"katastrofalny vjazd do pristavu Zumaia"
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
- PerlaNegra
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 103
- Registrován: čtv dub 01, 2010 2:00 am
- Reputace: 2
"katastrofalny vjazd do pristavu Zumaia"
toto je dost haluz:
Une entrée de port catastrophe á......
kde udelali soudruzi chybu? manever motoraku je tiez zaujimavy hm...
text (translate google)
Entering disaster port in Zumaia!
The Spanish Basque coast is deemed dangerous, especially for inputs and outputs port. This day of February 2014, a Bavaria 38, with seven people on board (some very misplaced) and always in pole position, to appear before the narrow channel leading to the port Zumaia. The swell is of medium size, the operation is dangerous, but passable. Unfortunately, a huge wave swept the boat and rolled violently at 120 °, just as he finished crossing the pass ... The boat is recovering without dismasted or fail motor, but four crew - untethered - fell into the sea is a good example of stupid maneuver to avoid absolutely ...
Une entrée de port catastrophe á......
kde udelali soudruzi chybu? manever motoraku je tiez zaujimavy hm...
text (translate google)
Entering disaster port in Zumaia!
The Spanish Basque coast is deemed dangerous, especially for inputs and outputs port. This day of February 2014, a Bavaria 38, with seven people on board (some very misplaced) and always in pole position, to appear before the narrow channel leading to the port Zumaia. The swell is of medium size, the operation is dangerous, but passable. Unfortunately, a huge wave swept the boat and rolled violently at 120 °, just as he finished crossing the pass ... The boat is recovering without dismasted or fail motor, but four crew - untethered - fell into the sea is a good example of stupid maneuver to avoid absolutely ...
-
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
- Reputace: 21
- FerenCS
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 637
- Registrován: pát srp 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Zvolen
- Kontaktovat uživatele:
Karlos2 píše:Dost hrozné. Jak tomu předejít ? Nastavit té vlně zadek lodi ?
Karlos
Môže sa to stať každému, traba si dávať pozor a mať oči všade, ale po čase sa človek unavý, stačí trochu nepozornosti, opozdená reakcia, loď ktorá je lenivšia na zmenu kurzu...
Niečo podobné už som zažil, ale na otvorenom mori, takto ma zaskočila jedna o trochu väčšia vlna. Mal som šťastie že SO34 reagovala svižnejšie a podarilo sa mi to zrovnať.
Počiatočné postavenie lode voči vlne nebolo až také zlé, zvrtol ju hrebeň vlny sa mi zdá. Chceli sa schovať za vlnolam a točili doprava. Buď zlá reakcia, možno opozdená, to sa môžeme iba domnievať. Tiež mohol ísť rýchlešie. Je oveľa jednodukšie to tu rozoberať, ako tam stáť za kormidlom...
- Surcouf
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 493
- Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Praha
nejen podle francozského komentáře, ale i podle videa vesty naštěstí měli- sice jen dva z těch čtyř - proto drželi po dvou pohromadě. Co ale neměli to byly zapnuté harnesy a to dokonce ani kapitán, neb ten byl jeden z MOBů. Jinak v jednom z komentářů tam zaznělo, že možná by jim pomohlo, kdyby pluli s částečně rozvinutou genou.
Naposledy upravil(a) Surcouf dne ned bře 02, 2014 12:09 pm, celkem upraveno 6 x.
-
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
- Reputace: 21
- Omen
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1423
- Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
- Reputace: 160
- Bydliště: Olomoucko
Nooo pořád na to civím a nedočkavě čekám na komentáře zkušených
Jako jachtařský učeň to vnímám takto:
Než se pustil do manévru, udělal hezky mezi dlouhými vlnami otočku a omrknul to ... správně.
Najížděl blíže k vlnolamu, aby se co nejdříve dostal do jeho zákrytu - vlny šly šikmo z pravoboku ... správně.
Zrychlil, osolil motor, aby co nejvíce snížil rozdíl mezi rychlostí vln a lodi (Windwardova rychlostní taktika?) .... správně
Mám pocit, že po přechodu vlny na které najížděl ubral plyn a zpomalil (ale to může být matoucí) .... chyba
V poslední chvíli měl snahu točit vlevo (natočit podélnou osu lodi kolmo na vlny), ale už to nestihl ..... Ferencova "lenivost lodi na změnu kurzu" nebo pozdní reakce nebo obojí?
V každém případě tak velká vlna za hranou vlnolamu je překvapivá - myslím, že už to nečekali, do bezpečí jim chybělo nějakých 20 -30 m.
Hernesy a manévry záchranářů nekomentuju.
Nebo je to jinak?

Jako jachtařský učeň to vnímám takto:
Než se pustil do manévru, udělal hezky mezi dlouhými vlnami otočku a omrknul to ... správně.
Najížděl blíže k vlnolamu, aby se co nejdříve dostal do jeho zákrytu - vlny šly šikmo z pravoboku ... správně.
Zrychlil, osolil motor, aby co nejvíce snížil rozdíl mezi rychlostí vln a lodi (Windwardova rychlostní taktika?) .... správně
Mám pocit, že po přechodu vlny na které najížděl ubral plyn a zpomalil (ale to může být matoucí) .... chyba
V poslední chvíli měl snahu točit vlevo (natočit podélnou osu lodi kolmo na vlny), ale už to nestihl ..... Ferencova "lenivost lodi na změnu kurzu" nebo pozdní reakce nebo obojí?
V každém případě tak velká vlna za hranou vlnolamu je překvapivá - myslím, že už to nečekali, do bezpečí jim chybělo nějakých 20 -30 m.
Hernesy a manévry záchranářů nekomentuju.
Nebo je to jinak?
- dan
- s/y Hannah
- Příspěvky: 747
- Registrován: ned úno 26, 2006 6:49 pm
- Reputace: 2
- Bydliště: Denia,Espana
Stejne misto,jina lod.Asi je v pilotovy napsano "pri vjezdu je nutno polozit lod na levobok "
https://www.youtube.com/watch?v=HaTK-If4U-k


https://www.youtube.com/watch?v=HaTK-If4U-k
- FerenCS
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 637
- Registrován: pát srp 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Zvolen
- Kontaktovat uživatele:
Omene, si to pekne zanalizoval
ja som to odflákol, v práci nebol na to čas
teraz na to kukám trochu ináč. Tiež som sa pozrel do mapy ako to tam vyzerá. Škoda, toho pilota som nevidel, chce to viac googliť
Ale myslím si že k tomu vplávaniu za takéhoto počasia tam bude upozornenie. Mali pech, v blbom čase na blbom mieste. Mali si trochu nadísť, ďalej od konca vlnolamu. Za ním sa pri takýchto vlnách deje to čo sa mi blbo popisuje cez klávesnicu.... Ale už ste to určite videli. Keď sa pozeráte na vlnu ktorá narazí ako tu na koniec vlnolamu tak práve za tým koncom sa vlna obtočí, vejárovite sa tam rozleje do vzniknutého prázdneho priestoru + turbulentné prúdenie za prekážkou. No a zhruba v týchto miestach boli aj tý nešťastnici. Fakt sa trafili... Trochu si pomohli sami, že sa točili doprava a zvyšok dotočila vlna. Len prečo tam spomalili? že by ich až tak potiahla vlna? Teda to čo jej predchádza.
Čo sa týka zalamovania vĺn, je to dané tvarom dna. Keď si to omrkávali, mali tam cca 15m hĺbky a ziadne zalamujuce sa vlny. Keď ich to otočili mohli mať 4-5m... tam sa to už dá čakať... Zalarmovali sa ešte tesne pred vjazdom do prístavu, za červeným majakom bola už kľudná voda.



Čo sa týka zalamovania vĺn, je to dané tvarom dna. Keď si to omrkávali, mali tam cca 15m hĺbky a ziadne zalamujuce sa vlny. Keď ich to otočili mohli mať 4-5m... tam sa to už dá čakať... Zalarmovali sa ešte tesne pred vjazdom do prístavu, za červeným majakom bola už kľudná voda.
- dodo
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 516
- Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
- Reputace: 8
- Kontaktovat uživatele:
na zahranicnich forech to resej taky.
napr.
http://www.ybw.com/forums/showthread.php?388698-Une-entr%E9e-de-port-catastrophe-%E0-Zumaia-!&p=4636753
a zejmena dlouha diskuse tady:
http://www.ybw.com/forums/showthread.php?388524-Bavaria-capsizes-in-Zumaya-%28-Country-Vasque-Spain-%29
Chlapik co v tom pristavu byl pise ze sve zkusenosti toto:
Been in and out of there in heavy swell often enough to recognise the following:
a) With swell above 4-5 m as looked to be the case, and at or near low water, you are better off going 3 miles east to Guetaria, accessible in all weather, or a bit further west to Ondarroa, also all-weather. If you MUST go in, in those conditions, wait for high water.
b) Don't go so near the breakwater, even with swell of 3 m. Better to stay a bit further east, maybe 80 metres or so, because even with lower swell the waves can break just off the breakwater head. Might not have helped these guys, but I feel it could have -- the seas break with less virulence a bit further east. Right in near the blocks is where they break with most violence, producing a forward white water flow that is travelling fast, and so dangerous.
c) Any swell above 5 m -- don't even try it, unless you are prepared to lose the boat.
napr.
http://www.ybw.com/forums/showthread.php?388698-Une-entr%E9e-de-port-catastrophe-%E0-Zumaia-!&p=4636753
a zejmena dlouha diskuse tady:
http://www.ybw.com/forums/showthread.php?388524-Bavaria-capsizes-in-Zumaya-%28-Country-Vasque-Spain-%29
Chlapik co v tom pristavu byl pise ze sve zkusenosti toto:
Been in and out of there in heavy swell often enough to recognise the following:
a) With swell above 4-5 m as looked to be the case, and at or near low water, you are better off going 3 miles east to Guetaria, accessible in all weather, or a bit further west to Ondarroa, also all-weather. If you MUST go in, in those conditions, wait for high water.
b) Don't go so near the breakwater, even with swell of 3 m. Better to stay a bit further east, maybe 80 metres or so, because even with lower swell the waves can break just off the breakwater head. Might not have helped these guys, but I feel it could have -- the seas break with less virulence a bit further east. Right in near the blocks is where they break with most violence, producing a forward white water flow that is travelling fast, and so dangerous.
c) Any swell above 5 m -- don't even try it, unless you are prepared to lose the boat.
- Svobodak
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 756
- Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
- Reputace: 46
- Bydliště: olomoucko
- Kontaktovat uživatele:
Omen píše:.... V každém případě tak velká vlna za hranou vlnolamu je překvapivá - myslím, že už to nečekali, do bezpečí jim chybělo nějakých 20 -30 m....
Neni az tak prekvapiva, Omene, dno tam rychle stoupa a za hranou vlnolamu je jen 1,5 m.
Pilot doporucuje tocit na SW ve vzdalenosti 50 - 100 m od vlnolamu a pocitat s velmi melkou vodou za hranou.
To byl asi i duvod, proc za hranou tak vyrazne zpomalili.
P
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
V předchozích příspěvcích už je vše – plujli příliš blízko vlnolamu, za odlivu, předčasně zpomalili a neměli harnessy (a pravděpodobně neznali nebo nerespektovali pokyny v pilotu).
Jen poznámku: Nenechte se zmást, loď neměla při vplouvání špatné počasí.
Vlny, do kterých se dostali, jsou oceánské dmutí (swell), nikoli vlny právě probíhající bouře.
Zajímavé je, že mapa Navionics u hlavy vlnolamu neukazuje 1,5 metru:
(Ty šipky jsem tam vložil já.
)
Mimochodem, výše zmiňovaná Guetaria:

Jen poznámku: Nenechte se zmást, loď neměla při vplouvání špatné počasí.
Vlny, do kterých se dostali, jsou oceánské dmutí (swell), nikoli vlny právě probíhající bouře.
Zajímavé je, že mapa Navionics u hlavy vlnolamu neukazuje 1,5 metru:

(Ty šipky jsem tam vložil já.

Mimochodem, výše zmiňovaná Guetaria:

- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Zdendo, podívej se na druhou fotku z těch, které vložil copy. Vlny jsou tam minimální.
Krom toho, to je naznačená trasa. To neznamená, že osa lodi souhlasí se směrem plavby – aby loď vylučovala snos vlnami, měla by příď namířenou klidně o 40 až 50 stupňů vpravo.
Záleží na okamžité situaci. Naznačuji to, že hlavě vlnolamu je třeba se vyhnout velkým obloukem.
P. S. Krom toho by kormidelník měl dost času – viděl by přicházející vlny a mohl na ně reagovat. Přímo u hlavy vlnolamu je to ruská ruleta.
Krom toho, to je naznačená trasa. To neznamená, že osa lodi souhlasí se směrem plavby – aby loď vylučovala snos vlnami, měla by příď namířenou klidně o 40 až 50 stupňů vpravo.
Záleží na okamžité situaci. Naznačuji to, že hlavě vlnolamu je třeba se vyhnout velkým obloukem.
P. S. Krom toho by kormidelník měl dost času – viděl by přicházející vlny a mohl na ně reagovat. Přímo u hlavy vlnolamu je to ruská ruleta.
Naposledy upravil(a) lynx dne pát úno 28, 2014 9:55 am, celkem upraveno 1 x.
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9348
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Jedna poznámka co mě napadla když to tady čtu.... Nebyl jsem tam neznám to a co je v pilotu, nemusí být 100%.
1,5m při tom vlnění....... Nemohli si škrtnout kýlem?
Nevím jaký měli ponor, ale Bavárie 38 má běžně 1,8-1,9m ponor.
Trošku nějakého nánosu. Pak ta vlna ani nemusela být kdovíjak silná...dole kýl zpomalí loď, případně i natočí...vlnka dokoná dílo.
Zhoupnou se a jsou trochu dál, více vody a loď opět pluje...
1,5m při tom vlnění....... Nemohli si škrtnout kýlem?

Trošku nějakého nánosu. Pak ta vlna ani nemusela být kdovíjak silná...dole kýl zpomalí loď, případně i natočí...vlnka dokoná dílo.
Zhoupnou se a jsou trochu dál, více vody a loď opět pluje...
Ono v té oblasti je příliv cca 4,5m. Neznám Navionics, ale Garmin ukazuje hloubku za odlivu a tak mě hloubka sedí s tím, co zadal Svoboďák. Takže asi vplouvat za přílivu a přičíst si k těm hloubkám 4m.
Také o tom od včerejška přemýšlím a jedna z prvních myšlenek byla, udělat to tak jak jsi Lynxi naznačil šipkami. Velkým pravým obloukem kolem břehu, počkat si a po velké vlně valit kolmo na vlnolam a stočit to levou zatáčkou kolem červeného majáku do průlivu. V případě že by zprava přišla nějaká nenadálá óbr vlna, byla by možnost místo doleva do průlivu, otočit loď doprava přídí proti vlně a manévr opakovat.
Jinak zrychlování, zpomalování a rychlost manévrů moc neřešme. Ta loď tam je, jako když splachuješ mouchu do výlevky. Voda si s ní dělá víceméně co chce. Už jsme si zde v jiném vlákně říkali, jak je obtížné manévrovat s lodí po proudu. A že to co se na ni žene zezadu je teda silný proud. Řekl bych že rychlejší než loď.
Všimněte si třeba hned v prvních okamžicích videa pohybu stěžně oproti horizontu. Chvíli se žene kvapíkem, chvílemi se úplně zastaví. To není tím (ani pak následně při vplouvání), že by si kormidelník hrál z plynovou pákou. To swell pohrává s lehkou lodičkou.
Jinak bylo vidět že chvíli křižují před vjezdem, hodnotí situaci a hledají řešení. Pokud to tam člověk nezná, nelze jinak. To je v pořádku. Je otázkou, jestli našli to nejlepší pro danou chvíli, jestli to třeba nešlo i lépe načasovat, co se týká cyklů velkých vln, obeplout jak naznačil Lynx.
Těžko říct, nebyli jsme tam a je otázka, jestli bychom to chtěli zažít a s jakým výsledkem...

Také o tom od včerejška přemýšlím a jedna z prvních myšlenek byla, udělat to tak jak jsi Lynxi naznačil šipkami. Velkým pravým obloukem kolem břehu, počkat si a po velké vlně valit kolmo na vlnolam a stočit to levou zatáčkou kolem červeného majáku do průlivu. V případě že by zprava přišla nějaká nenadálá óbr vlna, byla by možnost místo doleva do průlivu, otočit loď doprava přídí proti vlně a manévr opakovat.
Jinak zrychlování, zpomalování a rychlost manévrů moc neřešme. Ta loď tam je, jako když splachuješ mouchu do výlevky. Voda si s ní dělá víceméně co chce. Už jsme si zde v jiném vlákně říkali, jak je obtížné manévrovat s lodí po proudu. A že to co se na ni žene zezadu je teda silný proud. Řekl bych že rychlejší než loď.
Všimněte si třeba hned v prvních okamžicích videa pohybu stěžně oproti horizontu. Chvíli se žene kvapíkem, chvílemi se úplně zastaví. To není tím (ani pak následně při vplouvání), že by si kormidelník hrál z plynovou pákou. To swell pohrává s lehkou lodičkou.
Jinak bylo vidět že chvíli křižují před vjezdem, hodnotí situaci a hledají řešení. Pokud to tam člověk nezná, nelze jinak. To je v pořádku. Je otázkou, jestli našli to nejlepší pro danou chvíli, jestli to třeba nešlo i lépe načasovat, co se týká cyklů velkých vln, obeplout jak naznačil Lynx.
Těžko říct, nebyli jsme tam a je otázka, jestli bychom to chtěli zažít a s jakým výsledkem...

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů