Dva akumuátory na jedné nabíječce

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: vilma, Pepa, smike

Uživatelský avatar
MirekE
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 61
Registrován: pát zář 03, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Dva akumuátory na jedné nabíječce

Příspěvekod MirekE » pon črc 11, 2011 11:18 am

Mám na lodi SmartCharger od VOLTCRAFTu 12V-20A a nabíjím s ním dva bezúdržbové zaplavené akumulátory VARTA 77Ah. Zdá se, že jedna z těch baterií odešla (začne plynovat okamžitě po začátku nabíjení).. Mám v merku trakční VARTA PROFESSIONAL DEEP CYCLE AGM 115 Ah a tak se ptám, zda mohu tímhle svým nabíječem nabíjet dvě baterie různých kapacit. V manuálu se píše toliko, že mohu nabíjet dvě baterie, ale o různých kapacitách ani slovo.

Díky
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon črc 11, 2011 12:52 pm

paralelne spojene AKU maji byt stejne kapacity, stejny typ a nejlepe i stejny vyrobce a stejneho stari. AKU ma napsany nabijeci proud a ten se nema prekrocit. Potom se proud rozdeli rovnomerne do obou AKU. Jak jsou AKU nestejne, tak ten proud do AKU bude rozdilny a muzes tomu uskodit.
Kdyz do googla das typove oznaceni AKU asi najdes i katalogove udaje.
Uživatelský avatar
MirekE
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 61
Registrován: pát zář 03, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod MirekE » pon črc 11, 2011 12:58 pm

Díky. Myslel jsem že ta nabíječka když má konektory na dvě baterie, že má třeba i dva nějaké vnitřní logické okruhy a ty že si pořeší dvě různé baterie..
V manuálu totiž o tom není opravdu ani písmenko.. Pokud je to takhle, pak asi budu muset koupit ty baterie dvě.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon črc 11, 2011 1:24 pm

Na cerpacich stanicich se objevil akumulator AGM za cenu obycejnych AKU. Ted si nemuzu vzpomenout na nazev.....dodavaji take autokosmetiku. AGM jsou choulostivejsi na zachazeni, hlidat napeti nabijeni a vybijeni. Vyplati se zabudovat ampermetr a voltmetr. Ty napeti najdes na AKU. Ma ta nabijecka regulaci proudu. 20A je na 100 Ah moc.
Nabijecku jedine rozdelat, ale muselo by to mit dvoji elektroniku.
Uživatelský avatar
MirekE
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 61
Registrován: pát zář 03, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod MirekE » pon črc 11, 2011 2:11 pm

Nabíječka je to tahle: http://www.peninsulasolar.com.au/files/ ... -Specs.pdf

Je to prý prudce inteligentní, tak předpokládám že tam nějaká regulace je.
Manuálně se přepíná jen jestli se jedná o gelovku nebo zaplavenou, 14.6 /14.2V pak se přepíná kolik má dávat 13.2V / 13.5V / 13.8V a pak je tam přepínač na to aby se chovala buď jako nabíječka nebo jako trafo. Jakmile ji přepnu na trafo tak veškerá inteligence nabíječky končí...

Toliko o nabíječce.. já našel ty VARTY o kterých jsem psal za 5000,- bez DPH ... zainvestuji do nich. bo smrad z baterie ne nepodobný naloženým skořápkám od vajíček už na lodi mít nechci...
Uživatelský avatar
Ante
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 267
Registrován: pon led 21, 2008 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod Ante » pon črc 11, 2011 3:21 pm

pokud má nabíječka jen jeden kanál (jedny kabely) tak můžeš nabíjet dvě baterie o stejné kapacitě, ale měli by být i stejně vybité. Pokud mají různou kapacitu a nebo jsou nestejnoměrně vybité bude se ta menší nebo méně nabitá přebíjet, což ji nedělá moc dobře. Pokud jsou baterie paralelně propojené tak jim nestejná kapacita nedělá dobře ani pro provoz. Pro paralelní zapojení by baterie měli být naprosto stejné nejlépe i stejné výrobní série.
Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » pon črc 11, 2011 5:24 pm

To sis, Ante, docela zapřeháněl, ne?
Ante píše:pokud má nabíječka jen jeden kanál ...Pokud mají různou kapacitu a nebo jsou nestejnoměrně vybité bude se ta menší nebo méně nabitá přebíjet, což ji nedělá moc dobře.

Olověné a Li-ion aku končí nabíjení na určitém napětí, takže o přebíjení nemůže být řeč.
Jiná věc je propojit vybitý a nabitý aku paralelně, to jim dobře neudělá. Ale stačí předem oba nabít...

MirekE: mrknul jsem na to pdf a má to 2 nezávislé okruhy.

6. Multiple Battery Charging - Smart Battery Chargers have multiple
positive output terminals which are fully isolated from each other to
enable the charging of multiple batteries or battery banks.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon črc 11, 2011 6:03 pm

Asi by to chtelo sundat kryt a podivat se jestli to oddeleni neni jen diodama. Jinak nabijel dve stejne baterky, jedna odesla, tak bych koupil dve stejne.
Ty AKU AGM co jsem videl u benzinky jsou Sharon, ale asi za polovicku ceny, jen u benzinekNONAME. Kolega byl ve vyrobnim zavodee na Thaiwanu a videl na lince zmenu AKU NAME na NONAME a odehralo se to jen zmenou obalu...........Nebal bych se jich. Dnes je zaruka 2 roky. Jinak na setkanich radioamateru a modelaru prodava Bateria Slany AKU HAZE AGM za 1/4 ceny, berou to jako propagaci. posledni vikend v srpnu bude setkani radioamateru v Holicich.
http://ok1khl.com/search.php?rsvelikost ... &rstema=13
Koupil jsem 100 Ah asi po 1200,- s 2 letou zarukou, samo nove.
http://www.bateria.cz/produkty/olovene- ... 12-let.htm
Tak by se tam jiste vyplatilo zajet.
tonda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 121
Registrován: pon lis 13, 2006 1:00 am
Reputace: -2
Bydliště: Morava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod tonda » pon črc 11, 2011 7:41 pm

Elektroinstalace na jachtách je důležitá věc a nevyplácí se ji podceňovat. U plachetnic se používají obvykle 2 akumulátory a 2 samostatné okruhy napájené 1 zdrojem, tj. alternátorem nebo klasickou nabíječkou akumulátorů. Je taky poměrně jedno jestli mají rozdílnou kapacitu ( pokud není v řádu násobků) protože klasický startovací olověný akumulátor má samoregulační schopnost- po nabití se zvyšuje vnitřní odpor a nabíjecí proud klesá (musí být ale v normálním stavu opotřebení, né v poruše). Proto je normální, že každý akumulátor bere rozdílný proud, třeba jeden 5A, druhý 10A.
Aby nedocházelo k přelévání proudu mezi rozdíně nabitými akumulátory, jsou mezi ně vloženy diody,které pouští proud pouze jedním směrem. Pro případ havárie jedné baterie je vložen do obvodu bateriový spínač, který vyřadí diody z činnosti a můžete například baterií ze světelného okruhu nastartovat motor ( a nebo posílit motorovou baterii, když je hodně vybitá). Proto používám klasické startovací 2 baterie, 115 až 135 Ah, každá v ceně cca 3500 Kč.
Každý okruh je vybaven svým ampérmetrem (+,-), zabudovaná nabíječka má regulaci nabíjecího proudu. Spotřebiče světelného okruhu jsou jištěny tavnými pojistkami.
Systém je v provozu na www.rollami.cz od roku 1994.
Případným zájemcům zašlu el. schéma.
Zdraví Tonda
Uživatelský avatar
MirekE
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 61
Registrován: pát zář 03, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod MirekE » pon črc 11, 2011 8:14 pm

t0m píše:
MirekE: mrknul jsem na to pdf a má to 2 nezávislé okruhy.

6. Multiple Battery Charging - Smart Battery Chargers have multiple
positive output terminals which are fully isolated from each other to
enable the charging of multiple batteries or battery banks.


No dva okruhy jo, ale to jsem mylsel že je tam pro to, aby byly oddělené.. tzn... aby se mezi sebou nepřelévaly...
Ale jestli to umí dávat do každé jinak... no asi by mělo...
Uživatelský avatar
MirekE
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 61
Registrován: pát zář 03, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod MirekE » pon črc 11, 2011 8:23 pm

tonda píše:Případným zájemcům zašlu el. schéma.
Zdraví Tonda


To schéma by se hodilo, porvnáme alespoň se stávajícím stavem... okruhy tam máme dva, ale já po pravdě nejsem expert co se elektriky týče, takže by to kolega prohlídnul a případně kdyby byla někde nějaká chyba tak by to dal dohromady.
tonda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 121
Registrován: pon lis 13, 2006 1:00 am
Reputace: -2
Bydliště: Morava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod tonda » pon črc 11, 2011 8:25 pm

Mirku, je to asi tak, že každý olověný klasický startovací akumulátor si bere proudu tolik, kolik mu dovolí jeho vnitřní odpor. Musí být ale "v kondici". Když připojíš ke klasické jednoduché nabíječce bez regulace vybitý akumulátor, bere si ihned např. 12 A. , za 2 hodiny 8A, za 10 hodin 5 A, pak 3A a měl by se odpojit od zdroje.
Tonda
Uživatelský avatar
MirekE
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 61
Registrován: pát zář 03, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod MirekE » pon črc 11, 2011 8:37 pm

tonda píše:Mirku, je to asi tak, že každý olověný klasický startovací akumulátor si bere proudu tolik, kolik mu dovolí jeho vnitřní odpor. Musí být ale "v kondici". Když připojíš ke klasické jednoduché nabíječce bez regulace vybitý akumulátor, bere si ihned např. 12 A. , za 2 hodiny 8A, za 10 hodin 5 A, pak 3A a měl by se odpojit od zdroje.
Tonda


A táák.. takže to není tak jako když nabíjím doma tužkovky na inteligentní nabíječce které říkám že má nabíjet ty články 1C třeba 2700mAh nabíjej 2.7A, ale tady si baterie prostě vezme kolik potřebuje... je to tak?
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon črc 11, 2011 8:40 pm

Startovaci akumulator neni nejvhodnejsi k napajeni pristroju. Jsou delane aby to dalo co nejvetsi proud a poklesne mu rychleji napeti. Mam zkusenost ze autoakumulator uz neutahne vysilacku, ale auto nastartuje v pohode. Na druhou stranu auto AKU snese lepe prebijeni a hluboke vybijeni a jsou podstatne lacinejsi. Zalezi na tom jak dlouho budes na AKU zavislej a jak casto se bude dobijet. kde bude problem s dobijenim by chtelo na pristroje mit takzvany stanicni AKU, dnes gelove a nebo AGM. Ty AGM se daji pouzit i ke startovani
Pokud je nabijecka delana na hlidani napeti, tak se zvysujicim napetim snizuje proud a pri plnem napeti prepne na rezim udrzovani.
Kdyz k vybitemu AKU treba 50 Ah pripojis nabijecku 30A, tak to tam pusti 30A a snizi to az zacne stoupat napeti. Zalezi na nabijecce. Nabijecka bez rizeni tam pozene ten proud skoro porad. Tam kde se nabiji velkym proudem se na AKU lepi i teplotni senzor, ktery podle teploty upravuje nabijeni, pokud je na to nabijecka delana.
Naposledy upravil(a) Beda dne pon črc 11, 2011 8:50 pm, celkem upraveno 1 x.
tonda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 121
Registrován: pon lis 13, 2006 1:00 am
Reputace: -2
Bydliště: Morava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod tonda » pon črc 11, 2011 8:41 pm

Přibližně tak nějak.
Uživatelský avatar
MirekE
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 61
Registrován: pát zář 03, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod MirekE » pon črc 11, 2011 8:50 pm

Beda píše:Startovaci akumulator neni nejvhodnejsi k napajeni pristroju. Jsou delane aby dali co nejvetsi proud a poklesne mu rychleji napeti. Mam zkusenost ze auto akumulator uz neutahne vysilacku, ale auto nastartuje v pohode. Na druhou stranu auto AKU snese lepe prebijeni a hluboke vybijeni a jsou podstatne lacinejsi. Zalezi na tom jak dlouho budes na AKU zavislej a jak casto se bude dobijet. kde bude problem s dobijenim by chtelo na pristroje mit takzvany stanicni AKU, dnes gelove a nebo AGM. Ty AGM se daji pouzit i ke startovani
.


No už jsem objednal ty trakční VARTY které jsou vhodné i pro startování, můžou být nakloněné až 90 stupňů atd.. atd... koupil jsem dvě, takže zítra mají přijít, v sobotu je namontuju...

Můj problém asi je následující: nabíječka je umístěna na docela nepřístupném.. resp nepohodlně přístupném místě... jak jsem říkal, je inteligentní, ale má přepínač na to aby se chovala jako charger a aby se chovala jen jako trafo. Když ji přepnu na charger, tak bude supr nabíjet a povídat si s baterkama... a asi je nabije tak jak je nabít má... ale ve chvíli kdy budu mít nabito, tak by teoreticky měla vypnout a v tu chvíli už nebude propouštět elektriku do kabiny... pak to pro mě znamená.. stykačem odpojit baterie a přepnout nabíječku do režimu trafo...

A když to nechám na režimu trafo, tak budu nabíjet baterie neinteligentně, tzn do nich budu furt pumpovat ale bnabíječka nebude komunikovat s bateriema...

Tak si myslím žw to bude fungovat.. a proto jsem možná tu baterii odvařil.. divné je že jsem odvařil jen jednu.

Ale po zkušenostech a do doby než to případně předělám.. pokud je to tam blbě... přepnu nabíječku do charger režimu a jakmile mi vypnou světla v kabině.. zalezu do podpalubí... odpojím baterie.... přepnu nabíječku... bo ten smrad byl fakt pekelnej... :)
tonda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 121
Registrován: pon lis 13, 2006 1:00 am
Reputace: -2
Bydliště: Morava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod tonda » pon črc 11, 2011 8:57 pm

Odvařil jsi jednu, protože "nebyla v kondici". Došlo ke zkratu jednoho článku- to se stává. Když budeš celý systém používat pouze v režimu nabíječka, nic se neděje. Až v lodi nebudeš mít baterie, přepni na trafo. Končím dobrou noc. T.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon črc 11, 2011 8:58 pm

Ten rezim TRAFO jsem neslysel, mozna je to spatny preklad, vyklad. Nektere nabijecky maji rezim start, kdyz potrebujes nastartovat pri vybitem AKU. To nelze pouzit k nabijeni, jen ke startovani. To bude asi ta poloha TRAFO.
Jak pise kolega, tak to TRAFO muze znamenat prepnuti na funkci zdroj.
Jiny kolega si koupil nabijecku na 80A, ma ridici SW pres NB, ma v sobe i menic na 230V a umi i hlidat odber ze sitove pripojky na brehu, kde jsou slabe pojistky a kdyz je odber z 230V vetsi nez je nastaveno, zacne odebirat proud i z AKU, aby to nevyrazilo jistic na brehu.
Jak se rika, za penize je skoro vsechno.
Uživatelský avatar
MirekE
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 61
Registrován: pát zář 03, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod MirekE » pon črc 11, 2011 10:14 pm

Beda píše:Ten rezim TRAFO jsem neslysel, mozna je to spatny preklad, vyklad. Nektere nabijecky maji rezim start, kdyz potrebujes nastartovat pri vybitem AKU. To nelze pouzit k nabijeni, jen ke startovani. To bude asi ta poloha TRAFO.
Jak pise kolega, tak to TRAFO muze znamenat prepnuti na funkci zdroj.
Jiny kolega si koupil nabijecku na 80A, ma ridici SW pres NB, ma v sobe i menic na 230V a umi i hlidat odber ze sitove pripojky na brehu, kde jsou slabe pojistky a kdyz je odber z 230V vetsi nez je nastaveno, zacne odebirat proud i z AKU, aby to nevyrazilo jistic na brehu.
Jak se rika, za penize je skoro vsechno.


Ten režim TRAFO jsem si vymyslel.. je to režim PowerSupply.. tzn.. že to jen dává 12V do kabiny... ale samozřejmě když jsou tam na cestě baterie, tak to cpe i do nich. Ale bez inteligence...
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon črc 11, 2011 11:35 pm

proč přepínáš na power supply? nech to na nabíjení. když máš odběr, nabíječka začne dávat sama díky poklesu napětí. takhle jsem bydlel na lodi 8 let nonstop a baterky dobrý
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte črc 12, 2011 7:11 am

Jak pise David. Pokud to prepnes do polohy napajeni kabiny a odpojis baterky, tak palubni sit by mela byt 13.8V a to by pripojenym baterkam nevadilo. Na vojne u odstavenych aut to slo cely rok pres telefonni zarovku, ta omezila proud a zaroven byla kontrola ze je to pripojene. Zmer si pri tom prepnuti napeti.
Uživatelský avatar
MirekE
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 61
Registrován: pát zář 03, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod MirekE » úte črc 12, 2011 10:18 am

david píše:proč přepínáš na power supply? nech to na nabíjení. když máš odběr, nabíječka začne dávat sama díky poklesu napětí. takhle jsem bydlel na lodi 8 let nonstop a baterky dobrý

A nebute v tu chvíli přebíjet nabité baterie ?
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte črc 12, 2011 4:10 pm

Jeslii ti to bude davat 13.8V tak baterky budou brat par miliamper, je to konzervacni proud. Baterkam by to ublizilo kdyz by to napeti bylo nad povolene max. napeti AKU. Bude to hlidat napeti a proud to omezi na ten stitkovej. Takze je to inteligentni dal, jen to pracuje v jinem rezimu. Kdyz to bude v rezimu nabijeni, tak to reguluje proud podle velikosti napeti a tady nzalezi nja typu nabijecky. Kdyz dosahne vrcholu napeti, tak prepne na malej, udrzovaci proud. nektere prepnou na kapkove nabijeni, to pri dosazeni max napeti prerusi proud a pri poklesu
asi o 1V zase pusti proud a takhle to porad cykluje. Delka zalezi na stavu baterek, muze to byt i nekolik sec. a take nekolikrat za sec.
Kdyz das do AKU tolika penez, tak si kup nejaky digitalni multimetr, staci okolo 100 kc, nepotrebujes s hromadou funkci a obcas zmerit jake je napeti.
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » úte črc 12, 2011 4:27 pm

Mohu potvrdit, ze nechani nabijecky stale ve stavu nabijeni je neskodne. Mam na lodi dve 100Ah baterie zapojene paralelne a k nim pripojenou inteligentni nabijecku. Po prichodu na lod se nabijecka zapne a zahaji nabijeci cyklus, jednotlive faze ale opousti po uplynuti minimalniho casu pro danou fazi a pak jiz jen zustava v udrzovacim rezimu. Po nekolika hodinach se nabijecka automaticky vypne, po zapnuti spotrebice s rozpoznatelnym odberem se nabijecka nahodi a chvili po ukonceni odberu se automaticky opet vypne.
Uživatelský avatar
Lachtan
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 448
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Praha

Příspěvekod Lachtan » úte črc 12, 2011 5:22 pm

Také bych nechal na normal nabíjení. Supply-napájení u některých inteligent. nabíječek je určeno k přímému napájení pro různá zařízení, nevyžaduje akumulátor, přítomnost protinapětí, ale pozor. Nezajišťuje potlačení jiskření!

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů