Lodní motor s nejmenší spotřebou

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte črc 27, 2010 7:45 am

Pises moc vseobecne. Ona se necha za mesic naplout jedna NM a nebo 1000 NM a treba rychlosti 5NM/hod a nebo 20NM/hod, take s lodkou 3 metry a nebo 15 metru. Spotreba se tahne za vykonem. Jina bude na rybniku, jina na mori ve vlnach, po proudu, proti proudu.
Ted jsme tady meli zavody slapacich samohybu, to ma tu spotrebu asi nejmensi. Staci par krajicu chleba a jedes. I podle cen motoru to bude nejlacinejsi pohon.
Na Jadranu se stalo ze si s motorackem vyjel dal, dosla stava a tak si zavolal aby ho odtahli...Zaplatil 1000 $.
Uživatelský avatar
Jirina
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 266
Registrován: čtv kvě 27, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Jirina » úte črc 27, 2010 8:36 am

Dieselový vestavěný jednoválec. Loď se bude řešit vhodná k motoru. Do tuny výtlaku. Provoz bez VMP průkazu.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte črc 27, 2010 8:53 am

Omyl. Ne do tuny výtlaku ale do tuny celkové váhy a motor do 4kw - bez VMP. Tak těžká kocábka s tak slabým motorem ale pojede jenom na rybníku. Tam se dá pro
naftu dojít i pěšky.
Uživatelský avatar
bahno
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 419
Registrován: stř zář 09, 2009 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bozkov - 1NM od zdroje bramboraku

Příspěvekod bahno » úte črc 27, 2010 9:04 am

Jirina píše:Dieselový vestavěný jednoválec. Loď se bude řešit vhodná k motoru. Do tuny výtlaku. Provoz bez VMP průkazu.

Aha. Takze to samy to jsem resil ja. 5HP privesak zere litr benzinu za hodinu, pritom bude stat urcite min jak polovinu co ten diesl. Protoze k tomu dieslu bude jeste potreba spojka, vratka, nahon a vrtule. Za ty usetreny prachy budes jezdit do konce zivotnosti lode. Pokud by vadil rambajz, dat motor do studny a rizeni resit kormidlem.
Koukni do myho topicu mikrohausbot, je tam spusta mouder.
A kdyby to byl katamaran, jakoze je to jedna z mala moznosti jak takovou lod udelat aby aspon trochu jezdila, tak ten plyn neni nerealnej. Prestavba motoru by vysla tak na 4kKc a muze se vyrazit.
Uživatelský avatar
samoliter
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 336
Registrován: stř dub 30, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad labem

Spotřeba.

Příspěvekod samoliter » úte črc 27, 2010 10:19 am

Jirino. Tvoje zbožné přání: U lodí chci nalít dvacku nafty a měsíc nevědět, kde mají nádrže špunty.
U motoráku, kde každý den natočíš pár motohodin,je to možné snad na velmi lehké, dlouhé, štíhlé lodi, plující výtlakem. Nebo lehký katamaran. Dvacka tak na týden plavby na klidné vodě nádrže? samoliter.
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 670
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » úte črc 27, 2010 10:55 am

V Chorvatsku je ešte v prevádzke dosť rybárskych člnkov s pomalobežným jednoválcovým dieslom. V Trogire jeden známy domáci taký má, laminátový aj s malou kajutkou. Pred rokmi plánoval výmenu motora za Mercruiser 3l ... zachcelo sa mu užívať sklzu. Dnes je rád, že sa na to vykašľal, palivo rokmi dosť podraželo.
Na kanistru nafty jazdíš (aj) týždeň ...
A výtlačná plavba podfarbená typickým bafkaním má svoje čaro.
Uživatelský avatar
maximilian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 175
Registrován: ned led 03, 2010 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod maximilian » úte črc 27, 2010 4:26 pm

Úplne súhlasím. Vracajúci sa rybársky člnok s bafkajúcim nafťákom, k tomu sa už stmieva, a na člnku je zažnuté malé svetielko - to je skvelý doplnok k vŕzganiu cikád, šumeniu vetra v boroviciach a špliechaniu vĺn o skaly.
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1983
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » úte črc 27, 2010 5:07 pm

Nedráždi Maximilian, ešte 24 hodín musím vydržať!!!
Obrázek

Uploaded with ImageShack.us
Uživatelský avatar
cervik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 264
Registrován: čtv led 31, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod cervik » úte črc 27, 2010 8:31 pm

Pre Jiřinu : Asi tak, ak chcem byť na vode v pohode .... :good: :good: :good:
Uživatelský avatar
Jirina
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 266
Registrován: čtv kvě 27, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Jirina » stř črc 28, 2010 1:18 pm

Ozzie píše:Nedráždi Maximilian, ešte 24 hodín musím vydržať!!!
Obrázek

Uploaded with ImageShack.us

Přesně něco takového si představuji. Děkuji za fotku a inspiraci.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » sob čer 25, 2011 8:41 pm

Milos píše: Na kanistru nafty jazdíš (aj) týždeň ...
A výtlačná plavba podfarbená typickým bafkaním má svoje čaro.


maximilian píše: Vracajúci sa rybársky člnok s bafkajúcim nafťákom, k tomu sa už stmieva, a na člnku je zažnuté malé svetielko - to je skvelý doplnok k vŕzganiu cikád, šumeniu vetra v boroviciach a špliechaniu vĺn o skaly.


Chlapci,
Mluvíte (píšete), mě z duše. Plavba ve výtlaku má prostě své kouzlo.
Prostě klídek, pohoda, cigárko. :)
Existuje ještě jeden skluz, který má také svou poezii. Hezky z kopce, po vlně dolů. Adrenalin, určitě nechybí. :D
Obrázek
Fotky dávám jen v náhledu, už na foru jsou. Mimochodem, posádce této lodi, motor selhal.
Vjíždějí do přístavu, bez motoru. Jen na kormidlo. :good:
Už abych taky bafkal. :roll:

Takže Jirina,
i se slabším (úsporným) motorem, co neřve jak motorová pila, to určitě jde. ;)
alffa
P.S.
Celou sérii fotek tohoto manévru, najdete také ZDE
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » ned čer 26, 2011 12:20 pm

Včera kamarád zkoušel spotřebu se stejným motorem co mám já. V plachetnici zabudovaný dvouválec Yamaha 9.9Hp čtyřtakt. Za hodinu a půl 1litr benzínu.

Se těším až to prubnu i já kolik bude papkat, ale ještě mi trápí počáteční potíže zástavby.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » ned čer 26, 2011 1:48 pm

A kdyby jel déle, tam mu to bude benzín ještě vyrábět. Takovéto propagandistické řeči tady vede více lidí ale zkušenosti většiny jsou trochu jiné. Tak malou
spotřebu dosáhneš pouze při malých otáčkách motoru, prakticky na volnoběh ale ne při jízdě na plný výkon motoru. Potom je ale dosti přepych dávat na
loď tak silný a drahý motor, když z něho využiješ pouze malou část výkonu. Pořád ještě platí zákon o zachování hmoty a bez dodaného paliva z motoru
nedosáhneš deklarovaný výkon. On i ten 5HP motor na ty koně potřebuje cca 2-2,5l benzínu na 1hod provozu. Je to podobné, jako jet s prázdným autem po rovině na volnoběh na pětku a vytahovat se jak málo ti to žere. To ale s běžným provozem nemá nic společného a na to ty motory nejsou stavěné.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » ned čer 26, 2011 1:57 pm

No je to při cca 2200ot kdy ta plachetnice dosahuje cestovní rychlosti. Jasně že ten motor můžeš točit na 7tis ale proč? Akorát to dělá kravál víc žere a stejnak to o moc rychleji nepojede. Ono záleží na zpřevodování a na vrtuli. Mě s plachetnicí motor celkem slušně jede už od volnoběhu když jsem tam měl 2Hp tak se v chodu udržel od půlky plynu se značným kraválem a rychlost nic moc.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » ned čer 26, 2011 2:28 pm

U přívěsného motoru těžko změníš převody. Tam se převodovky nepoužívají. A velikost vrtule je daná optimálními otáčkami pro daný výkon motoru. Neumím
si dosti dobře představit, že by někdo měnil vrtuli pro jízdu na volnoběh, nebo pro plný výkon. Použitím silnějšího motoru sice na volnoběh dosáhneš
relativně menší spotřeby ale zase ti narostou ostatní náklady, tak že konečná cena provozu nemusí být moc výhodná. Je to podobné, jako s drahým autem
se silným motorem jezdit pro noviny. Většina lidí se z takovýchto představ vyléčí, když o ten motor přijdou. Třeba i tím, že bude starší 25let, nebo mu někdo
od něj pomůže.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » ned čer 26, 2011 3:31 pm

Já ale nic o přívěšáku nepsal, psal jsem zabudovaný motor. Já si můžu převod udělat jaký chci, od agregátu na středovou nohu mám řemenový převod, stačí vyměnit řemenici. A agregát sice z přívěšáku je, středová noha také, tím je vyřešená převodovka, ale tím, že jsem ho zabudoval do lodi je papírově zabudovaný tudíž omezení 25let se na něj nevztahuje.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » ned čer 26, 2011 9:18 pm

Charlie píše:od agregátu na středovou nohu mám řemenový převod, stačí vyměnit řemenici. .


no Tě Bůh :mad:
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » pon čer 27, 2011 6:10 am

Proč? Funguje to dobře a není to hlučný.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon čer 27, 2011 9:13 am

zatím, co jsem viděl a slyšel, to spolehlivě nefungovalo nikomu. klínový kloužou, zubový se trhaj.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » pon čer 27, 2011 12:12 pm

Já tam mám dva řemeny XPZ 10tky a převod zatím 1:1 a problém jsem zatím moc neměl, i když toho ještě moc nenajely, ale kamarád to tak má už pár let a bezproblému, takže s tím ani problémi nečekám.
Uživatelský avatar
Jirina
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 266
Registrován: čtv kvě 27, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Jirina » úte čer 28, 2011 7:36 am

Proč převod 1 : 1 řemeny? Nešlo to dát napřímo? Další převody jsou další ztráty a to znamená zvýšení spotřeby.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte čer 28, 2011 8:12 am

Ten převod řemeny je v dnešní době již překonaný. Chce to tam dát nějaký variátor, nebo automatickou, případně robotizovanou převodovku.
Když již dělat něco zbytečného, tak aspoň pořádně.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » úte čer 28, 2011 9:41 am

Variator taky muze mit remeny ne? To je jeste horsi nez mit remeny s pevnym prevodem.
Nebo ze by nekdo pouzil odstupnovany remenice, jako na stojanovy vrtacce...

Mimochodem, nedavno jsem ziral jak tele na novej Harlej, prevod na zadni kolo ozubenym remenem a motor 1200ccm V-twin.
Kdyz jde tohle remenem, tak uz cokoliv. :mad:
Naposledy upravil(a) Viky_CZ dne úte čer 28, 2011 9:58 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » úte čer 28, 2011 10:53 am

Přímo to nešlo, protože motor je v pravé části zádě a noha je na středu , takže nejjednodužší byl řemenový převod. Když bych potřeboval vrtuli urychlit, protože budu dávat sklopku s jiným průměrem a stoupáním, stačí vyměnit řemenici a dát jiný řemeny a je hotovo. 5emenice jsem si udělal sám z duralu, řemeny vyšli na pár korun a než vymýšlet nějaký drahý řešení.

A jelikož se klínový řemeny používají na většině obráběcích strojů, tak to zas tak špatnej převod nebude, když to v pohodě roztáčí vřetena soustruhů, frézek pod daleko větší zátěží, než je vrtule na lodi.
Uživatelský avatar
samoliter
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 336
Registrován: stř dub 30, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad labem

Zpětná vazba.

Příspěvekod samoliter » úte čer 28, 2011 12:40 pm

Ahoj Charlie. Před časem jsem počítal asi pro Tebe ty otáčky vrtule, vzhledem k výkonu motoru, rozměrům a váze lodi. Z Tvých příspěvku chápu, že je to už funkční při plavbě.
Napiš mi třeba SZ, jestli ty otáčky vrtule vyhovují a loď na přehradě dosahuje rýchlosti, které jsem počítal. Občas potřebuji zpětnou vazbu, dozvědět se, jestli výpočty seděli. Abych případně podle potřeby jsem je mohl upravit. samoliter.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host