsme ráno opouštěli loď, která tam měla několik dnů stát, než přijede majitel.
Zaměstnanec maríny byl tak nějak připraven nám případně pomoct s gumákem, který měl hned kousek vedle, kdybychom chtěli předvádět podobné manévry, jako dotyčný Polák uvolňující nám vyhrazené stání, ale když to viděl, pochvalně pokýval hlavou a řekl něco v tom smyslu, že jsem dobře zajel. Prostě občas to chce nebát se a jet relativně rychle, aby loď byla dobře řiditelná. Samozřejmě člověk musí mít správný odhad, že se do dané mezery spolehlivě vejde.
Pavel.
Takže z původně poměrně náročného manévru zajíždění do mezery při bočním větru se vyklubal manévr značně jednodušší.
Nicméně letos jsem opět v HR sledoval zaplouvání některých lodí do mezery v jiné maríně. A bylo vidět, že někteří si vliv větru v hlavě moc nesrovnají. Podařilo se, že při návratu do domovské maríny půjčené lodě na vyhrazeném místě stála cizí plachetnice, zaplul jsem do mezery o 2 místa dál a šel řešit vzniklou situaci. Cizí loď měla ráno vyplouvat, byli tam jen na 1 noc. Ale my jsme ráno plánovali brzký odjezd domů, takže přeparkovávat loď ráno, až oni odjedou, nepřicházelo v úvahu. Pak přijel na gumáku zaměstnanec maríny, cizí loď vyplula ze stání a měla se vyvázat o kousek dál k jinému molu, shodou okolností přídí proti větru. Jak dokázal kapitán šachovat při vyplouvání z daného místa, ještě se chytil za mooring sousední lodě, takže člověk z maríny ho musel gumákem popotlačovat, pak co předváděl při zaplouvání na nové místo - evidentně občas nevěděl, co vlastně má dělat. Až se konečně uvelebil na novém místě, tak já jsem musel vyplout ze stávajícího místa a zaplout zpět o 2 místa vedle, vše při bočním větru. Takže klasika - odvázat závětrné záďové lano, pak dopředný chod, shodit mooring, natočit loď trochu proti větru a natlačit na sousední loď proti větru od nás, odvázat návětrné záďové lano, vyjet z mezery do bazénu na několik délek lodě, tam loď rozcouvat a mírně šikmo po větru zaplout poměrně razantně do mezery po lodi, která nám předtím uvolnila místo. Razantně právě proto, aby mne nesfouknul boční vítr. Na posledních asi 2,5 m zase poměrně razantně dopředný chod a pak už jen doladit jemně vzdálenost od mola, vyhodit návětrné záďové (kruhem nám ho provlékl zaměstnanec maríny, který to celé sledoval) a trochu pomoct dopředným chodem při napínání mooringu a byli jsme na místě. Pak jsme ještě samozřejmě navázali i závětrné záďové lano a vše řádně podotahovali, neboť jsme ráno opouštěli loď, která tam měla několik dnů stát, než přijede majitel.
Zaměstnanec maríny byl tak nějak připraven nám případně pomoct s gumákem, který měl hned kousek vedle, kdybychom chtěli předvádět podobné manévry, jako dotyčný Polák uvolňující nám vyhrazené stání, ale když to viděl, pochvalně pokýval hlavou a řekl něco v tom smyslu, že jsem dobře zajel. Prostě občas to chce nebát se a jet relativně rychle, aby loď byla dobře řiditelná. Samozřejmě člověk musí mít správný odhad, že se do dané mezery spolehlivě vejde.
Pavel.
Re:
kapo píše:martinptacek píše:pojistíš si kauci a byl by v tom čert, abys na to za týden nepřišel.
za týden ???![]()
![]()
to jako týden budeš furt vyjíždět a zajíždět do mariny ?
Az kym neposkodis druhu lod, tam ti kaucia nepomoze. Len poistka.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů