Strach z náklonu plachetnice :-(
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
- Al_Pako
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 70
- Registrován: sob dub 10, 2010 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha a okolí
Petře,
Našel jsem tuto stránku, která se zabývá stabilitou jachet na těžkém moři:
http://www.sailingusa.info/design_winds.htm#Top
Píšou tam mj. toto:
This is the resistance to capsize and heel. One of the best predictors of ultimate stability is the "angle of vanishing stability" or the angle to which the boat can heel and still right itself. A dingy will have a stability range of about 80 degrees, an inland water boat should have a stability range of 100 degrees, and an offshore boat of at least 120 degrees. Boats which have a stability angle of less than 140 degrees may be left floating upside down once capsized. Boats with a higher angle will usually right themselves
Překlad:
Toto je odolnost proti položení na bok a převrácení. Jedním z nejlepších faktorů mezní stability je "úhel nulové stability" neboli náklon, do kterého je loď schopna přejít a ještě se sama narovnat. Dinghy bude mít rozsah stability okolo 80°, člun pro vnitrozemskou plavbu by měl mít okolo 100°, námořní plachetnice NEJMÉNĚ (zvýraznil AP) 120° Lodě jež mají UNS méně než 140° mohou po převrácení zůstat plavat kýlem vzhůru. Lodě s vyšší hodnotou se obvykle samy narovnají.
Takže zde se vyskytuje ta hodnota 120° o které jsi psal. Zároveň je možno najít tam empirický vzorec, podle něhož lze hodnotu ÚNS vypočítat, pokud známe vstupní údaje - šířku a výtlak jachty a váhu balastu.
Dále jsem si uvědomil, že i při poloze lodi dnem vzhůru existuje stabilizující moment trupu, tzn že při vychýlení ze svislice se metacentrum posouvá na stranu výchylky, a tedy se snaží loď vrátit do svislice "vzhůru nohama".
Je tedy pravda že samovolné narovnání lodi není jednoznačné. Pro sebe z toho vyvozuji cosi v tom smyslu, že se převrácení své lodi raději vyhnu...
Našel jsem tuto stránku, která se zabývá stabilitou jachet na těžkém moři:
http://www.sailingusa.info/design_winds.htm#Top
Píšou tam mj. toto:
This is the resistance to capsize and heel. One of the best predictors of ultimate stability is the "angle of vanishing stability" or the angle to which the boat can heel and still right itself. A dingy will have a stability range of about 80 degrees, an inland water boat should have a stability range of 100 degrees, and an offshore boat of at least 120 degrees. Boats which have a stability angle of less than 140 degrees may be left floating upside down once capsized. Boats with a higher angle will usually right themselves
Překlad:
Toto je odolnost proti položení na bok a převrácení. Jedním z nejlepších faktorů mezní stability je "úhel nulové stability" neboli náklon, do kterého je loď schopna přejít a ještě se sama narovnat. Dinghy bude mít rozsah stability okolo 80°, člun pro vnitrozemskou plavbu by měl mít okolo 100°, námořní plachetnice NEJMÉNĚ (zvýraznil AP) 120° Lodě jež mají UNS méně než 140° mohou po převrácení zůstat plavat kýlem vzhůru. Lodě s vyšší hodnotou se obvykle samy narovnají.
Takže zde se vyskytuje ta hodnota 120° o které jsi psal. Zároveň je možno najít tam empirický vzorec, podle něhož lze hodnotu ÚNS vypočítat, pokud známe vstupní údaje - šířku a výtlak jachty a váhu balastu.
Dále jsem si uvědomil, že i při poloze lodi dnem vzhůru existuje stabilizující moment trupu, tzn že při vychýlení ze svislice se metacentrum posouvá na stranu výchylky, a tedy se snaží loď vrátit do svislice "vzhůru nohama".
Je tedy pravda že samovolné narovnání lodi není jednoznačné. Pro sebe z toho vyvozuji cosi v tom smyslu, že se převrácení své lodi raději vyhnu...
- Al_Pako
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 70
- Registrován: sob dub 10, 2010 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha a okolí
lynx píše:Aleši, metacentrum NENÍ působiště výtlaku. Metacentrum je průsečík svislice vedené těžištěm laterálu s osou plování lodi. (Obrázek by byl názornější, ale jistě nějaký najdeš.)
Ano, díky za upozornění na záměnu pojmů. Z toho potom plyne definice toho úhlu nulové stability jako polohy, kdy je těžiště svisle nad působištěm vztlaku. Tento úhel opravdu může být hodně přes 90°, tím více čím hlouběji je balast uložen pod lodí. A je taky jasné, že široká placatá loď (typicky katamaran) se těžko převrací, ale když už je kýlem vzhůru, tak tam zůstane. Běžná jednotrupá charterová loď by na tom měla být lépe, a tedy rozhodně by se měla zvedat z polohy stěžněm na hladině.
- Divizna
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 146
- Registrován: sob dub 25, 2009 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Kladno
designer píše:třeba něco najdeš tady:
http://jachting.info/modules.php?name=F ... &start=all
jinak s tím refováním - zkus si ovládání plachty před plavbou, klidně si to nech ukázat od pronajímatele. A pak během plavby, když budeš mít pocit, že se ti to nelíbí, tak refuj. Nečekej, až jak se to vyvrbí.
Díky za odkz na vláknu, nenašel jsem ho tady (špatně jsem hledal) a přitom je to dost podobné tomu mému.
Je tam hodně zajímavá ta debata o Orlíku - také jsem tam zažil, že se stokrát změnil směr větru...nastavil jsem plachty na boční, rázem začal foukat proti mě...vyostřil jsem, přitáhl plachty a začal foukat zezadu...

Nebo jsem jel od Zvíkova, v tom sevřeném údolí, slabý vánek zezad, měl jsem plachty úplně povolené a na motýla, pomaloučku to jelo...pak jsem vyjel na širší vodu před Žďákovským mostem, opřel se do mě vítr, příď políbila vodu a ještě že mám ve zvyku držet otěž plachty, jinak by nám namlátilo ráhno
- JardaF
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1379
- Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Divizna píše:Je tam hodně zajímavá ta debata o Orlíku - také jsem tam zažil, že se stokrát změnil směr větru...nastavil jsem plachty na boční, rázem začal foukat proti mě...vyostřil jsem, přitáhl plachty a začal foukat zezadu...![]()
A to je přesně důvod, proč mám jezerní jachting rád. Naučí s plachtama nejvíc. Za jeden den plavby jsem si na Orlíku udělal víc obratů než na kapitánském kurzu za celý týden

- Al_Pako
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 70
- Registrován: sob dub 10, 2010 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha a okolí
JardaF píše:A to je přesně důvod, proč mám jezerní jachting rád. Naučí s plachtama nejvíc. Za jeden den plavby jsem si na Orlíku udělal víc obratů než na kapitánském kurzu za celý týden
Souhlasím, mám zkušenost ze Slap a to ani není "jezerní jachting" - je to regulérní řeka, úzká a klikatá, akorát že neteče...Plout dvě minuty s jedním nastavením plachet je tam rekord

- Divizna
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 146
- Registrován: sob dub 25, 2009 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Kladno
lynx píše:Jj, kdo plachtil na Slapech, pro toho je Orlík velké jezero se stálým větrem.
aha, tak to je výzva! Slapská přehrada je moje srdeční záležitost, i když jsem tam nikdy neplachtil...a jestli je horší než Orlík, tak do toho chci jít!


- JardaF
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1379
- Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Tady malý příspěvek k převrácení plachetnice. Takhle to vypadalo dneska na tréninku u CERE, lodě třídy 420 (tedy ty nestabilní potvory, jaxe se tu psalo). To, co se drží nahoře jako klíště (a neudrželo se, následoval skok do vody a loď kýlem nahoru, na další fotce je to vidět) je malá Luciferka. Když vylezla z vody, nalili jsme do ní dva panáky. Touhle dobou je již rozmrzlá. 

- dana
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 150
- Registrován: pon led 15, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Kontaktovat uživatele:
jarda ve vnitrozemi bys nemel mit potize s vlnami, ale to je relativni (zalezi na velikosti lode). Otazka maximalniho naklonu co ustojis, zavisi na mnoha faktorech (ted beru to vnitrozemi), ale hlavne na tom kolik mas mista pro manevrovani.
Jinak pokud se ptas co je maximalni naklon, nez se cvaknes, tak to si proste musis zkusit. Teorie je krasna vec, ale nikdo z nas nema v hlave uhlomer. Proste ti najednou v hlave dojde, cvakam se a z toho pak plynou dalsi reakce. Ten pocit si vypestujes pouze jezdenim a vetsinou je to pro konkretni tridu lode. Pamatuju si, ze na nejakem soustredeni jsme se cvakani i ucili za bezvetri, kde cilem bylo postavit lod zpet a nacvicit postup. Pak nasledovaly nedobrovolna cviceni v zavodech, tam se clovek naucil to ze vedel, ze tam de.
Na mori sem to este nezkousel a popravde mam z toho i strach, nebot sem dosud nemel posadku a kauci o kterou bych se nemusel bat.
U trimaranu bych zacal mit strach ve chvilce, kdy se mu nechce zpet na prostredni plovak.
Jinak pokud se ptas co je maximalni naklon, nez se cvaknes, tak to si proste musis zkusit. Teorie je krasna vec, ale nikdo z nas nema v hlave uhlomer. Proste ti najednou v hlave dojde, cvakam se a z toho pak plynou dalsi reakce. Ten pocit si vypestujes pouze jezdenim a vetsinou je to pro konkretni tridu lode. Pamatuju si, ze na nejakem soustredeni jsme se cvakani i ucili za bezvetri, kde cilem bylo postavit lod zpet a nacvicit postup. Pak nasledovaly nedobrovolna cviceni v zavodech, tam se clovek naucil to ze vedel, ze tam de.
Na mori sem to este nezkousel a popravde mam z toho i strach, nebot sem dosud nemel posadku a kauci o kterou bych se nemusel bat.
U trimaranu bych zacal mit strach ve chvilce, kdy se mu nechce zpet na prostredni plovak.
To Dana:
Díky za názor, asi zkusím něco malého pokusně zbastlit.
Na tom trimaranu mne nejvíc láká nízká hmotnost a snadná převozitelnost. Pouze si nejsem jist, zda nejsou vlastnosti, stoupavost a podobně nějak významně horší, než u jednotrupu. Ta operativní možnost změny revíru je opravdu skvělá věc. Když vidím některé lidi, co jsou "přikováni" na jedné přehradě, například na Slapech a občas vypadají, že už je nebaví ani vytáhnout plachty a tak jezdí pořád jen na motor, docela s rozmýšlím koupit nějakou klasickou kajutovku.
Měj se hezky. jarda
Díky za názor, asi zkusím něco malého pokusně zbastlit.
Na tom trimaranu mne nejvíc láká nízká hmotnost a snadná převozitelnost. Pouze si nejsem jist, zda nejsou vlastnosti, stoupavost a podobně nějak významně horší, než u jednotrupu. Ta operativní možnost změny revíru je opravdu skvělá věc. Když vidím některé lidi, co jsou "přikováni" na jedné přehradě, například na Slapech a občas vypadají, že už je nebaví ani vytáhnout plachty a tak jezdí pořád jen na motor, docela s rozmýšlím koupit nějakou klasickou kajutovku.
Měj se hezky. jarda
- Divizna
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 146
- Registrován: sob dub 25, 2009 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Kladno
něco málo k tomu jak jste tu počítali a řešili kolik je mezní hodnota převržní apod - v novém časopisu YACHT 5/10se na straně 56 v článku o mlé námořní plachtenici Hallberg-Rassy 310 mimo jiné píše toto
[i]"...od 50 (stupňů) do 80 náklonu se prakticky nemění a dosahuje maxima 2 900kgm. Moment pk mění znaménko při náklonu 128 (loď již má zbořený stěžeň do vody a ukazuje kýl), což je mezní hodnota, po niž následuje převrhnutí dnem vzhůru. Podle studií, které byly prvedeny po nešťastném Fastnetu 1979, by tato mezní hodnota měla činit v optimálním případě 130 ..."[/i]
[i]"...od 50 (stupňů) do 80 náklonu se prakticky nemění a dosahuje maxima 2 900kgm. Moment pk mění znaménko při náklonu 128 (loď již má zbořený stěžeň do vody a ukazuje kýl), což je mezní hodnota, po niž následuje převrhnutí dnem vzhůru. Podle studií, které byly prvedeny po nešťastném Fastnetu 1979, by tato mezní hodnota měla činit v optimálním případě 130 ..."[/i]
- Danar
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 295
- Registrován: pát zář 11, 2009 2:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Plzeň
Ahoj, jsem začátečník a budu si půjčovat štíra na Orlíku. Nevím jak je ten na tom s nakláněním a možností převržení. Jestli jsem to dobře pochopil, má štír sklopnou ploutev.
Je mi jasné, že se tady bavíte asi většinou o kýlových plachetnicích, ale zajímalo by mě, jak je to u štíra, čeho se mám bát, co si mohu dovolit atd.?
Je mi jasné, že se tady bavíte asi většinou o kýlových plachetnicích, ale zajímalo by mě, jak je to u štíra, čeho se mám bát, co si mohu dovolit atd.?
- Danar
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 295
- Registrován: pát zář 11, 2009 2:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Plzeň
JardaF píše:Co zkusit třeba TOHLE?
Tohle jsem četl už dříve několikrát, teď jsem to pro jistotu pročetl znovu tam a zpátky, abych se ujistil že jsem nic nepřehlédl, ale odpověď jsem bohužel nenašel.
- Danar
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 295
- Registrován: pát zář 11, 2009 2:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Plzeň
To chápu (zvlášť to pivko
), ale jde mi o to, jestli se štírem můžu jezdit v náklonu a do jaké míry, když vlastně nemá "protizávaží" (nebo snad má???), které by ho srovnalo z náklonu zpátky.. jak to vlastně je? Vím že to je pro vás tady tak samozřejmá znalost o které ani nepředpokládáte, že by ji někdo nevědel, ale jeden se přece našel a to já
PS: Jsem si jistý že do náklonu půjde loď ve větru při kterém se na pivko rozhodně nechodí. Na podzim jsme Vítkovi Kardamon taky hezky nakláněli a to jsme jeli na plný plachty. A nezastřelil nás




PS: Jsem si jistý že do náklonu půjde loď ve větru při kterém se na pivko rozhodně nechodí. Na podzim jsme Vítkovi Kardamon taky hezky nakláněli a to jsme jeli na plný plachty. A nezastřelil nás


- hula-m
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 100
- Registrován: čtv zář 10, 2009 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
Osobní zkušenost se štírem mám na Orlíku a Lipně jako začátečník v počtu 2 a 4 lidi na palubě.
Pokud je posádka střízlivá a nezkušená a nejedná se vyšinuté jedince bez zábran takpodle mne platí:
1. Stabilita lodi je výrazně větší než odvaha posádky zkoušet náklon. Na to klidně vsadím láhev dobrého moku
2. Ploutev váží pár desítek kilogramů což má dost velký význam při váze štíra a navíc v poryvu větru brání překlopení odpoer laterálu, tedy příčný odpor plochy ploutve. nemluvě o placatém dnu a posunu těžíště výtlaku na závětrnou stranu.
3. Největším nebezpečím se jeví zpanikařený člen posádky, který se přesune na závětrnou stranu, zvláště je-li při těle.
4. Nutno souhlasit s Jardou F. Nepřemýšlet o refování, ale otěže držet nezavázaný přes něco v teplejch a plachty nechat vyvlát, když je nejhůř.
Myslím, že na Orlíku bude spíš problém sehnat výtr než se větrem překlopit.
Pokud je posádka střízlivá a nezkušená a nejedná se vyšinuté jedince bez zábran takpodle mne platí:
1. Stabilita lodi je výrazně větší než odvaha posádky zkoušet náklon. Na to klidně vsadím láhev dobrého moku
2. Ploutev váží pár desítek kilogramů což má dost velký význam při váze štíra a navíc v poryvu větru brání překlopení odpoer laterálu, tedy příčný odpor plochy ploutve. nemluvě o placatém dnu a posunu těžíště výtlaku na závětrnou stranu.
3. Největším nebezpečím se jeví zpanikařený člen posádky, který se přesune na závětrnou stranu, zvláště je-li při těle.
4. Nutno souhlasit s Jardou F. Nepřemýšlet o refování, ale otěže držet nezavázaný přes něco v teplejch a plachty nechat vyvlát, když je nejhůř.
Myslím, že na Orlíku bude spíš problém sehnat výtr než se větrem překlopit.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů