Stitch and glue - sešij a slep

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 113
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Stitch and glue - sešij a slep

Příspěvekod Nemo » čtv říj 28, 2010 3:01 pm

Zdravím všechny tohoto fóra. Už dlouho jsem o sobě nedal vědět. Dnes jsem si přečetl vaši diskusi na téma Stitch and glue - sešij a slep. Před několika lety jsem našel někde na americkém a kanadském netu fotografie i celá videa postupu prací pomocí této technologie. A protože mně baví hlavně lodní trupy navrhovat a realizovat, pustil jsem se do vlastního projektu. Projekt mám hotový, model právě tvořím. Z jara se pustím do skutečné lodě. Po získaných zkušenostech ale musím varovat. Tato technologie je určena pro lehké skořepiny z překližky, které jsou vhodné a bezpečné jen pro vnitrozemskou plavbu. Rozhodně bych si netroufl je prověřovat v nějakém mořském vlnobití, za bouře apod. Tam je nezbytná pevná masivní kostra. Na vlnách je trup lodi vystaven neustálému namáhání v lomu a krutu a to po celých 24 hodin, den za dnem. S tím je nutné počítat. Ze stejného důvodu se příliš neosvědčily tzv. sendviče laminátových lodních trupů, v nichž byl jako výplňový materiál použit jakýkoliv druh pěny či dříve používaných špalíků balsy. Při kroucení dochází k vysokému smykovému namáhání mezi povrchovým laminátem a výplňovým materiálem. Pěny navíc mají ještě mnohem menší smykovou pevnost, než balsa. Proto se na moře osvědčují kompaktní epoxydové laminátové trupy (nikoliv polyesterové), u nichž není žádná výplň, jen potřebný počet vrstev skleněných tkanin.
Takže: Pro vnitrozemskou plavbu můžete olaminovat třeba i jen obyčejný měkký bílý polystyrén z obou stran a plavit se na něm bezpečně několik sezón.
Stitch and glue pro nás "vnitrozemské vodní vlky" je ideální. Stavba je velmi rychlá, levná a nenáročná. Dokonce nepotřebujete ani žádné nákladné výkresy. Stačí, když si z tuhého papíru vystříhnete model ve tvaru, který se vám líbí, jednotlivé díly slepíte samolepkou (cca. půl hodinky), pak jej rozeberete, jednotlivé díly změříte a znásobíte v určitém měřítku, přenesete na materiál (překližku), vyříznete a můžete začít stavět. Kdo má problém s obstaráním měděného drátu na sešívání překližky, nevadí, můžete použít plastové sponky kterými se stahují dohromady svazky el. kabelů či hadic (žel neznám jejich oficiální název). Vnitřní spoje a případné mezery se vymažou epoxy lepidlem smíchaným s pilinami, pak spoje z vnitřní strany přelaminujete dvěma až třemi vrstvami pásů skleněné tkaniny cca. 10cm širokými a necháte vytvrdnout. Vyčnívající dráty či plastové pásky z vnější strany trupu odstříhnete, vnější spoje opět několika vrstvami pásků olaminujete, přičemž poslední vrstvou olaminujete celou ponořenou část trupu, na ochranu proti trvale působící vodě. Zbývající plochu neolaminované překližky napustíte vhodnou barvou či bezbarvým lakem vhodným do vlhkého prostředí a loď je hotova. Pokud se rozhodnete pro ploché dno, pak bude stavba jednodušší, možná tak na dva až tři víkendy i pro průměrného kutila.
Pochopitelně že lodní trup musí být vyztužen lavicemi, které tvoří jakási žebra, lépe jsou-li v podobě uzavřených krabic se vzduchovými bezpečnostnímu dutinami. Borty (horní okraje boků) je třeba vyztužit latěmi, do nichž můžete upevnit závěsy pro vesla. Pokud budete používat závěsný motor, je třeba zesílit a zároveň vyztužit zrcadlo, či jiný tvar zádi, na němž bude zavěšen. Motor při plavbě používá tlačnou vrtuli (propeler), která působí jako páka pod úrovní dna směrem k přídi, což má za následek, že horní část motoru je v závěsu namáhána v opačném směru. Při tahu motor závěs vyvrací směrem dozadu. Proto jsou vhodné výztuhy po stranách zrcadla na úrovni bortů, ale i v podlaze, hlavně v místech kýlu.
A když jsem u toho kýlu, u této metody Stitch and glue chybí kostra, tedy i kýl. Přesto musíme tato místa chránit vnější oděrkovou lištou u "V" dna. U plochého dna několika souběžnými oděrkovými lištami podobně jako u pramiček.
Nechcete-li brouzdat ve vlhku, pak můžete podélné výztuhy nalepit i uvnitř podlahy a na ně dát lehkou roštovou podlážku. Do loďky se vždy nanese či nacáká trochu vody, ať již při veslování nebo mokrýma nohama či z mokrých plavek. Po čase by jste měli chodidla nohou rozmočená. Takže podlážka není nikdy k zahození. Navíc výzruhy zpevní dno loďky tvořené pouhou překližkou.
Jinak zadáte-li do vyhledávače heslo: Stitch and glue", určitě dříve nebo později narazíte na velice podrobný popis včetně vyobrazení celého tohoto postupu.
Já osobně jsem se zaměřil na projekt pirogy, abych využil zatím svůj první lodní motor Suzuki 2,5 HP. Loďka bude 6,5 m dlouhá, 1 m štíhlá s rovným dnem, splývavou zádí (s 2,5 HP nemohu stavět kluzák) tak, aby dosáhla nejvyšší možné teoretické konstrukční rychlosti při výtlačné plavbě se slabým motorem. Malý odpor tření, nízká hmotnost, délka předpokládající alespoň 5 km/hod. při polovičním výkonu slabého motoru na klidné hladině. Hmotnost loďky cca. 55kg s motorem 13kg a skládacím hliníkovým dvoukoláčkem 3kg, umožní i její dopravu na střeše auta, snadnou manipulaci i případnou suchozemskou ruční přepravu přes různá zdymadla a jezy. Jmenovat se bude (sarkasticky) "Mořská jehla" :good:
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » čtv říj 28, 2010 6:38 pm

Ahoj Nemo.
Dal jsi si s tím tedy práci, to oceňuji. Snad jen jednu maličkost bych ti doporučil k úvaz. při laminování z venkovní strany nejprve přelaminovat trup a potom přidávat výztuhy tam, kde jsou třeba.
Má to samozřejmě svůj důvod.

V tvém případě - poslední celoplošná vrstva přes trup a výztuhy - může lehce dojít při finálním broušení povrchu laminace k narušení poslední obalové vrstvy přesně na hraně spodních výztuh, bude to nejyšší bod /hřbet/, do kterého budeš bruskou neustále najíždět a snadno ubrušovat.

Pokud jsou výztuhy na vrchu celoplošné obalové vrstvy a zmenšují svoji šířku - dole nejširší , nahoře nejužší, odbrušuješ jen roztřepané konce jednotlivých přídavných pruhů do ztracena a důležitý celoplošný je až pod nimi.

Jinak, pokud nejde o záměnu nicku /což by CLM neměl připustit/, tak jsi nám tu před 3 lety představil svoji prvotinu, pak docela dlouhá pauza. :)
Je to tady /a jak to dopadlo?/

http://jachting.info/modules.php?name=F ... opic&t=518
Pepa
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

s a g

Příspěvekod kanic » čtv říj 28, 2010 7:09 pm

Možná je to u katamaránů jinak, ale ve stavebním povolení od SPS mám na 17´ kat stitch and glue oblast pobřežní plavby do výšky vlny 2 m ( 4mm překližka) a větší bratři Tiki 21 plujou údajně po oceánu.
Ještě jsem si vzpomněl na Weekendera, ten už je ale monovul.
No tak. k.
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 113
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Nemo » čtv říj 28, 2010 8:06 pm

Pepa píše:Ahoj Nemo.
Dal jsi si s tím tedy práci, to oceňuji. Snad jen jednu maličkost bych ti doporučil k úvaz. při laminování z venkovní strany nejprve přelaminovat trup a potom přidávat výztuhy tam, kde jsou třeba.
Má to samozřejmě svůj důvod.

V tvém případě - poslední celoplošná vrstva přes trup a výztuhy - může lehce dojít při finálním broušení povrchu laminace k narušení poslední obalové vrstvy přesně na hraně spodních výztuh, bude to nejyšší bod /hřbet/, do kterého budeš bruskou neustále najíždět a snadno ubrušovat.

Pokud jsou výztuhy na vrchu celoplošné obalové vrstvy a zmenšují svoji šířku - dole nejširší , nahoře nejužší, odbrušuješ jen roztřepané konce jednotlivých přídavných pruhů do ztracena a důležitý celoplošný je až pod nimi.

Jinak, pokud nejde o záměnu nicku /což by CLM neměl připustit/, tak jsi nám tu před 3 lety představil svoji prvotinu, pak docela dlouhá pauza. :)
Je to tady /a jak to dopadlo?/

http://jachting.info/modules.php?name=F ... opic&t=518
Pepa


Ahoj Pepo,
ty výztuhy jsem zařadil až po laminování. Asis to přehlédl. Ale jinak máš pravdu. Výztuhy až nakonec. Také díky za radu ohledně nebezpečí probroušení laminace v rozích outorů. Máš pravdu. Lepší vnější výztuhy realizovat až nakonec, pod nimi celoplošné olaminování vnější ponořené části trupu.
Moje malá dinghy jménem Miky (po mém neboštíku pejskovi) je zavěšená pod stropem garáže a čeká na olaminování. Pod ní na helinku je už prakticky dokončený motorový člun z PP desek tl. 5mm. jménem Bak (po druhém neboštíku pejskovi). Chybí mu už jen olemování výztuhou bortů. Nechtěl jsem tam navařovat naříznutou PP trubku (jak mi radil můj kamarád ing. Aleš Levinský - viz Alcat.cz), ale začal jsem ten plasťák trochu drsně dovybavovat dřevěnými doplňky. Protože se borty u něho zvedají směrem k přídi a současně se v půdorysu stáčejí do oblouku, nelze latě tvarovat za sucha. Nyní si opatřuji materiál pro výrobu napařovacího boxu. Hodlám ho využívat i v budoucnu pro další, opět jiný tvar člunu. Docela mne tlačí čas, protože mám v úmyslu obě lodě dokončit do jara příštího roku a ještě stihnout postavit třetí člun, viz předchozí příspěvek - metodou Stitch and glue.
No a někdy v budoucnu bych si chtěl zkusit postavit člun metodou plaňkové obšívky a také klingerové obšívky. Pokaždé jiný tvar, vždy však originál. Protože se ale v garáži už vůbec nehnu, musím ovládnout své nutkání lodní tvorby a dokončit, co je rozdělané. Pak to odvézt k uskladnění někam jinam.
Přiznám se, že bych byl v sedmém nebi, kdybych měl k dispozici nějakou stodolu, kde bych mohl souběžně realizovat více prototypů najednou. Ušetřilo by mi to mnoho času, práce, a přineslo více uspokojení. (Manželce bych nechal doma svoji fotku, aby mne poznala, až se budu domů vracet.)
Až to spustím na vodu, pošlu fotky.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů