druhý, "bouřkový" stěh

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: vilma, Pepa, smike

Uživatelský avatar
Ondrais
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 124
Registrován: čtv úno 18, 2010 1:00 am
Reputace: 20
Bydliště: Břevnov

druhý, "bouřkový" stěh

Příspěvekod Ondrais » čtv črc 20, 2017 10:04 am

Ahoj,

chtěl bych poprosit o názory a trochu se poradit k výrobě bouřkového, druhého stěhu. Mám k lodi dvě náhradní přední plachty, jednu bouřkovku ( na obrázku ) ale jsou nacvakávací a tedy nyní kvůli tyčovému rolfocku nepoužitelné. Druhá plachta je malá gena.

Chtěl bych mít možnost hlavně tu bouřkovku využívat a proto jsem se uchýlil k výrobě druhého předního stěhu. Aby nepřekážel geně na rolfocku, tak se bude jednat o odepínací stěh. Dole mám již nachystané uchycovací oko, ale lámu si teď trochu hlavu jak na stěžni. Nejde mi ani tak o způsob uchycení, ten použiji tak jak má být, průchodkou do stěžně se zavěšeným lanem, ale řeším spíše v jakém místě jej uchytit.

Zatím se mi jako nejlepší varianta jeví vést druhý stěh rovnoběžně s prvním, tedy s rolfockem. Tím by byl i dodržen sklon pro který snad byly tyto plachty dělané.
Možná, klidně o něco níže na stěžni. Vede mě k tomu pocit, abych na otěžovém vozíku uměl spíše přitahovat spodní lík, než zadní lem bouřkovky a tím ji více zplošťoval v případě potřeby. Tedy pokud se to u bouřkovky vůbec dělá?

Místo horního uchycení vychází do míst druhého sálingu. Trochu se bojím vrtat do stěžně otvory pro kování stěhu a výtahové kladky v místě kde už je sáling, aby to nějak nezeslabovalo stěžeň v jednom bodě. Je to jedno, nebo mám vrtat spíše nad nebo pod?

díky ;-)

WP_20170716_13_15_57_Pro.jpg
Uživatelský avatar
seemann
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 305
Registrován: čtv led 17, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Pardubicko

Re: druhý, "bouřkový" stěh

Příspěvekod seemann » čtv črc 20, 2017 2:54 pm

Otěž by měla dělit otěžový roh zhruba na polovinu, což je na obrázku. Otěžový vozík by vycházel někam na záď. To znamená buď snížit stěh, nebo více dopředu. Stěh bych udělal z lana "Dinema", napínat přez vinšnu. Nevím kam se chystáš, ale rolovací systém ti udělá tu samou práci.
Uživatelský avatar
Clouseau
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 416
Registrován: čtv zář 19, 2013 2:00 am
Reputace: 34
Bydliště: Brandýs nad Labem

Re: druhý, "bouřkový" stěh

Příspěvekod Clouseau » čtv črc 20, 2017 2:57 pm

Já mám na lodi originál z výroby dva přední stěhy. Jeden je napevno a druhý s ložiskem a kladkou slouží jako lankový( ne tyčový) rolfok.
Je to udělané tak, že dole je takové jakoby nerezové " Y " a nahoře také, akorát vzhůru nohama. Nahoře a jednom rameni toho Y je uchyceno pouze lanko "bouřkového" stěhu a na druhém ložisko toho lanového rolfoku. Dole je na jednom rameni napínák na koneci lanka bouřkového stěhu a na druhém je bubínek rolfoku. Čili při čelním nebo zadním pohledu mám dva přední stěhy kousek od sebe. Jinak ten bouřkový stěh má svůj výtah a kladku nahoře na stěžni. Tady je to vidět : http://www.strihanividea.cz/prednistehy.jpg
Uživatelský avatar
Ondrais
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 124
Registrován: čtv úno 18, 2010 1:00 am
Reputace: 20
Bydliště: Břevnov

Re: druhý, "bouřkový" stěh

Příspěvekod Ondrais » čtv črc 20, 2017 3:33 pm

Tak, zatím nechystám nic většího než je Jaderské moře, kde to teda umí taky pěkně praštit, ale spíš mi jde o to mít vubec možnost využít ty dvě náhradní plachty které na rolfock nedostanu, respektive hlavně tu bouřkovku od které čekám právě že odvede lepší práci, než rolovací gena už jen tím, že je to prostě daleko pevnější plachta a budu také šetřit mojí bohužel jedinou genu.

také mi přijde, že jde otěž moc dozadu, tak bych se přikláněl k posunutí stěhu pod druhý sáling. Chci mít z ocelového lana.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: druhý, "bouřkový" stěh

Příspěvekod Pavel-Sulc » čtv črc 20, 2017 9:34 pm

Clouseau má skvělý řešení - rulle a druhý vant vedle.
Jestli lanový nebo profilový rullfok není podstatné, profilový je vždy lepší.
Rulgenua by měla mít navíjecí kompensátor aby částečně narulovaná měla správný tvar.
Postup je pak: Jedeš na genu, vítr sílí, částečně naruluješ genu, která Ti dělá oporu při zahákování menší plachty.
Pak Vytahneš menší a naruluješ úplně a jedeš na menší plachtu.
Profilová rule má často dvě drážky ale výměna plachty do drážky je pracná.
Tvoje představa vnitřního vantu mi nepřipadá dobrá..
Uživatelský avatar
Ondrais
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 124
Registrován: čtv úno 18, 2010 1:00 am
Reputace: 20
Bydliště: Břevnov

Re: druhý, "bouřkový" stěh

Příspěvekod Ondrais » pát črc 21, 2017 1:23 pm

pavle díky,

jen mi to asi moc nepomohlo. Chci využívat bouřkovku abych šetřil rolovací genu. Dělat ještě nějaký další rolovací systém je tedy už zase zbytečné, chci jen udělat další stěh pro bouřkovou plachtu, který bych v případě "nouze" jen připnul a vytáhl bouřkoovou plachtičku.

Nevím, jestli je lano dynema dobrý řešení, nicméně je to zajímavá varianta. Nevím ale jak by to v praxi obstálo. Technicky mi to nepřijde o nic jednodušší, než dělat stěh z ocelového lana. nahoru na stěžeň stejně polezu a stejně tam budu muset navrtávat dvě věci - stěh a výtah skrz stěžeň či obráceně.

Pokud se tedy rozhodnu o vyrobení náhradního stěhu, spíše mi jde o to jestli může být u sálingu nebo raději dál od něj a jestli tím nebudu oslabovat stěžeň? Ten je ale nejvíc namáhán asi u patky bych řekl.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Re: druhý, "bouřkový" stěh

Příspěvekod Charlie » pát črc 21, 2017 1:36 pm

U spodních sálingů jsou vanty před i za stěžeň, tam bych se uchycení stěhu pro plachtu nebál, ale to je pro tebe moc nízko. U vrchních sálingů už ty vanty nejsou (jestli to z fotky dobře vidím) a tam bych se obával co bude stěžeň dělat až za tohle místo začne tahat plachta dopředu, i když malá.

Lepší řešení mi přijde jako má Clouseau, přeci jen tam namáhání působí v místech kde má.

Odesláno z mého D6503 pomocí Tapatalk
Uživatelský avatar
Ondrais
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 124
Registrován: čtv úno 18, 2010 1:00 am
Reputace: 20
Bydliště: Břevnov

Re: druhý, "bouřkový" stěh

Příspěvekod Ondrais » pát črc 21, 2017 2:49 pm

charlie - já bych řekl že to nebude o nic horší než když tahá normální gena co jde až k vrchu, ne?
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: druhý, "bouřkový" stěh

Příspěvekod Pavel-Sulc » pát črc 21, 2017 7:17 pm

Ondrais, nemyslím dva rulovací systémy, jeden rulovací a druhý jen ocelové lano, přesně jak to má Clouseau. nemusíš žádný vant odepínat a pak Ti bude ve větru mlátit do stěžně. Upevnění je bez problému. A vyvážení lodi ve větru také.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: druhý, "bouřkový" stěh

Příspěvekod Pavel-Sulc » sob črc 22, 2017 8:27 am

Ahoj Ondrais, nějak jsme si nerozuměli.
Myslím jedna rule a druhé jen lano tak jak to popisuje Clouseau - rulle a druhý vant vedle.
Kování je dvě Y, která rozdělují tak na oba vanty, jeden tvoří rula a druhý nové nerezové lano,
Postup je pak: Jedeš na genu, vítr sílí, částečně naruluješ genu, která Ti dělá oporu při zahákování menší plachty na vant vedle rule.
Pak vytahneš menší plachtu po vantu vedle a naruluješ úplně genu a jedeš na menší plachtu.
Tvoje představa vnitřního vantu mi nepřipadá dobrá..
Uživatelský avatar
Ondrais
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 124
Registrován: čtv úno 18, 2010 1:00 am
Reputace: 20
Bydliště: Břevnov

Re: druhý, "bouřkový" stěh

Příspěvekod Ondrais » pon črc 24, 2017 6:44 am

Pavle, už chápu.

Pro mě ale stále o dost složitější. Musel bych zkracovat tyčový rolfock a celé to přepočítávat, přeměřovat, vyrábět.... :-(
Uživatelský avatar
Ondrais
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 124
Registrován: čtv úno 18, 2010 1:00 am
Reputace: 20
Bydliště: Břevnov

Re: druhý, "bouřkový" stěh

Příspěvekod Ondrais » stř úno 28, 2018 1:44 am

Potřeboval bych oživit toto téma a pokusit se dojít k nějakému závěru, kam uchytit na stěžni druhý stěh. Nejsem z toho moc moudrej.

Zatím mi dle laického pohledu vychází nejlíp místo těsně pod druhým sálingem. Ale nejsem si vůbec jist, zda tím nemůžu takto něco naopak pokazit. Aby mi pak nelítal třeba stěžeň sem a tam, protože při tahu bouřkové plachty, by teoreticky, jestli si to představuji nějak realisticky, by mělo posouvat horní konec stěžně dozadu? Tím pádem povolovat zadní stěhy a umožňovat kinklání stěžně?

Nebo se to takto neprohne? ( v místech druhého sálingu dopředu, vršek stěžně dozadu )

Je nezbytné do míst ukotvení stěhu na stěžni přidávat oporu v podobě "runing backstays" ? Které by byly uchyceny tak, abych mohl popustit ráhno s hlavaskou.

Ty zadní, utahovatelné a odnímatelné zadní stěhy se mi moc dělat nechce. Nevím, jestli by to bez nich mohlo nebo nemohlo být pro takeláž/stěžeň špatně.

Spíš než co si myslíte, by mě raději zajímal názor někoho, kdo má o tomto větší podvědomí.

díky moc za pomoc ;-)
Uživatelský avatar
jakubsipek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 198
Registrován: stř říj 22, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Re: druhý, "bouřkový" stěh

Příspěvekod jakubsipek » stř úno 28, 2018 10:47 am

Možná by ti mohlo pomoct, kouknout na netu jak to maj udělaný jiný lodě z tovární výroby, např: Amel 50 http://www.myboat.cz/homepage/show/652 má ty pohyblivý zadní stěhy (bagštágy :-) ).

Jestli to stěžeň zvládne i bez těch "bagštágů", by možná šlo vypočítat podle vzorečků "pružnosti pevnosti", určitě na to budou nějaký skripta apod. (já to bohužel spočítat neumím).
Uživatelský avatar
kapo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 652
Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
Reputace: 39
Bydliště: Phobos 24

Re: druhý, "bouřkový" stěh

Příspěvekod kapo » stř úno 28, 2018 1:21 pm

Pavel-Sulc píše:zahákování menší plachty na vant vedle rule.
Pak vytahneš menší plachtu po vantu vedle a naruluješ úplně genu a jedeš na menší plachtu.
Tvoje představa vnitřního vantu mi nepřipadá dobrá..


jakubsipek píše: má ty pohyblivý zadní stěhy (bagštágy :-) ).


tohle když čte nějaký začátečník ,tak z toho musí mít úplnej hokej, bagštágy jsou pohyblivý vanty, třeba na Staru, u Pavla se to dá pochopit dlouhým pobytem v zahraničí, :D
vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 407
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 84
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Re: druhý, "bouřkový" stěh

Příspěvekod vojtaharok » stř úno 28, 2018 3:12 pm

Ahoj, já bych nechal druhý přední stěh z vrcholu stěžně a bouřkovou kosatku prostě jen nevytahoval tak vysoko (nechat spodní přední lík skoro úplně dole).

Proč?
1. Stěžeň je 1/1 (poměr výšky upevnění předního stěhu k výšce stěžně), tj. nemusí být dimenzován k ohýbání. Ještě když ho navrtáš a pojedeš na zadák jen na bouřkovou kosatku...
1. Náklon lodi bude menší.
2. Zadní lík kosatky sice bude vůči přednímu hodně nahoře, ale to by mělo mít výhodu v tom, že při obratech bude méně vadit (nezavadí o tam připevněný gumák atp.) a bude méně vadit výhledu.
3. Otěžový vozík bude stačit.
ivan20
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 61
Registrován: čtv lis 12, 2015 10:14 pm
Reputace: 36

Re: druhý, "bouřkový" stěh

Příspěvekod ivan20 » stř úno 28, 2018 5:00 pm

Ahoj, máš kolmé sálingy a vrcholové oplachtění. Když ti odejde rolfok, spadne stěžeň. U šípových sálingů je to nebezpečí menší. Takže druhý menší stěh v tvém případě slouží jako pojistka před pádem stěžně.
Vrcholové oplachtění na tvé lodi neumožňuje prohýbat stěžeň a tím trimovat plachty. Menší stěh představuje redukované oplachtění a jeho napínáním lze prohýbat stěžeň dopředu a měnit tvar plachet.
To jsou výhody, nevýhoda je, že genu budeš muset protahovat v mezeře mezi stěhy, jde to ztuha a ničí se plachta. Pomoc je při každém réčku narolovat a zase vypustit.
Upevnění stěhu rozhodně v bodě styku sálingů, tento bod je do stran jištěn vanty, jinak se ti při trimování bude stěžeň prohýbat do boku.
U vantů bývá objímka na kterou jde navařit oko pro stěh.
ivan20
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 61
Registrován: čtv lis 12, 2015 10:14 pm
Reputace: 36

Re: druhý, "bouřkový" stěh

Příspěvekod ivan20 » stř úno 28, 2018 5:29 pm

Ještě doplním, chybně jsem neuvedl proč je u šípových sálingů menší nebezpečí pádu stěžně - není tak choulostivé při poškození zadního stěhu.
Uživatelský avatar
suerte
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 9
Registrován: ned lis 05, 2006 1:00 am
Reputace: 0

Re: druhý, "bouřkový" stěh

Příspěvekod suerte » stř úno 28, 2018 6:22 pm

Ahoj, pokud si tu loď koupil od Z.Valkouna, toho já znám od roku 93, tak se poraď s ním a nech si poradit od něj, neznám lepšího. Já kotvím kousek od něj v Monfalcone.
Uživatelský avatar
Ondrais
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 124
Registrován: čtv úno 18, 2010 1:00 am
Reputace: 20
Bydliště: Břevnov

Re: druhý, "bouřkový" stěh

Příspěvekod Ondrais » čtv bře 01, 2018 2:15 pm

ivan20 píše:Ještě doplním, chybně jsem neuvedl proč je u šípových sálingů menší nebezpečí pádu stěžně - není tak choulostivé při poškození zadního stěhu.


píšeš ale při poškození rolfocku, ten mám, asi jako všichni na předním stěhu a ne na zadních :-))

No , teď nevím jestli jsem to psal hned na začátku nebo ne, nepovažuji to vzhledem k mému dotazu za moc důležité. Bude se jednat o odepínací stěh.

Problémy s přehazováním geny nebudou, ale to pořád není to co vlastně řeším. Řeším způsob uchycení do stěžně a v jakých místech.

Co se týče způsobu, musí to být proveditelné ze sedáku. Nehodlám kvůli tomu sundavat stěžeň, ani jeho horní patku, což by ze sedáku stejně bylo nemožné, nic by pak nedrželo stěžeň abych na něm mohl lézt.
Když jsem mluvil s lidmi, každý naopak nedoporučoval vrtat v místech sálingů. Někdo říká trochu nad, někdo spíše trochu pod. K posledná variantě, trochu pod, se přikláním já.

Abych byl trochu konkrétnější, zatím u mě vyhrává toto řešení:

( obrázek ze serveru Nautica Servis )

s rozdílem, že toto kování bude umístěno uvnitř a ven ze stěžně bude koukat jen to kolečko co je v něm zaklesnutý ten kolík.

Obrázek


Zatím mi všichni spíše nedoporučili upevňovat stěh na kování tohoto typu:

Obrázek

nebo v jedině v jeho mnohem bytelnější podobě. Výhodu by to mělo snad jen v tom, že by na to šlo přidělat ještě oko pro výtahovou kladku a nemusel bych vrtat do stěžně ještě otvor pro kladku lana vedeného vnitřkem stěžně.
Marigold
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 94
Registrován: čtv led 15, 2015 1:00 am
Reputace: 13

Re: druhý, "bouřkový" stěh

Příspěvekod Marigold » čtv bře 01, 2018 5:08 pm

Osobně bych zbytečně do stěžně nevrtal. Navíc si neumím představit mít odnímatelný stěh a s přicházející vichřicí lezu na stěžeň abych ho upevnil. Další věcí je posunutí těžiště kosatky dozadu- což vnímám jako zbytečný nesmysl. Jako druhý přední stěh můžeš použít třeba výtah spinakru, poprřípadě do plachty zašít lano (určitě v předním lemu už nějaké je) a použít jak trisail (spodní roh k palubě, horní na výtahu- bez stěhu).
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: druhý, "bouřkový" stěh

Příspěvekod err_ » čtv bře 01, 2018 5:33 pm

Nikam se nelozi. Steh je tam stale. Naopak, odepina se to dole a pripne se napr. k jednomu z vantu. Take me nejsou jasne uvahy zda to stezen zvladne nebo nezvladne. Tento steh neni predpjaty, je jen dopnuty. Na prvnim stehu budes mit stejne asi rollfock. A pokud bys na nem nesl genu, sila vetru pusobiciho na genu (potazmo stezen) na prvnim stehu bude vyssi, nez pokud bys mel zamotano a na druhy, odepinatelny steh si vystavis bourkovou kosatku, ktera diky svemu strihu, ale take diky umisteni blize k tezisti, bude podstatne mene zatezovat stezen.

Jedine, co opravdu musis, proplout se s tou sestavou (zrefovana hlavni + bourkova kosatka na druhem stehu) abys vedel, jak moc refovat hlavasku, abys mel navetrnou (zavetrnou!) lod dle prani.
Uživatelský avatar
Andrejjeep
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 567
Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
Reputace: 37
Bydliště: Hlavná dedina SK

Re: druhý, "bouřkový" stěh

Příspěvekod Andrejjeep » čtv bře 01, 2018 5:58 pm

Len drobná možno bezvýznamná pripomienka.

Ono druhý steh je poväčšinu času voľný teda nieje predpätý. To uchytenie na sťažem mi príde v poho ak bude steh trvale osadený a dopnutý, alebo na kľudnej vode. Neviem si dosť dobre predstaviť, aby som v prúseri inštaloval steh, ktorý musím držať napnutý tak aby nevyskočil z uchytenia. Osobne by tam radšejvidel pevné oko, ktoré by som uchytil o skrutky pre salingy z dôvodu nevrtať ďalšie otvory do profilu sťažňa. Či to pôjde musíš zisťiť sám či hodiť nejakú fotku uchytenia sálingov.
Alebo sa mýlim a osadenie stehu je tak konštruované, že nepôjde len tak ľahko vysunúť z drážky. Systém som videl ale nemal v rukách.

A.
Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 100
Bydliště: Praha

Re: druhý, "bouřkový" stěh

Příspěvekod RACEK » čtv bře 01, 2018 6:33 pm

Anglicky je to inner forestay a německy babystag. Tak bych ještě chvíli gůglil obrázky a videa a až potom vrtal.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: druhý, "bouřkový" stěh

Příspěvekod err_ » čtv bře 01, 2018 9:19 pm

Babystay je samozrejme neco jineho. Ten je jeste blize k pate stezne. Uz jsme to tady jednou rozebirali. A obrazek se vsema stehama jsem sem uz take dal :-)

Tady to mate: http://www.jachting.info/viewtopic.php?p=149415#p149415

Staci vyhledat. Je tady toho uz docela dost.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů