Chlazení motoru

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
mikives
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 35
Registrován: čtv zář 10, 2009 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

Chlazení motoru

Příspěvekod mikives » ned dub 03, 2011 10:13 pm

Nazdar všem, našel jsem dobré čerpadla pro chlazení a s grafickým znázorněním kam umístit na motor...pro případ, že by to někoho zajímalo a potřeboval by to vizuálně vidět, přikládám odkaz

http://www.johnson-pump.com/JPMarine/pr ... index.html :good:
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » úte kvě 17, 2011 5:58 pm

Máte někdo u zabudovanýho motoru udělanou signalizaci na kontrolu chlazení? Kontrolku, nebo bzučák? Zajímalo by mě, jak to udělat, něco aby to nestálo majlant a bylo to spolehlivé. Nerad bych vymýšlel vymyšlené. Nějaký senzor na průtok vody, či tak.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » úte kvě 17, 2011 7:59 pm

No, já bych někam naimplantoval chladičový čidlo,co spíná větrák,a k němu můžeš připojit cokoli :?
Uživatelský avatar
shooter
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Pilsen(urqell)

Příspěvekod shooter » úte kvě 17, 2011 8:16 pm

No ja bych šel cestou nejmenšího odporu nabastlil bych tam takovyhle termostat a k němu bych připojil takovýhle bzučítko náklady tak 150 ještě by šlo tam rozepínat zapalování ale to múže bejt na škodu.
Šutrák
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » úte kvě 17, 2011 8:19 pm

Ale to snímá teplotu, nebo se pletu? Já bych potřeboval něco co snímá průtok, pokud hadicí voda teče, je to ok, pokud neteče, spustí poplach.
Uživatelský avatar
shooter
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Pilsen(urqell)

Příspěvekod shooter » úte kvě 17, 2011 8:24 pm

JJ ja bych se snažil do okruhu vody nezasahovat.Připlác bych to na hlavu motoru pokud nechladí tak se tak jako tak ohřeje a 70 nebo 80 stupňú nejni kritickejch
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » úte kvě 17, 2011 9:11 pm

Jo ta pojistka na hlavu vypadá zajímavě, ale když mi přestane jít do motoru voda, tak než na něm stoupne teplota, bude to chvíli trvat, motor to sice přežije, ale než to hodí chybu, tak bude výfuk nějakou dobu bez vody a to plastový tluniče asi nepřežijou. Proto bych raděj něco na průtok.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » úte kvě 17, 2011 9:29 pm

Charlie píše:Ale to snímá teplotu, nebo se pletu? Já bych potřeboval něco co snímá průtok, pokud hadicí voda teče, je to ok, pokud neteče, spustí poplach.


Neteče-stoupá teplota-spíná čidlo..... ;) Aha, byl jsem pomalej :D
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte kvě 17, 2011 10:19 pm

průtokový čidlo má Vetus, ale není zadarmo :hmm:

když dáš sondu termostatu do roury vejfuku, plyny bez vody ho ohřejí dřív než plasty na potrubí
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1362
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Velký Osek

Příspěvekod packa » stř kvě 18, 2011 11:09 am

rano jsem udelal pokus-na hadici jsem dal tecko a pripojil snimac hladiny z automaticke pracky stacilo trochu pustit vodu a spina to-je to jen inspirace jak by to asi mohlo fungovat
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř kvě 18, 2011 11:24 am

pokud ti ho nesepne tlak výfukových plynů i bez vody
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » stř kvě 18, 2011 12:20 pm

No já bych to nedával do výfuku, ale někam k čerpadlu, buď mezi filtr a čerpadlo, nebo až za čerpadlo, takže by to mohlo fungovat. Čerpadlo dává max. 3000l/hod, takže já počítám s průtokem asi 2000l/hod

Teď jsem ještě koukal na průtokový spínače a kolem 600Kč se dá něco poplašit, tak to zkusím nějak vykoumat. To hladinový čidlo z pračky, to přesně nevím jak funguje.
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1362
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Velký Osek

Příspěvekod packa » stř kvě 18, 2011 12:47 pm

membrana a mikrospinac
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř kvě 18, 2011 8:41 pm

packa píše:membrana a mikrospinac


a tlak asi 200mm v.s., některý maj spínače na dvě výšky hladiny - praní / máchání
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » pát kvě 20, 2011 5:17 pm

Tak zvítězila cena a dal jsem na vaše rady, dneska jsem koupil spínač ventilátoru z felicie za 150kč (a připojím k němu bzučák) a implantuju ho do mezikusu z nerez trubky kterej dám mezi směšovač výfuku a vodní zámek. Spínat by to mělo na 86°C tak by to mělo být ok, ale doufám, že ho nebudu potřebovat a bude to jen pro klid duše :-).
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pát kvě 20, 2011 8:43 pm

Ale to čidlo u Felicie spíná při zvýšení teploty odchozí vody z chladiče, což je o cca 10°C méně než té vstupní. Napřed jsi měl změřit teplotu odchozí vody z motoru, protože termostat u motoru v hlavě by měl otevírat při cca 85°C a tak je možné, že ti to bude pořád spínat, když bude motor ohřátý na provozní
teplotu.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » pát kvě 20, 2011 9:18 pm

No tak velký teplo tam zas nebude, protože já mám do výfuku přivedenou vodu i rovnou od čerpadla a ta je studená. Do směšovače mám přivedený tři přívody, jeden z čerpadla, druhý chladící voda z motoru a třetí je kontrolní chlazení. Takže by to mělo být v pořádku. To se pozná až to bude v provozu na vodě, vypnout to jde vždycky.
Uživatelský avatar
Jirka_TEC_Tce
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: ned úno 25, 2007 1:00 am
Reputace: 28
Bydliště: Teplice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Jirka_TEC_Tce » pon čer 06, 2011 9:22 am

Trochu odbočím od diskutovaného tématu, ale myslím, že jsem ve správném vlákně. Mám na lodi pomocný 3,5 hp Tohatsu 2t a od samého začátku mám dojem, při porovnání s ostatními, že mi to málo čůrá. Voda z kontrolní hadičky vytéká jen malým pramínkem, nikoli pod tlakem. Najel jsem letos asi 10 hod. a motor se pořád točí, za provozu kontroluji teplotu deklu. Udržím na něm ruku a žádné deformace se taky neprojevují. Mám se smířít, že už to s tím tlakem (kontrolního pramínku) lepší nebude nebo se pustit do kontroly chladícího okruhu? Děkuji a zdravím, Jirka.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon čer 06, 2011 10:54 am

Zkus tu dírku prošťourat jestli tak není nějaké smetí nebo krystali soli.
Uživatelský avatar
Rosta95
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 9
Registrován: stř lis 10, 2010 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Rosta95 » úte čer 07, 2011 11:23 am

A když nepomůže prošťourání, tak to asi bude opotřebeným impelerem. Gumový lopatky nemusí být ve formě a podávají nahoru málo vody. 8)
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » úte čer 07, 2011 11:59 am

A nebo to jen málo teče z kontrolního chlazení. Mě u motoráku dává pumpa vody dost, do nohy jde z motoru vody taky dost ale z kontrolního chlazení jen čůrek, někdy vůbec. Údajně jsou v motoru některé kanály zarostlé a nedá se s tím nic dělat, ale dokud motor chladí.
Uživatelský avatar
Petr
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 54
Registrován: pon lis 28, 2005 1:41 pm
Reputace: 1

Příspěvekod Petr » čtv čer 09, 2011 2:26 pm

Když jsem dělal generálku na starém Mercury70, tak jsem to zarostení :) odstraňoval. Všude kde teče voda bylo tak 3 až 5 mm vodního kamene. Při rozebraném motoru jsem to odstranil mechanicky a pak doladil octem. Možná , že by to šlo odstraňovačem vodního kamene i bez rozebrání. Pozor však na rychlé odstranění, aby ti větší kousky něco neucpaly.
Ahoj Petr.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » ned čer 26, 2011 6:54 pm

Ještě jeden dotaz k vodnímu chlazení čtyřtaktních přívěsných motorů. Jakou provozní teplotu by měl mít přívěsný vodou chlazený motor. Respektive měl bych na hlavě motoru udržet ruku, nebo by se měla ohřát více. Vodní chlazení je s termostatem.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » ned čer 26, 2011 9:47 pm

Většinou thermostaty u přívěsných motorů otevírají při cca 60°C. Potom je otázka jakou teplotu snese tvoje ruka a kam ji na motor položíš. Většina lidí je rozmazlená a zdá se jim to moc teplé. Jsou ovšem tací, co chodí po žhnoucím uhlí a libují si. Pro kontrolu je dobré mít bezdotykový teploměr.
V čůrku kontrolní vody chlazení není problém ruku udržet. Max. tak 50°C.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » ned čer 26, 2011 10:44 pm

Předesílám, že o lodních motorech čtyřtakt, toho moc nevím.
Zapojím se tedy do diskuze spíš dotazy.
Nebylo by lepší měřit u čtyřtaktu spíš teplotu oleje, než vody?

Opravdu nevím. Snad by na tom kterém oleji, měla být uvedena optimální provozní teplota.
Nebo se předpokládá, že to každý ví :?:
Matně si pamatuji, že například u Š1201/olej A (mogul ještě nebyl), byla provozní teplota 110°C
Tenkrát jsem si zbastlil čidlo do olejové vany, a na vodu, už jsem se vůbec nekoukal.
No, to byly ještě motory jak od Merkura (stavebnice).
Tak by mě zajímalo jak je to dnes. :?:
Předem dík, alffa
P.S.
Tak na přívěsáku to bude asi problém. Máme ale i zabudované motory, … … :?
A vůbec. Dnes mám z těch olejů, docela zamotanou hlavu. :hmm:

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host