Vltavská cesta obrazem

Vaše zprávy a cestopisy z plaveb a akcí kolem lodí a vody.

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

pajavlk
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 10
Registrován: úte říj 03, 2017 6:22 pm
Reputace: 8

Vltavská cesta obrazem

Příspěvekod pajavlk » úte zář 10, 2019 7:39 pm

Ahoj,
rád bych vám ukázal hodinový komentovaný dokument o naší cestě co jsme podnikli na konci srpna.
České Budějovice - Mělník na trochu jinačích lodích než jste tu zvyklí.
Snad se bude líbit a někoho i motivovat :)

https://youtu.be/gN48TPwCZ1Q
Uživatelský avatar
Petr OKIN
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 91
Registrován: pát črc 12, 2019 12:46 pm
Reputace: 4
Bydliště: Slaný
Kontaktovat uživatele:

Re: Vltavská cesta obrazem

Příspěvekod Petr OKIN » úte zář 10, 2019 9:29 pm

:lol: krásná práce. Jak je vidět, když se chce, jde všechno. Klobouk dolů před sekačkama, když jsem viděl co je dole na Vltavě za zelený humus, přiznávám, že vzduchem chlazené motory mají občas něco do sebe... :clap:
Uživatelský avatar
olin
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 96

Re: Vltavská cesta obrazem

Příspěvekod olin » úte zář 10, 2019 10:16 pm

Smekám! Na lodi za mega to sjede každej trouba. Tohle je však to pravý dobrodrůžo. Ty motory nemaj chybu. Nešlo by popsat, jak je napojená hřídel, z čeho je, jaký vrtule jste použili?
Uživatelský avatar
Fulda
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 229
Registrován: pon lis 20, 2006 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Plzeň, Hracholusky,
Kontaktovat uživatele:

Re: Vltavská cesta obrazem

Příspěvekod Fulda » stř zář 11, 2019 9:40 am

Opravdu klobouček dolu, moc krásná práce. Myslím, že toto video je velkým přínosem pro zdejší osazenstvo JI.
Uživatelský avatar
Andrejjeep
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 567
Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
Reputace: 37
Bydliště: Hlavná dedina SK

Re: Vltavská cesta obrazem

Příspěvekod Andrejjeep » stř zář 11, 2019 11:59 am

Klobúk dole panstvo. Toto sa už často nevidí.

Dík.

A.
pajavlk
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 10
Registrován: úte říj 03, 2017 6:22 pm
Reputace: 8

Re: Vltavská cesta obrazem

Příspěvekod pajavlk » stř zář 11, 2019 6:21 pm

Díky ani jsem nečekal, že na to bude ohlas :)

k technice, začnem tím nejstarším.

Původně měl celou výpravu jet klasický Tummler, předělal jsem poruchové kladívkové zapalování na moderní bezkontaktní C.D.I zapalování, čímž se eliminoval největší zdroj poruch těhle motorů. Tummlera jsme chtěli nasadit ale když jsme viděli ty zelené sračky v Orlíku a po cestě, nevěřím, že by se neucpalo chlazení motoru. Z toho důvodu jsme nasadili od začátku původně záložní motor, naprostej outsider na kterým jsem před odjezdem udělal jedinou úpravu a to navařil kolínko na výfuk aby to nefunělo spaliny do obličeje, zároveň jsem pro vzoru tumlera udělal motorové výklopné lože na loď. Mimochodem ta bílá deska co drží motor vedle lodi je polička z kuchyňské linky :D


Jde o čtyřtaktní Briggs&Stratton model 60100 z roku 1970, má 2 koně a obsah 110cm
původem pochází z nějakého zemědělského stroje z ameriky, koupil jsem dva za tisícovku na bazoši :) určitě mají najeto tisíce hodin. K němu jsem vytočil z hliníku (váha) převlečnou spojku která se pomocí tří šroubů zajistí v drážce výstupní hřidele motoru. Ze spojky pak pokračuje klasická 16mm průměr a 1,6mm silná trubka (hřídel) a na jejím konci je vrtule z Tummlera. Tuhle sestavu jsem vyrobil dva dny před odjezdem a ani ji nezkoušel! Loď se řídí samostatným kormidlem ze zlomeného pádla. Nakonec tahle sestava projela celou cestu bez jediného problému :ohmy:

Další dva motory jsou čínské kopie Hondy GX200, přidám popis

Objem válce 196 ccm
Výkon 6,5 HP (4,58 kW) při 3600 ot / min
Točivý moment 12,4 Nm při 2500 ot / min
Kompresní poměr 8,22 • Volnoběžné otáčky 1400 ot / min
Palivo benzin Natural
Objem palivové nádrže 3,6 l
Orientační spotřeba paliva 310 g / hod.
Zapalování tranzistrové magnetové
Ruční startování
Hmotnost 16 kg
Horizontální výstupní hřídel průměr 19,9 mm

kupovali jsme je jako úplně nové, v té době se u nás prodávali za 2500,- teď stojí něco přes tři. Najdete je ve většine elekrocentrál, čerpadel, stavebních strojů apod. díly na něj jsou za pár korun.
Po vzoru filipín a vietnamu jsme zvolili konstrukci "Long tail" z důvodu jednoduchosti na výrobu a hlavně možnosti projet naprostou mělčinou. Pocházíme z Hradce Králové a testovali jsme to při jízdách do Pardubic, Labe tu není splavné takže kolikrát drhnete o šutry apod. nato se tato konstrukce naprosto osvědčila, kdyby tam byla noha, tak ji v první zatáčce urveme. Motor je posazený na silentblocích a základové desce která je sklopná a má aretaci na několik stupňů, reguluje se tím tak ponoření šroubu pod vodu v závislosti na naložení lodě. Tohle všechno je pak posazené na ložisku kolečka z kontejneru na odpad :D k tomu přidaná řídící páka s ovládáním plynu. Prakticky se manévrování lodi děje otáčením celého motoru a šroubu. Longtail má vnější nerezovou trubku, nahoře u motoru je spojka podobně jako u tummlera a pak prochází opět 16mm trubka až na konec kde je na ní vrtule. Příruba na motor je původem brzdový kotouč z auta :) Největší problém jsme měli s ložisky, hřídel na té délce vibuje a tak musí být ložisko uprostřed a nakonci. Ložisko na konci je zároveň tlačné a opírá se o něj vrtule aby tlak nešel na kliku motoru, což skončí havárií jak jste mohli vidět v dokumentu. Chybná konstrukce. Materiál který se nakonec nejvíc osvědčil je prosté dubové dřevo, vrátili jsme se do doby našich pradědů. Vytočil jsem dvě ložiska z dubové kulatiny, nalisoval je do vnější trubky, skrz ně potom prochází samotná hřidel a s tímhle ujel Budějovice-Mělník. Ložisko na konci má z čela osazení a do něj se opírá tlak vrtule při záběru. Mazané a chlazené jsou proudící vodou.

Teďka pracuji na přepracované konstrukci kde na výstup motoru bude vřazená rozběhová spojka co se dává na motokáry a až pak půjde výstupní hřídel. Z důvodu, že po ubrání plynu loď i na volnoběh jede hrozně rychle a musíte včas motor chcípnout pokud přistáváte. Nelze mít taky nastartováno a stát na místě, resp. lze ale vrtule musí z vody což není úplně bezpečný :)
https://photos.app.goo.gl/DWCo4bFuExpyau5Y6

Poslední věc byl výběr vrtule, pro 2hp byla vrtule z tummlera jasná ale pro 6,5 koně nikdo nevěděl, nakonec po několika pokusech jsme přišli na to, že ideální vrtule je dvoulistá hliníkova 6.25" za 650,- z ebaye ;)

ještě jednu úpravu na těhle motorech jsme udělali a to tlumič výfuku z motorky za 300,- z ebaye, díky tomu se snížila hlučnost skoro na minimum

poslední věc co nikdo nevěděl, zda se ty motory v tomhle naklopení umažou a odpověď je ano! maj všichni tři mazání rozstřikem a opravdu jim takový náklon nevadí.

za celou cestu byla jediná závada ulomený výfuk, číňan udělal tlumič z asi 0,001 mm silného plechu (co byste taky za 2,5tisíce chtěli :) a vibrace motoru ho spolehlivě roztrhali. Poddimenzováná konstrukce, příště zpevnit.
A poslední věc, víčka nádrží, největší aušuš z plíšku, jednak z toho furt sáknul benzín a potom se vibracema rozpadli a spadli samozřejmě do vody... Pro příště vymyslet vlastní víčka nádrže.

tady je vidět moje konstrukce longtailu ještě před přestavbou na dřevěná ložiska
https://www.youtube.com/watch?v=6sbdlopiNNA

tady je test hlučnosti (ovládání plynu je z přehazovačky z kola :whistle: )
https://photos.app.goo.gl/HSY5nkdyHhe5jcuW8

a takhle jsme ty konstrukce několikrát otestovali cestou HK-PCE, ze tří jízd jsme se vrátili jen jednou, to moc optimismu nepřinášelo :?
https://youtu.be/V28EO0scFjs

tohle jsou motory co absolvovali cestu
https://photos.app.goo.gl/bEqHRK9YXvBBDDp69

ještě zajímavost Briggs se chcípá tak, že u svíčky zatlačíte na plíšek co zkratuje VN na kostru a tím chcípne motor. Kdo neví jak se to správně dělá, vezme mezi prsty zaroveň svíčku a ten uzemněnej plech, co se pak děje je asi jasný :lol:


jestli vás něco ještě zajímá tak se ptejte :)
Uživatelský avatar
Petr OKIN
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 91
Registrován: pát črc 12, 2019 12:46 pm
Reputace: 4
Bydliště: Slaný
Kontaktovat uživatele:

Re: Vltavská cesta obrazem

Příspěvekod Petr OKIN » stř zář 11, 2019 7:14 pm

Díky za popis, ty motory mě fakt překvapily, nejen že to celé daly, ale zejména jejich spotřeba. :shock:

Jinak jsem se koukl po těch motorech a strejda google dodal údaje - polská (čínská) kopie motoru za ca 3 tisíce, originál za 15, to jen tak na okraj. :D
Co se týče polských kopií, jejich kvalita hodně pokulhává i za tou čínskou a není to jen o motorech. Mi už žádný polský šunt nesmí do baráku... :P
pajavlk
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 10
Registrován: úte říj 03, 2017 6:22 pm
Reputace: 8

Re: Vltavská cesta obrazem

Příspěvekod pajavlk » stř zář 11, 2019 7:33 pm

jojo poláci to jen dováží z číny, přímo v polsku ho koupíš v MAR-POLu za 1800,- :) nám se jeden rozletěl ale vezli jsme třetí náhradní, protože se s něčím takovým počítalo. Celkem jsme vezli tři náhradní motory, hřídele, ložiska, vrtáky, závitníky, šrouby, matky, vrtačku, pilku a dalších tisíc věcí ale nafukovací kolečko k vozíku jsme neměli ani jedno :D

ještě pro zajímavost se podívej kolik stojí náhradní díly na tyhle motory
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... 0&_sacat=0
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1423
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 160
Bydliště: Olomoucko

Re: Vltavská cesta obrazem

Příspěvekod Omen » stř zář 11, 2019 7:58 pm

Paráda kluci, záviděníhodná cesta, skvělá reportáž.
Palec nahoru!!!
Uživatelský avatar
Lubos01
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 112
Registrován: sob pro 01, 2018 6:15 pm
Reputace: 0
Bydliště: Náchod

Re: Vltavská cesta obrazem

Příspěvekod Lubos01 » stř zář 11, 2019 9:00 pm

No je to pěkná inspirace! Snad bude příští rok více vody...

Mimochodem, takhle kolečka se dělají i v provedení s ocelovým diskem. V Polsku jsem je kupoval na allegru asi za 19ZL/ks, u nás stojí ta samá dvakrát kolik. Disk je půlený a spojený čtyřmi šrouby M8, takže se to docela dobře rozebírá a hlavně jsou určitě odolnější. Ikdyž aspoň se záplatou na duši by bylo dobré počítat.
Uživatelský avatar
Petr OKIN
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 91
Registrován: pát črc 12, 2019 12:46 pm
Reputace: 4
Bydliště: Slaný
Kontaktovat uživatele:

Re: Vltavská cesta obrazem

Příspěvekod Petr OKIN » stř zář 11, 2019 9:39 pm

Vše OK, jen mě napadla jedna malá rejpavá (jsme přece češi, že jo :mad: )
Motory 6,5 HP - to už je na VMP :crazy:
pajavlk
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 10
Registrován: úte říj 03, 2017 6:22 pm
Reputace: 8

Re: Vltavská cesta obrazem

Příspěvekod pajavlk » stř zář 11, 2019 10:08 pm

na příště už jdeme do co nemají duši ale nějakou pěnu, ty už prasknout nemůžou :)

6,5hp píše číňan na krabici a v reálu to bude tak 4-5 :) správně by ani jeden z těch motorů asi neměl na vodě co dělat, protože to nejsou od výrobce motory na loď určený :? naštěstí nám policajti jen mávali a nebo projeli skluzem s vlnama takovejma, že jsme skoro vypadli z lodí :x
Uživatelský avatar
Petr OKIN
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 91
Registrován: pát črc 12, 2019 12:46 pm
Reputace: 4
Bydliště: Slaný
Kontaktovat uživatele:

Re: Vltavská cesta obrazem

Příspěvekod Petr OKIN » čtv zář 12, 2019 7:13 am

Je to, jako vše, o lidech. Když potkáš někoho, kdo se ráno blbě probudil a koukne na štítek... Ale to bylo opravdu jen takové pošťouchnutí :D Fandím další cestě, to Labe bude taky zajímavé. Jinak ten dokument je velmi hezky zpracovaný, včetně komentáře na vysoké úrovni. Bylo slyšet (v pozadí), že sis to užíval i při nich... :D
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Re: Vltavská cesta obrazem

Příspěvekod Jardasu » čtv zář 12, 2019 6:38 pm

Ahoj kluci,
parádní reportáž, nádherně jsem se pobavil.
Cesta přesně podle mého gusta, aneb, i s malým Kašpárkem se dá udělat velké divadlo.... :P :crazy:
Uživatelský avatar
Brubbel
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 206
Registrován: pon zář 23, 2013 2:00 am
Reputace: 0

Re: Vltavská cesta obrazem

Příspěvekod Brubbel » stř zář 18, 2019 4:27 pm

Pekny jste si to udelali.
To Labe pristi rok bude ještě hezci! Pojedete ho z Krkonos?.)
Uživatelský avatar
Petr OKIN
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 91
Registrován: pát črc 12, 2019 12:46 pm
Reputace: 4
Bydliště: Slaný
Kontaktovat uživatele:

Re: Vltavská cesta obrazem

Příspěvekod Petr OKIN » úte zář 24, 2019 8:05 pm

Úplně náhodou jsem natrefil na další neskutečné nadšence - pánové (a dámo), TOHLE je výzva po tom Labi... :crazy:
Uživatelský avatar
olin
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 96

Re: Vltavská cesta obrazem

Příspěvekod olin » úte zář 24, 2019 8:26 pm

Petr OKIN píše:Úplně náhodou jsem natrefil na další neskutečné nadšence - pánové (a dámo), TOHLE je výzva po tom Labi... :crazy:

Na tohle video už jsem tady někde dával odkaz. Už několikrát jsem zhlídnul celou sérii.
Pak je hezké ještě toto: https://youtu.be/4iLO5IgXdz4
Tvůrce tohoto videa má ještě na kanále někdy před pěti lety ve dvoudílné sérii třídení plavbu na kajaku kolem ostrova v HR, mám pocit, že to byl Krk.
Uživatelský avatar
Petr OKIN
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 91
Registrován: pát črc 12, 2019 12:46 pm
Reputace: 4
Bydliště: Slaný
Kontaktovat uživatele:

Re: Vltavská cesta obrazem

Příspěvekod Petr OKIN » úte zář 24, 2019 8:33 pm

Oline díky za info, nenašel jsem, snad nevadí. Tyhle videa jsou balzám na duši, jsem dost velké pako na to, abych něco podnikl taky... :crazy:
Uživatelský avatar
olin
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 96

Re: Vltavská cesta obrazem

Příspěvekod olin » úte zář 24, 2019 10:16 pm

Uživatelský avatar
jakubsipek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 198
Registrován: stř říj 22, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Re: Vltavská cesta obrazem

Příspěvekod jakubsipek » pon zář 30, 2019 9:35 pm

Pajovlku super film!

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti