Materiál k zateplení a zvýšení vztlaku kajutové plachetnice

Zajímavosti o lodích, rady a tipy atd.

Moderátoři: vilma, Pepa, smike

Petre
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 56
Registrován: ned črc 17, 2016 10:13 am
Reputace: 66

Materiál k zateplení a zvýšení vztlaku kajutové plachetnice

Příspěvekod Petre » stř lis 29, 2017 7:11 pm

Ahoj kamarádi jachtaři,

potřeboval bych poradit s výběrem materiálu k zateplení kajutové plachetnice. Když pobývám na lodi v chladných podmínkách kondenzuje na stěnách vlhkost. Když teplota klesne pod nulu pokryje stěny led. A když ráno zatopím, nebo začne svítit sluníčko, kape všude voda. Takže jeden z mých cílů je odizolovat stěny v zimě proti chladu, v létě proti horku a snížit vlhkost v kajutě.
Dále mám ještě druhý cíl, kterého bych chtěl zateplením dosáhnout a to je zvýšit vztlak lodě. Některé plachetnice jsou doslova nepotopitelné díky pěnám kolem stěn a vodonepropustným přepážkám. Sice nepředpokládám, že se mi podaří nacpat do lodi dost nenasákavé izolace, aby udržela Freju nad vodou, ale jakékoliv přiblížení k nepotopitelnosti je vítané.
Chtěl bych tedy poprosit o radu jaký materiál by se dal k tomu použít. Měl by být nenasákavý, tepelně izolační, ohebný, nezvýšil riziko požáru a ideálně také levný.
Hledal jsem nějaké pěnové izolace s uzavřenými póry, ale většinou byly dost drahé. Zateplení stříkanou pěnou mě připadá příliš komplikované a asi zhorší přístup k samotnému trupu v případě poškození. Napadl mě i obyčejný polystyren, ale trochu se obávám přílišné hořlavosti.

Děkuji za každou radu.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Re: Materiál k zateplení a zvýšení vztlaku kajutové plachetnice

Příspěvekod Libor » stř lis 29, 2017 7:41 pm

Pro fasády se dělá samozhášivý....EPS

Chování při požáru
Prudký rozvoj výroby a aplikací EPS si během krátké doby vynutil vývoj tzv. samozhášivého polystyrenu, který oproti původním lehce hořlavým typům odpovídá mnohem lépe přísným požadavkům na protipožární ochranu budov.

Třída reakce na oheň dle prEN 13501–1 minimálně E.
Dle ČSN 730862 je samozhášivý pěnový polystyren zařazen do stupně hořlavosti C1 – těžce hořlavé. Použití lehce hořlavých typů polystyrenu (stupeň hořlavosti C3) je pro stavebnictví velmi omezené, a proto jej členové Sdružení EPS již řadu let vůbec nevyrábějí. Z požárního hlediska je velmi vhodné široké vyžití EPS do sendvičových konstrukcí mezi nehořlavé materiály.
Uživatelský avatar
gryf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 258
Registrován: čtv led 27, 2011 1:00 am
Reputace: 6

Re: Materiál k zateplení a zvýšení vztlaku kajutové plachetnice

Příspěvekod gryf » čtv lis 30, 2017 11:20 am

Řešíš dvě věci - zateplení a zvýšení vztlaku. Zateplení můžeš dělat v interiéru - nalepením tepelně-izolační vrstvy. Viděl jsem nalepený korek, koberce nebo koženku s vrstvou molitanu. Já mám koženku s molitanem, funguje to dobře. Tedy nejezdím jako ledoborec.
Co se týká vztlaku - platí Archimédův zákon (těleso je nadlehčováno silou, která se rovná váze kapaliny tělesem vytlačené). Takže chceš jít zvětšením trupu? Přidáním bočních plováků - trimaran? Každá loď je ale nějak projektovaná, spočítaná. V papírech máš výtlak. Jakákoliv změna Tě dost ovlivní. Upřímně, zvětšení vztlaku (výtlaku) si bez dost podstatných zásahů do konstrukce lodě neumím představit.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: Materiál k zateplení a zvýšení vztlaku kajutové plachetnice

Příspěvekod Anonym » čtv lis 30, 2017 11:35 am

Ale on má Petre pravděpodobně naivní představu o dostatečném vztlaku zatopené lodě. Tak jak se to dělá u okruhovek.
To vidím pomocí zateplené/izolace jako neproveditelné, velmi těžko spočítatelné a prakticky (asi) nevyzkoušitelné. Když tak jenom jednou. :mad:

Buď předimenzované utěsněné vzduchové kapsy, nebo dostatečné množství uskladněných samonafukovacích vest.... :P
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 434
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Oleško , Praha západ

Re: Materiál k zateplení a zvýšení vztlaku kajutové plachetnice

Příspěvekod karel » čtv lis 30, 2017 12:56 pm

Ahoj Petre , budu měnit izolaci v lodi , byl tam 2 cm polystyren a budu tam dávat 3 cm Mirelon . Inspirací mě bylo Richardovo vlákno .
Je v něm i odkaz na výrobce Mirelonu . V mé lodi jsou od projektanta spočítané na přídi a na zádi vzduchotěsně uzavřené prostory které mají zajistit nepotopení lodi i při jejím zatopením vodou , ale stejně doufám že to nikdy nevyzkouším .

viewtopic.php?t=334
Petre
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 56
Registrován: ned črc 17, 2016 10:13 am
Reputace: 66

Re: Materiál k zateplení a zvýšení vztlaku kajutové plachetnice

Příspěvekod Petre » čtv lis 30, 2017 1:12 pm

Ahoj,
děkuji Vám všem za příspěvky.
Ano mám na mysli vztlak zatopené lodě. A pokud to chápu správně tak podle Archimédova zákona (těleso je nadlehčováno silou, která se rovná váze kapaliny tělesem vytlačené) potřebuje loď vážící dvě a půl tuny vytlačit alespoň přibližně dva a půl metru kubického vody, aby se nepotopila.
Četl jsem na toto téma několik anglicky psaných článků. Některé lodě jsou již vyrobeny nepotopitelné. Například je toho docíleno dostatečně tlustou sendvičovou konstrukcí trupu vyplněnou pěnou s uzavřenou strukturou.
Jiní lidé toho docilují kombinací více způsobu. Třeba když se nějaké to nenasákavé zateplení spojí s vodonepropustně uzavřenými úložnými prostorami v lodi. A i kdyby to nebylo dost, třeba pak jen stačit nafouknout člun v kajutě. Dokonce se do lodí instalují nafukovací vaky, které jsou na to určené

Načekám že jen díky zateplení bude loď nepotopitelná. Ale když už ji chci zateplit tak proč nepoužít nějaký nenasákavý materiál, který zvýší vztlak.

Kdyby Vás to zajímalo, tak tady je více informací.
http://www.atomvoyages.com/articles/imp ... oat-1.html
http://www.yachtingmonthly.com/gear/try ... boat-31338
LukasK
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 34
Registrován: sob lis 28, 2015 10:16 pm
Reputace: 11

Re: Materiál k zateplení a zvýšení vztlaku kajutové plachetnice

Příspěvekod LukasK » čtv lis 30, 2017 1:21 pm

Stříkaná pěna je to nejlepší možné řešení. Lepení polystyrenu je, vzhledem k tomu že na lodi je jen málo která plocha rovná, velmi náročné na kvalitu práce. Při nedokonalém přilnutí k trupu bude v meziprostoru kondenzovat voda se všemi negativními důsledky pro materiál trupu lodě (ať už laminát či jiný materiál).

Vztlak zatopené lodě samozřejmě nenasákavá izolace zvětší. Jako nástřel pro určení objemu izolace pro zajištění nepotopitelnosti bych vzal váhu lodě v tunách a toto číslo bude zhruba odpovídat nutnému objemu izolace v metrech krychlových. Z toho usoudíš, zda je to vůbec reálné.

Zvýšení vztlaku zatopené lodě, pokud vztlaková síla nepřesáhle tíhu lodě a nebude tak zajištěna nepotopitelnost, pokládám za pro bezpečnost zcela nevýznamné (loď stejně klesne až na dno).
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Re: Materiál k zateplení a zvýšení vztlaku kajutové plachetnice

Příspěvekod Zdenda12345 » čtv lis 30, 2017 3:13 pm

Ahoj, kdysi dávno jsem uvažoval nad něčím podobným. Není to taková legrace, jak jsem si na začátku myslel, takže jsem nakonec byl rád, že styl provozování lodě si tepelnou izolaci nevyžádal.
Každopádně největší problém je nasákavost tepelné izolace. Jediný ověřený řešení je izolace používaná v letadlech.... ale ta cena... :(
Stříkaná pěna je asi nejrozumnější řešení. Řada firem má zkušenosti i s izolacemi ocelových lodí. Tam bych se nebál. Jinak platí, co už tu bylo řečeno.... mezera mezi trupem a izolací = velký problémy. Kondenzovat ti voda bude vždycky. To bys musel mít opravdu silnou izolaci, a to včetně oken. Takže je potřeba vyřešit i stékání kondenzátu a jeho odčerpání.

S tou nepotopitelností to vidíš dobře. Jestli máš 2,5t váhu lodě, tak potřebuješ cca 2m3 objemu (už samotná konstrukce lodě má nějaký objem). Jestli budeš dávat 5cm izolaci, tak se na to podle mě dostaneš hravě. Určitě budeš izolovat minimálně 50m2.
Nepotopitelnost bych na tvém místě vyřešil nafukovacím vakem a malou potápěčskou lahví s redukčním ventilem. V případě potřeby ti to zajistí požadovanou nepotopitelnost. Je to malý a dá se to v lodi trvale schovat, na rozdíl od člunu. Jen musíš pravidelně kontrolovat tlak v lahvi (nebo hasičáku).
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Materiál k zateplení a zvýšení vztlaku kajutové plachetnice

Příspěvekod Pavel-Sulc » čtv lis 30, 2017 8:37 pm

Naše loď 11m má trup masivní polyester laminát 15 mm u paluby a 45mm u kýlu.
Vnitřek lodě máme vylepený béžovým 5mm silným expandovaným PVC s uzavřenými komůrkami, samozhášecí, s úpravou proti plísním.
Je elastický a snadno se formuje i kolem rohů a hran a je efektivní proti kondens. Tlumí zvuky.
Vhodné lepidlo je CascoFlex podlahové/ na stěny vhodné lepidlo
Skrovisolering.jpg

Pod matrace dáváme z kalimatky vyřezané podložky, aby se nedělala konden na spodní straně matrace. Prodává se specielní rohož, ale ta tenkrát nebyla.
Madrassunderlägg.jpg
PodPetr
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 251
Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
Reputace: 29
Kontaktovat uživatele:

Re: Materiál k zateplení a zvýšení vztlaku kajutové plachetnice

Příspěvekod PodPetr » čtv lis 30, 2017 9:16 pm

Pavel-Sulc píše:Naše loď 11m má trup masivní polyester laminát 15 mm u paluby a 45mm u kýlu.

to snad ani neni možné,ne? tolik laminátu se nedává ani na formy. Kolik ta loď váží?
I u starých lodí se používal sendvič...

To zateplování bude pěkná makačka. Pro zvýšení výtlaku se dají použít místa obtížně přístupná pro uskladnění věcí. Ty vyplnit polystyrenem a přelaminovat. Např. u špičky lze takto vytvořit kolizní zónu.

Nepotopitelné se dělají především vícetrupé lodě - menší hmotnost + sendvičová konstrukce - už to samo o sobě tvoří dostatečný výtlak.

Zateplení má ten problém, že nejsou přístupné strukturální plochy lodě, což je při případných opravách,nebo hledání vady dost problém.
Podle druhu materiálu to může být ráj pro vlhkost a hnilobu...

good luck :)
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Materiál k zateplení a zvýšení vztlaku kajutové plachetnice

Příspěvekod Pavel-Sulc » čtv lis 30, 2017 9:51 pm

Loď váží 7 tun, má 2,5 tuny olova. Laminovali jsme jí 1973 podle kostrukce zkušeného Olle Enderlein.
Senvič balzu máme v palubě, do trupu se nedával z důvodu vniku vody do meziprostoru.
Když tak se kolem průchodek pod vodou senvič vybrousil a nahradil masivním laminátem.
Dřív se stavěly lodě s jinou pevností než dnes.
Jako jeřábník když postavím Bavarii nebo jinou modernu na kýl, tak se trup lodě prohne jak banán.
Jsou i případy ulomení kýlu, volání mayday když zjistili vodu v lodi než přili na to že praskla vlaminovaná nádrž na vodu, která tvoří výztuhu.
Nám popsaná tepelná izolace stačí, jsme na lodi i když mrzne. Je to i z důvodu šetření místem, které je vždy potřeba.
Topení máme teplovzdušný Eberspächer diesel 4 kW.
Uživatelský avatar
Sea Otter
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 13
Registrován: stř lis 08, 2017 5:31 pm
Reputace: 11

Re: Materiál k zateplení a zvýšení vztlaku kajutové plachetnice

Příspěvekod Sea Otter » pát pro 01, 2017 12:39 am

Doporučuji Mirelon v provedení se samolepící vrstvou a alu folií na druhé straně.
Vyrábí se v různých tloušťkách. Výhoda je ve velmi snadné montáži. Snadno se řeže, rovný řez uděláte i bez vodící lišty, lepící vrstva je velmi prilnavá, dá se ohýbat, je lehký. Má dobré tepelně izolační a protihlukové vlastnosti. Práce s tím jde rychle od ruky.

Na nástavbu jsem použil tloušťku 5mm, na boky trupu 15mm. Přímo na Mirelon lepím koženku a koberec lepidlem ve spreji.
Při venkovní teplotě 3 stupně topím 500W přímotopem a dá se tam spát pod dekou při teplotě 18°C. Jěště mám ale dost tepelných ztrát přes luknu a dveře do kajuty. Rekonstrukce není ještě dokončená. Přikládám pár fotek.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Petre
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 56
Registrován: ned črc 17, 2016 10:13 am
Reputace: 66

Re: Materiál k zateplení a zvýšení vztlaku kajutové plachetnice

Příspěvekod Petre » pát pro 01, 2017 1:31 pm

Děkuji Vám všem, že jste se podělili o názory a zkušenosti. Dost mi to pomohlo.

Zdendo12345, zaujal mě tvůj návrh s nafukovacím vakem a potápěčskou lahví. Nemáš představu jaký vak by se k tomu dal použít a kde ho sehnat?
Díky ahoj
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Re: Materiál k zateplení a zvýšení vztlaku kajutové plachetnice

Příspěvekod Zdenda12345 » pát pro 01, 2017 4:08 pm

Petre,
Kamarád od hasičů mi přinesl vysloužilou (i když nepoužitou) nornou stěnu. Bylo u toho všechno potřebný.
Jinak co třeba toto: http://www.riku.sk/sk/clny-a-plavidla/n ... cln-l-400/

Sea Otter,
kolik stál ten materiál a kde jsi to kupoval? Nalepil bych to kolem motoru jako zvukovou izolaci.
Snad to má nějakou tepelnou odolnost.
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2098
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Ústí-Brná

Re: Materiál k zateplení a zvýšení vztlaku kajutové plachetnice

Příspěvekod geus » pát pro 01, 2017 6:33 pm

Taky se mi to líbí.A jak drží pak třeba ten koberec na tom alobalu
Uživatelský avatar
Sea Otter
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 13
Registrován: stř lis 08, 2017 5:31 pm
Reputace: 11

Re: Materiál k zateplení a zvýšení vztlaku kajutové plachetnice

Příspěvekod Sea Otter » pát pro 01, 2017 7:00 pm

Koupil jsem to na http://www.mirelon.com/cz/pasy-a-desky-mirelon-povrchove-laminovane-wp000296.html

Na odhlučnění motoru jsem to použil také - 30mm. Pak mi ale došlo, že povrch musí být pórezní, aby to mělo pohlcující účinek. Doplnil jsem to tedy akustickou pěnou z Bauhausu za 250Kc/m2. Víko motoru jsem ještě vyplnil neoprenovou hmotou na podběhy https://www.2din.cz/odhlucneni-protihlukovy-material/vbf-noise-neoprene-9/

Na nalepeni koberce a koženky na alobal používám lepidlo ve sperii BOND z Hornbachu. Je to geniální věc. nastríká se na plochu a pak se s tím pracuje jako kdyby to byla ta lepící vrstva z Mirelonu. Prý je to nějaký první komereční produkt výrobce průmyslových lepidel. Je bez rozpouštědel, takže nerozežere koženku.

Obrázek

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů