

Moderátoři: vilma, Pepa, david, smike
K původní Ficcusově otázce:Milos píše:... ten graf z Dehlera je možné extrapolovať aj do oblasti do 180°, zhruba sa dá predpokladať ako to vyzerá. ...
Renda píše:Nesouhlasím, Miloši, že lze průběh z výše uvedeného grafu jednoduše extrapolovat. ...
... pokud se opravdu přesvědčíme o bezpečnosti lodi s vodním balastem a vyžadujeme tranportovatelnost, je to zajímavé řešení. ...
RadekS píše:Těžiště nebo hmota jachty se nepohybuje, zato těžiště výtlaku ano. V klidu jsou tyto dvě síly svisle v linii a jachta je stabilní. Jak se jachta naklání, těžiště výtlaku se pohybuje, jak je zřejmé z náčrtku. Horizontální vzdálenost mezi těmito body je známá jako vzpřimující rameno nebo páka(moment síly, kde rameno je horizontální vzdálenost těžišť a sílou je výtlak jachty – poznámka překladatele). Zpočátku jak se jachta naklání, tak se tato páka prodlužuje a délka bude záviset na tvaru trupu. V případě Fay 32 je maximální moment síly dosažen asi okolo 50 stupňů, kdy je rameno 0.73 metru dlouhé. Poté se napřimující síla pomalu snižuje až do nuly kolem 130 stupňů, kde jachta vstupuje do oblasti stability dnem vzhůru.
Stalo se módní uvádět křivku stability pro design a mnoho stavitelů jachet se v konkurenčním boji snaží ukázat že jejich jachta má „ nejlepší“ křivku stability. Některé společnosti v současnosti připojují křivku stability jejich jachet k reklamám v jachtařských časopisech. Myslím si to může pomoci prodat jejich jachty, ale musí to být bráno v souvislostech. Je mnoho otázek okolo designu které musí být zodpovězeny ještě před koupí, aby vám umožnily se rozhodnout, která jachta se hodí vám a vašemu stylu plachtění a křivka stability je jen jedna z nich.
Předvedená křivka je pro cruiser s rozumně „tvrdou“ stabilitou. Pokud je počáteční vzestup křivky příliš strmý, jachta může být toporná a příliš reagující, nebo rozkodrcaná. Toto učiní jachtu nepohodlnou na dlouhých přeplavbách. Rozumně příkrý počáteční vzestup je dobrý, protože potom se jachta plaví docela pohodlně vzpřímená při plavbě proti větru. Představená Fay 32 se proti větru plaví nejlépe v náklonu asi okolo 15 stupňů. Ve větším je přetížená a zpomalí.
Jestli bude počáteční vzestup pozvolnější, stabilita jachty bude měkčí a při plavbě proti větru se bude více naklánět a ve všech dalších podmínkách obecně se bude hodně kývat. Toto může být opět nepohodlné.
Je vidět, že asi okolo 130 stupňů náklonu se jachta stává stabilní obráceně – dnem vzhůru. Postaví se sama? - - Zvažte toto. – jestliže je moře dost hrubé aby jachtu převrátilo přes 130 stupňů, bude určitě dost hrubé na to, aby ji převrátilo 50 stupňů potřebných k započetí zpětného postavení. Ve skutečnosti, je-li jachta převržena, pravděpodobně bude mít dost kinetické energie pokračovat kolem dokola. (vítr sám nemůže jachtu převrátit, nanejvýš může jen přispět k převržení, nebo způsobí knock down (sražení), což je když se stěžeň přiblíží k hladině, nebo se jí i dotkne.)
Funkce turistické jachty je nést její posádku v bezpečí a rozumném pohodlí. Toto znamená, že posádka musí zůstat v dobré kondici, pro řízení jachty. Proto na palubě jakékoli jachty která je nepohodlná s obtížným pohybem který způsobuje nadměrnou únavu, je posádka méně bezpečná, třebaže jachta sama možná má výjimečnou křivku stability.
Slavný námořník a autor jachtařských publikací Erik Hiscock, popisuje v jedné z jeho knih spoluplavbu s další jachtou. Ta druhá jachta se nakláněla (kývala) trochu více než jeho, ale byl to příjemnější pohyb a ta druhá posádka přijela do dalšího přístavu v lepší kondici a méně unavená. Toto vedlo pana Hiscocka k závěru, že maximální vzpřimovací schopnost jachty není všechno, co je žádoucí. (jestli se vám podaří sehnat, přečtěte a uchovejte jako poklad knihu Erika Hiscocka 'Cruising and Voyaging Under Sail'- - známá jako jachtařská bible. Zabývá se všemi aspekty správné mořeplavby na jachtě.
Zdá se mi že při pohledu na křivky stability se dají jachty vnímavě srovnávat. Můžete buď číst co lidi říkají o designu nebo se na jedné svézt a potom srovnávat křivku stability s ostatními jachtami. Pro výběr té pravé jachty musíte také srovnávat všechny další rysy, třeba jako tvar přídě, příliš tupá příď bude inklinovat k nárazům do vln a štíhlá se zase do mnoha vln pohřbí. Široká záď může být vyzvednutá vlněním od zadu příliš rychle a štíhlá zase často přelévána. Jachta zkonstruovaná pro malou hmotnost, s velkým balastem uprostřed lodi a malou váhou na koncích bude vhodná na závodění ale může být nepohodlná na dlouhé pasáži.
Křivka stability je jedna hodnota v návrhu jachty, a docela důležitá, ale není to jediné směrodatné kritérium. MUSÍTE se rozhodnout jaké vlastnosti chcete a dívat se na vhodné jachty které se hodí na způsob plachtění který jste si vysnili.
Jachty Fay jsou navrženy tak aby byly dobrými a bezpečnými výletními loďmi. Aby měly docela slušnou stabilitu a drželi se ve větru zpříma. Aby její pohyby byly pohodlné. Aby měla dobrý výkon, dokonce i když jsou přetížené při dlouhodobých plavbách a životu na palubě. Aby byly rychlé a pohodlné při přeplavbě v pasátech.
Libor píše:simone
dovolil bych si lehce oponovat, či poopravit.
Napsal jsi vše přesně až na jedno.
Strojení je otázkou praxe, z počátku delší doba. Dnes otázka max. 1 hodiny. Žádný den dovolené, to je špatný kalkul.
To srovnání moc nesedí ani s tou cestou. S dětma stejně musíš dělat zastávky....dnes už nemá smysl jet celou noc, provoz se poněkud rozložil a zálelí kolik máš dálničních úseků na trase, kde můžeš jet rychleji. Já při cestě do HR např. až od Varaždinu, takže časový rozdíl malý.
Pokud pojedou dospělí na charter a rychle, taky se nezadaří hned vyplout po nalodění a vyplouvá se další den (to jsme na tom časově už +- stejně).
Jedinně kde budeš v tvém případě rychlejší je, pokud přepbíráš společnou loď tak říkajích za chodu od kamaráda před tebou.
A co když budeš ty první v sezóně? Za jak dlouho ji nachystáš? Kolik dní dovolené budeš muset přidat, či obětovat pro přípravu?
To já už budu mít nachystané, nabalené, naložené z domu a dávno popluji.
Renda píše:Simone, moc bych Ti přál, aby to společné vlastnictví fungovalo, ale lidi na to většinou nejsou dělaní.Znám jen zcela vyjímečné případy, kdy to klape a spoustu těch, kdy to totálně krachuje.
Také mluvíš o zdržení na dovolené, spojeném s přepravou a přípravou lodi, ale budete-li mít loď přes zimu u moře, budete muset za její údržbu platit nehorázné sumy při nejisté kvalitě a nebo za ní budete muset jezdit makat a to zabere času mnohem více.
..a jak chceš vozit Nauticata? ... kamion?simon píše: ... a pokud chces neco vetsiho tak se stejne vyplati vzit lod na zimu obcas domu (z mariny grado z italie to mam domu 630 km ... do plzne nebo na lipno to mam 300)
Renda píše:..a jak chceš vozit Nauticata? ... kamion?simon píše: ... a pokud chces neco vetsiho tak se stejne vyplati vzit lod na zimu obcas domu (z mariny grado z italie to mam domu 630 km ... do plzne nebo na lipno to mam 300)
Renda píše:..a jaký je Tvůj názor na vodní balast, ficcusi?
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host