Pár praktických rad při práci s plachtami
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
- prettorian
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
Pár praktických rad při práci s plachtami
Tak jsem si tady pročetl pár různých vláken a k tomu přidám zážitky ze své první plavby a má pár dotazů k práci s plachtami.
Na kurzu jsme měli hlavní plachtu vytahovanou nahoru, ale při prvním půjčení jsme měli samozřejmě rolovací do stěžně, jak to u chartrových lodí bývá. Musím uznat, že je to mnohem jednodušší na manipulaci.
1. Teď k těm dotazům. Když vytahuje plachty, vždycky jsem se postavil více proti větru, ne úplně kolmo, ale do 30°. Vytáhnu hlavní, naberu trochu větru a pomalu vytahuji kosatku. Jak jsem tady již četl, tak i když jsou plachty pod větrem, tak se dají celkem pohodlně vytahovat dál. Pak jsme narazili na situace, kdy jsme je potřebovali zrefovat. Hlavní do stěžně jde také i pod větrem, ale kosatka moc ne, protože když by to vytáhl z winchny, tak mu to taky může dolámat ruce a plachta by se mohla potrhat. Je to tak? Jaký je správný postup, trochu se v tom zamotávám.
2. Když je silnější vítr, cca 25kt, která plachta by se měla refovat první? Kosatka nebo hlavní? Respektive měly by se obojí, ale kterou více? Viděl jsem lodě, které jezdily jen na kosatku, také jsem viděl ty co jezdili jen na hlavní.. Trochu v tom tápu.
3. Na lodi jsem pořád přemýšlel, jak správně nastavit plachty při jakém větru, je to správně tak, že čím více proti větru, tím více jsou plachty utáhnuté a čím více jde vítr z boku až zezadu, tak se více vypouštějí a nechávají se v nich tvořit "boule"?
Na kurzu jsme měli hlavní plachtu vytahovanou nahoru, ale při prvním půjčení jsme měli samozřejmě rolovací do stěžně, jak to u chartrových lodí bývá. Musím uznat, že je to mnohem jednodušší na manipulaci.
1. Teď k těm dotazům. Když vytahuje plachty, vždycky jsem se postavil více proti větru, ne úplně kolmo, ale do 30°. Vytáhnu hlavní, naberu trochu větru a pomalu vytahuji kosatku. Jak jsem tady již četl, tak i když jsou plachty pod větrem, tak se dají celkem pohodlně vytahovat dál. Pak jsme narazili na situace, kdy jsme je potřebovali zrefovat. Hlavní do stěžně jde také i pod větrem, ale kosatka moc ne, protože když by to vytáhl z winchny, tak mu to taky může dolámat ruce a plachta by se mohla potrhat. Je to tak? Jaký je správný postup, trochu se v tom zamotávám.
2. Když je silnější vítr, cca 25kt, která plachta by se měla refovat první? Kosatka nebo hlavní? Respektive měly by se obojí, ale kterou více? Viděl jsem lodě, které jezdily jen na kosatku, také jsem viděl ty co jezdili jen na hlavní.. Trochu v tom tápu.
3. Na lodi jsem pořád přemýšlel, jak správně nastavit plachty při jakém větru, je to správně tak, že čím více proti větru, tím více jsou plachty utáhnuté a čím více jde vítr z boku až zezadu, tak se více vypouštějí a nechávají se v nich tvořit "boule"?
- Richard
- věčný začátečník
- Příspěvky: 795
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
Mezi polévkou a kávou:
k bodu 2. - jednodušší (méně pracné) je refovat genu (kosatku), avšak při sílícím větru je dobré refovat především HP ... řada lodí stává návětrnější (každá loď jinak) a na kormidle je pak více práce, po refování se plavba uklidní a kormidelník si oddechne (a rychlost neklesne). Vzájemná míra refování K a HP vychází s chování lodě v daných podmínkách.
Ad3. ano
... jen nevím, kolik těch boulí ...
K bodu jedna (ať je to popořadě
). Vytahuji HP proti větru (s lazy jackem a spirami to jinak mnohdy ani nejde), pak odpadnu a vytahuji genu - v silném větru dávám u otěží geny, lana rolrefu a vinčny pozor na prsty
. Při refování geny (a rolfoku) chvíli vyostřím proti větru ať nemusím rolref rvát "na krev".
k bodu 2. - jednodušší (méně pracné) je refovat genu (kosatku), avšak při sílícím větru je dobré refovat především HP ... řada lodí stává návětrnější (každá loď jinak) a na kormidle je pak více práce, po refování se plavba uklidní a kormidelník si oddechne (a rychlost neklesne). Vzájemná míra refování K a HP vychází s chování lodě v daných podmínkách.
Ad3. ano

K bodu jedna (ať je to popořadě


Naposledy upravil(a) Richard dne stř srp 13, 2014 12:17 pm, celkem upraveno 1 x.
-
- nováček na fóru
- Příspěvky: 5
- Registrován: úte úno 12, 2013 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Kladno
Ahoj,
k tvým dotazům:
1. Tady to moc nechápu. Vinšna je přece zařízení, které dovoluje manipulaci s otěží (přitáhnutí, povolení) POD TAHEM, ne?
2. To záleží na konkrétní lodi, resp. její návětrnosti. Při zesílení větru loď buď sama vyostřuje nebo odpadá a ty musíš korigovat kormidlem. Točivý moment vzniká silami působícími v těžišti laterálu a těžišti oplachtění. Na kýlovce můžeš měnit jen těžiště oplachtění. Takže s jistým zjednodušením a zobecněním:
- návětrná loď - sama vyostřuje - snížíš moment zmenšením hlavní plachty (nebo zvětšením kosatky)
- závětrná loď - sama odpadá - snížíš moment zmenšením kosatky (nebo zvětšením hlavní plachty)
Jde o to, dostat loď více do trimu a snížit síly na kormidle.
3. Je to složitější problematika - doporučil bych ti přečíst si nějakou publikaci na toto téma. Buď Trimování plachet nebo
Plachty. Je to tenké nicméně poměrně vyčerpávající
k tvým dotazům:
1. Tady to moc nechápu. Vinšna je přece zařízení, které dovoluje manipulaci s otěží (přitáhnutí, povolení) POD TAHEM, ne?
2. To záleží na konkrétní lodi, resp. její návětrnosti. Při zesílení větru loď buď sama vyostřuje nebo odpadá a ty musíš korigovat kormidlem. Točivý moment vzniká silami působícími v těžišti laterálu a těžišti oplachtění. Na kýlovce můžeš měnit jen těžiště oplachtění. Takže s jistým zjednodušením a zobecněním:
- návětrná loď - sama vyostřuje - snížíš moment zmenšením hlavní plachty (nebo zvětšením kosatky)
- závětrná loď - sama odpadá - snížíš moment zmenšením kosatky (nebo zvětšením hlavní plachty)
Jde o to, dostat loď více do trimu a snížit síly na kormidle.
3. Je to složitější problematika - doporučil bych ti přečíst si nějakou publikaci na toto téma. Buď Trimování plachet nebo
Plachty. Je to tenké nicméně poměrně vyčerpávající

- bedrich
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 517
- Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Hradec Králové
Tak když nikdo nepiše, zkusím pár vět:
Ad rolování hl. plachty do stěžně versus klasika - buď rád, že to nebylo obráceně (kurz x první samostatná plavba).
Dotaz 1. - Při vytahování hl. plachty klasické (= nahoru) je nutné být úplně, přesné proti větru. I tak je třeba hlídat vnější konce spír, aby se nezachytily o lanka Lazy Jacku. Při spouštění totéž, jde to líp. U "rolády" bych to dodržoval ve větru taky, jde o namáhání ovládacích mechanizmů. Nevím proč těch 30 stupnů. Je fakt, že vymotat by šla (někdy i víc, nežli cheš
), ale už pak nejde vyploštit třeba na stoupačku. No a zarolovat ji při bočním větru je raubírna. Spíš posílám jednoho dobrovolníka ke stěžní aby stahoval spodní lem plachty, aby se předešlo faldům ve stěžni. Totéž vylepší i navíjení genuy, zvlášť když jsou otěžové vozíky v zadní poloze.
Pokud zeslábl vítr a chceš zvětšit plochu plachty ( i její břicho), není potřeba měnit kurz, jde to pod větrem. Jen doporučuji jakékoliv povolování lana jistit otáčkou kolem vinšny a nespoléhat na ruce - rukavice!
Co sa týče navíjení kosatky či geny - přednost má "ruční práce", tzn. otočit proti větru a navíjecí lanko rolfoku tahat rukama, otěž jen vyseknout nahoře a brzdit závitama na vinšně. Jestli musíš použít na navíjení vinšnu, musí se s citem, ne systém " kde nestačí síla, nastupuje větší síla"
, lepší je zapřemejšlet proč to jde těžko, jinak se dá něco urvat. Pokud je např. otěž zrovna vpravo a navíjecí lanko vlevo, není s vinšnama problém. V situaci "všechno vlevo" mívají některé slušně vybavené lodě na poslední kladce otěží páku brzdy, na lanku rolfoku je stoper. Pak přehodím některé z lan na jinou volnou vinšnu v dosahu, tak aby se to nikde nedřelo ( doprředu nahoru, nebo na protější stranu). Je to ale krajní řešení, rolfok by měl jít ručně.
Dotaz 2. - To asi nelze říct jednouše a univerzálně. Rozhodující je vyvážení oplachtění. Zpravidla začne být loď návětrná - pak bych nejprve zrefoval hl. plachtu. Pokud je naopak závětrrná, je toho moc vpředu. Ale taky hraje roli jaký jedem kurz na vítr.
Dotaz 3. - v zásadě to chápeš správně, ale je to hodně zjednodušené, asi jako že se plave špičkou napřed
Na toto téma doporučuji mé oblíbené publikace : Trimování plachet, kompletní příručka pro jachtaře - od RYA, či Plachty, vše o seřizování plachet a takeláže od Ivara Dedekama. Obojí velmi názorné a polopatické, spousta obrázků. (tohle patí i jako pokračování k dotazu 2.
J.
Aha, zas byli rychlejší
edit=oprava některých překlepů
Ad rolování hl. plachty do stěžně versus klasika - buď rád, že to nebylo obráceně (kurz x první samostatná plavba).
Dotaz 1. - Při vytahování hl. plachty klasické (= nahoru) je nutné být úplně, přesné proti větru. I tak je třeba hlídat vnější konce spír, aby se nezachytily o lanka Lazy Jacku. Při spouštění totéž, jde to líp. U "rolády" bych to dodržoval ve větru taky, jde o namáhání ovládacích mechanizmů. Nevím proč těch 30 stupnů. Je fakt, že vymotat by šla (někdy i víc, nežli cheš

Pokud zeslábl vítr a chceš zvětšit plochu plachty ( i její břicho), není potřeba měnit kurz, jde to pod větrem. Jen doporučuji jakékoliv povolování lana jistit otáčkou kolem vinšny a nespoléhat na ruce - rukavice!
Co sa týče navíjení kosatky či geny - přednost má "ruční práce", tzn. otočit proti větru a navíjecí lanko rolfoku tahat rukama, otěž jen vyseknout nahoře a brzdit závitama na vinšně. Jestli musíš použít na navíjení vinšnu, musí se s citem, ne systém " kde nestačí síla, nastupuje větší síla"

Dotaz 2. - To asi nelze říct jednouše a univerzálně. Rozhodující je vyvážení oplachtění. Zpravidla začne být loď návětrná - pak bych nejprve zrefoval hl. plachtu. Pokud je naopak závětrrná, je toho moc vpředu. Ale taky hraje roli jaký jedem kurz na vítr.
Dotaz 3. - v zásadě to chápeš správně, ale je to hodně zjednodušené, asi jako že se plave špičkou napřed

J.
Aha, zas byli rychlejší

edit=oprava některých překlepů
Naposledy upravil(a) bedrich dne stř srp 13, 2014 3:48 pm, celkem upraveno 1 x.
-
- nováček na fóru
- Příspěvky: 5
- Registrován: úte úno 12, 2013 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Kladno
Omen píše:tgm126: " ..... doporučil bych ti přečíst si nějakou publikaci na toto téma. Buď Trimování plachet nebo
Plachty. Je to tenké nicméně poměrně vyčerpávající"
Obě knihy jsou obsahově skoro totožné, názornější se mi jeví ta Trimování plachet. Určitě nemá význam kupovat obě.
Proto jsem použil spojku "nebo"

