Strach z náklonu plachetnice :-(

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
Al_Pako
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 70
Registrován: sob dub 10, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvekod Al_Pako » stř dub 21, 2010 12:00 pm

Petře,
Našel jsem tuto stránku, která se zabývá stabilitou jachet na těžkém moři:
http://www.sailingusa.info/design_winds.htm#Top
Píšou tam mj. toto:

This is the resistance to capsize and heel. One of the best predictors of ultimate stability is the "angle of vanishing stability" or the angle to which the boat can heel and still right itself. A dingy will have a stability range of about 80 degrees, an inland water boat should have a stability range of 100 degrees, and an offshore boat of at least 120 degrees. Boats which have a stability angle of less than 140 degrees may be left floating upside down once capsized. Boats with a higher angle will usually right themselves

Překlad:
Toto je odolnost proti položení na bok a převrácení. Jedním z nejlepších faktorů mezní stability je "úhel nulové stability" neboli náklon, do kterého je loď schopna přejít a ještě se sama narovnat. Dinghy bude mít rozsah stability okolo 80°, člun pro vnitrozemskou plavbu by měl mít okolo 100°, námořní plachetnice NEJMÉNĚ (zvýraznil AP) 120° Lodě jež mají UNS méně než 140° mohou po převrácení zůstat plavat kýlem vzhůru. Lodě s vyšší hodnotou se obvykle samy narovnají.

Takže zde se vyskytuje ta hodnota 120° o které jsi psal. Zároveň je možno najít tam empirický vzorec, podle něhož lze hodnotu ÚNS vypočítat, pokud známe vstupní údaje - šířku a výtlak jachty a váhu balastu.
Dále jsem si uvědomil, že i při poloze lodi dnem vzhůru existuje stabilizující moment trupu, tzn že při vychýlení ze svislice se metacentrum posouvá na stranu výchylky, a tedy se snaží loď vrátit do svislice "vzhůru nohama".
Je tedy pravda že samovolné narovnání lodi není jednoznačné. Pro sebe z toho vyvozuji cosi v tom smyslu, že se převrácení své lodi raději vyhnu...
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » stř dub 21, 2010 12:00 pm

Obrázek
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » stř dub 21, 2010 12:04 pm

Al_Pako píše: Pro sebe z toho vyvozuji cosi v tom smyslu, že se převrácení své lodi raději vyhnu...

Ano, tohle je nejrozumnější závěr naší diskuze. :)
Uživatelský avatar
Al_Pako
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 70
Registrován: sob dub 10, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvekod Al_Pako » stř dub 21, 2010 12:23 pm

lynx píše:Aleši, metacentrum NENÍ působiště výtlaku. Metacentrum je průsečík svislice vedené těžištěm laterálu s osou plování lodi. (Obrázek by byl názornější, ale jistě nějaký najdeš.)


Ano, díky za upozornění na záměnu pojmů. Z toho potom plyne definice toho úhlu nulové stability jako polohy, kdy je těžiště svisle nad působištěm vztlaku. Tento úhel opravdu může být hodně přes 90°, tím více čím hlouběji je balast uložen pod lodí. A je taky jasné, že široká placatá loď (typicky katamaran) se těžko převrací, ale když už je kýlem vzhůru, tak tam zůstane. Běžná jednotrupá charterová loď by na tom měla být lépe, a tedy rozhodně by se měla zvedat z polohy stěžněm na hladině.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř dub 21, 2010 12:26 pm

tedy pánové, než jsem to naskenoval, tak jste to uzavřeli :(


Obrázek

Obrázek

Obrázek

to mi nedělejte ;)
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » stř dub 21, 2010 12:50 pm

Máš alespoň pochvalu za píli. :D
Uživatelský avatar
Divizna
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 146
Registrován: sob dub 25, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Kladno

Příspěvekod Divizna » stř dub 21, 2010 1:11 pm

designer píše:třeba něco najdeš tady:
http://jachting.info/modules.php?name=F ... &start=all

jinak s tím refováním - zkus si ovládání plachty před plavbou, klidně si to nech ukázat od pronajímatele. A pak během plavby, když budeš mít pocit, že se ti to nelíbí, tak refuj. Nečekej, až jak se to vyvrbí.


Díky za odkz na vláknu, nenašel jsem ho tady (špatně jsem hledal) a přitom je to dost podobné tomu mému.

Je tam hodně zajímavá ta debata o Orlíku - také jsem tam zažil, že se stokrát změnil směr větru...nastavil jsem plachty na boční, rázem začal foukat proti mě...vyostřil jsem, přitáhl plachty a začal foukat zezadu... :)
Nebo jsem jel od Zvíkova, v tom sevřeném údolí, slabý vánek zezad, měl jsem plachty úplně povolené a na motýla, pomaloučku to jelo...pak jsem vyjel na širší vodu před Žďákovským mostem, opřel se do mě vítr, příď políbila vodu a ještě že mám ve zvyku držet otěž plachty, jinak by nám namlátilo ráhno
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » stř dub 21, 2010 1:46 pm

Divizna píše:Je tam hodně zajímavá ta debata o Orlíku - také jsem tam zažil, že se stokrát změnil směr větru...nastavil jsem plachty na boční, rázem začal foukat proti mě...vyostřil jsem, přitáhl plachty a začal foukat zezadu... :)

A to je přesně důvod, proč mám jezerní jachting rád. Naučí s plachtama nejvíc. Za jeden den plavby jsem si na Orlíku udělal víc obratů než na kapitánském kurzu za celý týden :)
Uživatelský avatar
Rumex
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 343
Registrován: ned čer 01, 2008 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Dětmarovice

Příspěvekod Rumex » stř dub 21, 2010 2:00 pm

A vovovovotom to je :mad:
Uživatelský avatar
Al_Pako
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 70
Registrován: sob dub 10, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvekod Al_Pako » stř dub 21, 2010 2:11 pm

JardaF píše:A to je přesně důvod, proč mám jezerní jachting rád. Naučí s plachtama nejvíc. Za jeden den plavby jsem si na Orlíku udělal víc obratů než na kapitánském kurzu za celý týden :)


Souhlasím, mám zkušenost ze Slap a to ani není "jezerní jachting" - je to regulérní řeka, úzká a klikatá, akorát že neteče...Plout dvě minuty s jedním nastavením plachet je tam rekord :-)
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » stř dub 21, 2010 2:36 pm

Jj, kdo plachtil na Slapech, pro toho je Orlík velké jezero se stálým větrem. :-D
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Příspěvekod Jardasu » stř dub 21, 2010 7:57 pm

Vážení pánové,

moc hezká a poučná diskuse.

Mohu ji trochu posunout? Uvažuji o lehké, snadno převozitelné lodi pro vnitrozemskou turistiku. Co si myslíte o vlastnostech trimaránů a to zejména s ohledem na téma tohoto vlákna?
Mějte se hezky
jarda
Uživatelský avatar
Divizna
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 146
Registrován: sob dub 25, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Kladno

Příspěvekod Divizna » stř dub 21, 2010 9:48 pm

lynx píše:Jj, kdo plachtil na Slapech, pro toho je Orlík velké jezero se stálým větrem. :-D


aha, tak to je výzva! Slapská přehrada je moje srdeční záležitost, i když jsem tam nikdy neplachtil...a jestli je horší než Orlík, tak do toho chci jít! :-)jestli mě Orlík něco naučil, tak je to naprostá nepředvídatelnost větru. Fakt není výjimka plout blízko dalším 5-ti lodím a každá má jinak nastavené plachty... :-)
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » stř dub 21, 2010 11:30 pm

Tady malý příspěvek k převrácení plachetnice. Takhle to vypadalo dneska na tréninku u CERE, lodě třídy 420 (tedy ty nestabilní potvory, jaxe se tu psalo). To, co se drží nahoře jako klíště (a neudrželo se, následoval skok do vody a loď kýlem nahoru, na další fotce je to vidět) je malá Luciferka. Když vylezla z vody, nalili jsme do ní dva panáky. Touhle dobou je již rozmrzlá. :)
Uživatelský avatar
dana
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 150
Registrován: pon led 15, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dana » čtv dub 22, 2010 8:33 pm

jarda ve vnitrozemi bys nemel mit potize s vlnami, ale to je relativni (zalezi na velikosti lode). Otazka maximalniho naklonu co ustojis, zavisi na mnoha faktorech (ted beru to vnitrozemi), ale hlavne na tom kolik mas mista pro manevrovani.
Jinak pokud se ptas co je maximalni naklon, nez se cvaknes, tak to si proste musis zkusit. Teorie je krasna vec, ale nikdo z nas nema v hlave uhlomer. Proste ti najednou v hlave dojde, cvakam se a z toho pak plynou dalsi reakce. Ten pocit si vypestujes pouze jezdenim a vetsinou je to pro konkretni tridu lode. Pamatuju si, ze na nejakem soustredeni jsme se cvakani i ucili za bezvetri, kde cilem bylo postavit lod zpet a nacvicit postup. Pak nasledovaly nedobrovolna cviceni v zavodech, tam se clovek naucil to ze vedel, ze tam de.
Na mori sem to este nezkousel a popravde mam z toho i strach, nebot sem dosud nemel posadku a kauci o kterou bych se nemusel bat.

U trimaranu bych zacal mit strach ve chvilce, kdy se mu nechce zpet na prostredni plovak.
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Příspěvekod Jardasu » čtv dub 22, 2010 9:32 pm

To Dana:
Díky za názor, asi zkusím něco malého pokusně zbastlit.
Na tom trimaranu mne nejvíc láká nízká hmotnost a snadná převozitelnost. Pouze si nejsem jist, zda nejsou vlastnosti, stoupavost a podobně nějak významně horší, než u jednotrupu. Ta operativní možnost změny revíru je opravdu skvělá věc. Když vidím některé lidi, co jsou "přikováni" na jedné přehradě, například na Slapech a občas vypadají, že už je nebaví ani vytáhnout plachty a tak jezdí pořád jen na motor, docela s rozmýšlím koupit nějakou klasickou kajutovku.
Měj se hezky. jarda
Uživatelský avatar
Divizna
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 146
Registrován: sob dub 25, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Kladno

Příspěvekod Divizna » pát dub 23, 2010 8:03 am

něco málo k tomu jak jste tu počítali a řešili kolik je mezní hodnota převržní apod - v novém časopisu YACHT 5/10se na straně 56 v článku o mlé námořní plachtenici Hallberg-Rassy 310 mimo jiné píše toto

[i]"...od 50 (stupňů) do 80 náklonu se prakticky nemění a dosahuje maxima 2 900kgm. Moment pk mění znaménko při náklonu 128 (loď již má zbořený stěžeň do vody a ukazuje kýl), což je mezní hodnota, po niž následuje převrhnutí dnem vzhůru. Podle studií, které byly prvedeny po nešťastném Fastnetu 1979, by tato mezní hodnota měla činit v optimálním případě 130 ..."[/i]
Uživatelský avatar
Danar
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 295
Registrován: pát zář 11, 2009 2:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Danar » čtv kvě 06, 2010 1:19 pm

Ahoj, jsem začátečník a budu si půjčovat štíra na Orlíku. Nevím jak je ten na tom s nakláněním a možností převržení. Jestli jsem to dobře pochopil, má štír sklopnou ploutev.
Je mi jasné, že se tady bavíte asi většinou o kýlových plachetnicích, ale zajímalo by mě, jak je to u štíra, čeho se mám bát, co si mohu dovolit atd.?
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » čtv kvě 06, 2010 1:29 pm

Co zkusit třeba TOHLE?
Uživatelský avatar
Danar
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 295
Registrován: pát zář 11, 2009 2:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Danar » čtv kvě 06, 2010 1:56 pm

JardaF píše:Co zkusit třeba TOHLE?

Tohle jsem četl už dříve několikrát, teď jsem to pro jistotu pročetl znovu tam a zpátky, abych se ujistil že jsem nic nepřehlédl, ale odpověď jsem bohužel nenašel.
Uživatelský avatar
Divizna
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 146
Registrován: sob dub 25, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Kladno

Příspěvekod Divizna » čtv kvě 06, 2010 3:28 pm

já si na Orlíku půjčuju lodě na druhém břehu v Loužku, u Martina Hacmace a až tam budu příští víkend, tak už se snad konečně naučím refovat - to mi příjde jako nejlepší prevence proti příliš velkému náklonu :-)
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » čtv kvě 06, 2010 3:46 pm

Refování až nakonec :-) - nejdřív povolit plachty, pak povypustit nebo vypustit otěže a když funí více a více, tak pak refovat. A pak už někam radši na pivko. :-)
Uživatelský avatar
Danar
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 295
Registrován: pát zář 11, 2009 2:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Danar » čtv kvě 06, 2010 4:24 pm

To chápu (zvlášť to pivko ;) ), ale jde mi o to, jestli se štírem můžu jezdit v náklonu a do jaké míry, když vlastně nemá "protizávaží" (nebo snad má???), které by ho srovnalo z náklonu zpátky.. jak to vlastně je? Vím že to je pro vás tady tak samozřejmá znalost o které ani nepředpokládáte, že by ji někdo nevědel, ale jeden se přece našel a to já :? :oops:

PS: Jsem si jistý že do náklonu půjde loď ve větru při kterém se na pivko rozhodně nechodí. Na podzim jsme Vítkovi Kardamon taky hezky nakláněli a to jsme jeli na plný plachty. A nezastřelil nás :gun: :good:
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2519
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 201
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » čtv kvě 06, 2010 4:38 pm

Kardamon je taky ploutvovka, jenom trochu větší než Štír (8m). Sám poznáš, kdy už je to moc nakloněný a 45° určitě vedosáhneš.
Uživatelský avatar
hula-m
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 100
Registrován: čtv zář 10, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod hula-m » čtv kvě 06, 2010 4:42 pm

Osobní zkušenost se štírem mám na Orlíku a Lipně jako začátečník v počtu 2 a 4 lidi na palubě.
Pokud je posádka střízlivá a nezkušená a nejedná se vyšinuté jedince bez zábran takpodle mne platí:
1. Stabilita lodi je výrazně větší než odvaha posádky zkoušet náklon. Na to klidně vsadím láhev dobrého moku
2. Ploutev váží pár desítek kilogramů což má dost velký význam při váze štíra a navíc v poryvu větru brání překlopení odpoer laterálu, tedy příčný odpor plochy ploutve. nemluvě o placatém dnu a posunu těžíště výtlaku na závětrnou stranu.
3. Největším nebezpečím se jeví zpanikařený člen posádky, který se přesune na závětrnou stranu, zvláště je-li při těle.
4. Nutno souhlasit s Jardou F. Nepřemýšlet o refování, ale otěže držet nezavázaný přes něco v teplejch a plachty nechat vyvlát, když je nejhůř.

Myslím, že na Orlíku bude spíš problém sehnat výtr než se větrem překlopit.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů