Příspěvekod Marty » pon led 10, 2011 10:09 am
Tahle otázka nákladů na život na moři (delší plavbu řekněme cca 3 roky) ve srovnání s životem doma v Evropě je poměrně zajímavá. Především se to dá velice špatně spočítat v obecné rovině, protože každý máme jiné životní náklady a proti tomu zase každý má jinak velkou loď a její technické vybavení. Do výpočtu pak zasahuje spousta proměnných ve formě specifických nákladů, jiných na pevnině doma a jiných na moři. Přesto jsem si porovnání, alespoň v obecné rovinně úvahy nad čísly provedl.
Budeme-li brát modelovou situaci že porovnáme náklady - nájemní byt s nájmem 8.000Kč,- /m, plyn topení, elektrika, jídlo pro jednu osobu, poplatky, zdravotní pojištění a proti tomu (aby to bylo srovnatelné) loď 10m, kotvící v Gibraltaru , jídlo pro 1 osobu, elektrika (dobíjení baterií), zdravotní pojištění.
Počítáno v Eur/1 měsíc (třebe prosinec)
LOĎ PEVNINA
nájem 252 (kotvení 8,4 Eur/1 den) 320
otop 100
energie 72 (1hod/den- běh mot. na dobytí baterií) 38
jídlo 250 (1 osoba) 250
popelnice 10
rádio + TV poplatky 10
zdr. Pojištění 70 64
cekem 644 (894 USD) 792 (1100 USD)
Je diskutabilní jestli je nutné dobíjet baterie denně jednou hodinu běhu motoru atd. Také cestovní pojištění je uvedeno to nejlevnější a je těžko srovnatelné s pojištěním doma atd. Také tu chybí spousta možných dalších nákladů jako pojištění majetku atd. Ale pro jednoduché srovnání to postačí.
Nyní však do toho vstupuje úvaha jak to bude vypadat při dlouhodobějším pobytu na lodi, zvláště pak, pokud se s lodí někam pojede a nebude pořád uvázaná v přístavu v Gibu....?
Především loď já také dopravní prostředek a tudíž k pobytu doma musíte pro srovnání připočíst automobil, který většina z nás má, ale na lodi nikoli. A nyní to začíná:
povinné ručení, dálniční známka, zimní gumy, letní gumy, údržba, havarijní pojištění, olej, atd.... a příšerně rychlá amortizace - po pěti letech má auto cenu pětiny pořizovací ceny.
Dále: zatímco doma jsou ceny potravin většinou konstantní, nebo se spíše neustále zdražují, jsou ve světě oblasti, kde potraviny koupíte za zlomek ceny v Evropě. Je ovšem také pravda, že jsou oblasti,kde například za vodu dáte "sakra" víc než doma)
Dalším zajímavým prvkem je zimní období. Jestliže budete situovat plavbu v pasátních oblastech pravděpodobně se vyhnete nákupů několika zimních bund, zimního oblečení, hromady léků na chřipku a nachlazení a nákladů na vytápění atd. (Ovšem kvalitní jachtařské oblečení, které potřebujete když je hnusně, nebo když "valíte" v chladném proudu je mnohem dražší, než obyčejná bunda "suchozemce")
Také se budete snažit často stát mimo placený přístav, nebo marínu a také mnoho dní strávíte mimo přístav plavbou a tudíž zdarma. V otázce el. energie na lodi je také nutno počítat i s jiným zdrojem, než je motor (solár. panely, el. větrný generátor) tudíž také jistě značná úspora.
Oproti tomu je však zase nutno počítat s tím, že loď potřebuje také údržbu a nákup lodních "věciček" je většinou hodně drahá záležitost. Je nutno počítat s nutností výměny plachet což je značná položka. Největším problémem se však může stát položka za zdraví, respektive pokud budete zdraví, bude to OK. Pokud však člověk onemocní mohou se rázem životní nákladyna moři změnit v astronomické částky.
Obecně však lze říci, že pokud nebudu moc "rozežranej" (sem tam si také chytnu nějakou tu rybu), pokud budu využívat většinou neplacená "stání" a pokud se během plavby budu lodi věnovat po stránce údržby, a budu zdravý, jsou náklady na život na lodi celkově mnohem nižší, než na pevnině. A největší položky budou představovat přístavní poplatky, úplatky a poplatky za víza apod., údržbu lodě a jídlo.
Je to jen úvaha, a navíc napasovaná na určitou situaci, takže ji nelze zobecnit, nicméně je to vklad k diskusi. Na co jsem zapomněl....?