Vestavěný motor, diesel, nejde natočit.
Naposled běžel až do vypnutí bez problému - malý návod jak na to:
1)– mám vyřazeno do neutrálu[/b]?? Některé motory mají v teleflexu spínač který nepustí starter mimo neutrál !!!!!!!!!!
2)Je zasunuté táhlo vypínání motoru? ( pokud se nazhasíná klíčkem)
3)Mám zapnutý odpojovač baterky? ( někdo do něj kop, děti si hrály a pod.)
4)Není vypadlé táhlo plynu na motoru nebo teleflexu? ( zahýbat pákou, někdo kouká na páčku na vstřikovacím čerpadle)
5)Točí startér motorem?
a)točí, ale pomalu – vybitá baterka? - kouknout na voltmetr na jaké napětí spadne pří startu. Není-li voltmetr, kouknout jak pohasínaj nebo svítí kontrolky
aa)ukazuje nad 10 voltů ( kontrolky svítí +- normálně )– zkontrolovat připojení kabelu na startéru a kabelu ukostření motoru. Pokud je to OK, budou to nejspíš uhlíky - poklepat kladivem na startér.
ab)ukazuje pod 10V ( kontrojky mžouraj ) – zkontrolovat, vyčistit svorky na baterce, zkontrolovat napětí na baterce – bez odběru aspoň 11,5V, kontrolky svítí jasně
- pokud je instalovaný přepínač baterek, přepnout na I+II a zkusit znovu nastartovat.
b) netočí vůbec, případně se ozývá cvakání cívky startéru = nízké napětí, kontrola jako ab)
c) startér netočí, baterka je OK – vypadlý drát ovládání cívky staréru buď na cívce nebo ve spínací skříňce nebo jako a), ab)
d) startér sepne( jasně jednou cvakne), ale netoočí motorem - baterka OK (voltmetr přesto spadne, světla pohasnou až zhasnou ),
- nejdřív kontrola jako a), b)
- dá se otočit motorem rukou za řemeny, klikou apod.?
- nedá – nejspíš je voda nad pístem ( po velkých vlnách, velkém náklonu,
eskymáku ) - vyndat všechny vstřiky, protočit motor nejdřív rukou, pak
startétrem, nandat vstřiky, odjet. ( po eskymáku kontrolovat vodu v naftě –
nádrži)
- rukou to jde otočit – nejspíš vada na startáru – pastorek, ložiska, uhlíky – poklepat kladivem( visí uhlíky ) jinak servis.
3)startér točí normálně
a) má motor žhavení?, jsou žhavicí svíčky teplé? – pokud ne, pomůže Start spray ( eter ) – pokud naskočí a hned chcípne – viz 3)
b) nemá žhavení
ba) vypíná se táhlem nebo klíčkem? Je táhlo zastrčené zpět?
bb) pokud klíčkem, není vypadlý drát vypínací cívky na vstřikovacím čerpadle? ( na rotačním čerpadle většinou na hlavě čerpadla, poblíž vstřikovacích trubek )
Pokud je a) nebo všechny b) OK:
6)Zavzdušněná nafta
a)projít palivové potrubí, zda někde nevlhne nafta a závadu odstranit – včetně kontroly těsnění odkalovacího šroubu na palivovém filtru
b)povolit odvzušňovací šroub na vstřikovacím čerpadle. Ruční pumpou, pokud je, nebo startováním vyhnat vzduch až jde čistá nafta bez bublinek. Utáhnout šroub. Povolit převlečnou matku palivové trubky aspoň na jednom vstřiku ( ne na vstřikovacím čerpadle) a startovat při plném plynu až jde nafta.
Dotáhnout matku – s citem, ne „na krev“ – praskaj trubky. Pokud vám při tom
motor naskočí, nic se neděje, dodáhněte to za chodu. Hlavně se nanamotejte do
řemenů.
c)Také lze odvzdušnit startováním při plném plynu, ale je to náročné na baterku a ne na 100% úspěšné. U rotačního čerpadla s ručním vypínacím táhlem velmi pomůže při startování a PLNÉM PLYNU za táhlo na chvíli zatáhnout jako na vypnutí motoru – otevře se přepouštěcí kanál a odpustí vzduch.
7)Tahle závada se opakuje
a)někde netěsný spoj, filtr, odkalovací šroub - pokud je netěsnost nad úrovní hladiny nafty v nádrži, nemusí vlhnout!!!!
b)svinstvo pod kuličkou přepadového ventilu na zpátečce nafty, prasklá pružinka ventilu –
vyčistit, vyměnit – v nejhorším upraveným pérkem z propisovačky.
Přepadový ventil může být umístěn různě, většinou je integrovaný do některého z
průtokových šroubů na vstřik. čerpadle nebo filtru

při pokusu o odvzdušnění jde málo nafty – ucpaný filtr, potrubí nebo odvzdušnění
nádrže. Při studeném startu si motor bere až 200% maximální dávky, to může
ucpaný filtr dost omezit a tím výrazně ztížit start. !!!!!!
9)na vodu v naftě zásadně nevěřím, pokud jsou ovšem dodržena základní pravidla – těsný
uzávěr palivové nádrže, když mám naftu z pochybného zdroje nalévám přes trychtýř se sítem, abych viděl co leju, jednou za rok odkalím nádrž ( já teda ne, já tak za 5 let.)
10)když už by tam voda byla, při odvzdušňování je jasně vidět, stéká daleko rychleji než
nafta, dělá na mastném povrchu kuličky.
Nejdřív ji vypustit z nádrže, potrubí, vyměnit filtr, nakonec odvzdušnit čerpadlo, povolit
trubky vsřiků u vstřiků, protočit startérem při plném plynu, dotáhnout trubky, dát úlitbu
bohům a startovat. Když chytne, a diesel je kamarád, nechat ho pořádně zahřát, aby
voda odevšad zmizela. Jinak by se nám taky do rána mohly chytit pístní kroužky, jehly
ve vstřikách, elementy v čerpadle a tak.
Tááák, uff, není to 100%, chtělo by to pro amatéry na každej konkrétní motor a situaci zvlášť návod. Z principu jsem chtěl pouze lehce naznačit, že žádnej motor se nepotento když chvíli stojí, tj. nic zásadního nerozebírat, jít po věcech nejjednoduších a nepropadat panice. Když to dokáže každej automehánik, co by ne vy.