2-takt, nadstavenie a ladenie
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
2-takt, nadstavenie a ladenie
Človek jazdenia chtivý si kúpi motor, zavesí ho na loďku a jazdí. Veci znalí sa pustia do jeho vylepšovania a ladenia. Ja veci neznalí viem že sú tam dva šroubky s ktorými môžem hýbať, je to šroubek s ktorým sa dá regulovať bohatosť zmesi a s ďalším sa regulujú otáčky motoru. Viem že ich vzájomným zosúladením sa ovplyvnia otáčky a spotreba na volnobeh. Ale ovplyvní to spotrebu aj za jazdy? A ako by sa mali ideálne nadstaviť? Je rozdiel pri jednoválci, alebo dvojválci /viacválci/ ak je len jeden karburátor?
-
- Příspěvky: 0
- Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
- Reputace: 0
Jeden šroubek je doraz klapky (šoupátka) karburátoru, druhým se šteluje bohatost směsi na volnoběh. Moror by měl mít na volnoběh správnou bohatost, aby byl volnoběh stabilní a byly zajištěny dobré přechody do vyšších otáček.
Seřizují se shruba takto:
Bohatost nastavit na základní úroveň, většinou je někde v manuálu napsáno např. dvě a půl otáčky od zcela zašroubovaného.
Nastartovat a doraz nastavit na vyšší volnoběh. Potom pomalu otáčet dorazem, aby klesaly otáčky až na požadované volnoběžné. Následně štelováním bohatosti nastavit na co nejvyšší otáčky při pravidelném chodu.
Snižováním bohatosti volnoběhu se otáčky zvyšují, ale jen do určité hranice, kdy začne motor jít nepravidelně. Musí se s tím otáčet po malých kouskách a vždy chvíli počkat na odezvu.
Pak zase snížit otáčky na volnoběžné dorazem a znovu dolatit bohatostí na nejvyšší pravidelné.
Postup opakovat do získání stabilního, pravidelného volnoběhu na požadovaných otáčkách.
Pozor, při vyšších otáčkách (větším otevření klapky) se to bude chovat nejasně, šroub bohatosti je účinný až při správně přivřené klapce. U vyběhaných karburátorů (vůle) to může zlobit a být neseříditelné (vzduch tam leze jinudy nežli má a nebere s sebou správně benzín jak má - zjednodušeně řečeno).
Po seřízení skusit přechody do vyšších otáček. při prudkém přidání musí motor plynule přejít do otáček. Pokud se rozkuckává, tak má volnoběh bohatý, pokud při prudkém přidání chcípne, volnobeh je chudý.
Po velmi pečlivém seřízení je třeba zpravidla trochu "obohatit" pootevřením šroubu bohatosti, aby byla rezerva na změnu klimatických podmínek (teplota, vlhkost) a nadmořské výšky.
Seřizují se shruba takto:
Bohatost nastavit na základní úroveň, většinou je někde v manuálu napsáno např. dvě a půl otáčky od zcela zašroubovaného.
Nastartovat a doraz nastavit na vyšší volnoběh. Potom pomalu otáčet dorazem, aby klesaly otáčky až na požadované volnoběžné. Následně štelováním bohatosti nastavit na co nejvyšší otáčky při pravidelném chodu.
Snižováním bohatosti volnoběhu se otáčky zvyšují, ale jen do určité hranice, kdy začne motor jít nepravidelně. Musí se s tím otáčet po malých kouskách a vždy chvíli počkat na odezvu.
Pak zase snížit otáčky na volnoběžné dorazem a znovu dolatit bohatostí na nejvyšší pravidelné.
Postup opakovat do získání stabilního, pravidelného volnoběhu na požadovaných otáčkách.
Pozor, při vyšších otáčkách (větším otevření klapky) se to bude chovat nejasně, šroub bohatosti je účinný až při správně přivřené klapce. U vyběhaných karburátorů (vůle) to může zlobit a být neseříditelné (vzduch tam leze jinudy nežli má a nebere s sebou správně benzín jak má - zjednodušeně řečeno).
Po seřízení skusit přechody do vyšších otáček. při prudkém přidání musí motor plynule přejít do otáček. Pokud se rozkuckává, tak má volnoběh bohatý, pokud při prudkém přidání chcípne, volnobeh je chudý.
Po velmi pečlivém seřízení je třeba zpravidla trochu "obohatit" pootevřením šroubu bohatosti, aby byla rezerva na změnu klimatických podmínek (teplota, vlhkost) a nadmořské výšky.
Lubor: predstav si modelovu situaciu:
toto vsetko nastelujem, nastartujem motor, otvorím skrtiacu klapku na cca 50% a pohnem srobom co steluje volnobeh.
co sa stane????
podla mojho nazoru nic. pocas chodu ten srob nemoze ovplyvnit ani otvorenie klapky ani bohatost pretoze prudiaci vzduch si odtrhava z hlavnej trysky benzin.
Je to tak???
toto vsetko nastelujem, nastartujem motor, otvorím skrtiacu klapku na cca 50% a pohnem srobom co steluje volnobeh.
co sa stane????
podla mojho nazoru nic. pocas chodu ten srob nemoze ovplyvnit ani otvorenie klapky ani bohatost pretoze prudiaci vzduch si odtrhava z hlavnej trysky benzin.
Je to tak???
-
- Příspěvky: 0
- Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
- Reputace: 0
Ďakujem Lubor. Potvrdil si moje predchadzajúce tvrdenie:
"nastavenie volnobehu neovplyvni spotrebu za jazdy.
ten srobik ak sa lepsie pozries riesi iba doraz. TJ pocas jazdy je to jedno aj keby si ho tam nemal."
Denis: bohatost - nastavenie hlavnej trysky, kvalita benzinu, mix oleja (kvalita a pomer) to je to čo ovplyvnilo Tvoju "velku" spotrebu v so.
Ale podla mna to hlavne zapricinilo: malo nafukany cln a hlavne kyl (ako si spominal po tel) vacsie zatazenie clnu (naklad, osoby) ale aj silnejsi prud Dunaja.
"nastavenie volnobehu neovplyvni spotrebu za jazdy.
ten srobik ak sa lepsie pozries riesi iba doraz. TJ pocas jazdy je to jedno aj keby si ho tam nemal."
Denis: bohatost - nastavenie hlavnej trysky, kvalita benzinu, mix oleja (kvalita a pomer) to je to čo ovplyvnilo Tvoju "velku" spotrebu v so.
Ale podla mna to hlavne zapricinilo: malo nafukany cln a hlavne kyl (ako si spominal po tel) vacsie zatazenie clnu (naklad, osoby) ale aj silnejsi prud Dunaja.
-
- Příspěvky: 0
- Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
- Reputace: 0
- ferdas
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: Znojmo
dotaz karburátor 2T
ahoj všem a prosba všem znalým: poznáte na obrázku, co se nastavuje s označenými šroubky? event, jinými.. Díky F.
To ferdas, jestli mi pošleš obrázky na můj e-mail, tak ti je zde umístím. To ale neznamená, že by nebylo dobré se to naučit. Jak jsem ti už psal výše, zde máš návod postupu. Tedy ještě jenou. Klikni na řádek s adresou levým myšidlem a stránky s postupem se ti otevřou
Pepa
http://jachting.info/modules.php?name=F ... topic&t=65
PS nic se neboj a dělej pokusy,až se to naučíš, tak to tu po tobě uklidím.

Pepa
http://jachting.info/modules.php?name=F ... topic&t=65
PS nic se neboj a dělej pokusy,až se to naučíš, tak to tu po tobě uklidím.
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Já se domnívám, že s těmito šroubky nic nenastavíš. Ten spodní je asi vypouštěcí šroubek plovákové komory a horní je buďto tryska
volnoběhu, nebo vzdušník volnoběhu. Nepoznal jsem co je to za značku ale ten horní je dotažen na doraz a tak není štelovací.
Musí tam být (na druhé straně) šroubek,kterým se hýbe s klapkou sání a ještě jeden na kterém je pružina a tím se nastavuje volnoběh.
Bývá zeshora nebo z boku. Jeden je vidět pod lankem plynu.
volnoběhu, nebo vzdušník volnoběhu. Nepoznal jsem co je to za značku ale ten horní je dotažen na doraz a tak není štelovací.
Musí tam být (na druhé straně) šroubek,kterým se hýbe s klapkou sání a ještě jeden na kterém je pružina a tím se nastavuje volnoběh.
Bývá zeshora nebo z boku. Jeden je vidět pod lankem plynu.
- bobes
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 998
- Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Praha
To jsou ale divné šroubky. Ten vrchní vypadá spíše jako nějaký vzdušník( asi sytiče), ten neseřizuje asi nic a ten spodní vypadá také spíše na vypouštění plovákové komory. Udělej fotky i z druhé strany karbece a dej více informací o motoru ( značku, rok výroby, popř. výkon), ať se to dá s něčím porovnat.
To ferdas
Šroubek, kterým se něco seřizuje, poznáž vždy tak, že je na jeho těle pod hlavičkou pružina. To z toho důvodu, aby jsi s ním mohl pohybovat a požadovaná /nastavená/poloha se vzpěrem pružiny aretuje /zajišťuje/ proti pootočení vlivem vibrací.
Tedy hroní šroubek je vzdušník nebo tryska, jak píše tatas a bobeš. Když jej vyšroubuješ, bude mít vyvrtaný otovor v ose a možná i napříč.Sopodní by mohl být bohatost směsy /ten bude bez vrtaného otvoru - jen osazená tyčka /zmenšený průměr/ a volnoběh bude ten pod lankem, na kterém je rovněž pružinka. Volnoběžné seřizování poznáš většinou /ne vždy/ dle toho, že pootáčením se pohybuje lanko nebo soupáčí, které lanko ovládá.
Pepa
Šroubek, kterým se něco seřizuje, poznáž vždy tak, že je na jeho těle pod hlavičkou pružina. To z toho důvodu, aby jsi s ním mohl pohybovat a požadovaná /nastavená/poloha se vzpěrem pružiny aretuje /zajišťuje/ proti pootočení vlivem vibrací.
Tedy hroní šroubek je vzdušník nebo tryska, jak píše tatas a bobeš. Když jej vyšroubuješ, bude mít vyvrtaný otovor v ose a možná i napříč.Sopodní by mohl být bohatost směsy /ten bude bez vrtaného otvoru - jen osazená tyčka /zmenšený průměr/ a volnoběh bude ten pod lankem, na kterém je rovněž pružinka. Volnoběžné seřizování poznáš většinou /ne vždy/ dle toho, že pootáčením se pohybuje lanko nebo soupáčí, které lanko ovládá.
Pepa
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
to bobes: Nikdo tě nepodezřívá. Každý kdo trochu zná motory, při pohledu na tuto fotku, řekne to samé. Ten spodní se mi nezdá na
nějaké štelování, protože se sundá s plovákovou komorou. A ta pružina je tam nezvyklá, utahuje se to na fest.U horního by mělo být
vyražené číslo mezi 30 až 50, potom by to byla tryska volnoběhu. Štelovací šroubek bohatosti směsi bývá na konci do kužele.
Nové čtyřtaktní karburátory (Keihin) již bohatost směsi nastavují sami a mají jenom šroubek na nastavení min. otevření škrtící klapky.
Z fotky je zřejmé, že ten motor toho má za sebou hodně a tak by nebylo od věci sundat plovákovou komoru a vyčistit ji. Bude tam asi
dost sajrajtu a nánosů z benzínu na stěnách, které se při větší tloušce odlupují a ucpávají hl. trysku.
nějaké štelování, protože se sundá s plovákovou komorou. A ta pružina je tam nezvyklá, utahuje se to na fest.U horního by mělo být
vyražené číslo mezi 30 až 50, potom by to byla tryska volnoběhu. Štelovací šroubek bohatosti směsi bývá na konci do kužele.
Nové čtyřtaktní karburátory (Keihin) již bohatost směsi nastavují sami a mají jenom šroubek na nastavení min. otevření škrtící klapky.
Z fotky je zřejmé, že ten motor toho má za sebou hodně a tak by nebylo od věci sundat plovákovou komoru a vyčistit ji. Bude tam asi
dost sajrajtu a nánosů z benzínu na stěnách, které se při větší tloušce odlupují a ucpávají hl. trysku.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů