Poraďte motor - 10 HP, dlouhá noha

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

PodPetr
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 251
Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
Reputace: 29
Kontaktovat uživatele:

Poraďte motor - 10 HP, dlouhá noha

Příspěvekod PodPetr » sob led 18, 2014 11:49 am

Potřebuji vybrat závěsný motor.
Bohužel výrobci vůbec neuvádí křivky výkonu, spotřeby, hlučnosti a další data.

Motor bude využit na motorový trimaran. Max. hmotnost lodi asi 1,6t. Rychlost plavby 5 až 8 uzlů.
Kanálová a příbřežní plavba.

Jde mi především o hlučnost, ale samozřejmě i o spolehlivost a spotřebu.

Výkon bude okolo 10 HP a dlouhá noha.
Dále by to chtělo vhodné otáčky pro pomalou plavbu. Pokud vím, tak verzi "sail" dělá Selva. Ale ta je jednoválec, hlučná a naspolehlivá.

Poradíte tedy konkrétní typ?
Jaké značky Vám přijdou nejtišší?
Dá se u různých výrobců/prodejců objednat zpřevodování do pomala?

Díky :)
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » sob led 18, 2014 12:01 pm

Co jsem dotedka videl / slysel, tak z hlediska prijatelnosti hluku se mi nejvic libi Honda.

Propeler se stoupanim 6" by ti mel vyhovovat a ty jsou k dostani asi ke kazdymu motoru, 1.6t neni zas tak moc.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » sob led 18, 2014 1:52 pm

Já měl na plachetnici 9,9Hp Yamahu - 4takt s el. startérem, dvouválec. S velkou třílistou vrtulí 11[sup]3[/sup]/[sub]4[/sub] x 9[sup]1[/sup]/[sub]4[/sub] převod v noze byl 2,92:1 do pomala. Typ motoru byl F9,9AEM. Neměl jsem s ním žádné problémy a to měl rok výroby 1986. Takžka nezměněný se ty motory pořád vyrábí. Já s ním byl moc spokojenej.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » sob led 18, 2014 5:04 pm

Jak dlouha a jak tezka ta plachetnice byla?

A jak velkej je vlastne ten kat?
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » sob led 18, 2014 5:42 pm

Délka 22ft, váha kolem 1,5t.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » ned led 19, 2014 8:49 am

Predpokladam, ze ta tvoje Yamaha mela vyrazne zesilenou nohu i zaves.
Jinak by to bylo podobny, jako když se na standardni prevod 2.08 da propeler se stoupanim 6.5" a celkem by to nemelo vyznam.

Edit: ... vlastne když o tom premejslim ... je zbytecny se na to ptat. Musí to bejt proste 10HP motor namontovanej na noze, na kterou se vejde takhle velkej propeler. Takze dost pravdepodobne jina noha nez u normalni 10HP. :?
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » ned led 19, 2014 9:07 am

Stejnej motor byl i 15HP, ta převodovka byla dost velká, zkusím vložit foto motoru.

Obrázek
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1983
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » ned led 19, 2014 9:35 am

Yamaha vyrába takéto big foot, či Schubmodell v 8 HP a 9,9 HP.
Link:http://www.aussenborder-markt.de/aussenborder/yamaha-liste1-4t.htm
Uživatelský avatar
Vojta_Polak
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 3
Registrován: čtv led 23, 2014 1:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Vojta_Polak » čtv led 23, 2014 9:33 am

S dvouválcem od Hondy neuděláte chybu - od 8 do 20 HP jsou to dle mého názoru nejpovedenější motory i z hlediska spolehlivosti. Mají jeden karburátor (seřizují se výborně), sametový a velmi tichý chod a startují se jednodušeji než některé menší jednoválce ;) Z hlediska oprav na nich neděláme doslova nic než běžný servis. Co se převodu týká, řeší se to stoupáním vrtule stejně jako u větších motorů. Na výběr je 8 osm variant čtyřlistých hliníkových...
PS: BF 8 a BF 10 je hmotností a rozměry totožná (pouze jiný karbec)
Uživatelský avatar
tkruska
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 558
Registrován: ned kvě 28, 2006 11:00 am
Reputace: 20
Bydliště: Phobos 21 - Sole Mio

Příspěvekod tkruska » čtv led 23, 2014 9:47 am

Ja bych doporucil Honda 10HP nebo Tohatsu 9.8. Na tento vytlak bych doporucil 4listou vrtuli high-thrust.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » čtv led 23, 2014 8:34 pm

Moje vlastní zkušenost:
Mám plachetnici 6,8m, cca 1,7tuny prázdná.
Motor mám Honda BF10 L noha, High Trust, el. + man. start, alternátor 12A, asi 53kg
Vrtuli jsem koupil u Hondy 4-listou 10x6,5" určenou pro HT, s ní to mnohem lépe táhne při manevrování a hlavně výrazně lepší tah dozadu. Je to poznat při přistávání v marinách, jak rychle to zabere při záběru a brzdění.
To uvádím srovnání s klasickou vrtulí 9 1/4x 8. (tu mám jako rezervní)
Na plný plyn se rozjede na necelých 8 uzlů, na půl plynu 6,5 uzlu, na volnoběh asi 2 uzly.

Měl jsem dříve taky typ BF8, vlastnosti podobné, ale chce to tu pomalou vrtuli max 7"

No a ještě srovnání s jednoválcovou 5 koní , ta má maličkou vrtuli, když chci u mola zabrzdit, tak musím s velkým předstihem zařadit zpátečku, pak se chvíli nic neděje a až později začne zpomalovat.. Ve vetším větru skoro neovladatelné. Prostě 5 koní je málo.
Uživatelský avatar
tkruska
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 558
Registrován: ned kvě 28, 2006 11:00 am
Reputace: 20
Bydliště: Phobos 21 - Sole Mio

Příspěvekod tkruska » čtv led 23, 2014 9:18 pm

Zajimave.
Alternator u Hondy ma 12A (144W) s el. startem a 6A (72W) s manualem
Tohatsu 6,6A (80W) s manualem (nutno dokoupit dodatecne za cca 2600,-) i el. startem (tam je ve vybave).

Taky zajimave kriterium.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » čtv led 23, 2014 10:56 pm

Ono to bude asi tím, že startér něco proudu sežere a tak by měla být taky větší baterka.
A hlavně tenhle opravdu nabíjí už od volnoběžných otáček, na rozdíl od mnoha jiných, které něco dávají až při vysokých otáčkách.

Třeba starší Honda BF8 měla nab. cívku 6A, ale při středních ot. dávala jen 3A, a při 1000 ot. nic.
PodPetr
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 251
Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
Reputace: 29
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod PodPetr » pon led 27, 2014 10:35 pm

Díky za rady a zkušenosti.
Asi půjdu už do nějakého novějšího modelu. Přímé vstřikování atd.

Nepodařilo se Vám někde vygooglit křivky otáček výkonu a spotřeby?
Pro závěsné motory mám občas problém najít vůbec základní údaje...

Pak si ještě říkám, jestli nevzít 15 HP.
Pro hovoří větší rezerva výkonu. Proti vyšší hmotnost,a tím horší manipulovatelnost, vyšší cena i spotřeba.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pon led 27, 2014 11:41 pm

U beznyho 4T motoru pocitej se spotřebou kolem 0.4 l/kWh.
Pro 10HP to je cca 3l/h při plnym vykonu.
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1983
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » úte led 28, 2014 6:13 am

Medzi 10 HP a 15 HP bude zanedbateľný rozdiel v spotrebe. A váha skôr závisí od značky.
Váhy 15 HP Motorov, základné prevedenie, krátka noha:
Yamaha: 52 kg
Honda: 46 kg
Mercury: 52 kg
Suzuki: 44 kg
Tohatsu: 52 kg
Tieto hmotnosti sú katalógové a môžu byť rôzne uvedené.
Spotrebu týchto motorov ja nerieším, lebo ide o zábavu a nie o živobytie. Minúť 12 l benzínu za sobotu nezabije nikoho a pre ten zážitok sa určite oplatí. Ináč pri plnom výkone pýtajú ca 3-4 litr/h.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte led 28, 2014 8:49 am

Od Suzuki jsou křivky výkonu v těchto brožurách i s popisy nových 4t 15HP se špricem, které jsou tuze zajímavé: http://www.czmarine.cz/Suzuki_DF_2-30_f ... 5%20HP.pdf http://www.czmarine.cz/Suzuki_DF_2-30.html

Jinak podle toho grafu na konci by měla být spotřeba u motoru 9,9HP při 5000ot/min cca 410gr/1HP/hod t.j. cca 5,3l/hod s karburátorem 2T
U 4T je nižší cca 230gr/1HP/hod t.j. cca 3l/10HP/hod.
PodPetr
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 251
Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
Reputace: 29
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod PodPetr » sob úno 01, 2014 9:44 pm

To tataS: Dííííky
Ta křivka spotřeby vypadá tedy hodně zajímavě. Podle ní roste spotřeba téměř lineárně s výkonem. Každopádně je o 38% nižší, než u předchozího modelu, což už je hodně zajímavé...

To Ozzie: Ta spotřeba není modla, ale mám v plánu ujet stovky i jednotky tisíc km a tam už se to tedy projeví...
Naposledy upravil(a) PodPetr dne ned úno 02, 2014 10:30 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » ned úno 02, 2014 10:26 am

Mohu souhlasit s názorem, který má PodPetr,
Spotřebou se je nutné zabývat při delších plavbách, kdy není až tolik příležitostí k doplnění zásob. Spotřebu z hlediska ceny asi bude řešit málokdo.
A tak je docela důležitá informace, zda je to 2, 3 nebo 5 litrů za hodinu.
Osobně mám zkušenost takovou, že pro výtlačnou plavbu lodi -plachetnice 7m/1,7t je rozdíl ve spotřebě dost zásadní.
A to takto - výkonově mi stačí 8-10 koní.
Měl jsem taky dva 15 koní , jeden Mercury a druhý Honda
u obou byl ten výkon oproti 10k nevyužitelný, ale spotřeba narostla dost výrazně,
s 10k to je kolem 3L, s 15k to bylo 4-5L/h. A to při podobných podmínkách. Přesnými čísly bych se nezabýval,naprosto stejné podmínky asi těžko kdy budou -proudy, vítr apod. Stejnými podmínkami mám na mysli stejnou loď a stejnou rychlost - 6,5 uzlů.
Taky u motorových člunů ve skluzu může být všechno jinak.
Vysvětlení je asi takové, že motory 15k mají výrazně větší objem
8/10k má 209ccm, 15k 350ccm
Pro předpoklady rozdílů je dobré se koukat právě na objem motoru. Pokud jsou motory stejného objemu a jen se liší výkonem, kdy tohoto je dosaženo většinou vyššími max. otáčkami, pak tam asi nebude rozdíl žádný, protože ve výtlaku se na max ot. stejně nejede.

pochopitelně mám na mysli jen 4-takty, u dvoutaktů budou spotřeby výrazně vyšší.
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2098
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » úte úno 04, 2014 12:01 pm

tak to jsi měl dobrou spotřebu na té 15hp Já na 120Hp obsah asi 6000 nahoru za 5L/h dolu tak 3,5 L/h rychlost ta 11km. loď 12m a 20tun je to docela nepoměr. :cry:
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » úte úno 04, 2014 12:48 pm

Tak tady je holt vidět Geusi, že čím větší loď, tím lepší to je s ekonomikou, Ale to bych asi za osobákem neodvezl. Kdybych bydlel u velké řeky, to by bylo všechno asi jinak.

no ale ze 6 litrů jen 120koní, to je asi bytelný diesel - nebo se pletu? Ty já mám rád.
A jezdíš v podstatě jen na volnoběh?

Tak do mojí lodičky by stačil diesel jeden válec cca 0,4litru a jelo by to za 0,5litru.
Ale bylo by to hlučné, vibrovalo by to a měl bych větší ponor, (couvám někdy zádí ke břehu)
Tak jsem u kompromisu - dvouválec honda 10 kobylek, tichý a celkem úsporný, na 10km/h mi stačí tak třetina otáček a vezme si tak 1,5-2 litry
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2098
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » úte úno 04, 2014 1:19 pm

Já jsem to myslel jen tak že někdy neni rozhodující velikost a váha každej si myslí když to vidí že to žere. a třeba takovej malej člun vezme 3 krát tolik.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » úte úno 04, 2014 2:55 pm

Ano, souhlas, a nejhorší je gumák.

Co tam máš za motor?
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2098
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » úte úno 04, 2014 3:08 pm

DAF 575 resp. je to caterpilar daf motory prý nedělá řadový 6ti válec
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » úte úno 04, 2014 4:44 pm

Paráda, 6válec a žere jako 15k benzín..............

tak to jsem měl opačný případ, motorák 8m/3tuny, motor V8/5,7 L a vzal si z Prahy na Slapy 90 litrů, na 1000 otáček,
holt Chevrolet, papá i trávu kolem vody

po pár měsících jsem to Psychicky nezvládl. javascript:emoticon(':(')

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host