Nakoľko sa nám sezóna pomaly ale iste končí nezaškodí trocha teórie spojenej z praxou, alebo skôr by som to nazval problém začiatočníka z vyplávaním za silného vetra.
Nakoľko som si zo začiatku roka zaobstaral 6m plachetnicu z plutvokýlom a po drobných veciach v interiéri ju v lete prihlásil a následne dal na vodu najskôr ako motorák a na záver sezóny ako už plnohodnotnú plachetnicu, tak som bolo jedným šmahom hodený do reality prístavných manévrov. V podstate plachtenie na malej okruhovke je diametrálne iné ako na väčšej a ťažšej (3/4t) plachetnici či motoráku. Pominúc od toho že mal len jednu dovolenku na Lipne zapožičanú plachetnicu tak okrem posledných rokov čo som sa plavil na motorových člnoch reálne skúsenosti minimálne.
A rovnako je ako zistil diametrálny rozdiel prívesný a zabudovaný motor.
Za bezvetria, či mierneho vetra sa poväčšine nič nedeje. Väčšia sranda začína ak začne fúkať povedzme 4-7bft. Tak ako posledný víkend.
Teraz k môjmu zatiaľ nevyriešenému problému.
U nás v maríne parkujem do plávajúceho móla tzv. ježek. A nakoľko som dával loď v polovici sezóny mám krajné miesto, ktoré je vystavené vetrom z dvoch strán od provy a kormy, po bokoch máme na jednej strane hrádzu a na druhej malý ostrov (niektorý vedia čo to je za marínu).
A ako sa vraví šedá je teória a zelený strom života, tak ma Neptún a vetri riadne vyučili.
Na obr. je ako som vyviazaný pri móle a ako fúkal vietor z ľavoboku od provy v sile cca 5-6bft.
Jednoducho pekný deň na plachtenie.

No a v týchto podmienkach som nebol schopný vyplávať v jednej osobe. Síce som mal na palube polovičku a dcéru ale to boli skôr pasažieri ako posádka.
Odviazať sa dali defakto všetky laná okrem zadného mooringu a predného priečneho lana. Týmito lanami bola v tomto vetre fixovaná loď k mólu.
A teraz ako v tomto prípade správne vyplávať.
Pri povolení predného priečneho mi okamžite utekala prova v smere vetra. Z toho dôvodu som si prevliekol priečne lano, ktoré som mal v úmysle popúšťať, keď ma bude tlačiť motor dopredu. A v tomto momente som zapojil polovičku do akcie. Stalo sa čo sa stalo aj keď bolo lano prevlečené cez prednú rohatinku nevedela udržať lano a vykĺzlo. Čo nasledovalo bolo jasné loď otočené kolmo na vietor na krátku časť móla, kormidlo a motor vytlačené k pozdlžnej časti móla. No jedným slovom prúser jak h...o. Trvalo minúty kým som pomocou lana pritiahol loď späť k mólu. akú silu som musel vyvinúť ani netuším alebo ani nechcem. po rýchlom vyviazaní som sa triasol jak osika. A v ten deň som stopol a radšej zostal v maríne.
Teraz k mojej úvahe či bola alebo nebola správna. Predné priečne lano priebežné s tým že bude držať loď viac menej proti vetru, naštartovaný prívesný motor, ktorý mal tlačiť loď dopredu a zadný mooring kedy by sa odľahčil odviazať od lode a nechať na móle. A následne popúšťať a vyťahovať priebežné lano v doprednom smere.
Keby bola plachetnica otočená o 180st. by to bolo asi jednoduchšie, nakoľko by prova bola vlečená a sfukávalo by ju od móla a motor s kormidlom by nebol ohrozený tak ako sa mi to vyprúserilo.
Ešte pre dokreslenie mooringové lano nemám v smere pozdĺžnej osy lode ale šikmo dopredu v tomto prípade po pravoboku. A za mnou je rada cca 5-6 lodí a pred nimi mooringové boje.
nejaké postrehy skúsenosti, nech sa poučím či poučíme viacerý??
A.









.
Mam rád svou loď i sebe