Nefunguje motor - co teraz?

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv úno 07, 2008 10:44 am

bobes píše:Mě se dost osvědčil startovací spray. Pokud točí baterka nastartutuješ i v zimě hodně vyběhaného diesela bez problémů ať už žhaví nebo ne, horší vstřiky a pod. I pokud je mírně zavzdušněný dá si většinou říci...

To fuguje opravdu dobře, předpokladem úspěchu ale je: NEŽHAVIT A DOBRÁ BATERKA. jinak ti to motorem otočí obráceně a starteru se zdá o čertech.
Když to má baterka " na hraně ", je lepší stříknout na filtr , do sání předem a ihned startovat. Stačí opravu nepatrně, zvlášť v létě.
Naposledy upravil(a) david dne čtv úno 07, 2008 1:02 pm, celkem upraveno 1 x.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv úno 07, 2008 1:00 pm

Vestavěný motor, diesel, nejde natočit.
Naposled běžel až do vypnutí bez problému - malý návod jak na to:
1)– mám vyřazeno do neutrálu[/b]?? Některé motory mají v teleflexu spínač který nepustí starter mimo neutrál !!!!!!!!!!
2)Je zasunuté táhlo vypínání motoru? ( pokud se nazhasíná klíčkem)
3)Mám zapnutý odpojovač baterky? ( někdo do něj kop, děti si hrály a pod.)
4)Není vypadlé táhlo plynu na motoru nebo teleflexu? ( zahýbat pákou, někdo kouká na páčku na vstřikovacím čerpadle)
5)Točí startér motorem?
a)točí, ale pomalu – vybitá baterka? - kouknout na voltmetr na jaké napětí spadne pří startu. Není-li voltmetr, kouknout jak pohasínaj nebo svítí kontrolky
aa)ukazuje nad 10 voltů ( kontrolky svítí +- normálně )– zkontrolovat připojení kabelu na startéru a kabelu ukostření motoru. Pokud je to OK, budou to nejspíš uhlíky - poklepat kladivem na startér.
ab)ukazuje pod 10V ( kontrojky mžouraj ) – zkontrolovat, vyčistit svorky na baterce, zkontrolovat napětí na baterce – bez odběru aspoň 11,5V, kontrolky svítí jasně
- pokud je instalovaný přepínač baterek, přepnout na I+II a zkusit znovu nastartovat.
b) netočí vůbec, případně se ozývá cvakání cívky startéru = nízké napětí, kontrola jako ab)
c) startér netočí, baterka je OK – vypadlý drát ovládání cívky staréru buď na cívce nebo ve spínací skříňce nebo jako a), ab)
d) startér sepne( jasně jednou cvakne), ale netoočí motorem - baterka OK (voltmetr přesto spadne, světla pohasnou až zhasnou ),
- nejdřív kontrola jako a), b)
- dá se otočit motorem rukou za řemeny, klikou apod.?
- nedá – nejspíš je voda nad pístem ( po velkých vlnách, velkém náklonu,
eskymáku ) - vyndat všechny vstřiky, protočit motor nejdřív rukou, pak
startétrem, nandat vstřiky, odjet. ( po eskymáku kontrolovat vodu v naftě –
nádrži)
- rukou to jde otočit – nejspíš vada na startáru – pastorek, ložiska, uhlíky – poklepat kladivem( visí uhlíky ) jinak servis.
3)startér točí normálně
a) má motor žhavení?, jsou žhavicí svíčky teplé? – pokud ne, pomůže Start spray ( eter ) – pokud naskočí a hned chcípne – viz 3)
b) nemá žhavení
ba) vypíná se táhlem nebo klíčkem? Je táhlo zastrčené zpět?
bb) pokud klíčkem, není vypadlý drát vypínací cívky na vstřikovacím čerpadle? ( na rotačním čerpadle většinou na hlavě čerpadla, poblíž vstřikovacích trubek )

Pokud je a) nebo všechny b) OK:
6)Zavzdušněná nafta
a)projít palivové potrubí, zda někde nevlhne nafta a závadu odstranit – včetně kontroly těsnění odkalovacího šroubu na palivovém filtru
b)povolit odvzušňovací šroub na vstřikovacím čerpadle. Ruční pumpou, pokud je, nebo startováním vyhnat vzduch až jde čistá nafta bez bublinek. Utáhnout šroub. Povolit převlečnou matku palivové trubky aspoň na jednom vstřiku ( ne na vstřikovacím čerpadle) a startovat při plném plynu až jde nafta.
Dotáhnout matku – s citem, ne „na krev“ – praskaj trubky. Pokud vám při tom
motor naskočí, nic se neděje, dodáhněte to za chodu. Hlavně se nanamotejte do
řemenů.
c)Také lze odvzdušnit startováním při plném plynu, ale je to náročné na baterku a ne na 100% úspěšné. U rotačního čerpadla s ručním vypínacím táhlem velmi pomůže při startování a PLNÉM PLYNU za táhlo na chvíli zatáhnout jako na vypnutí motoru – otevře se přepouštěcí kanál a odpustí vzduch.
7)Tahle závada se opakuje
a)někde netěsný spoj, filtr, odkalovací šroub - pokud je netěsnost nad úrovní hladiny nafty v nádrži, nemusí vlhnout!!!!
b)svinstvo pod kuličkou přepadového ventilu na zpátečce nafty, prasklá pružinka ventilu –
vyčistit, vyměnit – v nejhorším upraveným pérkem z propisovačky.
Přepadový ventil může být umístěn různě, většinou je integrovaný do některého z
průtokových šroubů na vstřik. čerpadle nebo filtru
8)při pokusu o odvzdušnění jde málo nafty – ucpaný filtr, potrubí nebo odvzdušnění
nádrže. Při studeném startu si motor bere až 200% maximální dávky, to může
ucpaný filtr dost omezit a tím výrazně ztížit start. !!!!!!
9)na vodu v naftě zásadně nevěřím, pokud jsou ovšem dodržena základní pravidla – těsný
uzávěr palivové nádrže, když mám naftu z pochybného zdroje nalévám přes trychtýř se sítem, abych viděl co leju, jednou za rok odkalím nádrž ( já teda ne, já tak za 5 let.)
10)když už by tam voda byla, při odvzdušňování je jasně vidět, stéká daleko rychleji než
nafta, dělá na mastném povrchu kuličky.
Nejdřív ji vypustit z nádrže, potrubí, vyměnit filtr, nakonec odvzdušnit čerpadlo, povolit
trubky vsřiků u vstřiků, protočit startérem při plném plynu, dotáhnout trubky, dát úlitbu
bohům a startovat. Když chytne, a diesel je kamarád, nechat ho pořádně zahřát, aby
voda odevšad zmizela. Jinak by se nám taky do rána mohly chytit pístní kroužky, jehly
ve vstřikách, elementy v čerpadle a tak.

Tááák, uff, není to 100%, chtělo by to pro amatéry na každej konkrétní motor a situaci zvlášť návod. Z principu jsem chtěl pouze lehce naznačit, že žádnej motor se nepotento když chvíli stojí, tj. nic zásadního nerozebírat, jít po věcech nejjednoduších a nepropadat panice. Když to dokáže každej automehánik, co by ne vy.
Uživatelský avatar
prezident
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: čtv čer 07, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod prezident » čtv úno 07, 2008 1:30 pm

:shock: :shock: :shock:

David toto si vytlacim ak nevadi :good:

first aid :D

Inak moja skusenost s dieselom, i ked lod asi tazko pojde roztiahnut, Prehrdzavilo sa ukostrenie na nakladnom Mercedese, nesla mi elektrina nic (ako svetla svietili ale z baterky, vobec nedobijalo, starter mrtvy), tak ze sa necham skusit roztiahnut a ono to fungovalo :? akurat ze som tym ze som musel svietit a stihat termin, vytlkol skoro baterku.Nechapem, jeden blby kovovy kablik. zial okolo mna Mc Gyver presiel asi na juznej pologuly :)

Inak tak ma napada, teoreticky keby bola kluka, bolo by mozne natocit aj takto diesela napr. aj na lodi ? (ak to je uplne blba otazka sa vopred ospravedlnujem, ja som skor na jazyky :) )
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1384
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 18

Příspěvekod smike » čtv úno 07, 2008 1:59 pm

není to sice moderní lodní motor, v podstatě není vůbec lodní :D , ale rukou ho nastartuješ ..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=F_7EpTzDi9w&eurl=http://stabilak.awardspace.com/[/youtube]
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv úno 07, 2008 2:01 pm

Když si vezmeme základní typ diesla, bez nějakých elektroventilů a pod., tak jo. Jen je potřeba potřeba dosáhnout takových otáček, aby při kompresi došlo ke samovznícení nafty.
Hezká příhoda se mě stala někdy před 30ti lety, kdy se mě ze stavby vrátil autobagr T148. Řidiči hlásili že motor nádstavby jde normálně nastartovat i naprázdno protůrovat, ale jakmile zabere lžicou do země tak zhasne. Nějakou dobu jsme se marně motali kolem vstřikovacího čerpadla a trysek. Pak jsme oddeklovali motor na straně kde je umístněné provozní (podávací) čerpadlo a zjistili jsme, že dva šrouby kterými je přišroubované k bloku motoru schází, tyčka od vačky také a čerpadlo jen volně visí na trubkách. Vstřikovací čerpadlo si pro běh naprázdno stačilo natáhnout dostatek nafty, ale jakmile zátěžový regulátor otevřel naplno, už to bylo málo.
Uživatelský avatar
Ante
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 267
Registrován: pon led 21, 2008 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod Ante » čtv úno 07, 2008 2:44 pm

dovoluji si tvrdit, že diesel klikou nenatočíš (nebrat exaktně ) pro zážeh mu klikou nedáš dost otáček, jedině , že by měl dekompresor jako má ta věc(stabilák) na tom videu.

Ante
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv úno 07, 2008 2:50 pm

No ale všechny staré motory některé současné a také lodní přeci dekompresor mají! A čím si myslíš, že se zastavují?
Ještě jsem zachytil konec éry T111 a to jsem několikrát startování klikou viděl. Mašinky z úzkokolejky co vozily z hliníku hlinu se také roztáčely klikou.
Uživatelský avatar
Meryl
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 236
Registrován: čtv srp 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradištko

Příspěvekod Meryl » čtv úno 07, 2008 3:19 pm

Na starších SASech jsou s dekompresí.
Nejhezčí fór sezóny byl, když jsem nemohla nastartovat a ejhle - důvod prostý,
nejmenovaný člen posádky nechal "kolík" dekomprese vytažený...
Ten "kolík" je totiž na "mé" první lodi dole v salonu, kde je motor pod stolem.

Jináč, co se týká motoru, jako kapitán mám ve znalostech těžký nedostatky...
Bohužel, zatím.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 998
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » čtv úno 07, 2008 3:38 pm

Startování diesela klikou není nic jednoduchého. Ve svě podstatě ho startuješ vlastně setrvákem. Při zapnutém dekompresoru klikou roztočíš motor (setrvačník) a v momentě kdy pouštíš dekompresor musí být už klika vyřazena ze záběru. Máme dva Zetory 25, jeden starší provedení s těžším setrvákem( tam bylo počítáno s ručním startováním) a druhý lehčí provedení s el. starterém. Motory jsou kromě setrváku stejné , ale ten težší se startuje o moc lépe. Tatru 111 máme v provedení jeřáb, ale tam bych to neriskoval. Viděl jsem to jen na vojenském instruktážním filmu. Nejlépe se startují dvoutaktní diesely např. Slavie 1D90. Dáš píst do horní úvrati a motor našpricuješ( převalíš jenom kousíček přes horní úvrať, vrátíš a tak dokola) tak 30x. Pak na přední plochou řemenici namotáš vojenský kožený opasek zatáhneš a vrčí! U traktorů Lanz Buldog se setrvák a motor roztáčel snímacím volantem. Po nastarování se volant nasadil na hřídel a normálně používal na řízení traktoru.
Jinak to že má motor roztáčecí kliku neznamená , že se s ní dá vždy startovat. Slouží hlavně mechanikovi k servisním účelům při seřizování ventilů, nastavení předvstřiku, protočení motoru před startováním ve velkých mrazech, odvdušňování vysokotlaku a pod. Podobný stabilák jako je o několik příspěvků výše vyrábí ještě dnes polská fi. Andoria , výkon 20 ks. Pěknej stabiláček do staré lodě, bude startovat na kliku stejně jako na starter. zkus www.andoria-mot.com.pl/produkty4_pl.php cena S 320 je 1.400€ , cena S 321 je 1.600€
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 752
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » čtv úno 07, 2008 4:29 pm

Davide, klobouk dolu, peknej navod na "troubleshooting" :good:
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv úno 07, 2008 4:40 pm

Ono nemá smysl se dohadovat který motor jde a který ne. Principielně prostě jde a nepotřebuje se k tomu elektrika z autobatrie.
Ale když se člověk podívá na uložení motorů na lodích, stejně mu to je na houbi, protože jsou umístněné na podlaze, případně ještě v nějaké vaně. Takže klikou tam člověk neotočí.

Meryl: Nejenom SAS má dekompresor. Všechny plachetnice co znám mají zastavování motoru dekompresorem. Vypínání klíčkem se používá na modernějších dieslech, řízených počítačem, používaných spíše v automobilovém průmyslu. Nebo na motorových člunech. Ale u plachetnic se jedná, jak jsem už psal, o co nejjednodušší konstrukci, s minimem možných eventuelních závad.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » čtv úno 07, 2008 8:04 pm

Davide i já smekám a v rámci přesvědčení když je co chval, chválím.
Jsem si taky pro vytištění neb je to pro krizovku výborný obraný prostředek proti panice a i když jsem spoustou závad prošel, je dobrý mít po ruce něco směrodatnýho a pak se dá logicky odůvodnit i to co se ti ještě nestalo. Stokrát lepší než rada vykašli se na to a nech to opravit to ti na lodi pomůže tak jako že sis měl koupit novej :hmm: dokonalej.
Uživatelský avatar
Ante
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 267
Registrován: pon led 21, 2008 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod Ante » pát úno 08, 2008 7:34 am

o lodních motorech toho moc nevím, viděl jsem nějaký 2,2D z Renaulta, jinak o motorech jsem něco pochytil. Dekompresor na motoru jsem už dlouho neviděl. Co já vím tak diesel se vypíná buď tedy elektricky a nebo přestavením přesuvníku vstřiku do 0. Moc si neumím představit jak zastavuji motor dekompresorem v lodi, kde je někde dole a přístup k němu je třeba ze salonu. Zatáhneš za dekompresor a vyvalí se oblak kouře.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát úno 08, 2008 7:48 am

Tak teď jsi mě trochu dostal. Elektricky se na plachetnicích teda nezastavuje nikdy. V kokpitu se tahá za táhlo, kterému říkáme dekompresor. Ale k čemu ten bowden opravdu vede, to jsem se nikdy nedíval. Varianta předsuvníku vstřiku je v podstatě možná. (při použití dekompresoru se žádný oblak kouře nevalí)
Ale ještě neustupuji z pozic. Jen si to při nejbližší návštěvě ověřím. :)
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 998
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » pát úno 08, 2008 8:47 am

Já myslím, že tě nedostal. Přesuvník vstřiku slouží k dodání maximální dávky paliva při startu studeného motoru. Je to starý známý "čudl". Chcípat se s ním nedá.
Při chcípání se prostě regulační tyčí nastaví nulová dávka paliva. Dekompresor většinou přizvedává sací ventil. U dvoutaktu je to většinou ventilek s pružinkou v hlavě válce. Jestli se motor chcípá jedním nebo druhým způsobem se zjistí snadno aniž bys musel zkoumat kam vede táhlo. Při chcípání dekompresorem motor dobíhá poměrně dlouho a je slyšet charakteristické syčení. Při dobíhání je slyšet i vrzání vstřikovacích trysek jelikož motor i při chcípání stále dostává palivo.
Uživatelský avatar
Ante
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 267
Registrován: pon led 21, 2008 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod Ante » pát úno 08, 2008 8:51 am

teď jsi možná dostal ty mne :-) , si myslím, že přesuvník vstřiku je ta regulační tyč jak píšeš.

Ante
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 998
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » pát úno 08, 2008 9:04 am

Když už probíráme ten dekompresor tak mohu ze své zkušenosti říci, že je to dobrá věc i při startování. Pokud je vybitý akumulátor ( nebo velká zima), který již s motorem neotočí, nebo točí velmi pomalu, při vytažení dekompresoru méně zatížený starter motor roztočí do větších otáček. Při plném plynu vstříkovač několikrát vstříkne dávku paliva která neshoří a při uvolnění dekompresoru pak naskočí motor i díky tomuto palivu mnohem lépe. Samozřejmě nesmí být baterka úplně mrtvá.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát úno 08, 2008 9:45 am

Já se z toho picnu. Ještě že jsem se tím nezačal zabývat včera, to bych nespal. Googlím, googlim a zatím nic. Nějaké schéma, nákres...
Protože je každý motor řešen jinak, zaměřil jsem se pouze na Volvo-Penta. Jestli něco najdete v těchto odkazech:
http://www.stemtostern.com/Volvo-Penta-Parts.asp
http://www.marinepartsexpress.com/
http://www.volvopentastore.com/
http://www.volvo.com/volvopenta/global/ ... e_engines/
Uživatelský avatar
Ante
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 267
Registrován: pon led 21, 2008 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod Ante » pát úno 08, 2008 10:19 am

z tohoto obrázku mi vychází, že se to vypíná natavením dávky paliva na 0
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát úno 08, 2008 10:23 am

Startování klikou.
Pokud má dekompresor, není to problém. Bez něj ti klika nejspíš v lepším případě vykloubí palec. Sice jsem startoval vejtřasku klikou, ale ta měla kliku pro tři chlapy najednou a stejně s námi pěkně cvičila. Lepší je, když kleknou baterky, zapojit je do série na 24 V tak, aby těch 24V šlo jen do startéru. ( aby neshořely budíky a kontrolky ) Startér to vydrží a baterky taky. Stačí na to dva tlustý kabely. Párkrát mi to pomohlo.

Táhlo chcípáku může vést:
a)k dekompresoru – to měl kdysi Zetor.
b)k ovládací páce plynu na čerpadle, kde zatlačí tuhle páku do nulové dávky proti pružině a bovdenu co drží volnoběh a přidává plyn
c)u pořádného lodního vstřikovacího čerpadla jsou páky dvě – jedna na přidávání dávky a druhá, k ní vede tohle táhlo, na zatlačení hřebenová tyče, nebo otevření obtoku u rotačky. Tak jde zastavit motor i když je přidaný plyn a je takový sichr když se něco kousne nebo vypadne.
Není strašnější pocit než když zůstane „naloženo“ , nejde ubrat a konec komory se zavřenými vraty se blíží.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » sob úno 09, 2008 1:10 pm

No, podle obrázku co dodal Ante, je to jasné. Volvo-Penta používá, musím přiznat, běžnější způsob zastavování naftových motorů.
Pokud jsem dříve psal že neustupuji z pozic, tak teď už jo a problém dekompresoru (v podstatě zástupný) bych ukončil.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » sob úno 09, 2008 3:59 pm

Marks někde v počátcích psal o "poklepání" po startéru. Pokud dovolíte, zaměřím se pouze na startér a pokusím se lidem kteří nejsou až tak zběhlí v konstrukci motorů vysvětlit proč, kam, případně další možné postupy.
Obrázek
Nejdřív jak to ve startéru funguje.
V klidové poloze je startér napevno spojen s motorem, kostrou a tím i mínus pólem baterie. Skládá se z tělesa startéru a tzv. Cívky. Ke Kontaktu 30 je silným, izolovaným měděným kabelem doveden kladný proud z baterie. Tam končí. Kontakt 50 je spojen slabým kablíkem se spínací skříňkou, je bez napětí a čeká na pokyn ke startování. Pastorek je zatím vratnou pružinou držen mimo ozubení Setrvačníku.
V okamžiku kdy se otočí klíčkem startování, dostane se kladný proud ze spínací skříňky na Kontakt 50. Tím je nabuzen velmi silný elektromagnet a Jádro cívky je taženo v našem pohledu zleva doprava. Tím nastanou tyto věci.
- protože je Jádro přes dvouramennou páku Vidličky spojeno s Pastorkem, dojde k jeho vysunutí na úroveň Setrvačníku. Pastorek je uložen na šroubovici o velmi malém stoupání a dojde k jeho roztočení, které napomáhá k zasunutí zubů Pastorku do zubů Setrvačníku.
- Zároveň dojde k tomu, že Kontakt A na čele Jádra, vodivě spojí Kontakt 30 a Kontakt B. Tím je proud puštěn do vnitřností startéru, konkrétně na Uhlíky a dochází k roztočení Rotoru a přes Spojku i Pastorku. Motor se roztáčí.
- V okamžiku kdy se uvolní klíček, případně tlačítko startéru, elektromagnet přestane být buzen, dojde k rozpojení Kontaktů 30 a B a vratná pružina vysune Pastorek ze záběru Setrvačníku.
Obrázek
Co se může stát.
Z nějakého důvodu nedojde ke spojení kontaktů 30 a B. Startér pouze cvaká a netočí. Může tam být mechanická překážka, zreznutí Jádra, opálení vnitřních Kontaktů 30 a B. Někdy pomůže ono uvedené poklepání kladivem. Klepe se na Cívku a s citem. Je uchycena na litinovém těle startéru a litina je háklivá.
Pokud to nepomůže, je možné jej roztočit ručním překlemováním Kontaktů 30 a B. Dělá se to tak, že jeden člen posádky zastartuje a druhý s nachystaným větším šroubovákem spojí uvedené kontakty. Není to nebezpečné pro zdraví (kromě popálení), ale musí se to dělat opatrně. Kontaktem 30 a následně pak i tím případným šroubovákem protéká mnoho ampér, není problém aby šroubováku silném jako malíček uhořel konec.
Může dojít k tomu, že na Kontakt 50 z jakéhokoliv důvodu nedojde při startování proud. Startér mlčí. Pokud je vypadlý kablík, tak se jen nastrčí, pokud je přerušen, je potřeba hledat. Nebo si pomoci krátkým kablíkem s oholenými konci a ručně propojit Kontakt 30 s kontaktem 50.
Může dojít k tomu, že vlivem opotřebení zubů Pastorku nedojde k zapadnutí Pastorku do Setrvačníku. Tady pomůže mírně pootočit motorem. Přes řemenici, nebo klínové řemeny.
U všech pokusů musí být zapnutý klíček zapalování, aby nedošlo po nastartování motoru ke shoření alternátoru.

Jsou tu technicky zdatní diskutéři. Udělal jsem někde chybu, zapomněl jsem na něco?
Uživatelský avatar
martinp
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 80
Registrován: sob čer 02, 2007 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Přerov

Příspěvekod martinp » sob úno 09, 2008 5:17 pm

Baharisi máš jedničku a podrženou. ( ten startér je škoda 100 ? že jo ? )
Ještě může dojít k jedné závadě, zaseklé nebo opotřebované uhlíky.
Přes uhlíky se přenáší proud na komutátor a během činnosti motoru se obrušují. Pro zajištění kontaktu s komutátorem jsou dotláčeny pružinou. Vyrábějí lisováním ze směsi práškového uhlíku a mědi, jsou poměrně měkké a vyrábějí se s různou tvrdostí !!
Uhlík se může se zaseknou a mezi ním a komutátorem vznikne mikroskopická mezera, proud neprochází motor se netočí. Také může být úplně opotřebovaný ale to u startéru moc nehrozí.
Oprava – rozhýbat, očistit, většinou je stačí vytáhnou a dát zpátky.
Pokud se mění, je třeba použít nové se stejnou tvrdostí, jinak se zničí komutátor a je po motoru.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 998
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » sob úno 09, 2008 5:59 pm

Z vlastní zkušenosti: Při jakémkoliv motání kolem starteru (tzn. startování nakrátko a pod.) ve stísněných podmínkách kdy tam někam musím strčit ruku = sundat náramkové hodinky s kovovým páskem. Měl jsem červené kolečko na zápěstí asi půl roku.
Uživatelský avatar
Ante
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 267
Registrován: pon led 21, 2008 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod Ante » sob úno 09, 2008 8:13 pm

chybu nemáš nikde :-)

Nejčastější závada je opotřebení uhlíků. Tam také nejvíce pomůže to poklepání, nejlépe na zadní část startéru.
Závada projevující se jen cvakáním muže mít dvě příčiny. Jednu jek psal Baharis nedojde k propojení silových kontaktů. Druhá to jsou opotřebené uhlíky. Ty cvaknutí jsou dvě, jedno hned a druhé při puštění startéru. Spustí se startér spínač přitáhne a spojí silové kontakty, ale opotřebené ulíky nepřevedou tak velký proud a startér se neroztočí.

Stejně se projevuje nepřevedení proudu přes silové kontakty spínače, tam muže pomoci opakování pokusu o startování kontakty se opakovaným spínáním očistí. nebo jak psal Baharis propojit šroubovákem.

Další možná závada je nepřitahuje cívka spínače, přestože tam proud jde. Je přerušené vinutí cívky. U některých startéru je na přední části příruby pro cívku záslepka. Tu sejmout a spínač sepnout zatlačením šroubováku.

Další závady jsou bez demontáže neřešitelné.

Ante

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů