Převodový olej

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
Rosta95
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 9
Registrován: stř lis 10, 2010 1:00 am
Reputace: 0

Převodový olej

Příspěvekod Rosta95 » stř dub 13, 2011 3:07 pm

Ahoj,
jak často by se měl měnit převodový olej u závěsného motoru?
Jsem ho měnil po dvou sezónách a vypouštěl jsem ho jak novej.
Rosťa.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » stř dub 13, 2011 5:35 pm

V návodech bývá napsané že po 100 hodinách nebo 6 měsících,
taky mi to připadá ujeté, když je ten olej beze změny.
Ale bude záležet na stáří motoru. Co je zásadní, aby v oleji nebyly stopy vody, příp. ve formě bílé emulze. Čím je motor starší, tím více hrozí poškození simeringu. U starého motoru jsem raději ten simering preventivně vyměnil.
Osobně měním olej každý rok, pro jistotu.
Když chci mít jistotu, že tam není voda, musím jej vypustit, no a pak už tam stejně naliju nový. Někteří prodejci tvrdí, že to musí být speciální marine olej. Ovšem výrobce nic takového nepíše - pouze druh oleje GL4 nebo SAE90.
Tak si myslím, že je to jen obchodní tah prodejců, jak prodat ten olej 3x dráž.
V Avaru mi prodali běžný OMV, o určení pro marine ani slovo. V prodejně autodílů jej dostanu za 150/1litr, což je na 5 let.
Uživatelský avatar
Rosta95
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 9
Registrován: stř lis 10, 2010 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Rosta95 » stř dub 13, 2011 6:01 pm

No, těch 100 hodin jsem myslel, že platí pro motorovej.
O tom marine oleji jsem někde četl, že by měl být ekoligicky snadno odbouratelnej ( v případě úniku do vody).
A taky že by měl mít nějaký lepší vlastnosti mazání v případě vniknutí vody do oleje..
Tohle asi zdůvodňuje tu cenu. Otázka jestli to je taky pravda.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » stř dub 13, 2011 6:21 pm

ekologicky odbouratelný olej znám do dvoutaktu (motorový)
ty ostatní do čtyřtaktu a do převodovky jsou akorát drahé, o lepších vlastnostech dost pochybuju.
V první řadě mě zajímá doporučení výrobce motoru.
Uživatelský avatar
PavelK
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 13
Registrován: čtv lis 30, 2006 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod PavelK » stř dub 13, 2011 7:00 pm

Olej v převodovce kontroluju každý rok na konci sezóny. Vyšroubuju šrouby a nechám vypustit trochu oleje ,abych měl jistotu ,že tam není voda a doplním jen to co sem vypustil. No a měním olej jednou za dva roky a zatim bez problémů. Stačí namotat kus něčeho na vrtulu a může se poškodit gufero. Opracoval sem tak už vlasec který se dostal na hřídel a poškodil gufero. Tak si to kontroluju projistotu.
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1983
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » stř dub 13, 2011 7:49 pm

Tak ako píše PavelK vlasec teda sylon či damyl je sviňa. Aj mne sa stalo že pri rýchlej jazde motor sa začal dusiť. zastavil som sa motor von, ale som nevidel žiadný problém. Až doma som zbadal, že je tam namotaný sylon od rybárov. Gufero je väčšinou dvojité, takže malo by vydržať takéto poškodenie. Kontrolu robím vždy pred akciou a olej v prevodovke mením po každej sezóne bez ohľadu na motohodiny. Je to zanedbateľná finančná čiastka, tak prečo by ten motor nemal prísť na svoje.
To Rosta: aký máš motor?
Uživatelský avatar
Rosta95
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 9
Registrován: stř lis 10, 2010 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Rosta95 » stř dub 13, 2011 8:35 pm

Yamaha 4, model 2001
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » stř dub 13, 2011 8:41 pm

Dvě gufera na hřídeli vrtuli by měli být vždy. Vnitřní pružinkou dovnitř brání vytečení oleje ven a vnější se dává pružinkou ven a to brání vstupu vody do převodovky.
Uživatelský avatar
Rosta95
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 9
Registrován: stř lis 10, 2010 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Rosta95 » čtv dub 14, 2011 3:28 pm

Teda z guferama zatím problém nemám,ale když by přišel musím objednávat origo Yamaha?
Nebo sou to běžný gufera, který jdou normálně koupit podle čísta?
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » čtv dub 14, 2011 4:32 pm

Rozměry a provedení simeringu se budou dost lišit podle výrobce motoru,
Každopádně tam není možné použít běžné simeringy, je tam tlaková voda. Neriskoval bych to.
Např. u přívěsu s nímž vjíždím do vody se taky nehodí běžné simeringy, neudrží tlak vody.
Pokud se pamatuji tak u hondy nebyla cena nějaká závratná. Zkus se zeptat u Yamahy.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » čtv dub 14, 2011 6:57 pm

No já dával na Yamaháckou nohu gufera klasický, co se dají běžně koupit, jen z nerez pružinkou (cca 90kč/ks) to venkovní a je to v pohodě. Origo jsou cca 4x dražší.

A nevím, proč by běžný gufero neudrželo tlak vody z venčí a on zas tak velkej tlak to nebude a u vleku s kterým zajedeš do vody taky žádnej extra tlak není, pokud ho tedy nepotápíš hodně hluboko. Bych řekl, že v motoru jsou na oleji daleko větší tlaky a gufera to udržej.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » čtv dub 14, 2011 7:27 pm

No do vody potápím vlek tak asi 1m (kola), měl jsem tam nové simeringy a voda se tam dostala.
Dal jsem dotaz na výrobce přívěsů a ten mi sdělil, že běžné simeringy jsou odolné pouze proti stříkající vodě.
Pokud se to má ponořit, musí se použít jiné druhy, tzv. tlakové simeringy.
Když jsem měl po dvou sezonách ložiska KO, raději jsem objednal ty tlakové simeringy, stály asi 250Kč/kus.
Od té doby už jsem pod víčkem kapky vody nenašel. Do vody vjíždím asi tak 6-8x za sezónu.
A to výměna ložisek v kole přívěsu je celkem legrace oproti poškození převodovky v noze motoru.
Z toho plyne můj názor.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » čtv dub 14, 2011 7:35 pm

Ono taky záleží jak tam teo gufero máš daný. Jelikož v kole na vleku je daný pružinkou dovnitř k ložiskům, kde je kvůli tomu aby se nedostalo ven mazivo od ložisek, tak z druhé strany samozřejmě nedrží tlak, takže to tam nateče.

Ale u té převodovky jsou gufera dvě, alespoň tedy já je tam měl (Yamaha to tak v 86roce montovala) a znovu je tak dal. Jedno gufero pružinou do převodovky, drží olej a druhé hned za ním, ale obráceně, pružinou ven, do vody a to zas drží vodu aby nešla do převodovky. Takže tam se nic stát nemůže. Je to vyzkoušené a funkční. Zrovna tak byli gufera u převodovky na hřídeli od motoru, jedno drželo olej z převodovky, druhé možné vniknutí vody od vodní pumpy.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 998
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » pát dub 15, 2011 8:36 am

Já mám na Yamaze 5 k u propeleru gufero jedno, ale má dva břity jeden ven druhý dovnitř. Nahradit nešlo, musel jsem koupit orig. Gufero těsnící náhonovou hřídel se nahradit dá. Řadící vydličku těsní je jen taková gumová manžetka, nahradit nejde. Mě se voda do převodu dostávala právě tudy.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » pát dub 15, 2011 8:54 am

Ono se ty simeringy nemění zase tak často, snad 1x za 5 let,
pokud koupím starší motor, je lepší dát pár stokorun za nové origo a mít dalších 5 let pokoj.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » pát dub 15, 2011 10:38 am

Mě u 9.9HP čtyřtaktu gufera nahradit šli. Jen sehnat s nerez pružinkou chvilku trvalo. V originále jsem tam měl dvě, i podle katalogu náhradních dílů. A mě tam voda může jen kolem hřídele vrtule, ostatní mám bez vody.
Uživatelský avatar
Rosta95
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 9
Registrován: stř lis 10, 2010 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Rosta95 » pát dub 15, 2011 2:31 pm

No, ještě by mě zajímala jedna, tedy dvě věci.
Kde bych mohl sehnat katalog dílů na yamahu 4 hp 4 takt model 2001?
Ideálně něco, jak má kamarád na motor a převodovku na traktor, tzn. kde by to bylo rozkreslený se všema součástkama a dílama vč čísel.
A taky kde nejlíp kupovat díly. Do teď jsem to řešil přes jednoho servismena, ale je to zdlouhavý. Něco víc na přímo.
Uživatelský avatar
Petr
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 54
Registrován: pon lis 28, 2005 1:41 pm
Reputace: 1

Příspěvekod Petr » pát dub 15, 2011 3:07 pm

Ahoj Rosťo.
v odkazech - Kategorie: 06. LODNÍ MOTORY >> B) Přívěsné,výrobci,prodej,servis a hodnocení jsem dával link kde si to najdeš.
Ahoj Petr.
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 689
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » pát dub 15, 2011 3:12 pm

Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » pát dub 15, 2011 4:10 pm

Rosta95 píše: kde nejlíp kupovat díly. Do teď jsem to řešil přes jednoho servismena, ale je to zdlouhavý. Něco víc na přímo.

Osobně jsem hledal dovozce (mám Hondu), ten by měl dodávat běžně díly. Hondu dováží BG technik v Praze, byli docela přívětiví, i když jsem chtěl díly na motor 20let starý, asi za tři dny mi došel balíček s díly poštou. Spoléhat na různé servisy se mi neosvědčilo.
Yamaha má taky v Praze oficiálního dovozce, obrátil bych se na ně.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » pát dub 15, 2011 6:32 pm

Na Yamahu mohu vřele doporučit Yamaha Ži+Ži s.r.o. Lipník nad Bečvou. Rychlé reakce po mejlu, zaslali mi i katalog náhradních dílů a zboží dodávají do tří dnů. A i na 25let starej motor seženou veškeré díly. http://www.yamaha-zizi.cz
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát dub 15, 2011 9:51 pm

Charlie píše:Mě u 9.9HP čtyřtaktu gufera nahradit šli. Jen sehnat s nerez pružinkou chvilku trvalo. V originále jsem tam měl dvě, i podle katalogu náhradních dílů. A mě tam voda může jen kolem hřídele vrtule, ostatní mám bez vody.


Viky, s tím, kudy ti nateče do nohy, se mýlíš. Nejen okolo hřídele vrtule, ale i na svislé hřídeli jsou pod vodní pumpou dva simmeringy ( yamaha ) a dál je v tělese pumpy u Yamahy „O“ kroužek těsnící řadicí tyčku. Ostatně to tak, nebo obdobně, mají všechny přívěsné motory.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » sob dub 16, 2011 10:08 pm

To jo, u přívěšáku tamtudy natéct může, ale mě ne. Já mám z té nohy udělaný saildrive napevno pod lodí, takže veškeré vstupy a výstupy vody jsou utěsněné, výfuk zaslepený, impeler odstraněný a voda může jen okolo hřídele u vrtule, a tam jsou gufera.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host