"katastrofalny vjazd do pristavu Zumaia"

Odkazy na zajímavé video a filmy s jachtařskou tématikou, TV a rozhlasové pořady, apod.

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
PerlaNegra
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 103
Registrován: čtv dub 01, 2010 2:00 am
Reputace: 2

"katastrofalny vjazd do pristavu Zumaia"

Příspěvekod PerlaNegra » čtv úno 27, 2014 8:35 am

toto je dost haluz:
Une entrée de port catastrophe á......
kde udelali soudruzi chybu? manever motoraku je tiez zaujimavy hm...

text (translate google)
Entering disaster port in Zumaia!
The Spanish Basque coast is deemed dangerous, especially for inputs and outputs port. This day of February 2014, a Bavaria 38, with seven people on board (some very misplaced) and always in pole position, to appear before the narrow channel leading to the port Zumaia. The swell is of medium size, the operation is dangerous, but passable. Unfortunately, a huge wave swept the boat and rolled violently at 120 °, just as he finished crossing the pass ... The boat is recovering without dismasted or fail motor, but four crew - untethered - fell into the sea is a good example of stupid maneuver to avoid absolutely ...
Uživatelský avatar
Karlos2
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 158
Registrován: čtv úno 05, 2009 1:00 am
Reputace: 62
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Karlos2 » čtv úno 27, 2014 12:14 pm

Dost hrozné. Jak tomu předejít ? Nastavit té vlně zadek lodi ?
Karlos
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » čtv úno 27, 2014 12:40 pm

skutečně trochu nešikovné zaplutí do přístavu.
Uživatelský avatar
FerenCS
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 637
Registrován: pát srp 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod FerenCS » čtv úno 27, 2014 2:20 pm

Karlos2 píše:Dost hrozné. Jak tomu předejít ? Nastavit té vlně zadek lodi ?
Karlos

Môže sa to stať každému, traba si dávať pozor a mať oči všade, ale po čase sa človek unavý, stačí trochu nepozornosti, opozdená reakcia, loď ktorá je lenivšia na zmenu kurzu...
Niečo podobné už som zažil, ale na otvorenom mori, takto ma zaskočila jedna o trochu väčšia vlna. Mal som šťastie že SO34 reagovala svižnejšie a podarilo sa mi to zrovnať.
Počiatočné postavenie lode voči vlne nebolo až také zlé, zvrtol ju hrebeň vlny sa mi zdá. Chceli sa schovať za vlnolam a točili doprava. Buď zlá reakcia, možno opozdená, to sa môžeme iba domnievať. Tiež mohol ísť rýchlešie. Je oveľa jednodukšie to tu rozoberať, ako tam stáť za kormidlom...
Uživatelský avatar
tkruska
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 558
Registrován: ned kvě 28, 2006 11:00 am
Reputace: 20
Bydliště: Phobos 21 - Sole Mio

Příspěvekod tkruska » čtv úno 27, 2014 4:38 pm

Myslite, ze meli zachranne vesty?
Uživatelský avatar
Surcouf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 493
Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod Surcouf » čtv úno 27, 2014 4:46 pm

nejen podle francozského komentáře, ale i podle videa vesty naštěstí měli- sice jen dva z těch čtyř - proto drželi po dvou pohromadě. Co ale neměli to byly zapnuté harnesy a to dokonce ani kapitán, neb ten byl jeden z MOBů. Jinak v jednom z komentářů tam zaznělo, že možná by jim pomohlo, kdyby pluli s částečně rozvinutou genou.
Naposledy upravil(a) Surcouf dne ned bře 02, 2014 12:09 pm, celkem upraveno 6 x.
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » čtv úno 27, 2014 6:25 pm

Karlos2 píše:Dost hrozné. Jak tomu předejít ? Nastavit té vlně zadek lodi ?
Karlos


Asi spíše příď. Otevřený kokpit a zapuštěné badenplato jsou jako lopatka anemometru. Vlna se má o co opřít.
V knize Jachting v bouřích autor píše, že se stavějí lodě pro pohodlí na úkor bezpečnosti.
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » čtv úno 27, 2014 6:40 pm

takže máš do přístavu nacouvat. To jsem ještě neslyšel.
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » čtv úno 27, 2014 6:55 pm

Taky se pořád učím. Musíš mít ale spolehlivého závozníka. ;)
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1423
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 160
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » čtv úno 27, 2014 9:16 pm

Nooo pořád na to civím a nedočkavě čekám na komentáře zkušených :?

Jako jachtařský učeň to vnímám takto:
Než se pustil do manévru, udělal hezky mezi dlouhými vlnami otočku a omrknul to ... správně.
Najížděl blíže k vlnolamu, aby se co nejdříve dostal do jeho zákrytu - vlny šly šikmo z pravoboku ... správně.
Zrychlil, osolil motor, aby co nejvíce snížil rozdíl mezi rychlostí vln a lodi (Windwardova rychlostní taktika?) .... správně
Mám pocit, že po přechodu vlny na které najížděl ubral plyn a zpomalil (ale to může být matoucí) .... chyba
V poslední chvíli měl snahu točit vlevo (natočit podélnou osu lodi kolmo na vlny), ale už to nestihl ..... Ferencova "lenivost lodi na změnu kurzu" nebo pozdní reakce nebo obojí?

V každém případě tak velká vlna za hranou vlnolamu je překvapivá - myslím, že už to nečekali, do bezpečí jim chybělo nějakých 20 -30 m.

Hernesy a manévry záchranářů nekomentuju.

Nebo je to jinak?
Uživatelský avatar
Michal123
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 563
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod Michal123 » čtv úno 27, 2014 9:33 pm

A měli vůbec v takových podmínkách vůbec vplouvat do přístavu?
Uživatelský avatar
dan
s/y Hannah
Příspěvky: 747
Registrován: ned úno 26, 2006 6:49 pm
Reputace: 2
Bydliště: Denia,Espana

Příspěvekod dan » čtv úno 27, 2014 10:27 pm

Stejne misto,jina lod.Asi je v pilotovy napsano "pri vjezdu je nutno polozit lod na levobok " ;) :?
https://www.youtube.com/watch?v=HaTK-If4U-k
Uživatelský avatar
FerenCS
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 637
Registrován: pát srp 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod FerenCS » čtv úno 27, 2014 11:34 pm

Omene, si to pekne zanalizoval :good: ja som to odflákol, v práci nebol na to čas :( teraz na to kukám trochu ináč. Tiež som sa pozrel do mapy ako to tam vyzerá. Škoda, toho pilota som nevidel, chce to viac googliť :D Ale myslím si že k tomu vplávaniu za takéhoto počasia tam bude upozornenie. Mali pech, v blbom čase na blbom mieste. Mali si trochu nadísť, ďalej od konca vlnolamu. Za ním sa pri takýchto vlnách deje to čo sa mi blbo popisuje cez klávesnicu.... Ale už ste to určite videli. Keď sa pozeráte na vlnu ktorá narazí ako tu na koniec vlnolamu tak práve za tým koncom sa vlna obtočí, vejárovite sa tam rozleje do vzniknutého prázdneho priestoru + turbulentné prúdenie za prekážkou. No a zhruba v týchto miestach boli aj tý nešťastnici. Fakt sa trafili... Trochu si pomohli sami, že sa točili doprava a zvyšok dotočila vlna. Len prečo tam spomalili? že by ich až tak potiahla vlna? Teda to čo jej predchádza.
Čo sa týka zalamovania vĺn, je to dané tvarom dna. Keď si to omrkávali, mali tam cca 15m hĺbky a ziadne zalamujuce sa vlny. Keď ich to otočili mohli mať 4-5m... tam sa to už dá čakať... Zalarmovali sa ešte tesne pred vjazdom do prístavu, za červeným majakom bola už kľudná voda.
Uživatelský avatar
copy
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1391
Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
Reputace: 28
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod copy » pát úno 28, 2014 1:23 am

dvakrat z toho isteho miesta

Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » pát úno 28, 2014 8:08 am

na zahranicnich forech to resej taky.

napr.
http://www.ybw.com/forums/showthread.php?388698-Une-entr%E9e-de-port-catastrophe-%E0-Zumaia-!&p=4636753

a zejmena dlouha diskuse tady:

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?388524-Bavaria-capsizes-in-Zumaya-%28-Country-Vasque-Spain-%29

Chlapik co v tom pristavu byl pise ze sve zkusenosti toto:

Been in and out of there in heavy swell often enough to recognise the following:

a) With swell above 4-5 m as looked to be the case, and at or near low water, you are better off going 3 miles east to Guetaria, accessible in all weather, or a bit further west to Ondarroa, also all-weather. If you MUST go in, in those conditions, wait for high water.

b) Don't go so near the breakwater, even with swell of 3 m. Better to stay a bit further east, maybe 80 metres or so, because even with lower swell the waves can break just off the breakwater head. Might not have helped these guys, but I feel it could have -- the seas break with less virulence a bit further east. Right in near the blocks is where they break with most violence, producing a forward white water flow that is travelling fast, and so dangerous.

c) Any swell above 5 m -- don't even try it, unless you are prepared to lose the boat.
Uživatelský avatar
Svobodak
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 756
Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
Reputace: 46
Bydliště: olomoucko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Svobodak » pát úno 28, 2014 8:17 am

Omen píše:.... V každém případě tak velká vlna za hranou vlnolamu je překvapivá - myslím, že už to nečekali, do bezpečí jim chybělo nějakých 20 -30 m....


Neni az tak prekvapiva, Omene, dno tam rychle stoupa a za hranou vlnolamu je jen 1,5 m.
Obrázek

Pilot doporucuje tocit na SW ve vzdalenosti 50 - 100 m od vlnolamu a pocitat s velmi melkou vodou za hranou.
To byl asi i duvod, proc za hranou tak vyrazne zpomalili.

P
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » pát úno 28, 2014 9:33 am

V předchozích příspěvcích už je vše – plujli příliš blízko vlnolamu, za odlivu, předčasně zpomalili a neměli harnessy (a pravděpodobně neznali nebo nerespektovali pokyny v pilotu).
Jen poznámku: Nenechte se zmást, loď neměla při vplouvání špatné počasí.
Vlny, do kterých se dostali, jsou oceánské dmutí (swell), nikoli vlny právě probíhající bouře.
Zajímavé je, že mapa Navionics u hlavy vlnolamu neukazuje 1,5 metru:
Obrázek

(Ty šipky jsem tam vložil já. :-) )

Mimochodem, výše zmiňovaná Guetaria:
Obrázek
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pát úno 28, 2014 9:40 am

Můžu si dovolit naprosto neznalou otázku?

Kdyby loď plula podle těch šipek, nedostávala by ty vlny právě z boku? Navíc nehrozilo by nebezpečí, že by je ty vlny snesly na mělkou vodu?
Uživatelský avatar
rogix
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 181
Registrován: pát říj 07, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod rogix » pát úno 28, 2014 9:46 am

nemyslim ze citali pilota
isli podla tej zelenej sipky a ta je v tomto pripade nakreslena dost odveci
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » pát úno 28, 2014 9:51 am

Zdendo, podívej se na druhou fotku z těch, které vložil copy. Vlny jsou tam minimální.
Krom toho, to je naznačená trasa. To neznamená, že osa lodi souhlasí se směrem plavby – aby loď vylučovala snos vlnami, měla by příď namířenou klidně o 40 až 50 stupňů vpravo.
Záleží na okamžité situaci. Naznačuji to, že hlavě vlnolamu je třeba se vyhnout velkým obloukem.

P. S. Krom toho by kormidelník měl dost času – viděl by přicházející vlny a mohl na ně reagovat. Přímo u hlavy vlnolamu je to ruská ruleta.
Naposledy upravil(a) lynx dne pát úno 28, 2014 9:55 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Svobodak
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 756
Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
Reputace: 46
Bydliště: olomoucko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Svobodak » pát úno 28, 2014 9:53 am

Oni v tom pilotu, Petre, v zavorce pisou, ze tam muze byt i hloubeji, ale vis, jak to je. Muze, ale nemusi.
Pri tomto dmuti bych se pripravoval k zapluti tak, jako jsi namaloval, tedy s vyznamnou rezervou pri obkrouzeni hlavy vlnolamu v zasade po, v pilotu vyznacene, izobate od vychodu.

PS
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » pát úno 28, 2014 10:03 am

Ano, odstup od vlnolamu je zásadní.
Každopádně to taky chtělo počkat nebo plout o pár mil vedle.
V těch místech je tidal range kolem čtyř metrů – o pár hodin později by tam bylo vody dost.
A při větší hlobce by vlny byly menší.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1423
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 160
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » pát úno 28, 2014 11:36 am

Podařilo se mi vás vyprovokovat ;)

Díky za rozbor a osvětu učňovské "mládeže" :good:
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9348
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pát úno 28, 2014 11:45 am

Jedna poznámka co mě napadla když to tady čtu.... Nebyl jsem tam neznám to a co je v pilotu, nemusí být 100%.

1,5m při tom vlnění....... Nemohli si škrtnout kýlem? :? Nevím jaký měli ponor, ale Bavárie 38 má běžně 1,8-1,9m ponor.
Trošku nějakého nánosu. Pak ta vlna ani nemusela být kdovíjak silná...dole kýl zpomalí loď, případně i natočí...vlnka dokoná dílo.
Zhoupnou se a jsou trochu dál, více vody a loď opět pluje...
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát úno 28, 2014 11:49 am

Ono v té oblasti je příliv cca 4,5m. Neznám Navionics, ale Garmin ukazuje hloubku za odlivu a tak mě hloubka sedí s tím, co zadal Svoboďák. Takže asi vplouvat za přílivu a přičíst si k těm hloubkám 4m.

Také o tom od včerejška přemýšlím a jedna z prvních myšlenek byla, udělat to tak jak jsi Lynxi naznačil šipkami. Velkým pravým obloukem kolem břehu, počkat si a po velké vlně valit kolmo na vlnolam a stočit to levou zatáčkou kolem červeného majáku do průlivu. V případě že by zprava přišla nějaká nenadálá óbr vlna, byla by možnost místo doleva do průlivu, otočit loď doprava přídí proti vlně a manévr opakovat.

Jinak zrychlování, zpomalování a rychlost manévrů moc neřešme. Ta loď tam je, jako když splachuješ mouchu do výlevky. Voda si s ní dělá víceméně co chce. Už jsme si zde v jiném vlákně říkali, jak je obtížné manévrovat s lodí po proudu. A že to co se na ni žene zezadu je teda silný proud. Řekl bych že rychlejší než loď.
Všimněte si třeba hned v prvních okamžicích videa pohybu stěžně oproti horizontu. Chvíli se žene kvapíkem, chvílemi se úplně zastaví. To není tím (ani pak následně při vplouvání), že by si kormidelník hrál z plynovou pákou. To swell pohrává s lehkou lodičkou.

Jinak bylo vidět že chvíli křižují před vjezdem, hodnotí situaci a hledají řešení. Pokud to tam člověk nezná, nelze jinak. To je v pořádku. Je otázkou, jestli našli to nejlepší pro danou chvíli, jestli to třeba nešlo i lépe načasovat, co se týká cyklů velkých vln, obeplout jak naznačil Lynx.
Těžko říct, nebyli jsme tam a je otázka, jestli bychom to chtěli zažít a s jakým výsledkem... :?

Obrázek

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host