- prettorian
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
Díky za odpovědi, něco jste mi upřesnili, v něčem jste mě ujistili
U toho refování kosatky se mi stalo, že byla pod plachtama a kolega to chtěl "jen" vyseknou z horní části winchny a málem ho to vzalo s sebou do vody
proto se ujišťuji.
Ještě moc nerozumím těm pojmům, kdy je loď návětrná a kdy je závětrná. Ostřit znamená stavět ji proti větru, odpadat = "odkloňovat" se od větru, nechat si foukat víc zboku. To jsem snad nějak pochopil. Ale to návětrná a závětrná mi moc nejde do hlavy.
Při plavbě na stupačku se mi taky stalo, že z ničeho nic přišel poryv, tak jsem pevně chytnul kormidlo s tím, že se max trochu nahneme, ale nenahli jsme se skoro vůbec, za to se mi začala loď stáčet proti větru. Jednoduše i když jsme držel kormidlo, to mě taky docela překvapilo. Když se mi to stalo na kurzu, tak loď si prostě jen víc lehla a nechal jsem ji pak trochu odpadnout.


Ještě moc nerozumím těm pojmům, kdy je loď návětrná a kdy je závětrná. Ostřit znamená stavět ji proti větru, odpadat = "odkloňovat" se od větru, nechat si foukat víc zboku. To jsem snad nějak pochopil. Ale to návětrná a závětrná mi moc nejde do hlavy.
Při plavbě na stupačku se mi taky stalo, že z ničeho nic přišel poryv, tak jsem pevně chytnul kormidlo s tím, že se max trochu nahneme, ale nenahli jsme se skoro vůbec, za to se mi začala loď stáčet proti větru. Jednoduše i když jsme držel kormidlo, to mě taky docela překvapilo. Když se mi to stalo na kurzu, tak loď si prostě jen víc lehla a nechal jsem ji pak trochu odpadnout.
- Omen
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1423
- Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
- Reputace: 160
- Bydliště: Olomoucko
Návětrná-závětrná ...... aniž to tušíš, odpověděl sis sám
To co jsi popsal, je chování návětrné lodě = při poryvu se stáčí proti větru. Závětrné lodě se při poryvech stáčejí opačně = odpadají po větru.
Závětrné lodě se vyskytují vyjímečně, nebo jen při nesprávném refování. Jde o nebezpečnou vlastnost.
Většina lodí je návětrná, jde jen to, jak moc. Menší návětrnost dává lodi pasivní bezpečnost = i když kormidelník jde MOB, loď se sama vytočí proti větru a tím "zastaví".
Loď se chová návětrně, když má těžiště plachet za těžištěm laterálu.
Loď se chová závětrně, když má těžiště plachet před těžištěm laterálu.
Na to musíš myslet právě při refování ..... ref změní chování lodi.
Ubíráš-li plachty vpředu = zvyšuješ návětrnost, ubíráš-li plachty vzadu = snižuješ návětrnost, resp. zvyšuješ závětrnost.
Některé více návětrné lodě dokáží udělat takové nekontrolované vyostření, že veškerou snahu kormidelníka o korekci směru kormidlem ignorují.

To co jsi popsal, je chování návětrné lodě = při poryvu se stáčí proti větru. Závětrné lodě se při poryvech stáčejí opačně = odpadají po větru.
Závětrné lodě se vyskytují vyjímečně, nebo jen při nesprávném refování. Jde o nebezpečnou vlastnost.
Většina lodí je návětrná, jde jen to, jak moc. Menší návětrnost dává lodi pasivní bezpečnost = i když kormidelník jde MOB, loď se sama vytočí proti větru a tím "zastaví".
Loď se chová návětrně, když má těžiště plachet za těžištěm laterálu.
Loď se chová závětrně, když má těžiště plachet před těžištěm laterálu.
Na to musíš myslet právě při refování ..... ref změní chování lodi.
Ubíráš-li plachty vpředu = zvyšuješ návětrnost, ubíráš-li plachty vzadu = snižuješ návětrnost, resp. zvyšuješ závětrnost.
Některé více návětrné lodě dokáží udělat takové nekontrolované vyostření, že veškerou snahu kormidelníka o korekci směru kormidlem ignorují.
Nejsem si jist, jak to bylo s tím Tvým kurzem, protože tohle jsou docela základy. Také, když při silném větru odpadneš, tak určitě půjdeš do ještě většího náklonu - předpokládám, že se bavíme o křižování proti větru. To je také důvod, proč je podle mého názoru jistější nejdříve refovat kosatku - loď bude více návětrná a minimalizuješ riziko spinoutu - lehčí bude také ref hlavasky...
- prettorian
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
Omen píše:Návětrná-závětrná ...... aniž to tušíš, odpověděl sis sám![]()
To co jsi popsal, je chování návětrné lodě = při poryvu se stáčí proti větru. Závětrné lodě se při poryvech stáčejí opačně = odpadají po větru.
Závětrné lodě se vyskytují vyjímečně, nebo jen při nesprávném refování. Jde o nebezpečnou vlastnost.
Většina lodí je návětrná, jde jen to, jak moc. Menší návětrnost dává lodi pasivní bezpečnost = i když kormidelník jde MOB, loď se sama vytočí proti větru a tím "zastaví".
Loď se chová návětrně, když má těžiště plachet za těžištěm laterálu.
Loď se chová závětrně, když má těžiště plachet před těžištěm laterálu.
Na to musíš myslet právě při refování ..... ref změní chování lodi.
Ubíráš-li plachty vpředu = zvyšuješ návětrnost, ubíráš-li plachty vzadu = snižuješ návětrnost, resp. zvyšuješ závětrnost.
Některé více návětrné lodě dokáží udělat takové nekontrolované vyostření, že veškerou snahu kormidelníka o korekci směru kormidlem ignorují.
Tím se hodně věcí vysvětluje

- prettorian
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
Jano píše:Nejsem si jist, jak to bylo s tím Tvým kurzem, protože tohle jsou docela základy. Také, když při silném větru odpadneš, tak určitě půjdeš do ještě většího náklonu - předpokládám, že se bavíme o křižování proti větru. To je také důvod, proč je podle mého názoru jistější nejdříve refovat kosatku - loď bude více návětrná a minimalizuješ riziko spinoutu - lehčí bude také ref hlavasky...
Jde spíše o to názvosloví.. Vím, co je to ostřit a odpadat, ale návětrná a závětnrá loď, to jsme nepoužívali.
Používá se dost různých výrazů, které třeba nevím, co znamenají, ale sám ty věci znám, jen si jich pojmenuji po svém

- prettorian
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
Karlos2 píše:to Prettorian:
docela dobrý způsob, jak se to naučit s plachtami, je okoukat to při nějaké sranda regatce. Kdž pluje více lodí blízko sebe, někomu to frčí, jiný se s tím trápí. No a pak praxí. Jarda
Jo to určitě, jen nevím, jestli bych se teď úplně do nějaké regaty pouštěl



- prettorian
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
Jen tak pro zajímavost dávám sem krátké videiko, co jsme si z té naší cesty udělali. Nekamenujte mě za chyby
) je tam mimochodem i to problémové parkování... http://youtu.be/bsXiGKn2CEc?list=UU9_-K ... kKuT_SKqeA

- bedrich
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 517
- Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Hradec Králové
Jano napsal: ...To je také důvod, proč je podle mého názoru jistější nejdříve refovat kosatku - loď bude více návětrná a minimalizuješ riziko spinoutu - lehčí bude také ref hlavasky...
Dovolím si s tímto názorem polemizovat - spin-out je podle mne právě to nekontrolovatelné vyostření, které se nedá zvládnout kormidlem, na surfu ustřelení flosny. Dá se tomu do určitého okamžiku předejít povolením otěže hl. plachty, na surfu někdy uvolněním zadní ruky. Z toho důvodu je lepší mít otěž hlavní plachty na vinšně a s otevřeným stoperem. Času před začínajícím spin-outem je sakra málo. Kdysi se to tady už probíralo.
Dovolím si s tímto názorem polemizovat - spin-out je podle mne právě to nekontrolovatelné vyostření, které se nedá zvládnout kormidlem, na surfu ustřelení flosny. Dá se tomu do určitého okamžiku předejít povolením otěže hl. plachty, na surfu někdy uvolněním zadní ruky. Z toho důvodu je lepší mít otěž hlavní plachty na vinšně a s otevřeným stoperem. Času před začínajícím spin-outem je sakra málo. Kdysi se to tady už probíralo.
- bedrich
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 517
- Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Hradec Králové
to tosotoso
Pokud se jednalo o +-zadoboční kurz, tak si myslím, že je to vpořádku. Jinak např při bočních kurzech či na stoupačku plachty spolupracují a dohromady vykazují vyšší účinnost než jedna samostatně . vlivem trysky mezi nimi, usměrněním proudnic. (při hodně špatném trimu se ale mohou "porvat")
Pokud se jednalo o +-zadoboční kurz, tak si myslím, že je to vpořádku. Jinak např při bočních kurzech či na stoupačku plachty spolupracují a dohromady vykazují vyšší účinnost než jedna samostatně . vlivem trysky mezi nimi, usměrněním proudnic. (při hodně špatném trimu se ale mohou "porvat")
Já ještě žádnou extra praxi nemám, ale plochu plachet mám docela velkou, takže když se to přitvrdí, adrenalin vzrůstá. Žádný silný vítr jsem nezažil, ale v čerstvém větru jsem už plul. Já s druhým refem hlavasky a kosatku na 75%. Pluli jsme relativně stabilně 4,2 uzlu. Pardálové kolem měli pouze celou kosatku (ne genu, většina lodí v této oblasti má kosatku, max 120% genu). Pluli tedy ve větším náklonu 30 - 35°, ale stabilně a vysloveně si to užívali. Jejich rychlost naši podstatně převyšovala. Příště mám v plánu také nechat pouze kosatku a srovnám to. Alespoň jako pozorovateli se mi to zdálo výhodnější.
- tosotoso
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 303
- Registrován: ned říj 06, 2013 2:00 am
- Reputace: 25
- Bydliště: Bratislava
bedrich píše:to tosotoso
Pokud se jednalo o +-zadoboční kurz, tak si myslím, že je to vpořádku. Jinak např při bočních kurzech či na stoupačku plachty spolupracují a dohromady vykazují vyšší účinnost než jedna samostatně . vlivem trysky mezi nimi, usměrněním proudnic. (při hodně špatném trimu se ale mohou "porvat")
Išlo o vyslovený protivietor a zdôvodnenie bolo - bude to mať menší náklon a rýchlosť takmer rovnakú. Ide mi aj o otázku, či nemohlo pri takom vetre tú plachtu poškodiť.
bedrich píše:Jano napsal: ...To je také důvod, proč je podle mého názoru jistější nejdříve refovat kosatku - loď bude více návětrná a minimalizuješ riziko spinoutu - lehčí bude také ref hlavasky...
Dovolím si s tímto názorem polemizovat - spin-out je podle mne právě to nekontrolovatelné vyostření, které se nedá zvládnout kormidlem, na surfu ustřelení flosny. Dá se tomu do určitého okamžiku předejít povolením otěže hl. plachty, na surfu někdy uvolněním zadní ruky. Z toho důvodu je lepší mít otěž hlavní plachty na vinšně a s otevřeným stoperem. Času před začínajícím spin-outem je sakra málo. Kdysi se to tady už probíralo.
Možná si neruzumíme v terminologii - pod spinoutem chápu situaci, kdy síla větru nad hladinou značně překoná odpor vody na kýl/ploutev/flosnu a loď se prakticky položí na hladinu. Určitě souhlas s tím, že času před spinoutem je málo a nejrychlejší obranný manévr - vyostření nemusí být možný, protože kormidlo ani při plném vytočení nestíhá. Tady je výhodou mít těžiště za laterálem (stahnout nejdříve kosatku), protože vítr kormidlu pomáhá v ostření, kdežto při refování hlavasky tlačí vítr na odpadnutí...
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů