Solární zdroje a jejich použití na lodi
Moderátoři: Pepa, smike, vilma
- lebon
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 351
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Ostrava
Jó,měřím to furt,na radu tady od někoho jsem koupil za pár šupů digit.voltmetr a ampér.a mám ho na palubní desce,tak na to furt vidím.Regulátor mám ten levnější do 10A.Přímý osvit neřeším,na ledničku ( 35W) a pár ptákovin mi to stačí až nad hlavu.A jak už jsem psal,fičí to i za deště.No jinak díky zase ušetřím a budu dál chrápat pod plachtou,když to slunko neprorazí.Byl to takový nápad na zimu.
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Fici i za deste, ale kolik to dava? Mam take solarko pres 100Wp, za primeho slunce to da okolo 6A, za deste tak 0.3A. Jasne ze na lodi je problem smerovat solarko, proto se dava vodorovne.
Ten regulator MPPT s tim displejem je take 10A. Pokud beres ze to fici jen podle tech dvou/trech ledek na regulatoru, byvaji i vicebarevne tak nevis co to dava. Volty ukazou stav nabiti/vybiti. Pro nabijeni je dulezity proud. K pevne montazi se hodi ampermetr ruckovy. Digi se bez externiho napajeni neobejde, a v tech digi meracich od rakosniku ta baterka vydrzi malo.
Fotovoltaické panely umístěné vodorovně a svisle
A na závěr odstavce ještě jedna orientační informace: Fotovoltaické panely je samozřejmě možné osadit také vodorovně, nebo kolmo. Při vodorovné montáži panelu počítejte se ztrátou výkonu oproti poloze na jih a sklonu 35° asi v následujících hodnotách: V období březen až říjen budou ztráty v průměru asi 13% ale v zimě až 35%! Při montáži panelu kolmo jsou pak ztráty v zimním období zcela zanedbatelné oproti náklonu 35°, ale v období březen-říjen budou ztráty dosahovat až 30%!
Závislost výkonu fotovoltaických panelů na intenzitě slunečního svitu
K častým dotazům, které mi zákazníci pokládají, patří také dotaz jak se projevuje snížení intenzity slunečního svitu na výkonu panelů, již jsem to uváděl v kapitole (pod odkazem) Fotovoltaické elektrárny - složení, takže zhruba: Při oblačném počasí poklesne výkon fotovoltaických panelů na cca 30% a při úplně zatažené obloze se může výkon panelů snížit až na pouhých 10% deklarovaného maximálního výkonu fotovoltaických panelů.
Sledovací zařízení (trackery)
K dispozici jsou i tzv. sledovací zařízení (tracker), které panely natáčejí za sluncem a to buď pouze horizontálně, nebo i ve dvou osách. Velmi optimistické tvrzení výrobců o zvýšení výroby elektrické energie až o 35% bych asi bral s rezervou. Každopádně je nutné si uvědomit, že také tyto zařízení jsou spotřebiči, které si ukrojí ze systému svůj díl el. energie. Navíc se jedná o pohyblivé mechanické prvky, které mají určitou životnost, potřebují určitou údržbu, jsou zdrojem potencionálních poruch a stojí nemalé částky
.
Tady je videt jaky vliv na vykon ma intenzita slunecni svitu a umisteni, nataceni panelu
Ten regulator MPPT s tim displejem je take 10A. Pokud beres ze to fici jen podle tech dvou/trech ledek na regulatoru, byvaji i vicebarevne tak nevis co to dava. Volty ukazou stav nabiti/vybiti. Pro nabijeni je dulezity proud. K pevne montazi se hodi ampermetr ruckovy. Digi se bez externiho napajeni neobejde, a v tech digi meracich od rakosniku ta baterka vydrzi malo.
Fotovoltaické panely umístěné vodorovně a svisle
A na závěr odstavce ještě jedna orientační informace: Fotovoltaické panely je samozřejmě možné osadit také vodorovně, nebo kolmo. Při vodorovné montáži panelu počítejte se ztrátou výkonu oproti poloze na jih a sklonu 35° asi v následujících hodnotách: V období březen až říjen budou ztráty v průměru asi 13% ale v zimě až 35%! Při montáži panelu kolmo jsou pak ztráty v zimním období zcela zanedbatelné oproti náklonu 35°, ale v období březen-říjen budou ztráty dosahovat až 30%!
Závislost výkonu fotovoltaických panelů na intenzitě slunečního svitu
K častým dotazům, které mi zákazníci pokládají, patří také dotaz jak se projevuje snížení intenzity slunečního svitu na výkonu panelů, již jsem to uváděl v kapitole (pod odkazem) Fotovoltaické elektrárny - složení, takže zhruba: Při oblačném počasí poklesne výkon fotovoltaických panelů na cca 30% a při úplně zatažené obloze se může výkon panelů snížit až na pouhých 10% deklarovaného maximálního výkonu fotovoltaických panelů.
Sledovací zařízení (trackery)
K dispozici jsou i tzv. sledovací zařízení (tracker), které panely natáčejí za sluncem a to buď pouze horizontálně, nebo i ve dvou osách. Velmi optimistické tvrzení výrobců o zvýšení výroby elektrické energie až o 35% bych asi bral s rezervou. Každopádně je nutné si uvědomit, že také tyto zařízení jsou spotřebiči, které si ukrojí ze systému svůj díl el. energie. Navíc se jedná o pohyblivé mechanické prvky, které mají určitou životnost, potřebují určitou údržbu, jsou zdrojem potencionálních poruch a stojí nemalé částky
.
Tady je videt jaky vliv na vykon ma intenzita slunecni svitu a umisteni, nataceni panelu
- HonzaElektro
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 19
- Registrován: pon dub 14, 2014 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: EU
... ten makrolon (polykarbonát) se nedá moc použít, protože časem se poškrábe, zmatní a pod...
= ztrácí průhlednost a to je konečná. Solár pak v průměru skoro nic nedává.
PS: To otáčení za sluncem během dne opravdu moc velkej význam nemá - vzhledem k pořizovací ceně
konstrukce. Zkrátka pokud je potřeba výkon, musí se to dohnat počtem solárů.
= ztrácí průhlednost a to je konečná. Solár pak v průměru skoro nic nedává.
PS: To otáčení za sluncem během dne opravdu moc velkej význam nemá - vzhledem k pořizovací ceně
konstrukce. Zkrátka pokud je potřeba výkon, musí se to dohnat počtem solárů.
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
HonzaElektro píše:... ten makrolon (polykarbonát) se nedá moc použít, protože časem se poškrábe, zmatní a pod...
= ztrácí průhlednost a to je konečná. Solár pak v průměru skoro nic nedává.
PS: To otáčení za sluncem během dne opravdu moc velkej význam nemá - vzhledem k pořizovací ceně
konstrukce. Zkrátka pokud je potřeba výkon, musí se to dohnat počtem solárů.
JJ cena panelu porad pada. Take se zvysuje ucinost a tak v Nemecku je nejspis vymenuji, kamaradovi z nejakeho smetiste dovezli jen samotne solarka, bez AL ramu, svorkovnic, zkratka podle nich bezceny material co nechteji ani v kovosrotu. Co to dovezl zemrel...dalsi nebudou.
- salamandr
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 135
- Registrován: pon čer 28, 2010 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Bystřice u Benešova
solarni panel prestal fungovat
Ahoj,
Prosim muzete mi někdo poradit co muze byt pricinou zavady na solarnim panelu ? Na podzim fungoval bez problému a vcera jsem ho kontroloval a je uplne ko. Tedy jinak řečeno dava 0,0 V. Muze byt nejaka chyba v te diode ktera je na vystupu ?. Jedna se o flexi panel vykon cca 50 w
Diky
Prosim muzete mi někdo poradit co muze byt pricinou zavady na solarnim panelu ? Na podzim fungoval bez problému a vcera jsem ho kontroloval a je uplne ko. Tedy jinak řečeno dava 0,0 V. Muze byt nejaka chyba v te diode ktera je na vystupu ?. Jedna se o flexi panel vykon cca 50 w
Diky
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Mohl jsi tu diodu odprasknou jestli jsi solarko pripojil primo na AKU obracene.
Tu diodu klidne vyskripni, to ma cenu hlavne kdyz se panely zapojuji do serie a nektery prestane jit. Ja mam jeden 24V a ma vyvedene tri sekce po 8V do serie, a jedna me nejde. Regolator MPPT se s tim vyporada, jde od 12V do 60V, u 12V solarka je problem. Nez ho zahodis zkus z druhe strany odskarabat laminat a dostat se ke spojum.
To preruseni se stava
Tu diodu klidne vyskripni, to ma cenu hlavne kdyz se panely zapojuji do serie a nektery prestane jit. Ja mam jeden 24V a ma vyvedene tri sekce po 8V do serie, a jedna me nejde. Regolator MPPT se s tim vyporada, jde od 12V do 60V, u 12V solarka je problem. Nez ho zahodis zkus z druhe strany odskarabat laminat a dostat se ke spojum.
To preruseni se stava
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Prisel sousez ze ma z Lidlu solarni nabijecku SILVERCREST 2200 B1. Tak jsem narazil na forum
https://translate.googleusercontent.com ... scLElqCooQ
kde o tom dobre nepisou. Jako zasadni problem pisou ze kdyz je to totalne vybite, nenabehne nabijeni slunickem, chce to oziit pres nabijeni z USB. Pisou ze to ma velke samovybijeni. Pri nabijeni z USB zacnou blikat modre LED a indikujou nabijeni. Ze slunicka se rozsviti jen oranzova LED a neindikuje to nabijeni. Pisou tam ze na plny vykon to potrebuje 3dny na slunicku.
Kamarad rika ze vic jak 25% nevidel a mobil to naladovao.
Mate to nekdo a mate tim zkusenost.
V TV ukazali neco z USA a byl zaber na sestavu solarnich panelu, otacelo se to. Tak je videt ze tam jsou s tim dal.
https://translate.googleusercontent.com ... scLElqCooQ
kde o tom dobre nepisou. Jako zasadni problem pisou ze kdyz je to totalne vybite, nenabehne nabijeni slunickem, chce to oziit pres nabijeni z USB. Pisou ze to ma velke samovybijeni. Pri nabijeni z USB zacnou blikat modre LED a indikujou nabijeni. Ze slunicka se rozsviti jen oranzova LED a neindikuje to nabijeni. Pisou tam ze na plny vykon to potrebuje 3dny na slunicku.
Kamarad rika ze vic jak 25% nevidel a mobil to naladovao.
Mate to nekdo a mate tim zkusenost.
V TV ukazali neco z USA a byl zaber na sestavu solarnich panelu, otacelo se to. Tak je videt ze tam jsou s tim dal.
- ficzech
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 187
- Registrován: stř lis 30, 2011 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Trakcni akumulatory
Ahoj,
resim jake dam do lodi akumulatory. (11,3m ocelova plachetnice, na ktere budeme dlouhodobe zit na mori - www.ficzech.cz )
Elektrikar mi rekl, ze dostacujici jsou Varty a cenove mi prijdou samozrejme nejdostupnejsi i kdyz maji "jen" cca 200 nabijecich cyklu.
dal bych tam 2x180Ah trakcni akumulatory, ktere se budou dobijet solarem i motorem nebo pripadne primo ze site v marine. (+ jedna extra startovaci)
Kdyz jsem ale psal prodejci akumulatoru, tak ten se me od koupi Varty snazi odradit a vnutit AGM nebo GEL baterie, ktere jsou ale minimalne dvojnasobne drazsi pri zachovani stejnych parametru.
Mate nejakou zkusenost s Vartou pripadne varovani nebo potvrzeni, ze jsou v pohode.
Co se tyka tech nabijecich cyklu a trakce, tak by me zajimalo, jak se to pocita, protoze v pripade solarniho dobijeni se prece baterie budou dobijet prubezne, takze tezko spocitam nejake kompletni cykly.
Zvazoval jsem koupi 2 techto akumulatoru:
http://www.battery-import.cz/varta-prof ... 0h-12v--b/
dik za nazory
resim jake dam do lodi akumulatory. (11,3m ocelova plachetnice, na ktere budeme dlouhodobe zit na mori - www.ficzech.cz )
Elektrikar mi rekl, ze dostacujici jsou Varty a cenove mi prijdou samozrejme nejdostupnejsi i kdyz maji "jen" cca 200 nabijecich cyklu.
dal bych tam 2x180Ah trakcni akumulatory, ktere se budou dobijet solarem i motorem nebo pripadne primo ze site v marine. (+ jedna extra startovaci)
Kdyz jsem ale psal prodejci akumulatoru, tak ten se me od koupi Varty snazi odradit a vnutit AGM nebo GEL baterie, ktere jsou ale minimalne dvojnasobne drazsi pri zachovani stejnych parametru.
Mate nejakou zkusenost s Vartou pripadne varovani nebo potvrzeni, ze jsou v pohode.
Co se tyka tech nabijecich cyklu a trakce, tak by me zajimalo, jak se to pocita, protoze v pripade solarniho dobijeni se prece baterie budou dobijet prubezne, takze tezko spocitam nejake kompletni cykly.
Zvazoval jsem koupi 2 techto akumulatoru:
http://www.battery-import.cz/varta-prof ... 0h-12v--b/
dik za nazory
Ahoj,
mam Vartu. Olovo. Prvni Blue edici, druhou - vetsi Promotive EFB. Ta je vhodna i pro pomale vybijeni. jednu uz mam v lodi treti rok a porad dava a vydrzi, druhou tam mam jen zatim jeden rok, ale opet OK.
U olova jsou nutne zvazit veci jako vaha a rozmer. Od 180 Ah uz to nejsou zadni drobecci a pri vkladani a vytahovani z uzavrenych prostor, pri ostatni manipulaci a pripadne pri vetsich naklonech lodi (naklon muze byt extremni) se musi s vahou rozhodne pocitat.
Take musim rict, ze na lodi bydlim po tydnu kazdy mesic, vcetne zimy. Mezitim je baterie odstavena pomoci odpojovace. Drzi, tak netreba zbytecne dobijet.
mam Vartu. Olovo. Prvni Blue edici, druhou - vetsi Promotive EFB. Ta je vhodna i pro pomale vybijeni. jednu uz mam v lodi treti rok a porad dava a vydrzi, druhou tam mam jen zatim jeden rok, ale opet OK.
U olova jsou nutne zvazit veci jako vaha a rozmer. Od 180 Ah uz to nejsou zadni drobecci a pri vkladani a vytahovani z uzavrenych prostor, pri ostatni manipulaci a pripadne pri vetsich naklonech lodi (naklon muze byt extremni) se musi s vahou rozhodne pocitat.
Take musim rict, ze na lodi bydlim po tydnu kazdy mesic, vcetne zimy. Mezitim je baterie odstavena pomoci odpojovace. Drzi, tak netreba zbytecne dobijet.
- Andrejjeep
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 562
- Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
- Reputace: 33
- Bydliště: Hlavná dedina SK
Možno by šiel do AMG, gelovky je fajn ale na gelové treba dosť špecifické nabíjačky, ináč tu baterku človek odkrágluje, hlavne ak nie je pravidelne dobíjaná. mal som v aute červenú OPTIMU a pokiaľ sa cyklovala pri bežnej premávke tak bolo všetko OK, odstavenie na viac ako pol roka ju spoľahlivo zlikvidovala a stratila kapacitu. čo sa týka aut poväčšinou teda aspoň u US autách je dobíjanie riešené cez riadiacu jednotku ktorá si striehne všetky stavy a prúd akým to altertnátor dobíja. akurát ku gelovke treba špecifickú nabíjačku ak ide z 220V. Rozhodne ju nenabije klasická bežná nabíjačka na olovo.
Ako štartovacia trakčná je fajn nakoľko podá dosť slušné prúdy na potrebnú chvíľu, keď človek potrebuje. Ako z dlhodobého hľadiska asi klasika olovo, kvôli dostupnosti a ľahšiemu nabíjaniu, akurát sa nesmie podbiť pod určitú hranicu. Pár baterií na vyhodenie sme oživili nejakým svinstvom, čo zrejme rozpúšťa sulfatáciu, a zase vcelku šlapú.
No predajca chce predať a pri tých kapacitách čo potrebuješ v lodi je to docela slušný balík dukátov. na druhú stranu, pôvodne olovenú som mal v aute 74Ah a Optimu tam mám 50Ah a je to v pohode, ale to je využívaná ako štartovacia baterka.
A.D.
Ako štartovacia trakčná je fajn nakoľko podá dosť slušné prúdy na potrebnú chvíľu, keď človek potrebuje. Ako z dlhodobého hľadiska asi klasika olovo, kvôli dostupnosti a ľahšiemu nabíjaniu, akurát sa nesmie podbiť pod určitú hranicu. Pár baterií na vyhodenie sme oživili nejakým svinstvom, čo zrejme rozpúšťa sulfatáciu, a zase vcelku šlapú.
No predajca chce predať a pri tých kapacitách čo potrebuješ v lodi je to docela slušný balík dukátov. na druhú stranu, pôvodne olovenú som mal v aute 74Ah a Optimu tam mám 50Ah a je to v pohode, ale to je využívaná ako štartovacia baterka.
A.D.
- dodo
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 516
- Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
- Reputace: 8
- Kontaktovat uživatele:
Me Varty prodejce rozmluvil. Psal jsem o tom uz tady:
http://www.jachting.info/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=33198
Ty trakcni Varty profesional mi rozmluvil i sam prodejce Confused - prej to jsou stejny baterky co driv delali pod oznacenim Hobby a pak je zacali znacit Professional Sad Prej vydrzej tak 250-300 cyklu a konec:-(
Pak jsem chtel koupit ty Trojany - to jsou podle vseho super baterky - jenze jsou konstruovane vylozene na trakci - tedy pro pouziti ve stylu doplna nabit a vybit (jako u elektro clunu, glfovych voziku apod). Prej vydrzej az cca 1500 cyklu. Jenze co jsem se docetl tak protoze jsou zaplaveny meli by se cas od casu (pry minimalne jednou za mesic) nechat "probublat""- tedy nabijet vyssim nez plynovanim napetim. U techto baterek pry cca 15.5V. Je to pry pro to aby se elektrolyt poradne promichal, jinak pry taky casem ztraci kapacitu. No a protoze ja chci mit dobijeno prevazne solarama tak se toho blbe dosahuje - tech 15.5 V solarni regulator neumi.
Tak jsem nakonec sel do baterii Hoppecke ktere jsou udajne specialne konstrulovany pro pouziti v ostrovnich solarnich systemech. ...tedy casty odber i z ne plne nedobite baterky a dobijeni i ne zcela vybite baterky.
http://eshop.neosolar.cz/fotovoltaika/solarni-baterie/
Jsou teda drazsi ale pri vybijeni 30% kapacity udavaji ze vydrzi az 2500 cyklu, pri vybijeni 50% pry 1500 cyklu - takze by se to melo ve vysledku vyrazne vyplatit
Zatim je mame 3 roky, 2x 110 Ah a bez sebemensiho problemu. Pres noc klesnou na 80% kapacity, ale behem dopoledne uz jsou zas podle meraku zpatky na 100%
dodo
http://www.jachting.info/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=33198
Ty trakcni Varty profesional mi rozmluvil i sam prodejce Confused - prej to jsou stejny baterky co driv delali pod oznacenim Hobby a pak je zacali znacit Professional Sad Prej vydrzej tak 250-300 cyklu a konec:-(
Pak jsem chtel koupit ty Trojany - to jsou podle vseho super baterky - jenze jsou konstruovane vylozene na trakci - tedy pro pouziti ve stylu doplna nabit a vybit (jako u elektro clunu, glfovych voziku apod). Prej vydrzej az cca 1500 cyklu. Jenze co jsem se docetl tak protoze jsou zaplaveny meli by se cas od casu (pry minimalne jednou za mesic) nechat "probublat""- tedy nabijet vyssim nez plynovanim napetim. U techto baterek pry cca 15.5V. Je to pry pro to aby se elektrolyt poradne promichal, jinak pry taky casem ztraci kapacitu. No a protoze ja chci mit dobijeno prevazne solarama tak se toho blbe dosahuje - tech 15.5 V solarni regulator neumi.
Tak jsem nakonec sel do baterii Hoppecke ktere jsou udajne specialne konstrulovany pro pouziti v ostrovnich solarnich systemech. ...tedy casty odber i z ne plne nedobite baterky a dobijeni i ne zcela vybite baterky.
http://eshop.neosolar.cz/fotovoltaika/solarni-baterie/
Jsou teda drazsi ale pri vybijeni 30% kapacity udavaji ze vydrzi az 2500 cyklu, pri vybijeni 50% pry 1500 cyklu - takze by se to melo ve vysledku vyrazne vyplatit
Zatim je mame 3 roky, 2x 110 Ah a bez sebemensiho problemu. Pres noc klesnou na 80% kapacity, ale behem dopoledne uz jsou zas podle meraku zpatky na 100%
dodo
-
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 179
- Registrován: sob úno 25, 2006 10:10 am
- Reputace: 19
- Bydliště: Brno, Motor sailer Tralaren 31
Já jsem před dvěma lety řešil stejný problém. Pro mou 8-mi metrovou loď s 10 HP diesel motorem a solarem cca 60W a integrovanou ledničkou jsem měl předchozích 7 let jako trakční baterie dvě Varty po 100 Ah, které jsem postupně musel obměnit. Když mi jedna z nich po 3-4 letech opět odešla, tak jsem zvolil variantu, kterou uvádí Dodo.
Zvolil jsem dvě trakční Hopecke AGM po 80 Ah. Po dvou sezónách jsem velmi spokojen a výdrž baterek jednoznačně stoupla i přesto, že mám teoreticky k dispozici o 40 Ah míň. Ušetřil jsem místo i váhu a díky tomu lepší rozložení zátěže v lodi a investice více peněz se v tomto případě určitě vyplatila. Mohu s klidným srdcem bez složitých kalkulací doporučit.
Jura
Zvolil jsem dvě trakční Hopecke AGM po 80 Ah. Po dvou sezónách jsem velmi spokojen a výdrž baterek jednoznačně stoupla i přesto, že mám teoreticky k dispozici o 40 Ah míň. Ušetřil jsem místo i váhu a díky tomu lepší rozložení zátěže v lodi a investice více peněz se v tomto případě určitě vyplatila. Mohu s klidným srdcem bez složitých kalkulací doporučit.
Jura
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Andrejjeep píše:Možno by šiel do AMG, gelovky je fajn ale na gelové treba dosť špecifické nabíjačky, ináč tu baterku človek odkrágluje,
A.D.
e
Dneska jsou urcite nabijecky kde jde nastavit typ oloveneho AKU i jeho kapacita. Pokud je gelovka v poradku, tak vydrzi bez nabijeni dlouho, dobijim i za 1/2 roku, malou 7 Ah.
Mam gelovky 2 x 45 Ah, maji odjeto 3 roky na trikolce pro invalidu a mam je 4 roky a daji 90 Ah. AGM HAZE 2 x 100 Ah po 6 letech daji 150 Ah. Mel jsem VARTA 63 Ah gelovku, odslouzeno 5 let v UPS a u me 5 let.
Mam k solarnimu regulatoru MPPT jako doplnek displej, ukazuje napeti, proudy a pocita Ah, coz je vhodne na kapacitni zkousku.
- dodo
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 516
- Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
- Reputace: 8
- Kontaktovat uživatele:
Nejdriv spocitej si, kolik Ah denne spotrebujes. My mame vicemene to co planujes mit ty a me spotreba vysla na nejakych cca 70-80 Ah/den pokud si dobre pamatuju.
A kdyz budes mit 2x105 Ah baterie tak tak to dela cca 30% kapacity. A pri to uvadeji Hoppecke tech jiz zminenych 2500 cyklu. To je cca 10x vic cyklu nez maji ty Varty. A pri kazdodenni pouziti by to bylo 6 let. A to vse pri mensi hmotnosti a narocnosti na prostor. Pokud si poridite MPPT regulator tak ty vetsinou maji mod pro gelovky.
Nam to nakonec podle dosavadnich zkusenosti a naseho batery monitoru vychazi jeste lepe, protoze zatim battery monitor neukazal nikdy mensi vybiti nez cca 20%. To je podle me dano tim, ze velkou cast z tech 70Ah spotrebujeme pres den, kdy to bohate pokreje solarko (mame 390 Wp).
Kolik Wp budete mit solary vy? Spocitej si jestli vam to pokreje denni spotrebu.
Na co si dej ale bacha je, ze nemuzes tyhle Hoppecke dobijet primo z alternatoru (motorem). Alternator ma regulaci pro klasicke olovene akumulatory. My mame startovaci a provozni baterie oddelene - propojit je sice muzu, ale propojuju je jen kdyz je lod nepouzivana - tedy aby solary dobijeli startovaci baterii (behem zimy), ale provozni baterie z alternatoru nedobijime (a ani to diky vykonnym solarum nepotrebujeme
)
Dodo
A kdyz budes mit 2x105 Ah baterie tak tak to dela cca 30% kapacity. A pri to uvadeji Hoppecke tech jiz zminenych 2500 cyklu. To je cca 10x vic cyklu nez maji ty Varty. A pri kazdodenni pouziti by to bylo 6 let. A to vse pri mensi hmotnosti a narocnosti na prostor. Pokud si poridite MPPT regulator tak ty vetsinou maji mod pro gelovky.
Nam to nakonec podle dosavadnich zkusenosti a naseho batery monitoru vychazi jeste lepe, protoze zatim battery monitor neukazal nikdy mensi vybiti nez cca 20%. To je podle me dano tim, ze velkou cast z tech 70Ah spotrebujeme pres den, kdy to bohate pokreje solarko (mame 390 Wp).
Kolik Wp budete mit solary vy? Spocitej si jestli vam to pokreje denni spotrebu.
Na co si dej ale bacha je, ze nemuzes tyhle Hoppecke dobijet primo z alternatoru (motorem). Alternator ma regulaci pro klasicke olovene akumulatory. My mame startovaci a provozni baterie oddelene - propojit je sice muzu, ale propojuju je jen kdyz je lod nepouzivana - tedy aby solary dobijeli startovaci baterii (behem zimy), ale provozni baterie z alternatoru nedobijime (a ani to diky vykonnym solarum nepotrebujeme

Dodo
- ficzech
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 187
- Registrován: stř lis 30, 2011 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
No a nejde ten alternator taky zapojit pres regulator?
A mas jeste nejaky tip na ty panely?
Me prijde, ze u tech vyssich vykonu jsou to pak strasne velky hovada (1200x670 x2). Ve vyrobe mam hrazdu na solary, ale moc si neumim predstavit, jak by to s tak velkyma panelama vypadalo.
Mas nejakou fotku ?
A mas jeste nejaky tip na ty panely?
Me prijde, ze u tech vyssich vykonu jsou to pak strasne velky hovada (1200x670 x2). Ve vyrobe mam hrazdu na solary, ale moc si neumim predstavit, jak by to s tak velkyma panelama vypadalo.
Mas nejakou fotku ?
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
ficzech píše:Tak mozna bych mohl zkusit ty 2x105 Hoppecke. Snad by mi to mohlo stacit.
Je tam lednicka 35W
interier a pozicni svetla (vsechno bude LED)
VHF
GPS plotter
obcas autoradio, obcas notebook nebo nejaky to dobiti fotaku atd...
dobijeni motor+solar.
Solarka se podivej na GME a I4WIFI, mivaji i akce. Pomalu, ale jiste se zvetsuje ucinost solarek, tak jsou mensi.
Autoradio je zbytecnej zrout, bere i 1.5A, NB klidne 4.5A kdyz dobiji svoje AKU.
Musis pocitat ze muze i nekolik dni byt bez slunicka, tak pro sichr malej generator, ted jaky? Kdyz koupis vetsi muzes na nej i pripojit naradi, pekarnu na chleba, troubu, pustit ventilatory. aby se vysusila lod.
Alternatorem se dobiji bezne, treba lode z pujcoven v Chorvatsku. Jen bych si tam dal prepinac a pripojil vzdy jen jeden regulator, od alternetoru a nebo solarka.
Dal bych si k AKU ampermetr s rucickou uprostred aby byl prehled kolik je odber a nebo nabijeni. Mereni napeti. Vetsina regulatoru ma ochranu pred vybitim, me vypina pri 11.3V, ale je dobre vedet ze se to blizi, aby slo neco povypinat.
Solarka jsem kupoval v GME a I4WIFI, mivaji obcas akce. Maji tam podle typu dost rozdilne ceny, kupuju ty lacinejsi a uz asi 10 let a zadny problem. Jenom bych se podival jak maji udelane vyvodni pasky ze solarka do svorkovnice, tam to nemivaji zatmelene. Tech vyrobcu solarnich modulu je po svete jen nekolik, tak to nekupuji a skladaji, tak se stejne nedovis kdo te zaklad dela.
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1653
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 72
- Bydliště: Lysá nad Labem
Nejvíc asi záleží na způsobu zapojení a na proudech. Alternátor ti s klidem dá mnohem víc, než běžný solární regulátory zvládnou. Takže buď investovat do nesmyslně drahého regulátoru, nebo tam dát na alternátor proudový omezovač.
Já bych hledal něco jako toto: http://www.solareconomic.cz/solarec/esh ... r-nabijeni.
Nehledal jsem ani ceny, ani parametry. Jde jen o to zapojení solárů a generátoru do jednoho regulátoru. On si s tim už pak poradí sám.
U takových hraček se daji nastavit i priority nabíjení.... např. nejdřív nabíjet startovací a až když zbyde, tak provozní apod.
Já bych hledal něco jako toto: http://www.solareconomic.cz/solarec/esh ... r-nabijeni.
Nehledal jsem ani ceny, ani parametry. Jde jen o to zapojení solárů a generátoru do jednoho regulátoru. On si s tim už pak poradí sám.
U takových hraček se daji nastavit i priority nabíjení.... např. nejdřív nabíjet startovací a až když zbyde, tak provozní apod.
- veselyroman
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 357
- Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Mělník
- Janch
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 84
- Registrován: pát kvě 03, 2013 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Posázaví
Logické vysvětlení je, že baterie vykazuje jmenovitou kapacitu při vybíjecím proudu 5A (vybíjecí cyklus 20 hodin), teda jestli je ten nápis na štítku zřetelně čitelný.
Tak nějak to bývá, že když se z (trakčního) akumulátoru tahá větší proud než optimální, tak vykazovaná kapacita v ampérhodinádch bude slabší.
Tak nějak to bývá, že když se z (trakčního) akumulátoru tahá větší proud než optimální, tak vykazovaná kapacita v ampérhodinádch bude slabší.
- veselyroman
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 357
- Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Mělník
Janch píše:Logické vysvětlení je, že baterie vykazuje jmenovitou kapacitu při vybíjecím proudu 5A (vybíjecí cyklus 20 hodin), teda jestli je ten nápis na štítku zřetelně čitelný.
Tak nějak to bývá, že když se z (trakčního) akumulátoru tahá větší proud než optimální, tak vykazovaná kapacita v ampérhodinádch bude slabší.
Omlouvám se, ale tomuhle vysvětlení nerozumím, nešlo by to nějak přeložit do jazyka obyčejného lidu (ideálně na příkladu). Díky.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů