Radiostanice na lodi
Moderátoři: MARIS, vilma, windward, Pepa
Radiostanice na lodi
Ahoj lidi. Uvazuji o koupi nove lodi, na ktere je radiostanice. Vlastnim prukaz VMP a jeho prvni variantu rozsireni na more. Doted jsem vsak na lodi vysilacku nemel a tak jsem tuto problematiku neresil. Rad bych se proto zeptal jak to s tim je, pokud budu plout tady u nas a treba v zahranici, konkretne chorvatsko. Uz jsem tak nejak hledal po netu a zjistil jsem, ze snad je na to potreba nejaky prukaz? Diky za odpovedi. Tomas
- MartinB
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
- Reputace: 106
- Bydliště: Praha
Ahoj
Na www.ctu.cz najdeš vše.
Pokud se nepletu, měl bys mít stanici přihlášenou a mít průkaz způsobilosti.
Na www.ctu.cz najdeš vše.
Pokud se nepletu, měl bys mít stanici přihlášenou a mít průkaz způsobilosti.
- Strycek_Bidlo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1171
- Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
- Reputace: 8
- Bydliště: Praha 8
- Kontaktovat uživatele:
Já bych s použitím standardního logického myšlení řekl, že radiostanici v lodi mít můžeš, a pokud nemáš ty správný papíry, nesmíš jí jenom používat.
Ovšem aplikace logického myšlení na české státní úředníky a předpisy přiblbé Evropské unie nefunguje, takže...se na to asi budeš muset hóódně podrobně mrknout
Ovšem aplikace logického myšlení na české státní úředníky a předpisy přiblbé Evropské unie nefunguje, takže...se na to asi budeš muset hóódně podrobně mrknout

- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Ahoj, nebudu zakládat nové téma, když se má otázka vejde do tohoto tématu:
Hodlám si koupit ruční námořní radiostanici. Pokoušel jsem se zjistit, jak je to v tomto případě s licencí. (Takže teď nemám na mysli průkazy radiotelefonisty, SRC atd.)
Jde mi o to, zda na ruční stanici potřebuji mít licenci, jako ji musím mít na stanici stálou.
Prodejce nevěděl a zdá se, že ČTÚ licenci pro tuto kategorii "neumí vystavit".
Napsali mi, že "ruční stanici nelze použít jako hlavní vysílač (mimo přívozu) a nepřiděluje se jim volací značka" a také "pokud neplavete pod českou vlajkou, musíte si zjistit podmínky země pod jejíž vlajkou se plavíte."
Chci stanici provozovat legálně, ale nevím jak.
Např. v UK je to prý tak, že pokud loď má licenci na stálou stanici, platí tato licence i pro ruční stanice používané na této lodi.
Jak je to jinde a jak je to u lodí, které stálou stanici nemají? Víte to někdo?
Mám teď na mysli výhradně plavbu po moři.
L.
Hodlám si koupit ruční námořní radiostanici. Pokoušel jsem se zjistit, jak je to v tomto případě s licencí. (Takže teď nemám na mysli průkazy radiotelefonisty, SRC atd.)
Jde mi o to, zda na ruční stanici potřebuji mít licenci, jako ji musím mít na stanici stálou.
Prodejce nevěděl a zdá se, že ČTÚ licenci pro tuto kategorii "neumí vystavit".
Napsali mi, že "ruční stanici nelze použít jako hlavní vysílač (mimo přívozu) a nepřiděluje se jim volací značka" a také "pokud neplavete pod českou vlajkou, musíte si zjistit podmínky země pod jejíž vlajkou se plavíte."
Chci stanici provozovat legálně, ale nevím jak.
Např. v UK je to prý tak, že pokud loď má licenci na stálou stanici, platí tato licence i pro ruční stanice používané na této lodi.
Jak je to jinde a jak je to u lodí, které stálou stanici nemají? Víte to někdo?
Mám teď na mysli výhradně plavbu po moři.
L.
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Licence ke stanici ( u nas nas jen na pevnou ) se vydava k lodi a na ni potom muzes mit stanic kolik budes potrebovat. budes mit dalsi lod, tak dalsi licenci. je to proto ze udaje o lodi jsou v dbf volacich znaku. Co lod to jiny volaci znak a licence.
Zacina se pouzivat marine ATIS ( vygogluj si to ) na vnitrnich vodach a tam kazda stanice dostane identifikacni kod, bud MMSI ( plati i na GMDSS ) a nebo vnitrostatni ( plati po cele EU ). Tak kdo si bude porizovat pevnou stanici, tak takovou co to umi. Je otazka casu kdy to bude muset mit kazda registrovana lod. Jakmile se to cislo da do stanice, tak jde zmenit jen v servisu. z toho vychazi ze co lod, to jina stanice. Kazda lod ma svuj volaci znak, u nas OKxxx , 4 cisla a svoje identifikacni cislo.
Na tom CTU to rekli spravne, licenci na stanici ma mit v te zemi co je registrovana lod. Asi by nebylo dobe se s lodi s anglickou vlajkou ozvat s volacim znakem jine zeme.
Nekde jsem narazil na to ze to cislo MMSI se pri prodeji lodi nemeni, jen tu zmenu nahlasit na urad, u nas CTU. Takze to je asi stejne s volacim znakem, pokud se lod neproda do jineho statu. To by znamenalo ze jak poridis stanici a regustrujes ji na lod, zije dal s lodi a ne s Tebou.
Pokud budes rucku pouzivat na lodi s pevnou stanici, pouziva se volaci znak te lodi. Vetsinou vystaci jmeno lode, ale nekdy muzou chtit volaci znak co je na licenci, podle jmena lodi ji asi na druhem konci sveta neindifikujou, podle prideleneho volaciho znaku ano.
Jeste k vykonu. Na 6W si moc nepopovidas, to muze byt i 20 minut, u stareho AKU i mene. proto se snazit pouzivat snizeny vykon. Pokud jste nekdo s plnym vykonem povidal delsi dobu, tak stanice pekne hreje do ruky.
Zacina se pouzivat marine ATIS ( vygogluj si to ) na vnitrnich vodach a tam kazda stanice dostane identifikacni kod, bud MMSI ( plati i na GMDSS ) a nebo vnitrostatni ( plati po cele EU ). Tak kdo si bude porizovat pevnou stanici, tak takovou co to umi. Je otazka casu kdy to bude muset mit kazda registrovana lod. Jakmile se to cislo da do stanice, tak jde zmenit jen v servisu. z toho vychazi ze co lod, to jina stanice. Kazda lod ma svuj volaci znak, u nas OKxxx , 4 cisla a svoje identifikacni cislo.
Na tom CTU to rekli spravne, licenci na stanici ma mit v te zemi co je registrovana lod. Asi by nebylo dobe se s lodi s anglickou vlajkou ozvat s volacim znakem jine zeme.
Nekde jsem narazil na to ze to cislo MMSI se pri prodeji lodi nemeni, jen tu zmenu nahlasit na urad, u nas CTU. Takze to je asi stejne s volacim znakem, pokud se lod neproda do jineho statu. To by znamenalo ze jak poridis stanici a regustrujes ji na lod, zije dal s lodi a ne s Tebou.
Pokud budes rucku pouzivat na lodi s pevnou stanici, pouziva se volaci znak te lodi. Vetsinou vystaci jmeno lode, ale nekdy muzou chtit volaci znak co je na licenci, podle jmena lodi ji asi na druhem konci sveta neindifikujou, podle prideleneho volaciho znaku ano.
Jeste k vykonu. Na 6W si moc nepopovidas, to muze byt i 20 minut, u stareho AKU i mene. proto se snazit pouzivat snizeny vykon. Pokud jste nekdo s plnym vykonem povidal delsi dobu, tak stanice pekne hreje do ruky.
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Strycek_Bidlo píše:Já bych s použitím standardního logického myšlení řekl, že radiostanici v lodi mít můžeš, a pokud nemáš ty správný papíry, nesmíš jí jenom používat.
Ovšem aplikace logického myšlení na české státní úředníky a předpisy přiblbé Evropské unie nefunguje, takže...se na to asi budeš muset hóódně podrobně mrknout
V jinem vlaknu nekdo popisoval kontrolu u nas. Koukl do lode, stanice zapnuta...ukaz papiry. Stanice vypnuta, papiry nechtel.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Díky za odpovědi, Béďo.
O tom, že se přednostně používá výkon 1 W samozřejmě vím. 6 W většinou jen pro tísňová volání.
Mně šlo o konkrétní situaci – dá-li Neptun, budu mít v létě charterovou loď, na které vysílačka není. Divné, ale je to tak. Nabízejí půjčení ruční stanice za úplatu.
Rozhodl jsem se to řešit koupí vlastní, protože ta se hodí, i když na lodi pevná stanice je.
Většinou je u navigačního stolku a tam ji při sólové plavbě většinou nemá smysl pouštět – do kokpitu není slyšet.
Na lodích, kde ruční stanice byla, bylo velkou výhodou moci v kokpitu poslouchat předpověď počasí od Coast Guard, komunikovat s obsluhou komor, marin atd.
Takže já řeším situaci, kdy chci mít vlastní ruční vysílačku a na charterové lodi pevná stanice není.
Podotázka: Stanici lze přidělit MMSI, i když není vybavena modulem DSC?
Ještě jednou dík.
Lynx
O tom, že se přednostně používá výkon 1 W samozřejmě vím. 6 W většinou jen pro tísňová volání.
Mně šlo o konkrétní situaci – dá-li Neptun, budu mít v létě charterovou loď, na které vysílačka není. Divné, ale je to tak. Nabízejí půjčení ruční stanice za úplatu.
Rozhodl jsem se to řešit koupí vlastní, protože ta se hodí, i když na lodi pevná stanice je.
Většinou je u navigačního stolku a tam ji při sólové plavbě většinou nemá smysl pouštět – do kokpitu není slyšet.
Na lodích, kde ruční stanice byla, bylo velkou výhodou moci v kokpitu poslouchat předpověď počasí od Coast Guard, komunikovat s obsluhou komor, marin atd.
Takže já řeším situaci, kdy chci mít vlastní ruční vysílačku a na charterové lodi pevná stanice není.
Podotázka: Stanici lze přidělit MMSI, i když není vybavena modulem DSC?
Ještě jednou dík.
Lynx
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
K tomu MMSI....nevim, ale nejspis ano, casem se stanice vymeni a muselo by se zase zadat. To MMSI zije s lodi, ne s radiooperatorem.
Nekolik z Vas ma z CTU volaci znak, je prideleny asi take nejspis lodi, ne operatorovi. Popiste to. Takze nejspis prideleny volaci znak nejde pouzit na jine lodi.
Rucka jak pises na lodi bez pevne radiostanice, lod nebude mit prideleny volaci znak, tak se pouzije jmeno lode, pokud je to v te zemi povoleno. Ale urednik EU to urcite casem sjednoti.
Psal tady nekdo ze ma na lodi stanici a pri technicke na SPS se ho ptali jestli ji chce zapsat do papiru. Jiny ze CTU po nem chteli typ radiostanice. SPS asi nezajima stanice a prukaz. CTU typ stanice a umisteni zajima.
Plati ze bez prukazu muzes mit radiostanice CB, PMR a ruzne chuvicky. Na co je potreba prukaz, bys bez nej nemel mit. Ze se to malokde kontroluje je skutecnost. U nas zatim CTU kontroluje jen povoleni pro radiokluby a po propadnuti, neprodlouzeni prijedou na kontrolu jak se nalozilo s vysilackama a kontrolujou jestli nekdo nevysilal. Jeden radioklub dostal za to pokutu pres 200000 kc....... za vysilani na propadlou licenci....
Takze se musi prodluzovat prukaz radiooperatora a i licence na stanici. Za nedododrzovani dava CTU jednotlivcum pokutu 5000 kc a nekdy to jde do spravniho rizeni za vetsi penize.
Pred casem se CTU zamerilo na letadla, zajeli si poslouchat provoz na letisti, kontrolovali s dbf a davali pokuty.
Takze kdyz zavolas komornika a nebudes mit radioprukaz a licenci na radiostanici, muze Te CTU pokutovat. Soukroma lod do 5000 kc. Stanice na lodi z pujcovny bez licence jde do statisicu.
Podle CTU musi byt u nas na lodi stanice pevna, na rucku licenci nedostanes. Rucka je povolena jen jako dalsi stanice. Pocet nebude omezen. U radioamateru chtel CTU v deniku seznam vysilacu. To co chce CTU by mel vedet skolitel a upozornit na to.
Kamarad toci pro TV a tak mel v nekolika autech registrovane stanice. CTU prijel na kontrolu a zajimala je i vyrobni cisla stanic, zda souhlasi s licenci, jestli je nevymenil.
Dalsi kamarad mel bezsnurovej telefon s falesnou homologaci, tak byl v klidu. dela v nemocnici a libilo se mu ze to fungovalo po celem arealu....CTU neco ve meste resil a slyseli ho i na druhem konci mesta...Lehce identifikovali ze je to z nemocnice, hlasil se jmenem...a tak za nim zajeli. Vytahli NB, zadali jmeno a je pan ma i radioamaterskou licenci, to vam ji muzeme sebrat.... Takze na miste podle jmena zjisti na co mas prukaz a co mas zaregistrovane. To si vozi sebou.
Pri kurzu na operatorsky prukaz budou skouset komisari z CTU, tak se potejte. Jak je videt z ruznych poznatku z kurzu, tak ani ten skolitel vse neuci a nezna.
Nekolik z Vas ma z CTU volaci znak, je prideleny asi take nejspis lodi, ne operatorovi. Popiste to. Takze nejspis prideleny volaci znak nejde pouzit na jine lodi.
Rucka jak pises na lodi bez pevne radiostanice, lod nebude mit prideleny volaci znak, tak se pouzije jmeno lode, pokud je to v te zemi povoleno. Ale urednik EU to urcite casem sjednoti.
Psal tady nekdo ze ma na lodi stanici a pri technicke na SPS se ho ptali jestli ji chce zapsat do papiru. Jiny ze CTU po nem chteli typ radiostanice. SPS asi nezajima stanice a prukaz. CTU typ stanice a umisteni zajima.
Plati ze bez prukazu muzes mit radiostanice CB, PMR a ruzne chuvicky. Na co je potreba prukaz, bys bez nej nemel mit. Ze se to malokde kontroluje je skutecnost. U nas zatim CTU kontroluje jen povoleni pro radiokluby a po propadnuti, neprodlouzeni prijedou na kontrolu jak se nalozilo s vysilackama a kontrolujou jestli nekdo nevysilal. Jeden radioklub dostal za to pokutu pres 200000 kc....... za vysilani na propadlou licenci....
Takze se musi prodluzovat prukaz radiooperatora a i licence na stanici. Za nedododrzovani dava CTU jednotlivcum pokutu 5000 kc a nekdy to jde do spravniho rizeni za vetsi penize.
Pred casem se CTU zamerilo na letadla, zajeli si poslouchat provoz na letisti, kontrolovali s dbf a davali pokuty.
Takze kdyz zavolas komornika a nebudes mit radioprukaz a licenci na radiostanici, muze Te CTU pokutovat. Soukroma lod do 5000 kc. Stanice na lodi z pujcovny bez licence jde do statisicu.
Podle CTU musi byt u nas na lodi stanice pevna, na rucku licenci nedostanes. Rucka je povolena jen jako dalsi stanice. Pocet nebude omezen. U radioamateru chtel CTU v deniku seznam vysilacu. To co chce CTU by mel vedet skolitel a upozornit na to.
Kamarad toci pro TV a tak mel v nekolika autech registrovane stanice. CTU prijel na kontrolu a zajimala je i vyrobni cisla stanic, zda souhlasi s licenci, jestli je nevymenil.
Dalsi kamarad mel bezsnurovej telefon s falesnou homologaci, tak byl v klidu. dela v nemocnici a libilo se mu ze to fungovalo po celem arealu....CTU neco ve meste resil a slyseli ho i na druhem konci mesta...Lehce identifikovali ze je to z nemocnice, hlasil se jmenem...a tak za nim zajeli. Vytahli NB, zadali jmeno a je pan ma i radioamaterskou licenci, to vam ji muzeme sebrat.... Takze na miste podle jmena zjisti na co mas prukaz a co mas zaregistrovane. To si vozi sebou.
Pri kurzu na operatorsky prukaz budou skouset komisari z CTU, tak se potejte. Jak je videt z ruznych poznatku z kurzu, tak ani ten skolitel vse neuci a nezna.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Průkaz neřeším, ten mám a letos si ještě chci udělat kurz/průkaz RYA – SRC.
Jen mě zaskočila kombinace lodi bez pevné stanice a možnost používat ruční.
Ale jde o Finsko, kde například na lodi do 12 metrů nemusí být průkaz vůbec. Takže s ostatními průkazy a licencemi to asi bude podobně volnější.
Zeptám se lidí z charterovky.
Jen prostě nechci vědomě porušovat zákon.
Protože tak je to spravne, tak to ma byt!
Dík.
Jen mě zaskočila kombinace lodi bez pevné stanice a možnost používat ruční.
Ale jde o Finsko, kde například na lodi do 12 metrů nemusí být průkaz vůbec. Takže s ostatními průkazy a licencemi to asi bude podobně volnější.
Zeptám se lidí z charterovky.
Jen prostě nechci vědomě porušovat zákon.
Protože tak je to spravne, tak to ma byt!
Dík.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: Radiostanice na lodi
Ahoj, zase jsem tu s dotazem.
V knize, kterou zmiňuji v jiném tématu, jsem narazil na nevysvětlené zkratky:
MH/HF radiostanice a LW radiostanice.
O zkratce HF jsem přesvědčen, že znamená high frequency, tedy krátké vlny.
Chápal bych zkratku MF – tedy middle frequency –, ale MH?
Zkratku LW v souvislosti s vysílačkami vůbec neznám. Našel jsem výraz „long wire anténa“. Má to nějakou souvislost s lodní radiostanicí?
Ani příručka RYA tyhle zkratky neuvádí.
Dík za případné odpovědi.
Lynx
V knize, kterou zmiňuji v jiném tématu, jsem narazil na nevysvětlené zkratky:
MH/HF radiostanice a LW radiostanice.
O zkratce HF jsem přesvědčen, že znamená high frequency, tedy krátké vlny.
Chápal bych zkratku MF – tedy middle frequency –, ale MH?
Zkratku LW v souvislosti s vysílačkami vůbec neznám. Našel jsem výraz „long wire anténa“. Má to nějakou souvislost s lodní radiostanicí?
Ani příručka RYA tyhle zkratky neuvádí.

Dík za případné odpovědi.
Lynx
- ferdas
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: Znojmo
Re: Radiostanice na lodi
LW = Long Wave .. neboli dlouhé vlny v rozsahu 30 - 300kHz.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: Radiostanice na lodi
Bezva, dík.
To mě docela zmátlo – čekal jsem něco jako LF – low frequency.
To mě docela zmátlo – čekal jsem něco jako LF – low frequency.
- ferdas
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: Znojmo
Re: Radiostanice na lodi
i to je správně
pamatuješ na tranzistoráky..? Na stupnici byly rozsahy LW - MW - SW1 - SW2.. a tak
pamatuješ na tranzistoráky..? Na stupnici byly rozsahy LW - MW - SW1 - SW2.. a tak
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Radiostanice na lodi
Bude Hodonin, tak se tam muze dat rec, hlavne se podelit o zkusenosti od tech co to maji.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Radiostanice na lodi
VHF ve Švédsku
VHF je mezinárodní systém a i ve Švédsku musí mít operátor stanice oprávnění – VHF certifikat - SRC - Short Range Certificate), Ten je na osobu, která má oprávnění obsluhovat VHF vysílač.
Pokud nemáš registraci u Stockholmradio nemáš volací signál a můžeš volat pouze loď - loď.
Pokud máš registraci u Stockholmradio dostaneš mezinárodní volací signál registrovaný na určitou loď, Je-li vysílač vybaven DSC dostaneš přidělen DSC kod. Můžeš volat přes pobřežní stanice, třeba Stockholm radio, telefonní hovor, vyžádat si extra vysílání předpovědi počasí a jiné informace
Na naší lodi máme VHF Radio ocean 4800 s AIS a Remote control P 4800. S Remote control ovládáš VHF vysílač v lodi a vysíláš na 25W výkon přes anténu na stěžni. Dosah Remote control je loď a poblíž lodi.
http://www.seashop.eu/vhf-radio-accesso ... p4800.html
DSC - Digital Selective Calling
GMDSS - Global Maritime Distress and Safety System
SOLAS - (International Convention for) Safety Of Life At Sea
SRC - Short Range Certificate
PTS - Post och Telestyrelsen
VHF je mezinárodní systém a i ve Švédsku musí mít operátor stanice oprávnění – VHF certifikat - SRC - Short Range Certificate), Ten je na osobu, která má oprávnění obsluhovat VHF vysílač.
Pokud nemáš registraci u Stockholmradio nemáš volací signál a můžeš volat pouze loď - loď.
Pokud máš registraci u Stockholmradio dostaneš mezinárodní volací signál registrovaný na určitou loď, Je-li vysílač vybaven DSC dostaneš přidělen DSC kod. Můžeš volat přes pobřežní stanice, třeba Stockholm radio, telefonní hovor, vyžádat si extra vysílání předpovědi počasí a jiné informace
Na naší lodi máme VHF Radio ocean 4800 s AIS a Remote control P 4800. S Remote control ovládáš VHF vysílač v lodi a vysíláš na 25W výkon přes anténu na stěžni. Dosah Remote control je loď a poblíž lodi.
http://www.seashop.eu/vhf-radio-accesso ... p4800.html
DSC - Digital Selective Calling
GMDSS - Global Maritime Distress and Safety System
SOLAS - (International Convention for) Safety Of Life At Sea
SRC - Short Range Certificate
PTS - Post och Telestyrelsen
- Přílohy
-
- p4800 funktion.jpg (51.94 KiB) Zobrazeno 13349 x
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Radiostanice na lodi
Pavle pekne jsi to popsal. Pekna stanice, jde to dalkove ovladat, teda odpadne problem obsluhy stanice, jde to po cele lodi. Ma i ATIS, to je automaticke, digitalni vyslani identifikace lodi po kazdem vysilani, teda pustim mikrofon a odesle to ten kod co mas pridelany na DSC?
https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic ... 8marine%29
Zmacnes a pustis mikrofon a vedi kdo jsi.
viewtopic.php?t=9072
Pises
Můžeš volat přes pobřežní stanice, třeba Stockholm radio, telefonní hovor,
To myslis fone spojeni s pobrezni stanici a nebo ta pobrezni stanice Te i propoji i na telefoni cislo? Tak se to delavalo driv nez se objevil satelitni a GSM telefon. Ale to znamenalo mit nekde kredit.
Takze zavolat Stockholmradio nemuzes zavolat jen jmenem lodi? Ta volaci znacka je 100% identefikaci lode. Ono to muze byt zeme od zeme jinak.
https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic ... 8marine%29
Zmacnes a pustis mikrofon a vedi kdo jsi.
viewtopic.php?t=9072
Pises
Můžeš volat přes pobřežní stanice, třeba Stockholm radio, telefonní hovor,
To myslis fone spojeni s pobrezni stanici a nebo ta pobrezni stanice Te i propoji i na telefoni cislo? Tak se to delavalo driv nez se objevil satelitni a GSM telefon. Ale to znamenalo mit nekde kredit.
Pavel-Sulc píše:Pokud nemáš registraci u Stockholmradio nemáš volací signál
Takze zavolat Stockholmradio nemuzes zavolat jen jmenem lodi? Ta volaci znacka je 100% identefikaci lode. Ono to muze byt zeme od zeme jinak.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: Radiostanice na lodi
No, já jsem se ptal na to, co znamenají zkratky MH a LW. LW mi vysvětlil Ferdas.
Další informace jsou jistě zajímavé, ale mně vůbec nepomohly.
Další informace jsou jistě zajímavé, ale mně vůbec nepomohly.

- ferdas
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: Znojmo
Re: Radiostanice na lodi
doplním - ty LW proto, že je zde několik námořních pásem. Nechce se mi to opisovat. Vyhláška 105/2010 Sb. (Národní kmitočtová tabulka).
Je tam i význam použitých zkratek. MH jsem nikdy neslyšel, možná jde o tiskovou chybu..
Je tam i význam použitých zkratek. MH jsem nikdy neslyšel, možná jde o tiskovou chybu..
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: Radiostanice na lodi
Chyba to nejspíš je, ale nebude tisková – výraz „MH/HF radiostanice“ se vyskytuje na dvou místech.
Myslím, že to má být „MF/HF radiostanice“. Alespoň mi to dává smysl – stanice s větším dosahem, než má na lodích běžná VHF.
Jde o dobrovolné bezpečnostní vybavení pro rekeační plavidla do 13,7 m a o povinné vybavení pro plavidla nad 13,7m. Jedná se o doporučení britské RYA.
Myslím, že to má být „MF/HF radiostanice“. Alespoň mi to dává smysl – stanice s větším dosahem, než má na lodích běžná VHF.
Jde o dobrovolné bezpečnostní vybavení pro rekeační plavidla do 13,7 m a o povinné vybavení pro plavidla nad 13,7m. Jedná se o doporučení britské RYA.
- ferdas
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: Znojmo
Re: Radiostanice na lodi
v tom kontextu by MF/HF radiostanice znamenaly spíš středo a krátkovlnné. Tedy ne dosah, ale pouzitá kmitočtová pásma.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Radiostanice na lodi
Ahoj Beda, díky za príma povídání via Skype.
VHF – s licencí a bez licence
S VHF bez licence můžete:
• Poslouchat aktuální radiovou komunikaci a vysílání.
• Zajistit spojení s blízkými loděmi.
• Volat o pomoc (tísňové volání)
S licencí VHF, můžete také, kdykoli, po celý den:
• Poslouchat vysílání (např. předpovědi počasí, varování), čtené pro Vás když budete chtít.
• Dostat kontakt s jinou lodí, bez ohledu na to, kde podél pobřeží Švédska se nachází.
• Dostat radu např. jak zvládnout situaci, která neznamená přímé ohrožení života.
• Získat pomoc se všemi informacemi, které umožňuje život na lodi snadnější a zábavnější.
• Můžeš být připojen přes telefonní síť kamkoli nebo od kohokoliv i když mobilní pokrytí selže.
• Volání na úvěr prostřednictvím jiných pobřežních stanic, když jste v cizích vodách.
• Získat pomoc při hledání informací z internetu když není mobilní připojení
Přenosný VHF má max. 5 Watts a zabudovaný VHF má max. vysílací výkon 25 Watt. Frekvence je mezi 155 – 162 MHz. Radiový signál v pásmu VHF se šíří přímočaře, proto je dosah omezený. Někdy dochází k odrazu vln a ke spojení na větší vzdálenost.
Pro komunikaci na větší vzdálenosti se v omezeném rozsahu používá MF, Medium Frequency, Grenzwelle,
MF - Gränsvåg vysílá ve frekvenčním pásmu 1600-3000 kHz a AM/SSB-modulaci. Výkon vysílače je i několik set Watt.
Stockholmradio nemá nepřetržitý příjem na kanálech v MF-pásmu
VHF – s licencí a bez licence
S VHF bez licence můžete:
• Poslouchat aktuální radiovou komunikaci a vysílání.
• Zajistit spojení s blízkými loděmi.
• Volat o pomoc (tísňové volání)
S licencí VHF, můžete také, kdykoli, po celý den:
• Poslouchat vysílání (např. předpovědi počasí, varování), čtené pro Vás když budete chtít.
• Dostat kontakt s jinou lodí, bez ohledu na to, kde podél pobřeží Švédska se nachází.
• Dostat radu např. jak zvládnout situaci, která neznamená přímé ohrožení života.
• Získat pomoc se všemi informacemi, které umožňuje život na lodi snadnější a zábavnější.
• Můžeš být připojen přes telefonní síť kamkoli nebo od kohokoliv i když mobilní pokrytí selže.
• Volání na úvěr prostřednictvím jiných pobřežních stanic, když jste v cizích vodách.
• Získat pomoc při hledání informací z internetu když není mobilní připojení
Přenosný VHF má max. 5 Watts a zabudovaný VHF má max. vysílací výkon 25 Watt. Frekvence je mezi 155 – 162 MHz. Radiový signál v pásmu VHF se šíří přímočaře, proto je dosah omezený. Někdy dochází k odrazu vln a ke spojení na větší vzdálenost.
Pro komunikaci na větší vzdálenosti se v omezeném rozsahu používá MF, Medium Frequency, Grenzwelle,
MF - Gränsvåg vysílá ve frekvenčním pásmu 1600-3000 kHz a AM/SSB-modulaci. Výkon vysílače je i několik set Watt.
Stockholmradio nemá nepřetržitý příjem na kanálech v MF-pásmu
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti