Nová loď a problémy s ní
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 754
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Nová loď a problémy s ní
Na přelomu dubna/května jsem byl něco jako zkušenější dozor na majitelské plachetnici, kterou dotyčný koupil loni ve Slovinsku tuším přes Chorvatského obchodního zástupce. Jednalo se o Elan Impression 40.
Loď v celkem solidní výbavě, dokonce i GPS propojená s autopilotem schopná vést loď do zadaného cíle po moři (tedy myslím tím to, že to samo stanovuje kurzy a ovládá autopilota tak, že míjí ostrovy ...).
Ale překvapil mne zásadní problém s elektrikou - na lodi samozřejmě startovací baterie a servisní baterie, možnost napojit loď na externí zdroj 240V v maríně nebo na nábřeží. Nicméně po zapnutí chladničky padalo napětí servisní baterie i na 11,5V a níž, a to i při napojení kabelem na venkovní zásuvku na břehu. Nejdřív jsem myslel, že byla baterie vybitá a musíme počkat, až se nabije. Jenže pak jsem se dozvěděl, že problém se servisní baterií (nedrží napětí) byl už při přeplavbě na motor ze Slovinska do Krvavice loni koncem léta nebo na podzim, kdy s posádkou loď převážel Chorvatský skiper, telefonicky to řešil s prodejcem, závada tedy byla nahlášená už minulý rok a teď při plavbě se projevil problém naplno v momentě, kdy jsem se snažil při plavbě posádce (všichni relativně nováčci, papíry max. 2 roky) vysvětlit, že se nemají koukat při plavbě na plachty jen na budíky (windmetr, GPS, ...), ale mají se naučit především plout podle základních prvků - směr větru, postavení plachet vůči větru, stanovit si orientační kurz podle mapy a pak plout podle kompasu či kurzu na GPS, ale nejlépe si vybrat bod na horizontu v daném směru a na ten směrovat loď. A naučit se kormidlem točit tak, aby se ten kurz dařilo držet a loď plula rovně, pokud to samozřejmě dovolí vítr při křižování, a podobně. A slavná elektrika mi dala za pravdu - uprostřed plavby (plachty) kleslo napětí pod kritickou hranici a padlo podsvícení budíků jako rychloměr, hloubkoměr, windmetr atd. - zkrátka zůstal funkční jen klasický kompas, na stěžni korouhvička a částečně rozepnutým zipem na bimini bylo vidět na plachty. Nicméně to uvádím jen na dokreslení. Ale problém s elektrikou trval celou plavbu, baterie se nabila při plavbě na motor nebo i při napojení na vnější zdroj (kabel) na 13,6V, ale po zapnutí chladničky padalo napětí během pár minut pod 12V. Chladničku jsem musel vypnout v noci i při napíchnutí lodě na vnější zdroj, protože třeba kolem půlnoci začal pípat alarm napětí servisní baterie (padla pod 11,5V), což při spaní v salonu nebylo zrovna to nejlepší.
Zkrátka podle mne byla servisní baterie v pr... a naprosto jsem nechápal, proč ji dodavatel nevyměnil, když to řešil už po převzetí lodě a plavbě do Krvavice Chorvatský kapitán. Vzhledem k tomu, co jsem zažil s budíky za plavby (padla prakticky elektronika, kotvit například naslepo bez znalosti hloubky v zátoce bych rozhodně nechtěl ...), jsem chtěl problém vyřešit zakoupením baterie, ale nedopátral jsem se, co tam vlastně je. Servisní baterie pod postelí v LZ kajutě byla klasická jako v autě. Ale vedle byla škatule, na které byly nějaké diody, nebyl jsem si jistý, zda to není současně i měnič, rozhodně to nebyla jen obyčejná klasická baterie s + a - pólem.
Udivilo mne několik věcí:
- problém s elektrikou dodavatel nebyl schopen ani za půl roku vyřešit (servisák se tam prý objevil asi týden před naší plavbou, konstatoval, že je baterie vybitá a demontoval spínač v mrazáku).
- bimini nemá průhled nahoru, takže bez rozepnutí části zipu není od kormidel vidět na plachty, což považuji za klíčové při plavbě ostře proti větru.Windmetr s ukazatelem směru větru a síly větru toto nenahradí.
- v lodi je namontovaný panel s vypínači elektrických přístrojů. Je sice hezké, že je zde celkem rozumně symbolem označena sekce vypínačů osvětlení (kotevní, poziční, kajuty, ...), sekce navigačních přístrojů (přístroje v kokpitu, GPS, příďový manévrovací motor atd.) a sekce ještě čehosi, co si teď nevybavím. Pro vnější osvětlení lodě je zde pomocí obrázku lodě a diod na něm pěkný přehled, co je zapnuté. Ale naprosto mi uniká, proč je např. WHF zapojena na "rezerva 1", když přece každá plachetnice dané velikosti zcela určitě bude mít VHF. Pamatovat si pak, že VHF je na "rezerva 1" a rádio (s CD a vstupem z USB) je např. napájeno přes "rezerva 2", to nepovažuji za nejšťastnější. Chápu, že se dělá nějaký univerzálnější panel, ale VHF je asi na každé lodi, kam se podobný panel montuje, tak popis VHF už mohl mít z výroby a ne abych si ho pak nějak amatérsky dopisoval jako uživatel.
- hlavní plachta je klasická vytahovací na stěžeň a na ráhnu je lazy-jack s obalem na plachtu uzavírtatelným na zip. Ráhno je umístěno ale tak vysoko, že při mé postavě (asi 170 cm) jsem prostě neměl sebemenší šanci dosáhnout na volný konec ráhna, abych zip rozepnul či po spuštění plachty zapnul. Musel bych snad vylézt na bimini (asi by mne neuneslo), nebo ráhno vyklopit k boku lodě a vzít si nějaké štafle. Rovněž byl problém dosáhnout na konec výtahu hlavní plachty, abych jej po spuštění plachty stáhnul dolů a přehodil přes - hm, jak se to jmenuje, na co se zajišťuje lano - rohatinka?, abych mohl výtah hlavní plachty dotáhnout a neplácal se mi volně ve větru a přitom i netahal za horní cíp hlavasky nahoru, ale dolů. To jsem musel stoupnot na kiking a nedovedu si tuto akrobacii dost dobře představit v silném větru na větších vlnách (zažili jsme jeden večer i nárazy přes 50 Kn, naštěstí už vyvázaní v Podgoře u mola).
- řešili jsme problém s plným odpadním tankem (WC lze vypumpovat buď do moře nebo do odpadního tanku - celkem dobrý nápad). Budík ukazoval tuším 92%, tak jsme tank chtěli vyprázdnit. Nicméně čerpadlo divně měnilo zvuk, tak jsme pak zkusili tank shora dolít vodou, poté čerpadlo chvíli jelo normálně a pak zase divně měnilo zvuk, nicméně na budíku stále 92% ... To už mi bylo jasné, že budík neukazuje to, co by měl. Až majitel "vyprázdnil" tank tak, že na něj rukou klepnul a budík najednou spadnul na 2%. Ty předcházející změny zvuku čerpadla byly tedy tím, že čerpadlo jelo na prázdno ...
- sklápěcí badenplato je sice dobré na koupání nebo slunění, nicméně jsem spíš zastáncem toho, že v jednoduchosti je krása. Takže preferuji pevnou záď s možností vstupu do moře, jako má třeba Bavaria 36. Domnívám se, že je to i vhodnější při vyvázání lodě na muring, protože molo je obvykle mnohem výš než badenplato a přechodová lávka (mimochodem nebyla součástí dodávky) je pak nepohodlná, nehledě na to, že pokud mám vyskočit na břeh se záďovým lanem, tak doplouvat k molu s otevřenou zádí je daleko rizikovější z hlediska možného poškození lodě, než při případném kontaktu pevné zádě s molem. Za pevnou zádí se lépe udrží fendr, než za poměrně tenkou hranou vyklopeného plata. A doplouvat k molu a skákat na břeh se zavřenou zádí není ideální, protože po vyvázání lodě se obvykle záď vyklopí pro lepší vystupování, ale buď musím při zavřené zádi při vyskakování umět velmi dobře skok daleký z místa, nebo po základním vyvázání musím loď popotáhnout na muringu dál od břehu a povolit záďová lana, abych mohl vyklopit plato a nenarazil s ním do břehu. A kromě toho u téhle lodě se kousnul nerezový tlumící píst, který má ve zvednuté poloze odtlačovat plato dozadu, aby se jednak snáze dalo vyklopit a jednak při zvedání svou vahou nebouchlo volně do lodě, když překoná svislou polohu.
Jinak loď pluje celkem dobře, motor jí umožňuje slušnou cestovní rychlost, případně plavbu proti vlnám a silnějšímu větru. Příďový manévrovací motor je fajn, jen ho člověk nesmí zapomenout zapnout jednak na ovládacím panelu v kajutě a pak ještě u kormidla ...
Pavel.
Loď v celkem solidní výbavě, dokonce i GPS propojená s autopilotem schopná vést loď do zadaného cíle po moři (tedy myslím tím to, že to samo stanovuje kurzy a ovládá autopilota tak, že míjí ostrovy ...).
Ale překvapil mne zásadní problém s elektrikou - na lodi samozřejmě startovací baterie a servisní baterie, možnost napojit loď na externí zdroj 240V v maríně nebo na nábřeží. Nicméně po zapnutí chladničky padalo napětí servisní baterie i na 11,5V a níž, a to i při napojení kabelem na venkovní zásuvku na břehu. Nejdřív jsem myslel, že byla baterie vybitá a musíme počkat, až se nabije. Jenže pak jsem se dozvěděl, že problém se servisní baterií (nedrží napětí) byl už při přeplavbě na motor ze Slovinska do Krvavice loni koncem léta nebo na podzim, kdy s posádkou loď převážel Chorvatský skiper, telefonicky to řešil s prodejcem, závada tedy byla nahlášená už minulý rok a teď při plavbě se projevil problém naplno v momentě, kdy jsem se snažil při plavbě posádce (všichni relativně nováčci, papíry max. 2 roky) vysvětlit, že se nemají koukat při plavbě na plachty jen na budíky (windmetr, GPS, ...), ale mají se naučit především plout podle základních prvků - směr větru, postavení plachet vůči větru, stanovit si orientační kurz podle mapy a pak plout podle kompasu či kurzu na GPS, ale nejlépe si vybrat bod na horizontu v daném směru a na ten směrovat loď. A naučit se kormidlem točit tak, aby se ten kurz dařilo držet a loď plula rovně, pokud to samozřejmě dovolí vítr při křižování, a podobně. A slavná elektrika mi dala za pravdu - uprostřed plavby (plachty) kleslo napětí pod kritickou hranici a padlo podsvícení budíků jako rychloměr, hloubkoměr, windmetr atd. - zkrátka zůstal funkční jen klasický kompas, na stěžni korouhvička a částečně rozepnutým zipem na bimini bylo vidět na plachty. Nicméně to uvádím jen na dokreslení. Ale problém s elektrikou trval celou plavbu, baterie se nabila při plavbě na motor nebo i při napojení na vnější zdroj (kabel) na 13,6V, ale po zapnutí chladničky padalo napětí během pár minut pod 12V. Chladničku jsem musel vypnout v noci i při napíchnutí lodě na vnější zdroj, protože třeba kolem půlnoci začal pípat alarm napětí servisní baterie (padla pod 11,5V), což při spaní v salonu nebylo zrovna to nejlepší.
Zkrátka podle mne byla servisní baterie v pr... a naprosto jsem nechápal, proč ji dodavatel nevyměnil, když to řešil už po převzetí lodě a plavbě do Krvavice Chorvatský kapitán. Vzhledem k tomu, co jsem zažil s budíky za plavby (padla prakticky elektronika, kotvit například naslepo bez znalosti hloubky v zátoce bych rozhodně nechtěl ...), jsem chtěl problém vyřešit zakoupením baterie, ale nedopátral jsem se, co tam vlastně je. Servisní baterie pod postelí v LZ kajutě byla klasická jako v autě. Ale vedle byla škatule, na které byly nějaké diody, nebyl jsem si jistý, zda to není současně i měnič, rozhodně to nebyla jen obyčejná klasická baterie s + a - pólem.
Udivilo mne několik věcí:
- problém s elektrikou dodavatel nebyl schopen ani za půl roku vyřešit (servisák se tam prý objevil asi týden před naší plavbou, konstatoval, že je baterie vybitá a demontoval spínač v mrazáku).
- bimini nemá průhled nahoru, takže bez rozepnutí části zipu není od kormidel vidět na plachty, což považuji za klíčové při plavbě ostře proti větru.Windmetr s ukazatelem směru větru a síly větru toto nenahradí.
- v lodi je namontovaný panel s vypínači elektrických přístrojů. Je sice hezké, že je zde celkem rozumně symbolem označena sekce vypínačů osvětlení (kotevní, poziční, kajuty, ...), sekce navigačních přístrojů (přístroje v kokpitu, GPS, příďový manévrovací motor atd.) a sekce ještě čehosi, co si teď nevybavím. Pro vnější osvětlení lodě je zde pomocí obrázku lodě a diod na něm pěkný přehled, co je zapnuté. Ale naprosto mi uniká, proč je např. WHF zapojena na "rezerva 1", když přece každá plachetnice dané velikosti zcela určitě bude mít VHF. Pamatovat si pak, že VHF je na "rezerva 1" a rádio (s CD a vstupem z USB) je např. napájeno přes "rezerva 2", to nepovažuji za nejšťastnější. Chápu, že se dělá nějaký univerzálnější panel, ale VHF je asi na každé lodi, kam se podobný panel montuje, tak popis VHF už mohl mít z výroby a ne abych si ho pak nějak amatérsky dopisoval jako uživatel.
- hlavní plachta je klasická vytahovací na stěžeň a na ráhnu je lazy-jack s obalem na plachtu uzavírtatelným na zip. Ráhno je umístěno ale tak vysoko, že při mé postavě (asi 170 cm) jsem prostě neměl sebemenší šanci dosáhnout na volný konec ráhna, abych zip rozepnul či po spuštění plachty zapnul. Musel bych snad vylézt na bimini (asi by mne neuneslo), nebo ráhno vyklopit k boku lodě a vzít si nějaké štafle. Rovněž byl problém dosáhnout na konec výtahu hlavní plachty, abych jej po spuštění plachty stáhnul dolů a přehodil přes - hm, jak se to jmenuje, na co se zajišťuje lano - rohatinka?, abych mohl výtah hlavní plachty dotáhnout a neplácal se mi volně ve větru a přitom i netahal za horní cíp hlavasky nahoru, ale dolů. To jsem musel stoupnot na kiking a nedovedu si tuto akrobacii dost dobře představit v silném větru na větších vlnách (zažili jsme jeden večer i nárazy přes 50 Kn, naštěstí už vyvázaní v Podgoře u mola).
- řešili jsme problém s plným odpadním tankem (WC lze vypumpovat buď do moře nebo do odpadního tanku - celkem dobrý nápad). Budík ukazoval tuším 92%, tak jsme tank chtěli vyprázdnit. Nicméně čerpadlo divně měnilo zvuk, tak jsme pak zkusili tank shora dolít vodou, poté čerpadlo chvíli jelo normálně a pak zase divně měnilo zvuk, nicméně na budíku stále 92% ... To už mi bylo jasné, že budík neukazuje to, co by měl. Až majitel "vyprázdnil" tank tak, že na něj rukou klepnul a budík najednou spadnul na 2%. Ty předcházející změny zvuku čerpadla byly tedy tím, že čerpadlo jelo na prázdno ...
- sklápěcí badenplato je sice dobré na koupání nebo slunění, nicméně jsem spíš zastáncem toho, že v jednoduchosti je krása. Takže preferuji pevnou záď s možností vstupu do moře, jako má třeba Bavaria 36. Domnívám se, že je to i vhodnější při vyvázání lodě na muring, protože molo je obvykle mnohem výš než badenplato a přechodová lávka (mimochodem nebyla součástí dodávky) je pak nepohodlná, nehledě na to, že pokud mám vyskočit na břeh se záďovým lanem, tak doplouvat k molu s otevřenou zádí je daleko rizikovější z hlediska možného poškození lodě, než při případném kontaktu pevné zádě s molem. Za pevnou zádí se lépe udrží fendr, než za poměrně tenkou hranou vyklopeného plata. A doplouvat k molu a skákat na břeh se zavřenou zádí není ideální, protože po vyvázání lodě se obvykle záď vyklopí pro lepší vystupování, ale buď musím při zavřené zádi při vyskakování umět velmi dobře skok daleký z místa, nebo po základním vyvázání musím loď popotáhnout na muringu dál od břehu a povolit záďová lana, abych mohl vyklopit plato a nenarazil s ním do břehu. A kromě toho u téhle lodě se kousnul nerezový tlumící píst, který má ve zvednuté poloze odtlačovat plato dozadu, aby se jednak snáze dalo vyklopit a jednak při zvedání svou vahou nebouchlo volně do lodě, když překoná svislou polohu.
Jinak loď pluje celkem dobře, motor jí umožňuje slušnou cestovní rychlost, případně plavbu proti vlnám a silnějšímu větru. Příďový manévrovací motor je fajn, jen ho člověk nesmí zapomenout zapnout jednak na ovládacím panelu v kajutě a pak ještě u kormidla ...
Pavel.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nová loď a problémy s ní
Ahoj, kdy byla loď vyrobena? Baterie stárne většinou že se zmenšuje její kapacita. To je asi Tvůj případ, malinká baterie rychle zvedne napětí při nabíjení a také rychle spadne při spotřebě.
Jestli jsou na separování baterií použity diody, které mají napěťový spád, snižují rapidně nabití separované baterie, většinou je to spotřební baterie. Klasický mechanický relé, spínané z generátoru ze svorky K je nejlepší řešení. Nabíječ 220V je zapojen na spotřební baterii.
K ovládání lodi... jak říká známý, kapitán pilot, víš musíš dostat éro do prd..ele. To platí u lodi také. Cítíš ze změny náklonu že se něco změnilo a hned kormidluješ.
Jsem přítel klasických lodí, ladných tvarů, které kreslil KONSTRUKTÉR. V naší lodi 11 x 3,2m máme místo na 4 skládací kola, gumák 2,8m, motor 8Hp na gumáka a samozřejmě kotvy, lana, fendry, reservní plachty atd. 6 lůžek nám stačí.. Jistě, místo úložného prostoru bych mohl udělat lůžko třeba pro tchýni.
O WC na lodi tady někde píši.
Jestli jsou na separování baterií použity diody, které mají napěťový spád, snižují rapidně nabití separované baterie, většinou je to spotřební baterie. Klasický mechanický relé, spínané z generátoru ze svorky K je nejlepší řešení. Nabíječ 220V je zapojen na spotřební baterii.
K ovládání lodi... jak říká známý, kapitán pilot, víš musíš dostat éro do prd..ele. To platí u lodi také. Cítíš ze změny náklonu že se něco změnilo a hned kormidluješ.
Jsem přítel klasických lodí, ladných tvarů, které kreslil KONSTRUKTÉR. V naší lodi 11 x 3,2m máme místo na 4 skládací kola, gumák 2,8m, motor 8Hp na gumáka a samozřejmě kotvy, lana, fendry, reservní plachty atd. 6 lůžek nám stačí.. Jistě, místo úložného prostoru bych mohl udělat lůžko třeba pro tchýni.
O WC na lodi tady někde píši.
- Strycek_Bidlo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1171
- Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
- Reputace: 8
- Bydliště: Praha 8
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nová loď a problémy s ní
On taky může být zprasený elektrický rozvod už z výroby. Měli jsme před šesti lety na dubnovou plavbu do Osla půjčenou úplně novou Jeanneau, byla to její první plavba (http://www.miroslavjaros.cz/20100510-Ba ... ba-do-Oslo)
- Na břehovou přípojku se vůbec nedobíjely baterie, musel se nastartovat motor
- Servisní baterie byla pryč už po ca šestnácti hodinách, protože i když se vypnuly všechny vypínače, pořád tekla teplá voda z bojleru (byl prostě zapojený natvrdo a nebylo čím ho vypnout)
- Windmetr byl zapojený obráceně, takže ukazoval, kam vítr fouká, ne odkud. Tím pádem údaje o rychlosti relativního větru ukazovaly kraviny. A ukazatel směru větru se při plavbě na zadní vítr zasekával do mističek anenometru
- Ničím nezakrytý odpojovač baterie byl v čele lůžka v zadní kajutě, takže při slézání z postele do něj člověk kopnul a loď byla potmě. Ve tři ráno moc prima věc.
- Topení žralo naftu a vytvářelo hluk, teplo bohužel ne
No a pak bylo pár dalších nepříjemností, jako že třeba v kajutě nebyla žádná madla, ale zato ostré hrany poliček pod stropem (jedna rozbitá hlava), že nám upadl rolfok (prasknul šekl na stěžni), že všechny žárovky v pozičkách až na zelenou ve vlnách vypadly z objímek a rozbily se a tak. Ale to byly už jen drobnosti.
To že je loď úplně nová rozhodně neznamená, že je v pořádku.
- Na břehovou přípojku se vůbec nedobíjely baterie, musel se nastartovat motor
- Servisní baterie byla pryč už po ca šestnácti hodinách, protože i když se vypnuly všechny vypínače, pořád tekla teplá voda z bojleru (byl prostě zapojený natvrdo a nebylo čím ho vypnout)
- Windmetr byl zapojený obráceně, takže ukazoval, kam vítr fouká, ne odkud. Tím pádem údaje o rychlosti relativního větru ukazovaly kraviny. A ukazatel směru větru se při plavbě na zadní vítr zasekával do mističek anenometru
- Ničím nezakrytý odpojovač baterie byl v čele lůžka v zadní kajutě, takže při slézání z postele do něj člověk kopnul a loď byla potmě. Ve tři ráno moc prima věc.
- Topení žralo naftu a vytvářelo hluk, teplo bohužel ne
No a pak bylo pár dalších nepříjemností, jako že třeba v kajutě nebyla žádná madla, ale zato ostré hrany poliček pod stropem (jedna rozbitá hlava), že nám upadl rolfok (prasknul šekl na stěžni), že všechny žárovky v pozičkách až na zelenou ve vlnách vypadly z objímek a rozbily se a tak. Ale to byly už jen drobnosti.
To že je loď úplně nová rozhodně neznamená, že je v pořádku.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nová loď a problémy s ní
Ahoj pro mě to jsou děsný zkušenosti. Že nová loď má takové chyby je pro mě dost neuvěřitelné. To je ale asi i problém charterových lodí ve srovnání s vlastní lodí. Je to asi jako se ženskejma, víš co máš a nevíš co dostaneš. Svojí ženu hýčkám, o svojí loď se starám. Postavili jsme si jí podle našich představ a tak si jí také udržujeme. Jestli někdo váží si koupit loď je tohle možná argument do kalkulace. Jak tu píše Pavel63 že si vozí na charterovku vlastní kotvu.. hmmm
- bedrich
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 517
- Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Hradec Králové
Re: Nová loď a problémy s ní
Hl. Plachta: doporučuji jezdec zipu Lazy bagu opatřit vhodně dlouhou tkanicí, šňůrkou a pod., která se tam nechá volně viset na kteroukoliv stranu. Pak se v případě potřeby ovládání zipu projdeš s tímto "dálkovým ovládáním" ve směru ráhna. Na usnadnění práce s výtahem a spodními-předními refovacími oky hl. plachty lze na stěžeň dodatečně umístit sklopné stupačky.
Popsat vypínače na panelu třeba Propisotem by neměl být problém a slušně to vypadá. Na charteru poisuji i stopery lan, pokud už nejsou. Na majitelské lodi jde spíš o zvyk a není to nutné.
Výklopná záď: pokud není nábřeží téměř v úrovni hladiny doplouvám se zavřeným platem. Současné plachetnice mívají zádě víc kolmé /míň šikmé/ takže podat lano pomocníkovi, nebo vystoupit na břeh po otevření záďových lanek (nesakáču) není obtížné. Po prvotním uvázání ustavím loď tak , aby šlo sklopit plato, je-li to vhodné.
Pokud neleje jako z konve, tak při plavbě na plachty bimini sundavám.
Myslím, že po odstranění elektrických problémů to bude pěkný svezení - majiteli lehce závidím
. Elánky sice nejsou moje nej favoriti, ale třeba ty sedačky v rozích záďového koše jsou přímo luxusní.
Popsat vypínače na panelu třeba Propisotem by neměl být problém a slušně to vypadá. Na charteru poisuji i stopery lan, pokud už nejsou. Na majitelské lodi jde spíš o zvyk a není to nutné.
Výklopná záď: pokud není nábřeží téměř v úrovni hladiny doplouvám se zavřeným platem. Současné plachetnice mívají zádě víc kolmé /míň šikmé/ takže podat lano pomocníkovi, nebo vystoupit na břeh po otevření záďových lanek (nesakáču) není obtížné. Po prvotním uvázání ustavím loď tak , aby šlo sklopit plato, je-li to vhodné.
Pokud neleje jako z konve, tak při plavbě na plachty bimini sundavám.
Myslím, že po odstranění elektrických problémů to bude pěkný svezení - majiteli lehce závidím

- tkruska
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 558
- Registrován: ned kvě 28, 2006 11:00 am
- Reputace: 20
- Bydliště: Phobos 21 - Sole Mio
Re: Nová loď a problémy s ní
Bohuzel to je jako se vsim. Jsou vyrobci a vyrobci. Take jsem si uzil lajdactvi na nasi nove lodi.
Jedina moznost je nekde pobliz te lodenice bydlet a kazdou chvili je tam jit prekontrolovat.
Delnici jsou vetsinou ne-jachtari a nektere dulezite detaily jim unikaji.
Jinak pokud mas cas si stavet svou lod, tak prvni delej na prodej a teprve druhou pro sebe
Jedina moznost je nekde pobliz te lodenice bydlet a kazdou chvili je tam jit prekontrolovat.
Delnici jsou vetsinou ne-jachtari a nektere dulezite detaily jim unikaji.
Jinak pokud mas cas si stavet svou lod, tak prvni delej na prodej a teprve druhou pro sebe

- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: Nová loď a problémy s ní
Pavel-Sulc píše:Ahoj pro mě to jsou děsný zkušenosti. Že nová loď má takové chyby je pro mě dost neuvěřitelné. To je ale asi i problém charterových lodí ve srovnání s vlastní lodí......
Není to problém pouze charterových lodí. Mluvil jsem na toto téma se dvěmi majiteli lodí. Oba měli stejné problémy. (Francie, Holandsko)
O nových Bavárkách stejné historky povídají provozovatelé čártrovek.
V dnešní Evropě se dělníci naučili vše odrbat. O kvalitní práci si můžeme zdát nebo promítat filmy z první poloviny dvacátého století.
O oblastech s levnější pracovní silou nemluvě.
Každou novou loď by byla třeba rozmontovat a znovu smontovat. Na to nikdo nemá sílu.
Takže loď je dostavěna tak třetí rok po vyjetí z fabriky.
Tříletá loď je asi nejspolehlivější.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nová loď a problémy s ní
Jardo, s moderními loděmi moc zkušenost nemám. Dost se tu o nich píše negativních věcí. Ulomený kýl ve dně lodě, u Bavarie se prý ulomil kýl v půli litiny. Před dvěma lety tu byla záchranná akce, v nové plachetnici plavaly podlážky. Pak zjistili, že praskla nádrž na pitnou vodu. Trup moderních lodí je tak tenký, že téměř nemohou stát na kýlu na suchu. Trup se hodně deformuje. Kamarád syna Henry má Bavarii 3??. Spolu na ním kompletně předělával elektriku včetně umístění baterií a jejich separaci. Ano, profese stavění lodí vymřela.. Koupíš polotovar a dodělej nebo předělej si sám.
- mipe
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 101
- Registrován: čtv lis 26, 2009 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Bratislava
Re: Nová loď a problémy s ní
Plával som na novej Sun Odyssey 439 a na vlnách 4-5 Bft nám začali v kajutách padať na hlavu stropné panely, ktoré ostali visieť len na drôtikoch k lampám. Tie panely boli na strop pripevnené suchým zipsom asi tak 3x3 cm (viac bodov). A to bola loď označená ako class A - na oceán...
Na Jeanneau mám šťastie , lebo na inej, úplne novej majiteľskej (nie charter) Sun Odyssey 36i Performance nám na hlavu spadol tentokrát nie strop, ale rovno sťažeň - praskol predný steh. Vyšetrovaním sa zistilo, že bol asi zalomený pri montáži a tak potom pri vetre 5-6 Bft to nevydržal, aj keď na ňom bola len búrková stovka.
Na Jeanneau mám šťastie , lebo na inej, úplne novej majiteľskej (nie charter) Sun Odyssey 36i Performance nám na hlavu spadol tentokrát nie strop, ale rovno sťažeň - praskol predný steh. Vyšetrovaním sa zistilo, že bol asi zalomený pri montáži a tak potom pri vetre 5-6 Bft to nevydržal, aj keď na ňom bola len búrková stovka.
- Viky_CZ
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2304
- Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Tynec n/L
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nová loď a problémy s ní
Pavel-Sulc píše:Ano, profese stavění lodí vymřela.. Koupíš polotovar a dodělej nebo předělej si sám.
No... snazim se vychovat novou generaci... akorát mi minulej tejden mi nase mlada rikala: "Teda tati, kdybych dřív vedela, jak ty lode delas, tak na to snad ani nevlezu."
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nová loď a problémy s ní
Ahoj Mipe, to je děs co píšeš.. Myslím, že by bylo dobré tady problémy s loděma popsat, hlavně na co se připravit a jak se zachovat.
Viki jen zapoj mláďata do stavby lodí. Vždyť se naučí praktické věci. U nás to tak je.. je to levnější a příjemnější než si pro mláďata chodit na policii.
Viki jen zapoj mláďata do stavby lodí. Vždyť se naučí praktické věci. U nás to tak je.. je to levnější a příjemnější než si pro mláďata chodit na policii.
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 754
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Re: Nová loď a problémy s ní
Zapomněl jsem asi v úvodnéím příspěvku uvést, že se jednalo o novou loď, kterou majitel nechal postavit na objednávku ve Slovinsku. První plavba byla ze Slovinska do Krvavice.
Pavel.
Pavel.
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 754
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Re: Nová loď a problémy s ní
Ještě jsem si vzpomněl na jeden problém - údaj na autopilotu o aktuálním kurzu se s klasickým kompasem rozcházel o dobře 20°, což je pro klasickou plavbu hodně. Ne že bych na charterových lpodích nezažil odchylku údaje na kompasu od autopilota, ale tohle jsem koukal. Klasický kompas byl u levého kormidla a autopilot u pravého.
Podotýkám, že nikde kolem nevisela moje ruční VHF, mobily a podobně.
Pavel.
Podotýkám, že nikde kolem nevisela moje ruční VHF, mobily a podobně.
Pavel.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nová loď a problémy s ní
Zalezi kde bylo cidlo kompasu autopilota. Autopilot ma funkci autodeviace. V tom modu udelas vis jak 360 otacku konstantnim kormidlem a rychlosti. Autopilot si vytvori vlastni deviacni tabulku.
Je i parametr o kolik je natocene cidlo vuci podelne ose lodi
Ale tohle mel vyrobce nastavit.
Je i parametr o kolik je natocene cidlo vuci podelne ose lodi
Ale tohle mel vyrobce nastavit.
- Bilardos
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 792
- Registrován: pon zář 18, 2006 10:54 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Uherský Brod
Re: Nová loď a problémy s ní
Pavel63 píše:Ještě jsem si vzpomněl na jeden problém - údaj na autopilotu o aktuálním kurzu se s klasickým kompasem rozcházel o dobře 20°, což je pro klasickou plavbu hodně. Ne že bych na charterových lpodích nezažil odchylku údaje na kompasu od autopilota, ale tohle jsem koukal. Klasický kompas byl u levého kormidla a autopilot u pravého.
Podotýkám, že nikde kolem nevisela moje ruční VHF, mobily a podobně.
Pavel.
Měli jsme podobnou loď E394i 2014 a tam byly pod kompasy reproduktory. Dál asi není potřeba se rozepisovat. Nebyly i na E40?
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 754
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Re: Nová loď a problémy s ní
Hm, v kokpitu reproduktory byly, to je pravda, ale už nevím kde. Podívám se na fotky, jestli to bude někde vidět. Ale to je pak bezpředmětné komentovat. Tvůrci lodí občas opravdu asi moc nemyslí. Taková ptákovina by mne nenapadla. To víš že tam jsou ...
Pavel.
Pavel.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů