Takže: Pro vnitrozemskou plavbu můžete olaminovat třeba i jen obyčejný měkký bílý polystyrén z obou stran a plavit se na něm bezpečně několik sezón.
Stitch and glue pro nás "vnitrozemské vodní vlky" je ideální. Stavba je velmi rychlá, levná a nenáročná. Dokonce nepotřebujete ani žádné nákladné výkresy. Stačí, když si z tuhého papíru vystříhnete model ve tvaru, který se vám líbí, jednotlivé díly slepíte samolepkou (cca. půl hodinky), pak jej rozeberete, jednotlivé díly změříte a znásobíte v určitém měřítku, přenesete na materiál (překližku), vyříznete a můžete začít stavět. Kdo má problém s obstaráním měděného drátu na sešívání překližky, nevadí, můžete použít plastové sponky kterými se stahují dohromady svazky el. kabelů či hadic (žel neznám jejich oficiální název). Vnitřní spoje a případné mezery se vymažou epoxy lepidlem smíchaným s pilinami, pak spoje z vnitřní strany přelaminujete dvěma až třemi vrstvami pásů skleněné tkaniny cca. 10cm širokými a necháte vytvrdnout. Vyčnívající dráty či plastové pásky z vnější strany trupu odstříhnete, vnější spoje opět několika vrstvami pásků olaminujete, přičemž poslední vrstvou olaminujete celou ponořenou část trupu, na ochranu proti trvale působící vodě. Zbývající plochu neolaminované překližky napustíte vhodnou barvou či bezbarvým lakem vhodným do vlhkého prostředí a loď je hotova. Pokud se rozhodnete pro ploché dno, pak bude stavba jednodušší, možná tak na dva až tři víkendy i pro průměrného kutila.
Pochopitelně že lodní trup musí být vyztužen lavicemi, které tvoří jakási žebra, lépe jsou-li v podobě uzavřených krabic se vzduchovými bezpečnostnímu dutinami. Borty (horní okraje boků) je třeba vyztužit latěmi, do nichž můžete upevnit závěsy pro vesla. Pokud budete používat závěsný motor, je třeba zesílit a zároveň vyztužit zrcadlo, či jiný tvar zádi, na němž bude zavěšen. Motor při plavbě používá tlačnou vrtuli (propeler), která působí jako páka pod úrovní dna směrem k přídi, což má za následek, že horní část motoru je v závěsu namáhána v opačném směru. Při tahu motor závěs vyvrací směrem dozadu. Proto jsou vhodné výztuhy po stranách zrcadla na úrovni bortů, ale i v podlaze, hlavně v místech kýlu.
A když jsem u toho kýlu, u této metody Stitch and glue chybí kostra, tedy i kýl. Přesto musíme tato místa chránit vnější oděrkovou lištou u "V" dna. U plochého dna několika souběžnými oděrkovými lištami podobně jako u pramiček.
Nechcete-li brouzdat ve vlhku, pak můžete podélné výztuhy nalepit i uvnitř podlahy a na ně dát lehkou roštovou podlážku. Do loďky se vždy nanese či nacáká trochu vody, ať již při veslování nebo mokrýma nohama či z mokrých plavek. Po čase by jste měli chodidla nohou rozmočená. Takže podlážka není nikdy k zahození. Navíc výzruhy zpevní dno loďky tvořené pouhou překližkou.
Jinak zadáte-li do vyhledávače heslo: Stitch and glue", určitě dříve nebo později narazíte na velice podrobný popis včetně vyobrazení celého tohoto postupu.
Já osobně jsem se zaměřil na projekt pirogy, abych využil zatím svůj první lodní motor Suzuki 2,5 HP. Loďka bude 6,5 m dlouhá, 1 m štíhlá s rovným dnem, splývavou zádí (s 2,5 HP nemohu stavět kluzák) tak, aby dosáhla nejvyšší možné teoretické konstrukční rychlosti při výtlačné plavbě se slabým motorem. Malý odpor tření, nízká hmotnost, délka předpokládající alespoň 5 km/hod. při polovičním výkonu slabého motoru na klidné hladině. Hmotnost loďky cca. 55kg s motorem 13kg a skládacím hliníkovým dvoukoláčkem 3kg, umožní i její dopravu na střeše auta, snadnou manipulaci i případnou suchozemskou ruční přepravu přes různá zdymadla a jezy. Jmenovat se bude (sarkasticky) "Mořská jehla"
