Denis píše: Budte teda aj vy, jachtáry ČR lobistami a lobujte za lepšie zákony pre vášho koníčka.
Tento příspěvek by se stejně dobře hodil do diskuse o dokladech k lodím, možná by si zasloužil vlastní vlákno a asi by obstál i jako samostatný článek, avšak první impuls ke všemu dal právě Denis citovanými slovy.
Kdo z příspěvatelů je členem Českého svazu jachtingu, ten pravděpodobně ví, že se chystá výroční konference. Jsem přesvědčen, že ČSJ je právě jedna z těch organizací (jistě ne jediná), které by měly zájmy jachtařů hájit a prosazovat i v legislativním procesu. Možná svazu křivdím, ale myslím si, že to nedělá - přinejmenším jsem o tom nikde nenalezl žádnou informaci. Nejsem delegátem konference, takže jen s velmi malou účinností mohu navrhovat, aby se ČSJ takové role ujal.
Letošní konference ČSJ bude, kromě jiného, rozhodovat o novelizaci stanov. Využívám proto možnosti navrhnout změnu stanov a prostřednictvím tohoto návrhu podnítit ČSJ, aby se ujal dalšího úkolu. Posílám proto sekretariátu ČSJ a jeho prostřednictvím návrhové komisi konference ČSJ následující podnět:
Návrh změny stanov ČSJ a návrh do usnesení konference ČSJ
V souladu se základním ustanovením stanov ČSJ, které v části I) bod 1) definuje poslání ČSJ jakožto prosazování společných zájmů svých členů, navrhuji doplnit v bodu 2) mezi jmenovitě řečené úkoly ČSJ následující ustanovení:
"obhajuje zájmy svých členů před orgány státní správy a vystupuje jako zainteresovaný subjekt v procesech regulace"
V souvislosti s návrhem změny stanov ČSJ předkládám konferenci návrh, aby uložila Výkonnému výboru
"zřídit odbornou komisi s pověřením k zapojení do těch procesů normativní regulace, v nichž je třeba hájit zájmy členů ČSJ".
Důvodová zpráva:
Ruku v ruce s rozvojem jachtingu v ČR, se stoupajícím počtem malých plavidel v ČR a s rostoucím zájmem českých občanů o námořní jachting jde snaha státních orgánů i orgánů samosprávy o zpřesňování legislativní regulace tohoto sportovního a rekreačního odvětví. Ne vždy je ona snaha korunována plným úspěchem a pravděpodobně není třeba vypočítávat sporné regulační normy, námořními doklady počínaje a dovozem lodí ze zahraničí konče.
Dopady problematické legislativy se netýkají jenom členů ČSJ, dokonce je více než pravděpodobné, že v dotčené skupině jsou sportovci – a ČSJ je především svazem sportovním – v menšině. Téměř všech členů ČSJ se dotýká například právní regulace plavby malých plavidel po českých vnitrozemských vodách, ale jenom někteří z nás chtějí na moři závodit pod českou vlajkou a jenom někteří z nás se rozhodují o pořízení starší lodě ze zahraničí. Přesto je možno - s pravděpodobností hraničící s jistotou - konstatovat, že žádná jiná společenská organizace v ČR nezastupuje takové množství osob dotčených předpisy o plavidlech a plavbě jako právě ČSJ. Proto lze považovat za důvodné a užitečné, aby právě ČSJ vyjadřoval svůj názor v procesu tvorby regulačních předpisů a usiloval, aby členové ČSJ měli z regulačních předpisů prospěch nebo aby je alespoň dopady regulace nepoškozovaly. Tento úkol je dostatečně důležitý k tomu, aby se ho Český svaz jachtingu ujal a aby se mu dostalo výslovného pojmenování ve stanovách.
Prostor pro vyjádření názoru k připravovaným právním předpisům vytváří postupně probíhající implementace procesu hodnocení regulace v ČR. Pro překlad z češtiny do češtiny je třeba vědět, že eurounijním termínem "regulace" se rozumí všechny nástroje určené k prosazování a podpoře veřejných zájmů; řadí se k nim nejen zákony, vyhlášky a nařízení, ale například také všechny závazné řády vytvářené samoregulačními orgány. Probíhající reforma má přinést zlepšení kvality regulace, zvýšit její efektivnost, přinést odpovídající úroveň právních předpisů a zjednodušení administrativních požadavků kladených na občany.
Bez ohledu na tradiční českou skepsi vůči pokusům státní správy o lepší fungování přijměme jako pozitivní fakt, že součástí přípravy právních norem se postupně stává "hodnocení dopadů regulace" (Regulatory Impact Assessment, RIA). Toto hodnocení má zamezit nadbytečným, častým a někdy účelovým a nekoncepčním změnám stávajících norem a přijímání nadbytečných právních předpisů. Proces RIA směřuje k získání komplexní analýzy pravděpodobných sociálních, environmentálních a ekonomických dopadů a zapojit se do něho mohou všechny "zainteresované subjekty", kterých se může předpokládaná právní úprava dotknout. Za tímto účelem udržuje státní správa databázi konzultačních organizací, jimž zpřístupňuje dle oboru jejich působnosti připravované právní normy ke konzultacím a které zve k připomínkovým řízením a do pracovních a expertních skupin. O zařazení do databáze musí subjekt sám požádat a dát tím najevo, že se v daném oboru považuje za "dotčenou veřejnost". Dlužno ještě podotknout, že RIA se musí provádět u všech závazných právních předpisů, ať jde o zákony nebo vyhlášky, a návrh právního předpisu nesmí být nikdy v rozporu se závěry RIA.
Lhůty a termíny pro reakci zainteresovaných subjektů jsou stanoveny prováděcími předpisy a jsou poměrně krátké, obvykle 15 dnů od vložení návrhu právního předpisu do elektronické knihovny vlády. Účinné využití možností, které systém nabízí, závisí tudíž do značné míry na ostražitosti a připravenosti zainteresovaných subjektů, protože nejde jen o pravidelnou kontrolu nově vložených položek v elektronické knihovně vlády, ale také o schopnost v krátkém čase zpracovat, zkonzultovat, schválit a odeslat vlastní stanovisko, případně o ochotu zdarma věnovat své schopnosti a čas práci v expertní skupině. Návrh na doplnění stanov ČSJ je z tohoto důvodu doplněn návrhem do usnesení konference, aby Výkonný výbor zřídil odbornou komisi (legislativní), která se této práce ujme. Lze považovat za pravděpodobné - a osobní zkušenost předkladatele potvrzuje - že mezi členy ČSJ jsou osoby ochotné a schopné se touto prací dobrovolně zabývat.
Předkladatel návrhu:
S přihlédnutím k tomu, že právo "předkládat všem organizačním článkům ČSJ návrhy a doporučení a být přítomen jejich projednávání " (článek 11, pís. b) mají pouze držitelé platné závodní nebo členské licence ČSJ a nikoliv základní organizační články, v nichž jsou členové ČSJ sdružení, podávám tento návrh jmenovitě.
jméno a příjmení, licence ČSJ, kontakt
Edit: oprava formátování, oprava překlepu