Solární zdroje a jejich použití na lodi

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: vilma, Pepa, smike

Uživatelský avatar
lebon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 351
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod lebon » úte zář 02, 2014 8:09 pm

Jó,měřím to furt,na radu tady od někoho jsem koupil za pár šupů digit.voltmetr a ampér.a mám ho na palubní desce,tak na to furt vidím.Regulátor mám ten levnější do 10A.Přímý osvit neřeším,na ledničku ( 35W) a pár ptákovin mi to stačí až nad hlavu.A jak už jsem psal,fičí to i za deště.No jinak díky zase ušetřím a budu dál chrápat pod plachtou,když to slunko neprorazí.Byl to takový nápad na zimu.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » stř zář 03, 2014 4:26 pm

Fici i za deste, ale kolik to dava? Mam take solarko pres 100Wp, za primeho slunce to da okolo 6A, za deste tak 0.3A. Jasne ze na lodi je problem smerovat solarko, proto se dava vodorovne.
Ten regulator MPPT s tim displejem je take 10A. Pokud beres ze to fici jen podle tech dvou/trech ledek na regulatoru, byvaji i vicebarevne tak nevis co to dava. Volty ukazou stav nabiti/vybiti. Pro nabijeni je dulezity proud. K pevne montazi se hodi ampermetr ruckovy. Digi se bez externiho napajeni neobejde, a v tech digi meracich od rakosniku ta baterka vydrzi malo.


Fotovoltaické panely umístěné vodorovně a svisle

A na závěr odstavce ještě jedna orientační informace: Fotovoltaické panely je samozřejmě možné osadit také vodorovně, nebo kolmo. Při vodorovné montáži panelu počítejte se ztrátou výkonu oproti poloze na jih a sklonu 35° asi v následujících hodnotách: V období březen až říjen budou ztráty v průměru asi 13% ale v zimě až 35%! Při montáži panelu kolmo jsou pak ztráty v zimním období zcela zanedbatelné oproti náklonu 35°, ale v období březen-říjen budou ztráty dosahovat až 30%!

Závislost výkonu fotovoltaických panelů na intenzitě slunečního svitu

K častým dotazům, které mi zákazníci pokládají, patří také dotaz jak se projevuje snížení intenzity slunečního svitu na výkonu panelů, již jsem to uváděl v kapitole (pod odkazem) Fotovoltaické elektrárny - složení, takže zhruba: Při oblačném počasí poklesne výkon fotovoltaických panelů na cca 30% a při úplně zatažené obloze se může výkon panelů snížit až na pouhých 10% deklarovaného maximálního výkonu fotovoltaických panelů.

Sledovací zařízení (trackery)

K dispozici jsou i tzv. sledovací zařízení (tracker), které panely natáčejí za sluncem a to buď pouze horizontálně, nebo i ve dvou osách. Velmi optimistické tvrzení výrobců o zvýšení výroby elektrické energie až o 35% bych asi bral s rezervou. Každopádně je nutné si uvědomit, že také tyto zařízení jsou spotřebiči, které si ukrojí ze systému svůj díl el. energie. Navíc se jedná o pohyblivé mechanické prvky, které mají určitou životnost, potřebují určitou údržbu, jsou zdrojem potencionálních poruch a stojí nemalé částky

.
Tady je videt jaky vliv na vykon ma intenzita slunecni svitu a umisteni, nataceni panelu
Uživatelský avatar
HonzaElektro
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 19
Registrován: pon dub 14, 2014 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: EU

Příspěvekod HonzaElektro » čtv zář 04, 2014 1:53 pm

... ten makrolon (polykarbonát) se nedá moc použít, protože časem se poškrábe, zmatní a pod...
= ztrácí průhlednost a to je konečná. Solár pak v průměru skoro nic nedává.

PS: To otáčení za sluncem během dne opravdu moc velkej význam nemá - vzhledem k pořizovací ceně
konstrukce. Zkrátka pokud je potřeba výkon, musí se to dohnat počtem solárů.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv zář 04, 2014 3:53 pm

HonzaElektro píše:... ten makrolon (polykarbonát) se nedá moc použít, protože časem se poškrábe, zmatní a pod...
= ztrácí průhlednost a to je konečná. Solár pak v průměru skoro nic nedává.

PS: To otáčení za sluncem během dne opravdu moc velkej význam nemá - vzhledem k pořizovací ceně
konstrukce. Zkrátka pokud je potřeba výkon, musí se to dohnat počtem solárů.


JJ cena panelu porad pada. Take se zvysuje ucinost a tak v Nemecku je nejspis vymenuji, kamaradovi z nejakeho smetiste dovezli jen samotne solarka, bez AL ramu, svorkovnic, zkratka podle nich bezceny material co nechteji ani v kovosrotu. Co to dovezl zemrel...dalsi nebudou.
Uživatelský avatar
salamandr
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 135
Registrován: pon čer 28, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bystřice u Benešova

solarni panel prestal fungovat

Příspěvekod salamandr » ned dub 26, 2015 9:37 am

Ahoj,
Prosim muzete mi někdo poradit co muze byt pricinou zavady na solarnim panelu ? Na podzim fungoval bez problému a vcera jsem ho kontroloval a je uplne ko. Tedy jinak řečeno dava 0,0 V. Muze byt nejaka chyba v te diode ktera je na vystupu ?. Jedna se o flexi panel vykon cca 50 w

Diky
Uživatelský avatar
dreamer
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 51
Registrován: pon srp 08, 2011 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod dreamer » ned dub 26, 2015 11:34 am

Může, jestli je přístupná, zkus změřit napětí před ní. Jinak to vypadá na přerušení vední od článků na svorkovnici jestli to něco takového má. Netuším jak je to u flexi panelů udělané.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » ned dub 26, 2015 11:48 am

Mohl jsi tu diodu odprasknou jestli jsi solarko pripojil primo na AKU obracene.
Tu diodu klidne vyskripni, to ma cenu hlavne kdyz se panely zapojuji do serie a nektery prestane jit. Ja mam jeden 24V a ma vyvedene tri sekce po 8V do serie, a jedna me nejde. Regolator MPPT se s tim vyporada, jde od 12V do 60V, u 12V solarka je problem. Nez ho zahodis zkus z druhe strany odskarabat laminat a dostat se ke spojum.
To preruseni se stava
Uživatelský avatar
salamandr
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 135
Registrován: pon čer 28, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bystřice u Benešova

Příspěvekod salamandr » ned dub 26, 2015 1:15 pm

Ahoj,

tak já zkusím vycvaknout tu diodu a pak uvidíme. Nechce se mi ho vyhazovat ale těžko by se hledal spoj který je špatný teda neumim si to představit. Budu řešit až to přijde. Díky za rady.

Salamandr
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte dub 28, 2015 9:25 pm

Hledat vadny spoj......u 12V panelu jen tam kde jsou napojene vyvody ze svorkovnice na pasek od tech pasku co propojuji vnitrni strukturu, to je pekne videt.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » stř srp 05, 2015 8:56 am

Prisel sousez ze ma z Lidlu solarni nabijecku SILVERCREST 2200 B1. Tak jsem narazil na forum
https://translate.googleusercontent.com ... scLElqCooQ
kde o tom dobre nepisou. Jako zasadni problem pisou ze kdyz je to totalne vybite, nenabehne nabijeni slunickem, chce to oziit pres nabijeni z USB. Pisou ze to ma velke samovybijeni. Pri nabijeni z USB zacnou blikat modre LED a indikujou nabijeni. Ze slunicka se rozsviti jen oranzova LED a neindikuje to nabijeni. Pisou tam ze na plny vykon to potrebuje 3dny na slunicku.
Kamarad rika ze vic jak 25% nevidel a mobil to naladovao.
Mate to nekdo a mate tim zkusenost.

V TV ukazali neco z USA a byl zaber na sestavu solarnich panelu, otacelo se to. Tak je videt ze tam jsou s tim dal.
Uživatelský avatar
ficzech
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 187
Registrován: stř lis 30, 2011 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Trakcni akumulatory

Příspěvekod ficzech » pon srp 31, 2015 3:00 pm

Ahoj,
resim jake dam do lodi akumulatory. (11,3m ocelova plachetnice, na ktere budeme dlouhodobe zit na mori - www.ficzech.cz )
Elektrikar mi rekl, ze dostacujici jsou Varty a cenove mi prijdou samozrejme nejdostupnejsi i kdyz maji "jen" cca 200 nabijecich cyklu.
dal bych tam 2x180Ah trakcni akumulatory, ktere se budou dobijet solarem i motorem nebo pripadne primo ze site v marine. (+ jedna extra startovaci)

Kdyz jsem ale psal prodejci akumulatoru, tak ten se me od koupi Varty snazi odradit a vnutit AGM nebo GEL baterie, ktere jsou ale minimalne dvojnasobne drazsi pri zachovani stejnych parametru.

Mate nejakou zkusenost s Vartou pripadne varovani nebo potvrzeni, ze jsou v pohode.

Co se tyka tech nabijecich cyklu a trakce, tak by me zajimalo, jak se to pocita, protoze v pripade solarniho dobijeni se prece baterie budou dobijet prubezne, takze tezko spocitam nejake kompletni cykly.

Zvazoval jsem koupi 2 techto akumulatoru:
http://www.battery-import.cz/varta-prof ... 0h-12v--b/

dik za nazory
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Příspěvekod err_ » pon srp 31, 2015 3:28 pm

Ahoj,
mam Vartu. Olovo. Prvni Blue edici, druhou - vetsi Promotive EFB. Ta je vhodna i pro pomale vybijeni. jednu uz mam v lodi treti rok a porad dava a vydrzi, druhou tam mam jen zatim jeden rok, ale opet OK.

U olova jsou nutne zvazit veci jako vaha a rozmer. Od 180 Ah uz to nejsou zadni drobecci a pri vkladani a vytahovani z uzavrenych prostor, pri ostatni manipulaci a pripadne pri vetsich naklonech lodi (naklon muze byt extremni) se musi s vahou rozhodne pocitat.

Take musim rict, ze na lodi bydlim po tydnu kazdy mesic, vcetne zimy. Mezitim je baterie odstavena pomoci odpojovace. Drzi, tak netreba zbytecne dobijet.
Uživatelský avatar
Andrejjeep
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 567
Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
Reputace: 37
Bydliště: Hlavná dedina SK

Příspěvekod Andrejjeep » pon srp 31, 2015 5:17 pm

Možno by šiel do AMG, gelovky je fajn ale na gelové treba dosť špecifické nabíjačky, ináč tu baterku človek odkrágluje, hlavne ak nie je pravidelne dobíjaná. mal som v aute červenú OPTIMU a pokiaľ sa cyklovala pri bežnej premávke tak bolo všetko OK, odstavenie na viac ako pol roka ju spoľahlivo zlikvidovala a stratila kapacitu. čo sa týka aut poväčšinou teda aspoň u US autách je dobíjanie riešené cez riadiacu jednotku ktorá si striehne všetky stavy a prúd akým to altertnátor dobíja. akurát ku gelovke treba špecifickú nabíjačku ak ide z 220V. Rozhodne ju nenabije klasická bežná nabíjačka na olovo.
Ako štartovacia trakčná je fajn nakoľko podá dosť slušné prúdy na potrebnú chvíľu, keď človek potrebuje. Ako z dlhodobého hľadiska asi klasika olovo, kvôli dostupnosti a ľahšiemu nabíjaniu, akurát sa nesmie podbiť pod určitú hranicu. Pár baterií na vyhodenie sme oživili nejakým svinstvom, čo zrejme rozpúšťa sulfatáciu, a zase vcelku šlapú.

No predajca chce predať a pri tých kapacitách čo potrebuješ v lodi je to docela slušný balík dukátov. na druhú stranu, pôvodne olovenú som mal v aute 74Ah a Optimu tam mám 50Ah a je to v pohode, ale to je využívaná ako štartovacia baterka.

A.D.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » pon srp 31, 2015 5:34 pm

Me Varty prodejce rozmluvil. Psal jsem o tom uz tady:

http://www.jachting.info/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=33198


Ty trakcni Varty profesional mi rozmluvil i sam prodejce Confused - prej to jsou stejny baterky co driv delali pod oznacenim Hobby a pak je zacali znacit Professional Sad Prej vydrzej tak 250-300 cyklu a konec:-(

Pak jsem chtel koupit ty Trojany - to jsou podle vseho super baterky - jenze jsou konstruovane vylozene na trakci - tedy pro pouziti ve stylu doplna nabit a vybit (jako u elektro clunu, glfovych voziku apod). Prej vydrzej az cca 1500 cyklu. Jenze co jsem se docetl tak protoze jsou zaplaveny meli by se cas od casu (pry minimalne jednou za mesic) nechat "probublat""- tedy nabijet vyssim nez plynovanim napetim. U techto baterek pry cca 15.5V. Je to pry pro to aby se elektrolyt poradne promichal, jinak pry taky casem ztraci kapacitu. No a protoze ja chci mit dobijeno prevazne solarama tak se toho blbe dosahuje - tech 15.5 V solarni regulator neumi.

Tak jsem nakonec sel do baterii Hoppecke ktere jsou udajne specialne konstrulovany pro pouziti v ostrovnich solarnich systemech. ...tedy casty odber i z ne plne nedobite baterky a dobijeni i ne zcela vybite baterky.

http://eshop.neosolar.cz/fotovoltaika/solarni-baterie/

Jsou teda drazsi ale pri vybijeni 30% kapacity udavaji ze vydrzi az 2500 cyklu, pri vybijeni 50% pry 1500 cyklu - takze by se to melo ve vysledku vyrazne vyplatit

Zatim je mame 3 roky, 2x 110 Ah a bez sebemensiho problemu. Pres noc klesnou na 80% kapacity, ale behem dopoledne uz jsou zas podle meraku zpatky na 100%

dodo
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Příspěvekod err_ » pon srp 31, 2015 5:44 pm

Ja pocital jednoduse. 3 - 4 roky olovo a pak vymena za nove, stare prodat jako olovo. Porad se mi to asi vyplati.
Jura
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 183
Registrován: sob úno 25, 2006 10:10 am
Reputace: 20
Bydliště: Brno, Motor sailer Tralaren 31

Příspěvekod Jura » pon srp 31, 2015 6:08 pm

Já jsem před dvěma lety řešil stejný problém. Pro mou 8-mi metrovou loď s 10 HP diesel motorem a solarem cca 60W a integrovanou ledničkou jsem měl předchozích 7 let jako trakční baterie dvě Varty po 100 Ah, které jsem postupně musel obměnit. Když mi jedna z nich po 3-4 letech opět odešla, tak jsem zvolil variantu, kterou uvádí Dodo.
Zvolil jsem dvě trakční Hopecke AGM po 80 Ah. Po dvou sezónách jsem velmi spokojen a výdrž baterek jednoznačně stoupla i přesto, že mám teoreticky k dispozici o 40 Ah míň. Ušetřil jsem místo i váhu a díky tomu lepší rozložení zátěže v lodi a investice více peněz se v tomto případě určitě vyplatila. Mohu s klidným srdcem bez složitých kalkulací doporučit.
Jura
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte zář 01, 2015 2:33 am

Andrejjeep píše:Možno by šiel do AMG, gelovky je fajn ale na gelové treba dosť špecifické nabíjačky, ináč tu baterku človek odkrágluje,

A.D.

e
Dneska jsou urcite nabijecky kde jde nastavit typ oloveneho AKU i jeho kapacita. Pokud je gelovka v poradku, tak vydrzi bez nabijeni dlouho, dobijim i za 1/2 roku, malou 7 Ah.
Mam gelovky 2 x 45 Ah, maji odjeto 3 roky na trikolce pro invalidu a mam je 4 roky a daji 90 Ah. AGM HAZE 2 x 100 Ah po 6 letech daji 150 Ah. Mel jsem VARTA 63 Ah gelovku, odslouzeno 5 let v UPS a u me 5 let.
Mam k solarnimu regulatoru MPPT jako doplnek displej, ukazuje napeti, proudy a pocita Ah, coz je vhodne na kapacitni zkousku.
Uživatelský avatar
ficzech
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 187
Registrován: stř lis 30, 2011 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficzech » úte zář 01, 2015 11:39 am

Tak mozna bych mohl zkusit ty 2x105 Hoppecke. Snad by mi to mohlo stacit.

Je tam lednicka 35W
interier a pozicni svetla (vsechno bude LED)
VHF
GPS plotter
obcas autoradio, obcas notebook nebo nejaky to dobiti fotaku atd...

dobijeni motor+solar.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » úte zář 01, 2015 1:25 pm

Nejdriv spocitej si, kolik Ah denne spotrebujes. My mame vicemene to co planujes mit ty a me spotreba vysla na nejakych cca 70-80 Ah/den pokud si dobre pamatuju.

A kdyz budes mit 2x105 Ah baterie tak tak to dela cca 30% kapacity. A pri to uvadeji Hoppecke tech jiz zminenych 2500 cyklu. To je cca 10x vic cyklu nez maji ty Varty. A pri kazdodenni pouziti by to bylo 6 let. A to vse pri mensi hmotnosti a narocnosti na prostor. Pokud si poridite MPPT regulator tak ty vetsinou maji mod pro gelovky.

Nam to nakonec podle dosavadnich zkusenosti a naseho batery monitoru vychazi jeste lepe, protoze zatim battery monitor neukazal nikdy mensi vybiti nez cca 20%. To je podle me dano tim, ze velkou cast z tech 70Ah spotrebujeme pres den, kdy to bohate pokreje solarko (mame 390 Wp).

Kolik Wp budete mit solary vy? Spocitej si jestli vam to pokreje denni spotrebu.

Na co si dej ale bacha je, ze nemuzes tyhle Hoppecke dobijet primo z alternatoru (motorem). Alternator ma regulaci pro klasicke olovene akumulatory. My mame startovaci a provozni baterie oddelene - propojit je sice muzu, ale propojuju je jen kdyz je lod nepouzivana - tedy aby solary dobijeli startovaci baterii (behem zimy), ale provozni baterie z alternatoru nedobijime (a ani to diky vykonnym solarum nepotrebujeme ;) )


Dodo
Uživatelský avatar
ficzech
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 187
Registrován: stř lis 30, 2011 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficzech » úte zář 01, 2015 1:32 pm

No a nejde ten alternator taky zapojit pres regulator?

A mas jeste nejaky tip na ty panely?
Me prijde, ze u tech vyssich vykonu jsou to pak strasne velky hovada (1200x670 x2). Ve vyrobe mam hrazdu na solary, ale moc si neumim predstavit, jak by to s tak velkyma panelama vypadalo.

Mas nejakou fotku ?
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte zář 01, 2015 6:01 pm

ficzech píše:Tak mozna bych mohl zkusit ty 2x105 Hoppecke. Snad by mi to mohlo stacit.

Je tam lednicka 35W
interier a pozicni svetla (vsechno bude LED)
VHF
GPS plotter
obcas autoradio, obcas notebook nebo nejaky to dobiti fotaku atd...

dobijeni motor+solar.


Solarka se podivej na GME a I4WIFI, mivaji i akce. Pomalu, ale jiste se zvetsuje ucinost solarek, tak jsou mensi.
Autoradio je zbytecnej zrout, bere i 1.5A, NB klidne 4.5A kdyz dobiji svoje AKU.
Musis pocitat ze muze i nekolik dni byt bez slunicka, tak pro sichr malej generator, ted jaky? Kdyz koupis vetsi muzes na nej i pripojit naradi, pekarnu na chleba, troubu, pustit ventilatory. aby se vysusila lod.
Alternatorem se dobiji bezne, treba lode z pujcoven v Chorvatsku. Jen bych si tam dal prepinac a pripojil vzdy jen jeden regulator, od alternetoru a nebo solarka.

Dal bych si k AKU ampermetr s rucickou uprostred aby byl prehled kolik je odber a nebo nabijeni. Mereni napeti. Vetsina regulatoru ma ochranu pred vybitim, me vypina pri 11.3V, ale je dobre vedet ze se to blizi, aby slo neco povypinat.

Solarka jsem kupoval v GME a I4WIFI, mivaji obcas akce. Maji tam podle typu dost rozdilne ceny, kupuju ty lacinejsi a uz asi 10 let a zadny problem. Jenom bych se podival jak maji udelane vyvodni pasky ze solarka do svorkovnice, tam to nemivaji zatmelene. Tech vyrobcu solarnich modulu je po svete jen nekolik, tak to nekupuji a skladaji, tak se stejne nedovis kdo te zaklad dela.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » úte zář 01, 2015 10:02 pm

Nejvíc asi záleží na způsobu zapojení a na proudech. Alternátor ti s klidem dá mnohem víc, než běžný solární regulátory zvládnou. Takže buď investovat do nesmyslně drahého regulátoru, nebo tam dát na alternátor proudový omezovač.

Já bych hledal něco jako toto: http://www.solareconomic.cz/solarec/esh ... r-nabijeni.
Nehledal jsem ani ceny, ani parametry. Jde jen o to zapojení solárů a generátoru do jednoho regulátoru. On si s tim už pak poradí sám.
U takových hraček se daji nastavit i priority nabíjení.... např. nejdřív nabíjet startovací a až když zbyde, tak provozní apod.
Uživatelský avatar
veselyroman
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 357
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Mělník

Příspěvekod veselyroman » pát říj 16, 2015 10:21 am

Prohlížím trakční baterie a u jejich kapacity je uvedeno například 100Ah /20 hodin. Jak mám tomu údaji za lomítkem (20 hodin) rozumět?
Uživatelský avatar
Janch
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 85
Registrován: pát kvě 03, 2013 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Posázaví

Příspěvekod Janch » pát říj 16, 2015 1:23 pm

Logické vysvětlení je, že baterie vykazuje jmenovitou kapacitu při vybíjecím proudu 5A (vybíjecí cyklus 20 hodin), teda jestli je ten nápis na štítku zřetelně čitelný.
Tak nějak to bývá, že když se z (trakčního) akumulátoru tahá větší proud než optimální, tak vykazovaná kapacita v ampérhodinádch bude slabší.
Uživatelský avatar
veselyroman
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 357
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Mělník

Příspěvekod veselyroman » pon říj 19, 2015 3:25 pm

Janch píše:Logické vysvětlení je, že baterie vykazuje jmenovitou kapacitu při vybíjecím proudu 5A (vybíjecí cyklus 20 hodin), teda jestli je ten nápis na štítku zřetelně čitelný.
Tak nějak to bývá, že když se z (trakčního) akumulátoru tahá větší proud než optimální, tak vykazovaná kapacita v ampérhodinádch bude slabší.

Omlouvám se, ale tomuhle vysvětlení nerozumím, nešlo by to nějak přeložit do jazyka obyčejného lidu (ideálně na příkladu). Díky.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů